صنعت سینمای آمریکا از اعتصابهای پارسال جان به در برد
فرهنگ و هنر
بزرگنمايي:
راه ترقی - مهر / سینماهای آمریکا در سال 2024 با فروش 8.7 میلیارد دلاری توانستند از تاثیر اعتصاب بازیگران و نویسندگان سینما که سال پیش رخ داد و موجب کاهش تولید فیلم شد، جان سالم به در ببرند. به نقل از ددلاین، اگرچه هنوز فروش گیشههای سینمای آمریکا رقمی بین 2 تا 3 میلیارد دلار کمتر از دوران پیش از کووید است، اما برای سال 2024 جای خوشحالی هست که با فروش تخمینی 8.72 میلیارد دلار، تنها 3 درصد کاهش نسبت به 9 میلیارد دلار فروش سال 2023 رقم خورده است.
درحالی که بسیاری انتظار داشتند که سال 2024 با رقم فروش 8 میلیارد دلاری به پایان برسد، این واقعیت که 720 میلیون دلار بیش از انتظارها در سالی که پس از اعتصاباتی که نیمی از سال را فرا گرفته بود، فروش داشته، برای صنعت سینمای آمریکا جای شکر دارد. این در حالی بود که در 3 ماه نخست سال فیلمهای مارولی کمتری وجود داشت و در اواخر جولای این «ددپول و ولورین» بود که با افتتاحیه 211.4 میلیون دلاری، بزرگترین افتتاحیه سال را به نام خود کرد.
پیش از اولین آخر هفته ماه می (اردیبهشت)، گیشه داخلی آمریکا 20 درصد از همان بازه زمانی در سال 2023 عقب بود اما تا 31 دسامبر، این کاهش تنها به 3 درصد رسید. این نتیجه نشان میدهد که محتوای عالی کلید جذب مخاطبان به سینماها است، زیرا همواره فیلمهای پرمخاطب از تابستان به بعد شروع به اکران میکنند.
از سوی دیگر تعداد فیلمهای با افتتاحیه 20 میلیون دلار یا بیشتر در سال 2024 در مقایسه با سال 2023 کاهش یافت و تنها 34 فیلم با افتتاحیه 40 میلیون دلاری کارشان را شروع کردند اما تعداد فیلمهایی که افتتاحیه بالای 100 میلیون دلاری داشتند، ثابت باقی ماند که شامل «درون بیرون 2» با 154.2 میلیون دلار، «ددپول و ولورین» با 211.4 میلیون دلار، «بیتلجویس، بیتلجویس» با 111 میلیون دلار، «شرور» با 112.5 میلیون دلار و «موانا 2» با 139.7 میلیون دلار میشود.
تعداد فیلمهایی که سال پیش 100 میلیون دلار فروش داشتند از 24 فیلم به 22 فیلم کاهش یافت، اما تعداد عناوینی که بیش از 200 میلیون دلار فروختند 8 فیلم و تعداد فیلم هایی که بالای 300 میلیون دلار فروختند 5 فیلم بود که رقمی برابر با سال پیش است. همچنین فیلمهای دارای رتبه PG (مناسب برای رده سنی بالای 13 سال) 2.8 میلیارد دلار فروش داشتند که از 2.1 میلیارد دلار در سال 2023 بیشتر بود.
در حالی که فیلمهای هنری و فیلمهای ژانر اصلی هنوز امیدوارکننده هستند اما در بیشتر موارد، فیلمهایی که در میان این 2 ژانر جای میگیرند میتوانند احتمال برد بیشتری داشته باشند. فیلمهای اورجینال نیاز به تلاش بازاریابی متعهد برای فروش دارند و در حالی که انتظار میرود صنعت فیلم در سال 2025 یک سال عادی را پشت سر بگذارد، بازگرداندن تماشاگران سابق سینما که عادتهای خود را کاملاً در دنیای پس از همهگیری تغییر دادهاند، به سینماها همچنان چالش اصلی است.
-
يکشنبه ۱۶ دي ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵:۳۲
-
۸ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1008270/