راه ترقی

آخرين مطالب

اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت دانش

اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن دی اکسید را به میزان 130 تن کاهش دهد و حدود 11 درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.
اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO 1.0 Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.
این قطار که در خط 1 مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.
قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطارها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطارهای تمام فلزی سنتی می‌کند.
این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول 37.2 مایل با 41 ایستگاه به کار گرفته شده است.
طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود 11 درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه است.
این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با 7 درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود 130 تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت 100 هکتار درخت است.
قطارهای فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر
الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.
قطار CETROVO 1.0 نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیازهای حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.
با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود 25 درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.
قطارهای فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطارهای فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.
نوری در انتهای تونل
توسعه CETROVO 1.0 در سال 2021 آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر 2024 مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال 2024 توانست به سرعت 140 کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی 80 کیلومتر در ساعت برای قطارهای متروی چین فراتر است.
این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از 50 ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال 2024 نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.
این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطارهای راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.
این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1012932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طراحی سامانه ایرانی معاملات بورس

چند و چون عیدی و پاداش آخر سال 6 گروه کارگری

صحبت‌های سعید دقیقی پس از پیروزی مقابل استقلال در بازی تدارکاتی

درخواست معنی‌دار گاوی؛ آرائوخو را تشویق کنید

عصبانیت طرفداران رئال؛ چرا هیچ‌کس بالده را مهار نکرد

برونو فرناندز: با رونالدو قهرمان جام جهانی می‌شویم!

میلان بر سر دو راهی؛ واکر یا رشفورد!

رئیس سازمان انرژی اتمی: پیشرفت واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر به بیش از 16 درصد رسید

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع: پهپادهای متنوعی داریم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: ابعاد جدیدی از ظرفیت‌های بازدارندگی و تهاجمی ایران طی روزهای آینده رونمایی می‌شود

مدحی از مولا علی (ع) با تنبورنوازی علی اکبر قلیچ

محدودیت‌های تردد در محورهای مواصلاتی اعلام شد

هکر 13 ساله از سوی پلیس فتا دستگیر شد

ماهواره ظفر 2 و پایا اوایل سال آینده با پرتابگر خارجی پرتاب می‌شوند

جنگ چهره زنانه هم دارد

خطر غرق‌شدگی

عضو کمیسیون صنایع: در کشور ما اگر کسی بعد از تصادف سالم بماند متعجب می‌شویم

عصبانیت بوژوویچ؛ بیفوما را بفروشید!

شاهین: شش بازیکن آنفولانزایی داریم اما باید ببریم!

تغییر آرایش مهم استقلال؛ دو مهاجم آفریقایی

میرزازاد: کاملاً آماده بازی با پرسپولیس هستیم

جلالی: برای انتخاب سرمربی تیم امید محدودیت‌هایی داریم

تارقلی‌زاده: VAR مثل ماشین می‌ماند، بنز می‌خواهید یا پراید؟!

طالب‌لو هیچ مذاکره‌ای با استقلالی‌ها نداشته است

غیبت ستاره خارجی استقلال مقابل خیبر

حردانی: باید سوپرجام را ببریم

گواردیولا: نیاز به مدافع و هافبک جدید داریم

پیام دولت ترامپ به نخست وزیر عراق درمورد ایران

مرگ 2 چهره برنده اسکار

داریوش ارجمند: نوکری امام علی (ع) را کردم و الان 30 سال است آقایی می‌کنم

آزادی گروگان‌های 20 هزار دلاری در تهران

میدان ساعت تبریز در آتش

تداوم آلودگی تهران تا آخر هفته

علم می‌تواند مردگان را زنده کند؟

دورهمی لب‌گور

فروش 50هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری

بسته صنعت در بن بست

توسعه هوش مصنوعی بومی؛ از حرف تا عمل

استقلالی‌ها به این زوج تهاجمی خارجی عادت کنند

مدیران استقلال تماشاگر ویژه در جزیره کیش

اولین خرید ذوب از نساجی آمد

مگوایر: منچستریونایتد باید برای قهرمانی بجنگد

موتا: خودمان هم از نتایج ناراحتیم اما جبران می‌کنیم!

رقابت و کری دوستانه پدرها و پسرها به مناسبت روز پدر در بافق یزد

توضیحات علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره نهایی شدن میزبانی نمایندگان ایران در آسیا

تارقلی زاده: با کمک فیفا VAR را وارد کردیم و با منابعی که در فیفا داشتیم آن را تهیه کردیم

مجید جلالی: در جلسه امروز در مورد تیم امید به سرمربی خارجی هم رسیدیم و نقطه نظرات زیادی رسیدیم

توضیحات جلالی در مورد فوتبال و فوتسال بانوان: یک مربی ایرلندی به کادرفنی تیم ملی فوتبال بانوان اضافه می شود

مجلس ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه را رفع کرد

امیر سیاری: ارتش باید برای مقابله با تهدید‌ها آماده باشد