راه ترقی

آخرين مطالب

چرا «دیوید لینچ» کارگردان افسانه‌ای تاریخ سینما شد؟ فرهنگ و هنر

چرا «دیوید لینچ» کارگردان افسانه‌ای تاریخ سینما شد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / دیوید لینچ مولفه‌های سینمای سوررئالیستی را از لوئیس بونوئل تحویل گرفت و آن را با فرم‌ انتزاعی نقاشی‌های جنون‌آورش تلفیق کرد و به سبک ساختاری منحصری رسید که جهان سینما هرگز مشابه آن را تجربه نکرد.
سال 2025 نیامده، عاشقان سینمای جهان را شوکه کرد. حدود 6 ماه پیش بود که دیوید لینچ افسانه‌ای اعلام کرد به بیماری حاد ریوی (آمفیزم) مبتلا شده اما تلاش می‌کند تا توئین‌پیکس (Twin Peaks) جدیدش را جلوی دوربین ببرد. همان جا طرفداران این کارگردان برجسته، احساس خطر کردند؛ شنیدن این جملات از زبان مردی که در تمام این سال‌ها مردم را به شادی و امید تشویق می‌کرد، طاقت‌فرسا بود.
اما چرا لینچ به کارگردان افسانه‌ای تمام تاریخ تبدیل شد؟
بر روی کاغذ، لینچ بارزترین نماینده سینمای سوررئالیستی است. سینمایی که از نخستین سال‌های پیدایش این صنعت با لوئیس بونوئل تکرارنشدنی حیات یافت و با مرگ او، این مسیر توسط لینچ تداوم یافت. درواقع بونوئل سینمای سوررئالیستی را با شاخصه‌های بدوی این سبک ساختاری به مخاطب شناساند و سبب شد تا در هجوم سایر گونه‌های سینمایی پرقدرت، سینمای سوررئالیستی نیز برای مخاطبان سینما نمایندگانی بزرگ داشته باشد. لینچ فیلمساز پساکلاسیک سینماست که این گونه را با ویژگی‌های سینمای مدرن همراه کرد. در سالیانی که گونه‌های سینمایی در مرحله انتقال از سینمای کلاسیک به مفاهیم‌ مدرن (دوره گذار) پوست‌اندازی مفهومی و کیفی را تجربه می‌کردند نابغه‌ای چون لینچ با کمک درون‌مایه‌های منحصر به خود، این گونه را با یک دگردیسی کلی مواجه کرد.
در سینمای لینچ، مقارنه مفهومی بسیطی میان مخاطب و قهرمانان آثارش که عموما تک‌افتاده و منزوی هستند شکل می‌گیرد. در این فضا، پرده سینما حذف می‌شود و مخاطب به یک این‌همانی جادویی می‌رسد. در این آثار مخاطب با شکست زمان مواجه است و روایت‌هایی موازی را تجربه می‌کند که تکه‌های پازل، به شکلی نامرتب از ابتدا تا انتهای فیلم به دست او می‌رسد و این‌همانی مخاطب سبب می‌شود تا در انتهای اثر این تکه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و به فهم فیلم منجر شوند.
به همین دلیل لینچ در بلوغ سینمای سوررئالیستی، یک گام جلوتر از بونوئل قرار دارد ضمن اینکه زیست آمریکایی لینچ نیز کمک شایان‌توجهی به خلق موتیف‌ها، المان‌ها و دکوپاژهای منحصربه فرد نمود درحالی‌که بونوئل اسطوره‌ای، هیچ‌گاه نتوانست تا این اندازه موتیف و سمبل هالیوودی خلق کرده و آنها را در خدمت پرورش هسته مرکزی روایت منسجم خود به کار گیرد.
سینمای لینچ با تمام این مختصات هیچ‌گاه به سمت آنارشیسم سوق پیدا نکرد. با آن‌که لینچ علاقمندی چندانی به برداشت‌های بلند نداشت و آدم‌های بسیاری در کارهایش تردد داشتند و سکانس‌ها میزبان رنگ، نور و آکسسوار پرحجمی بودند اما این عناصر هیچ‌گاه به تشتت بصری و مفهومی منجر نشدند و این هنر لینچ بود که از انطباق مفهومی با این عناصر شلوغ و پرتعداد به یک هارمونی معنادار می‌رسید که برای مخاطب جذاب بود. این ویژگی یکی از اصلی‌ترین خصایصی است که سبب می‌شود تا لینچ را یک کارگردان افسانه‌ای و تکرارنشدنی قلمداد کنیم که جای خالی او شاید تا همیشه در تاریخ سینمای جهان پر نشود.
سینمای لینچ همواره بر دوگانگی کابوس و واقعیت استوار است. آدم‌های طردشده دنیای لینچ همواره در تقلای مجادله با کابوس‌های دهشتناک خود قرار دارند. هنر بزرگ آن جایی است که می‌بینیم این جدال نفس‌گیر با مولفه‌های روز رقم می‌خورد و کابوس‌ها برای کاراکتر فیلم و مخاطبان به واقعیت‌هایی شبیه می‌شوند که او را می‌ترسانند. این فضاسازی، رازآلودگی ویژه‌ای را در سینما رقم می‌زند که خاص لینچ است با آن راهروها و تلفن‌های مرموز، استفاده از نور قرمز جنون‌آور و اتاق‌هایی که فی‌نفسه ترسناکند. آتش و چوب نیز در سینمای این فیلمساز مفاهیمی کلیدی دارند. بهره‌برداری‌های کاربردی از نوار ویدئو و همزاد نیز کمک بسیاری به خلق این دنیای عجیب کرده است. هیچ کارگردانی در تاریخ سینما به اندازه لینچ موفق نشد از داده‌هایی رئالیستی به یک بیان سوررئالیستی منسجم دست یابد.
این مجموعه رفتار سینمایی سبب شد تا لینچ هیچ‌گاه وارد جریان اصلی و بلاک‌باستری هالیوود نشود. با آن‌که کارهایی چون «تلماسه» و «توئین‌پیکس» از چنین قابلیتی برخوردار بودند اما وی هیچ‌گاه به سمت این شکل فیلمسازی که در خدمت کمپانی بود، نرفت و توانست تا آخرین اثرش، دیدگاه مستقل خود را در کارهایش حفظ کند.
حالا سینما برای هنرمندی که با ویدئوهایش به مردم می‌گفت که شما قلب بزرگی دارید، تمام شده است اما لینچ هنوز برای سینما تمام نشده. دیگر قرار نیست کلاژی مملو از قاب‌های جنون‌آمیز ببینیم. کارگردانی که نقاشی‌های اعجاب‌آور خود را به سینما آورد و به آنها جان بخشید.
او در تمام این سال‌ها با حرارتی خاص و عزمی راسخ از توئین‌پیکس 4 صحبت می‌کرد اما این فرصت به او نرسید.
دیوید لینچ افسانه‌ای یک عمر مخاطبان پرتعدادش را شوکه کرد اما شوک آخر او یک تارگت بزرگ بود به «جاده مالهالند» و بزرگراه گمشده. سینما با فقدان او، یکی از عجایب و نوابغ خود را از دست داد. از این پس از سینمای سوررئالیستی با عنوان پسالینچ نام برده می‌شود و جریان‌سازی‌های حول آن نیز با دوره این فیلمساز مقایسه خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1015691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نرخ بیکاری جهانی کاهش یافت

دریافت طلای رایگان بدون قرعه کشی فقط با ثبت نام ( فرصت محدود )

برد بایرن با درخشش گورتسکا

گل اول لیورپول به برنتفورد توسط نونیز

گل دوم لیورپول به برنتفورد توسط نونیز

رکورد طناب زدن در یک دقیقه شکسته شد

با گذشت یک ماه از بلاتکلیفی هنوز خبری از معرفی سرمربی جدید پرسپولیس نیست!

پنالتی که گریزمان در دیدار مقابل لگانس از دست داد

مدیرعامل سپاهان: قانون سقف بودجه باید اصلاح می‌شد

زیاد النخاله: ایران حمایت همه جانبه‌ای از ما به عمل آورد

در عیادت رهبر انقلاب از علی رازینی در سال 77 چه گذشت؟

سردار سلامی شهادت دو تن از قضات انقلابی کشور را تبریک و تسلیت گفت

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت دو قاضی برجسته

پیام تسلیت سیدحسن خمینی در پی شهادت حجج اسلام و المسلمین رازینی و مقیسه

کارمند سیا اتهامات خود درباره درز اطلاعات حمله اسرائیل به ایران را پذیرفت

از فردا جلو من لنگ می‌ندازن

پدر بودن یعنی خسته‌ای، ولی هیچ‌کس نباید بفهمه!

مستند «توقیف» به نمایش درمی‌آید

موفقیت از آن کسانی میشه ک دنبالشن

ترکیب سریال «شهرزاد» و «خاتون» با صدای محسن چاوشی و علیرضا قربانی

«تمنا»، اوج یک سنتور نوازی زیبا با اجرای استاد پرویز مشکاتیان

هشدار وزارت بهداشت درباره تب مالت؛ شیر تازه مصرف نکنید

استخدام 5500 نیروی جدید در اورژانس کشور

واژگونی اتوبوس در برخورد با وانت؛ 18 نفر مصدوم شدند

آماری از انصراف دانشجویان پزشکی از خودکشی

تصویر و صدای جَو سیاره ی مریخ

صحبت های دلنشین اردشیر رستمی

شعر انتخابی راهان پارسی در فصل سوم

معاون اسبق بانک مرکزی: قانون بانکداری بدون ربا، نظام بانکی را از بانکداری خارج کرد

شرایط دریافت درگاه پرداخت کارگزاران رمزپول اعلام شد

وزیر اقتصاد: عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر خروج بانک‌ها از بنگاهداری را وارد مرحله جدید کرد

2 هزار تن گوشت مازاد دامداران خرید حمایتی می‌شود

ماجرای حذف کارت سوخت و اختصاص یارانه بنزین به کارت بانکی اشخاص چیست؟

از دست رد دیویس به رئال تا مشکلات انتقال رشفورد به میلان در حواشی فوتبال جهان

سیتی در آخرین لحظه مرموش را با تخفیف خرید

گل دوم وولفسبورگ به بایرن‌مونیخ توسط محمد آمورا

شاید انگلیس در جام جهانی دو بلینگام داشته باشد!

توقف فوتبال در انگلیس؛ جان هوادار در خطر بود

حضور پرشور هواداران ناپولی برای بدرقه تیم، پیش از جدال حساس امشب مقابل آتالانتا

تیم فلیک قوی‌ تر شد؛ بازگشت مدافع بارسا بعد از 5 ماه

گل اول لگانس به اتلتیکومادرید توسط ناستاسیچ در دقیقه 49

گل اول لانس به پاری‌سن‌ژرمن توسط انزولا

10 سال قبل در چنین روزی؛ 5 گل لواندوفسکی در 9 دقیقه

پاسخ آنچلوتی به اظهارات اخیر سیمئونه علیه رئال مادرید

سردار نقدی: آینده رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نابود شد

رونمایی از شهر شناوری نیروی دریایی سپاه؛ فرمانده کل سپاه از این پایگاه راهبردی بازدید کرد

پیام آملی لاریجانی در پی شهادت 2 قاضی عالی‌رتبه دیوان عالی کشور

مالک شریعتی: اجرای FATF به زیان کشور تحت تحریم است

پیام تسلیت مخبر در پی شهادت قضات انقلابی و شجاع دستگاه قضا

خاطره شهید رازینی از احیای دادگاه ویژه روحانیت با نظر امام خمینی(ره)