جزئیات پیشنهاد وزارت علوم و سازمان سنجش درباره تأثیر مثبت پایه دوازدهم در کنکور
اجتماعی
بزرگنمايي:
راه ترقی - مهر / رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات ارائه پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور درباره تأثیر مثبت پایه دوازدهم در آزمون سراسری را تشریح کرد.
رضا محمدی با اشاره به سیاست اعلام شده شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر مشارکت همه ذینفعان و توجه به نظرات متولیان اصلی نظام آموزشی در اصلاح شیوه برگزاری آزمون سراسری، گفت: سازمان سنجش آموزش کشور 23 مهر ماه پیشنهاد رسمی خود را مبنی بر تأثیر مثبت با اولویت پایه دوازدهم در آزمون سراسری برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و در اواخر آبان ماه نیز همین پیشنهاد را در قالب گزارش کارشناسی ارائه کرده است و در واقع این پیشنهاد با دو مکاتبه رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است. با توجه به عدم تغییر سیاست سازمان در این خصوص نیازی به مکاتبه مجدد برای تأکید موارد بالا احساس نشد.
وی افزود: بر اساس ساز و کاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اخذ نظرات نمایندگان نهادهای ذیصلاح، متخصصان و کارشناسان حوزه آموزش عالی در نظر گرفته بود نظرات در جلسات کارشناسی ستادهای علم و فناوری و تعلیم و تربیت شورا اخذ شد و پیشنهادات کارشناسی سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دی ماه در این جلسات مطرح و پیشنهاد شد تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تأثیر مثبت پایه دوازدهم لحاظ شود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور در جلسه اخیر ستادهای علم و فناوری و تعلیم و تربیت، گفت: در این جلسه به دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کردیم که علاوه بر سه طرحی که همواره در شورا مطرح میشود طرح کارشناسی چهارم نیز در دستور کار قرار گیرد که اگرچه با واکنش منفی اولیه مواجه شد ولی بعد از توضیحات تکمیلی عنوان شد که سازمان سنجش در این زمینه نگران نباشد و نظرات و طرح پیشنهادی این سازمان نیز در صحن شورا مطرح میشود.
وی با اشاره به گزارش کارشناسی ارائه شده سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تأثیر سوابق تحصیلی بر چگونگی دسترسی دهکهای پایین و محروم، گفت: علیرغم ارائه این گزارش و پیشنهاد شفاف سازمان سنجش به نمایندگی از وزارت علوم مبنی بر تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تأثیر مثبت پایه دوازدهم به میزان حداکثر 35 درصد، این پیشنهاد در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: پیشنهاد سازمان سنجش مبنی بر اعتبار یک ساله آزمون سراسری و برگزاری آزمون سراسری در یک نوبت در جلسه مشترک ستادهای علم و فناوری و تعلیم و تربیت شورا مطرح و با اجماع پذیرفته شد اما پیشنهاد اول و مهم تأثیر مثبت پایه دوازدهم به میزان حداکثر 35 درصد مطرح نشده است.
محمدی با اشاره به مطالعات انجام شده و دادهها و اطلاعات آزمون سراسری، گفت: با توجه به تنوع مدارس و نابرابری آموزشی در کشور که قابل مشاهده است پیشنهاد مشخص این است که تا زمان برقراری عدالت نسبی، تأثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت لحاظ شود زیرا دادهها و اطلاعات آزمون سراسری نشان میدهد که تأثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث شده است که مناطق برخوردار و دهکهای درآمدی بالا از این تأثیر منتفع شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان یک کارشناس نظام آموزشی تأکید میکنم که تا زمانی که حداقل دسترسی یکسان به امکانات آموزشی در سراسر کشور فراهم نشود تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری موجب افزایش شکاف و نابرابری و کاهش دسترسی دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار به فرصتهای تحصیلی در آموزش عالی میشود.
-
يکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳:۲۷
-
۲۲ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1020338/