راه ترقی

آخرين مطالب

نقدی بر «شمال از جنوب غربی»؛ فرمِ عالی و محتوای خالی فرهنگ و هنر

نقدی بر «شمال از جنوب غربی»؛ فرمِ عالی و محتوای خالی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / «شمال از جنوب غربی» فیلم فرم است؛ استانداردهای بالایی در هارمونی عوامل اجرایی به خود می‌بیند اما این ظرف زیبا، خالی از محتوا است و نمی‌تواند همپای فرم، مخاطب را پای داستان سراسیمه خود نگه‌دارد.
جدیدترین ساخته حمید زرگرنژاد، فیلم خوش‌فرمی است. برای تصویربرداری آن، فکر شده است و مهندسی جالبی برای این کار تدبیر شده است به همین دلیل، مخاطب، اکثر صحنه‌های مهم فیلم را از زوایای مختلف مشاهده می‌کنند.
اما تمام امتیاز فیلم در سبد فرم تعبیه شده است. «شمال از جنوب غربی» فیلم خوش‌ساختی است که خالی از محتوا می‌زند. سوژه جالبی برای پرداخت دارد اما روایت را سراسیمه تعریف می‌کند. به این سراسیمگی، باید گنگی را نیز اضافه کرد. یک‌سوم ابتدایی فیلم، مملو از آدم‌هایی است که با عجله بر روی پرده رژه می‌روند و از التهاباتی سخن می‌گویند که مخاطب، چندان در جریان آن نیست. برای کاهش این میزان گنگی، متنی قبل از شروع فیلم منتشر می‌شود تا مخاطب با آن پیش‌فرض، به استقبال سکانس‌های ابتدایی برود اما تعدد سکانس‌های متوالی و تکثر آدم‌های تاثیرگذار سبب می‌شوند تا مخاطب آن ارتباط بهینه و زیرساختی را با داستان برقرار نکند.
برخی هیجانات بی‌دلیل ابتدایی، بر ماهیت فیلم اثر منفی گذاشته. لازم است تا فیلم در تدوین مجدد، افتتاحیه سلیس‌تری را برای مخاطب تدارک ببیند تا آن رشته ارتباطی مخاطب با فیلم، از همان ابتدا، محکم تعریف شوددر ادامه، ریتم به‌درستی، کمی کندتر می‌شود و داستان می‌تواند تمرکز خوبی بر روی هسته مرکزی داشته باشد و مخاطب، با فرونشستن آن گردوخاک‌های ابتدایی، می‌تواند با نقطه ثقل داستان ارتباط بگیرد اما به‌واسطه گنگی یک‌سوم ابتدایی، این ارتباط، شکل خدشه‌داری دارد و علامت‌سوال‌هایی راجع برخی ارتباط‌ها و صورت‌مساله مطرح می‌شود که برخی از آنها تا پایان فیلم مشخص نمی‌شود.
در یک‌سوم انتهایی، داستان موفق می‌شود عصاره واحدی از آن چیزی که می‌خواهد را به دست آورد. صحنه‌های اضافی چندانی در این قسمت دیده نمی‌شود و فصل فینال، به‌شکلی قابل‌باور و در انتظار مخاطب رخ می‌دهد.
«شمال از جنوب غربی» همان‌گونه که عنوان شد، فیلم خوش‌ساختی است. قواعد فرم را می‌داند و هارمونی دقیقی برای این تعریف در نظر می‌گیرد. فیلم، یک صحنه انفجار بسیار چشم‌گیر دارد که همین سکانس، به‌تنهایی می‌تواند منجر به افتخارآفرینی برای فیلم شود. بازی‌های فیلم علی‌الخصوص مصطفی زمانی، روان هستند و درگیری ذهن مخاطب با چالش‌های داستان را تشدید می‌کنند. مشکل اما طراحی‌های داستانی است که اجازه نداد تا روایت از فیلتر خالص‌سازی عبور کند. برخی هیجانات بی‌دلیل ابتدایی، بر ماهیت فیلم اثر منفی گذاشته و برخلاف جریان داستان رقم می‌خورد. بنابراین لازم است تا فیلم در تدوین مجدد، افتتاحیه روان‌تر و سلیس‌تری را برای مخاطب تدارک ببیند تا آن رشته ارتباطی مخاطب با فیلم، از همان ابتدا، محکم تعریف شود چرا که غلظت داستان و شکوه استانداردهای فرمیک به کار رفته در فیلم به‌اندازه‌ای است که اگر مخاطب، با یک‌سوم ابتدایی داستان ارتباط بگیرد، هضم مابقی داستان و وجوه بصری آن، کار چندان دشواری برای وی نخواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1025682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی ناسا از ربات حفاری ماه

کشف قارچی که عنکبوت‌ها را به زامبی تبدیل می‌کند

داستانک/ پند حکیم

چاپ دو کتاب از مجموعه «یک‌پرسش علمی»

سرمقاله وطن امروز/ انقلاب و انقلابی‌گری

نماینده مجلس: بانک آینده از جیب هر ایرانی حدود یک میلیون تومان برداشته است

سه‌چرخه کودک بخریم یا لوپ کار؟ [+جدول مقایسه]

انتقاد یک نماینده از همتی: عطسه وزیر اقتصاد میتواند شرایط اقتصادی را به لرزه دربیاورد!

محدودیت خرید شمش نقره از بورس کالا برداشته شد

جادوی طلا؛ خرافاتی‌ها 63 درصد سود کردند!

نماینده مجلس: مجلس اجازه واگذاری ایران‌خودرو به کروز را نمی‌دهد

نیروی کمکی برای نجات رئال آمد

تاج: رای پرسپولیس و تراکتور را خودم هم نمی‌دانم اما رای تنبیهی است

تاج: اگر کار بیشتری در فوتسال کنیم به قهرمانی جهان هم می‌رسیم

مهدی تاج: فوتسال و فوتبال ساحلی ما قابلیت جهانی شدن دارند

درویش و استیلی بر بالین هوادار مصدوم پرسپولیس

خانه‌تکانی یونایتد؛ پاکسازی آموریم ادامه دارد

اسطوره فاینورد: جای خالی جهانبخش حس می‌شود

خشم پس از تساوی دامن سید حسین را گرفت

هاشم بیک‌زاده: همین الان سرمربی بزرگ خارجی بیاورید

تاج: رأی دیدار پرسپولیس - تراکتور تنبیهی خواهد بود

افتتاح پروژه‌های وزارت راه با ارزش بیش از 120 همت؛ پزشکیان از همه دولت‌های گذشته قدردانی کرد

سخنگوی دولت: هیچ پیامی بین ایران و سوریه مبادله نشده است

فؤاد ایزدی: کسانی که رفتند تحریم‌ها را لغو کنند، خودشان تحریم شدند و برگشتند!

توصیه معاون اسبق وزارت خارجه به دولت پزشکیان: روابط با عربستان را جدی‌تر از قبل دنبال کنید

ذوالنور هم به انتصاب ظریف اعتراض کرد

فرجی‌راد: مساله ایران در اولویت رایزنی‌های ترامپ و نتانیاهو خواهد بود

سردار شکارچی: گروهک‌های تروریستی ابزار دشمنان جمهوری اسلامی و ملت ایران هستند

روایتی از نامه کمال خرازی به رهبری درخصوص تابعیت قهری و غیرقهری و دستورات دفتر رهبر انقلاب

بیگدلی: نیاز به جراحی عمیق و تصمیمات سخت و شجاعانه داریم و باید از بالا شروع کرد و نه مردم

سوال زیدآبادی از عراقچی: طالبان هراس ندارد؟

چهارمین جلسه «حکمت و بصیرت مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران» برگزار شد

دومین نشست «دبیران ستادهای استانی کنگره ملی شهدای غریب اسارت» برگزار شد

زندگی شهدای غریب اسارت ظرفیت خلق داستان‌‌های فاخر را دارد

کارگردان و نویسنده فیلم «اشک هور»: به دلم افتاد رضا ثامری می‌تواند این نقش را بازی کند

تدوینگر «اشک هور»: نقش رویا افشار فراتر از یک بازیگر در این فیلم بود

بهروز افخمی: به بیضایی جایزه ندادیم تا بتواند فیلم بسازد! ‏

تورج الوند: می‎خواستم از «اشک هور» انصراف دهم

کارگردان انیمیشن «ژولیت و شاه»: منتظر سیمرغ دوم هستیم

درگذشت یک هنرمند در جشنواره فجر اعلام شد

واکنش طنز «رضا بابک» به این که سیمرغ می گیرد یا نه؟

فتوکال نرگس محمدی و علی اوجی و بازیگران «دست تنها»

بازیگر افغانستانی «لولی»:‌ همیشه مثل علامت تعجب و سوال به کار نگاه می‌کردم

فیلم حرکت عجیب نوازنده ارکستر/ تماس تلفنی وسط اجرا

تیزر جدید سریال «آبان» با صدای محسن چاوشی رونمایی شد

بی‌رغبتی جوانان 18 تا 24 سال برای تحصیل در دانشگاه

حکم قصاص برای قتل مزاحم خواهر

مشاهدۀ یوزپلنگ آسیایی در سمنان

فروپاشی شبکه جعل اسناد زمین‌های دولتی در فرحزاد

«متا» توسعه هوش مصنوعی را متوقف می‌کند