نگاهی به موسیقی متن چهار سریال
فرهنگ و هنر
بزرگنمايي:
راه ترقی - ایرنا / موسیقی متن سریالهای زخمکاری4، داریوش، هشتپا و تاسیان در این نوشتار مورد بررسی قرار میگیرد. پخش دو سریال سال گذشته از شبکه نمایش خانگی پایان یافت، یک سریال از شبکه یک سیما پخش شد و آخرین آنها هم اواخر سال گذشته پخش آن از پلتفرمها آغاز شد و هنوز ادامه دارد.
زخم کاری چهار
اثر پر مخاطب محمدحسین مهدویان که اگر چه نتواست محبوبیت قسمت اول را به دست بیاورد اما همچنان مخاطبان خود را حفظ کرد.
بازار ![]()
موسیقی متن این سریال ساخته حبیب خزاعیفر اگر چه در قسمت های ابتدایی حرکتی آوانگارد و گوش ناآشنا به نظر می رسید اما در ادامه توانست به یکی از بهترین تم های سریالی تبدیل شود و تاثیر قابل ملاحظه ایی در موفقیت سریال از خود به جای گذاشت.
انتخاب و رنگ بندی صحیح، ارکستراسیون جذاب و همراه با پیچیدگی کاراکترها، جسارت در نوآوری و پرداخت فنی مضمون اصلی برخی از ویژگیهای تاثیرگذاری موسیقی این سریال بود.
داریوش
سریالی ساخته هادی حجازی فر که از موفق ترین بازیگران حال حاضر سینما محسوب میشود در کارگردانی هم پیشرو به نظر میآید.
موسیقی سریال داریوش اثر مسعود سخاوتدوست یکی از پرکارترین آهنگسازان حال حاضر سینما است.
آهنگسازی با تجربه، خلاق، نوگرا، که مقیاس موسیقی دراماتیک را به خوبی درک می کند و با توجه به تجربیات در گونههای مختلف، آهنگسازی خبره به حساب می آید که سه بار سیمرغ بلورین فیلم فجر را هم تصاحب کرده است.
موسیقی سریال داریوش با انتخاب مضمونی از یکی از ترانههای شاخص قدیمی و ادغام آن با دنیای جدید کاراکترها ارتباط مخاطب با سریال را تسریع میکند. در کنار سستی و ترس، شخصیت ها در کالبد موسیقی رشد میکنند و بیآنکه مخاطب دریابد با شنیدن تم های در هم تنیده منتظر ورود شخصیت های اصلی میماند.
سکانس پایانی یعنی جایی که داریوش بر ترس سالیان خود غلبه می کند و به دشمنی که همیشه از او واهمه داشته حمله می کند، آیینه ایی تمام قد از تکنیک و ترجمه موسیقایی استحاله درونی شخصیت اصلی است که به زیبایی آراسته شده است.
پیچیدگی محتوایی سریال در لحظاتی که مخاطب نمی داند با طنز سر و کار دارد یا یک درام جنایی با کمک موسیقی از آب در می آید تا اینکه موسیقی سریال داریوش اثری قابل تامل و پر قدرت باشد.
هشت پا
اتفاقا این سریال جزو تولیدات نمایش خانگی نیست به تهییه کنندگی محمد رضا شفیعی و احمد معظمی از شبکه یک سیما پخش شد. درامی جنایی و جذاب که خلاف رویه سریال سازی در تلویزیون جذابیت های ویژه ایی از درام جنایی را به تصویر کشید.
معظمی که در خلق ماجرا های پلیسی تجربیات ارزنده و مهمی را در پرونده دارد این بار فعالیت های یک باند تبهکار مواد مخدر و روابط و درگیری های داخلی این گروه و ورود پلیس به ماجرا های آنان را به تصویر کشیده است. بازی بی نقص ایوب آقاخانی و سعید چنگیزیان جذابیت سریال را برای مخاطب صد چندان میکند.
موسیقی هشت پا اثر امیر حسین سمیعی است که معمولا با موسیقی های سمفونیک و سینمایی شناخته شده است. او آهنگسازی است که جایزه بهترین آهنگسازی ارکسترال را هم از جشنواره موسیقی فجر برای یک پویم سمفونی گرفت. دو کنسرت نمایش مهم دو سال اخیر «کلنل پسیان» و «رفیق بازی» هم به نام او گره خورده است.
تیتراژ فوق العاده جذاب ابتدایی سریال یادآور آثار نمایشی جذاب سینما هالیوود است. که ناخودآگاه مخاطب را یاد فیلم تاثیر گذار و پر فروش سده اخیر با بازی دو ستاره رابرت دنیرو و آل پاچینو یعنی «مخمصه» می اندازد.
تیتراژ ابتدایی شاید متنشنج ترین بخش سریال به حساب می آید که خبر از التهابی ماجراجویانه در ساختار درام دارد. ارکستراسیونی استادانه و نو آورانه که به شدت از کلیشه های موسیقی سریال فاصله می گیرد. کاراکتر سازی و رنگ آمیزی شخصیت ها به پیچیدگی آنها نفوذ و تلاش میکند ماهیتی که از منظر مخاطب نهان شده را عیان نکند.
استفاده از ساز سنتور در روایت خانواده شخصیت سعید، به دور از تقلید یادآور موسیقی های خاطره انگیز سال های دور است. شخصیت اصلی یعنی کارآگاه کیانفر در ابعاد مختلف کار و زندگی شخصی خود با موسیقی های مختلفی همراه می شود که زبان حال کاراکتر است، مثل سوت در حال و هوای عاشقانه اش و یا ترومپت در لحظات سلحشور اش. به طور کلی موسیقی سریال هشت پا بسیار جسورانه و خوش ساخت در ژانر درام جنایی پلیسی با اختلاف از آثار هم عرض خود قرار میگیرد و در تمام لحظات اوج درام آهنگساز ابتکاری هوشمندانه ارایه میکند.
تاسیان
سریال پرحاشیه روز های پایانی سال که اتفاقا در سال جدید هم ادامه دارد و بعد از بر طرف شدن ممنوعیت آن مجدد پخش آن از سر گرفته شد آخرین مورد بررسی است. شاید سریال تاسیان پر مخاطب تر از دیگر کارهای تینا پاکروان باشد. این اثر، داستانی عاشقانه از دهه 50 است که روایت گر طیف های کنش گر سیاسی مختلفی در بستر دانشگاه در استانه انقلاب اسلامی هستند.
سروش انتظامی فرزند مجید انتظامی آهنگساز این سریال است و موسیقی این اثر بعد از فیلم «کوکتل مولوتوف» و «صددام» سومین کار او به حساب میآید. آهنگسازی جوان که با پرداختی کلاسیک برای سریال تاسیان توانست حس و حال ویژه ایی به حال و هوای سریال ببخشد. اگر چه محتوای سریال یک درام عاشقانه و کلاسیک به حساب می آید اما موسیقی متن هوشمندانه و جذاب، خوش ساخت و گوش نواز به گوش میرسد.
تیتراژ ابتدایی والسی عاشقانه است که مخاطب را ناگزیر به ادامه تماشای سریال میکند. در ادامه حال و هوای عاشقانه و متفاوت شخصیت اصلی در شکل کنش عاشقانه اش به کمک موسیقی هوشمندانه آهنگساز جذابیتی ویژه پیدا می کند.
به طور کلی موسیقی سریال، عاشقانه و گوش نواز است.
-
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۷:۴۶
-
۱۴ بازديد
-

-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1054075/