راه ترقی

آخرين مطالب

«پایتخت» چطور توانست حال و هوای تلویزیون را بهتر کند؟ فرهنگ و هنر

«پایتخت» چطور توانست حال و هوای تلویزیون را بهتر کند؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرهیختگان / اتفاقات اخیری که برای پایتخت رخ داد نشان داد مخاطب ایرانی نه تنها از مدیوم تلویزیون بریده نشده بلکه به دلیل عملکرد ضعیف باقی مدیوم‌ها –به‌خصوص در کمدی– به اوقات فراغتش به تلویزیون پناه ببرد.
تقریباً تمام اخبار یک ماه اخیر سینما، تلویزیون و نمایش خانگی داخلی تحت‌تأثیر پخش فصل هفتم «پایتخت» قرار گرفت. بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم پایتخت روی اکران نوروز هم بی‌تأثیر نبوده و اخبار و تبلیغات سینمایی‌های نوروزی را به حاشیه کشانده و حتی روی خالی شدن صندلی‌های سانس ساعت 22 کشور اثر گذاشته است. پایتخت موجی را ایجاد کرد که اتفاقات آثار نمایش خانگی هم به کلی در حاشیه قرار گرفت. بر اساس آمار می‌توان چنین استدلال کرد که پایتخت یک‌تنه به اندازه کل نمایش خانگی مخاطب گرفته و این موضوع بار دیگر به همه یادآوری کرد که تلویزیون چه قدرت بلامنازعی در رسانه‌های کشور دارد!
اتفاقات اخیری که برای پایتخت رخ داد نشان داد مخاطب ایرانی نه تنها از مدیوم تلویزیون بریده نشده بلکه دقیقاً در لحظه انتظار است تا به دلیل عملکرد ضعیف باقی مدیوم‌ها –به‌خصوص در کمدی– به اوقات فراغتش به تلویزیون پناه ببرد و انتظار اثری قابل دیدن را بکشد که بتواند برای آمدن قسمت تازه آن لحظه‌شماری کند. برای آنکه آنچه تشریح کردیم برایتان عینی‌تر شود کافی است به تلوبیون بروید و نگاهی به میزان دنبال‌کننده‌های پایتخت بیندازید؛ رقم 27 میلیون بازدید برای سریالی که تازه به نیمه رسیده، آن هم در وضعیتی که نمایش خانگی خود را با زور تبلیغات سرپا نگه داشته و سینما در بازه زمانی نوروز تنها یک مخاطب جدی داشته، چیزی شبیه به معجزه است. معجزه‌ای که تنها از قدرت تلویزیون برمی‌آید.
در قسمت دهم و یازدهم پایتخت، کاراکتر بهتاش به قصه بازمی‌گردد، به چه شکل؟ با بازگشت به خانواده. کاراکتری که در فصل ششم این سریال محل بحث‌های پیرامون حضورش در سریال و بدآموزی شخصیت او شد و این بحث‌ها حتی به سطح مقامات هم کشیده شد. ماجرای بازگشت بهتاش تنها گوشه‌ای است از نگاه راهبردی‌ای که سازندگان پایتخت دارند و بدون بیان گل‌درشت و نصیحت مستقیم مخاطب، درباره چنین موضوعات مهمی موضع‌گیری می‌کنند.
آیا تمام صحبت‌هایی که درباره موج ایجاد شده توسط پایتخت هفت کردیم این سریال را از نقد کردن مبرا می‌کند و ضعف‌هایش را می‌پوشاند؟ پاسخ به این سؤال یک «نه» قاطع است. اما نکته‌ای که پایتخت را از یک اثر وایرال شده به یک اثر مهم بدل می‌کند، در یک عبارت خلاصه می‌شود؛ «توازن در پیام و سرگرمی». آنچه پایتخت در 7 فصل اخیر انجام داده، تلاش حداکثری بوده برای کشاندن و بیان پیام‌های راهبردی و حتی نقد اجتماعی در بستر قصه و ساختار روایی اثر. اجازه بدهید این استدلال را با یک صحنه از سریال شرح دهیم.
در قسمت دهم و یازدهم پایتخت، کاراکتر بهتاش به قصه بازمی‌گردد، به چه شکل؟ با بازگشت به خانواده. کاراکتری که در فصل ششم این سریال محل بحث‌های پیرامون حضورش در سریال و بدآموزی شخصیت او شد و این بحث‌ها حتی به سطح مقامات هم کشیده شد. ماجرای بازگشت بهتاش تنها گوشه‌ای است از نگاه راهبردی‌ای که سازندگان پایتخت دارند و بدون بیان گل‌درشت و نصیحت مستقیم مخاطب، درباره چنین موضوعات مهمی موضع‌گیری می‌کنند. مخاطب از این مدل انتقال پیام استقبال می‌کند و قصه را دنبال می‌کند. آمار یک و نیم میلیون نفره تماشای این دو قسمت نشان می‌دهد مخاطب با این شکل از انتقال پیام همراه شده و به جای بیرون زدن این اتفاق در سریال، آن را در بستر روایی اثر می‌پذیرد. فصل هفتم پایتخت مملو از این ظرایفی است که در سناریوی آن نوشته و در مقابل دوربین سیروس مقدم به تصویر کشیده شده است. تصاویری که چه در متن و چه در فرامتن، پایتخت را به اثری مهم بدل می‌کند.
بازار
پایتخت روی امواج زندگی است‌
در شرایطی که تقریباً هر روز سیگنال‌های ارزی و دیپلماتیک، روان عمومی جامعه را مختل می‌کند، پایتخت اتفاقی است که بیش از یک اثر سرگرمی بدل به نمادی از جامعه ایرانی می‌شود. وقتی در میان اخبار روز چند هفته اخیر کشور، اظهارات ترامپ با صحنه‌هایی از پایتخت بدل به ترند یک ایران می‌شود، نشان می‌دهد جامعه ایران تا چه اندازه غرق در زندگی است. جامعه‌ای که توسط صغیر و کبیر در حال فروپاشی نشان داده می‌شود، اما اقبال چند میلیونی‌اش به یک اثر کمدی، پیام دیگری را متبادر می‌کند که اتفاقاً از آن می‌شود برداشت‌های دیپلماتیک داشت.
هفت، عدد ثبات است‌
هفت‌فصله شدن پایتخت و ماندگار ماندن تعداد مخاطبان پای این اثر، نشان از مفهوم گم‌شده این روزهای جامعه ما دارد و آن هم ثبات است. با یک نگاه کلی نسبت به قسمت‌های منتشر شده از این فصل و فصل‌های قبل پایتخت می‌توان به جرئت گفت تغییرات کاراکترها با آنکه در روایت ایجاد جذابیت روایی می‌کند، اما در تداوم قصه آن‌ها را پراکنده و خارج از وجه انسانی خود نمی‌کند. همین امر بین مخاطب و تمامی کاراکترها ایجاد نزدیکی کرده و ثبات را برای این اثر رقم می‌زند. پایتخت به وضوح حداقل‌ها را زیر پا نمی‌گذارد و همین برایش ثبات در میزان اقبال مخاطب در این هفت فصل را پدید آورده است. هفت فصلی که در میان آثار رسانه ملی و حتی نمایش خانگی یک رکورد به حساب می‌آید.
شاید این جملات کلیشه‌ای به نظر برسد، اما می‌شود با مثالی از فصل چهارم پایتخت این مسئله را شرح داد. در این فصل مخاطب به حد اضطراب می‌رسد برای نگه داشتن خانواده معمولی. در قسمت آخر این فصل ما با همایی مواجه می‌شویم که نقی او را در دوگانه اخلاق یا خانواده می‌اندازد، اما در پایان قصه این نقی است که صورت‌مسئله را پاک می‌کندخانواده، پایتخت را نگه می‌دارد
پایتخت از قسمت اول خود یک اثر متکی بر تک‌شخصیت نبود. چه آدم‌های جمع‌شده در قاب کامیون ارسطو در فصل اول و دوم و چه خانواده مستقرشده در خانه‌های اجاره‌ای فصل سوم تا هفتم، همه به مفهومی متصل و جذب شده‌اند تحت عنوان خانواده. شاید این جملات کلیشه‌ای به نظر برسد، اما می‌شود با مثالی از فصل چهارم پایتخت این مسئله را شرح داد. در این فصل مخاطب به حد اضطراب می‌رسد برای نگه داشتن خانواده معمولی. در قسمت آخر این فصل ما با همایی مواجه می‌شویم که نقی او را در دوگانه اخلاق یا خانواده می‌اندازد، اما در پایان قصه این نقی است که صورت‌مسئله را پاک می‌کند و به جای آنکه هما را در دالان اخلاق یا خانواده بیندازد، از اساس دوگانه را از بین می‌برد و از خانواده‌اش در برابر این دوراهی از اساس خطرناک -که اتفاقاً بدل به وجه مشترک برخی آثار اجتماعی چند سال اخیر سینمای ایران هم شده است- حراست می‌کند.
حراست اعضای خانواده از گروه اجتماعی خود به اینجا ختم نمی‌شود. کار حتی به فصل پنجم و مواجهه خانواده معمولی با داعش کشیده می‌شود. دوباره خانواده در برابر یک عنصر ضد اخلاق و خطرناک قرار می‌گیرد. در فصل هفتم هم باز مسئله خانواده و البته تشکیل و بازتولید خانواده مطرح است. مفهومی که برای جامعه ایرانی اصولاً به عنوان یک عنصر سمپاتیک تلقی می‌شود و همین مسئله اقبال مخاطب را به سریال چند برابر می‌کند.
پایتخت نقد کردن را بلد است
شاید این‌طور به نظر برسد که برخی از نقدهای اجتماعی مطرح شده در پایتخت از روایت اصلی داستان بیرون می‌زند و بعضاً پایتخت را تا مرز اپیزودیک شدن پیش می‌برد. حتی اگر این گزاره را بپذیریم، باز هم پایتخت در اجرا و به تصویر کشیدن نقدهای اجتماعی هم خلاق عمل کرده و هم هوشمند. این شکل از انتقادها چه در دیالوگ و چه در موقعیت، از بدترین حالت از استانداردهای حداقلی برخوردارند.
از نقد جریان بلاگری گرفته که با مطرح شدن این داستان از زبان بهتاش و در قالب دیالوگ به دل مخاطبان نشست، تا نقد نگهداری از حیوانات خانگی که در جریان کنونی سینما و تلویزیون ایران کمتر کسی جرئت می‌کند حتی به آن نزدیک شود، و یا نقد عدم توجه به جامعه ورزشی و به‌خصوص کشتی که در قالب یک موقعیت کمیک-تراژیک مطرح شد. همه این‌ها نشان می‌دهد پایتخت زبان نقد خودش را پیدا کرده و می‌داند چگونه بدون آنکه نقد اجتماعی از کاراکترهای داستان فراتر رود و به بیانیه‌خوانی بیفتد، حرفش را بزند و یا به بیان بهتر کاراکترها از دردهایشان بگویند.
پایتخت روی مرز تمدن و تدیّن
شاید یکی از جذاب‌ترین لوکیشن‌هایی که پایتخت به آن خواهد رفت، تاجیکستان باشد؛ کشوری که در چند سال اخیر به دلیل اشتراکات زبانی و فرهنگی مورد توجه سران دو کشور قرار گرفته و از این نظر پایتخت را می‌تواند گسترش‌دهنده یک ارتباط فرهنگی میان ایران و تاجیکستان دانست. وصلت دو خانواده ایرانی و تاجیکی در قصه سوای آنکه می‌تواند تصویری از مردم تاجیکستان در ذهن مخاطبان بسازد، می‌تواند سبب ارتباط فرهنگی گسترده‌تر میان مردم ما و تاجیکستان بشود.
موضوع تاجیکستان از یک سو حائز اهمیت است و از طرف دیگر مدل پرداخت پایتخت به این مسئله اهمیتی دوچندان دارد. پایتخت در سال‌های گذشته نشان داده که وقتی به سمت مذهب یا سکانس‌های مذهبی می‌رود بلد است چگونه از کلیشه خارج شود و آن را در زبان کاراکترها بیاورد، شاهد مثال این اتفاق هم سکانسی بود که در فصل‌های گذشته سریال نقی به پدرش در نماز خواندن کمک می‌کرد و کلمه به کلمه اذکار نماز را برایش می‌گفت، سکانسی که بدل به یکی از صحنه‌های ماندگار سریال شد و یا حتی در فصل فعلی سریال ماجرای اوس موسی و رفتنش بعد از نماز صبح. تأکید روی این مفهوم نماز نشان می‌دهد که نویسندگان پایتخت برای شخصیت‌هایشان حداقل‌هایی از تدین را قائل هستند، تدینی که چون در بستر قصه قرار می‌گیرد برای مخاطب دور نیست و ایجاد فاصله نمی‌کند.
پایتخت فرم بلد است
در پایتخت امسال قطعا برخی موضوعات مانند لهجه بازیگران و یا حتی شکاف‌های روایی مطرح است، شکاف‌هایی که در سال‌های قبل هم وجود داشت و مورد انتقاد مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. با این حال پایتخت باز هم از حداقل‌های فرمی پایین نمی‌آید و یک سر و گردن هم از کمدی‌های نمایش خانگی و هم تلویزیون سرتر است. بازی‌های کماکان خوب محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی (که بحق در این فصل یک‌تنه درخشیده) احمد مهرانفر و بازی به اندازه هومن حاجی‌عبداللهی و دیگر شخصیت‌های داستان به سریال کمک کرده و آن را بدل به اثری قابل دیدن می‌کند؛ اثری که حتی در نحوه فیلمبرداری و خلق موقعیت‌های کمیک و تراژیک و همچنین دیالوگ‌نویسی، دکور و حتی تغییر شغل‌های کاراکترها منسجم عمل می‌کند و همین موضوعات باعث می‌شود پس از خوابیدن صدای حواشی، مخاطبی را ببینیم که هر شب ساعت 10 به همراه خانواده تلویزیون را روشن می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1056747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واردات بنزین سوپر با اما و اگر مواجه شد

به رسمیت شناختن حق ساحل‌نشینان در قانون جدید ته‌لنجی

توپخانه هجومی شمس آذر به دنبال فتح دروازه ذوب

کومان: بارسا شانس اول قهرمانی چمپیونزلیگ نیست

بزرگترین چالش یک فوتسالیست از زبان حسین طیبی

چالش جالب محسن کیایی با حسین طیبی کاپیتان تیم ملی فوتسال

ماجرای بهترین گل دنیا از زبان حسین طیبی کاپیتان تیم ملی فوتسال

استارت مادری رو خیلی محکم زد!

شرایط ممنوعه برای متقاضیان اعزام به حج اعلام شد

احتمال وجود حیات در ماه

بیمه مرکزی: نداشتن معاینه فنی مانع پرداخت خسارت نیست

آنتونی: در یونایتد چیزهای زیادی یاد گرفتم، حتی در سختی‌ها!

تراکتور نقل و انتقالاتش را تکذیب کرد

بررسی شانس‌های قهرمانی لیگ اروپا 25-2024

لیست تیم ملی بسکتبال بانوان ایران برای مسابقات غرب آسیا

معرفی ملی‌پوشان آبهای آرام اعزامی به‌ مسابقات قهرمانی آسیا

دونده‌ترین‌های یک چهارم‌ نهایی لیگ قهرمانان؛ رئال اول از آخر!

مثل غلتک بخار؛ پی‌اس‌جی متوقف‌شدنی نیست

بازگشت دورسون به تمرین گروهی پرسپولیس

وقت تسویه حساب سیامک نعمتی با پرسپولیس

مدال طلا و شکسته‌شدن رکورد ملی در ماده 100 متر آزاد پاراشنای مردان

ابوالفتح: شاید در همان روز شنبه مذاکرات مستقیم شد

روابط پرحاشیه زمینی‌ها

کریستیانو رونالدو به دنیای فیلم‌سازی وارد شد

یه کابینت کوچولو خورد پای چشمش

مریخ نرفتن تاوان داره!

آهنگ «عشق یعنی» از زانیار خسروی و دکاموند

وضعیت هوای تهران طی پنج روز آینده اعلام شد

نجات معجزه‌آسای یک زن و مرد از برخورد صاعقه

کاهش بیش از 30 درصدی بارش‌ها در 18 استان کشور

افزایش کارایی LEDهای فرابنفش با گرافن؛ گامی در مقابله با عوامل بیماری‌زا

کتاب استاد هم‌زمان با روز ملی فناوری هسته‌ای به چاپ هشتم رسید

از مذاکره کننده ارشد آمریکا در برابر ایران چه می‌دانیم؟

اسلامی: با برق هسته‌ای ناترازی‌ها را برطرف می‌کنیم

نرخ سود بین بانکی ثابت ماند

نرخ سوم بنزین در راه است؟

هویسن: همه دوستانم می‌گویند به رئال برو

کاپیتان سپاهان و بزرگترین ماموریت عمرش

ایران 5-0 کویت؛ برای تایلند گرم کردیم

آیت‌الله جوادی آملی: باید با مخالفان هم گفتگو کرد

قاضی القضات: قلدری که سر کار آمده است، پیش‌بینی می‌شود که دوام نخواهد داشت

مغز متفکر کمپر جاسوسی

2500 دلار رو یک روزه به باد داد

مریخ کنسله!

جشن تولد ویژه نوید محمدزاده در آمریکا روی صحنه نمایش

فهرست فیلم‌های جشنواره کن 2025 منتشر شد

دعوای زناشویی آدم‌های خاص

زمین تب کرد

توصیه به حجاج براى استفاده از داروها در عربستان

روایت تابناک از ضرب و شتم خبرنگار پیگیر کاهش قیمت دلار در چهارراه استانبول!

ویکی پدیاجستجو