راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ ترس از همنوع نوشتارها

سرمقاله شرق/ ترس از همنوع
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق / «ترس از همنوع» عنوان یادداشت روز در روزنامه شرق به قلم احمد غلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هابز ما را از چه می‌ترساند؟ اگر بگوییم فلسفه سیاسی هابز بر ترس استوار است، آن‌هم ترس خشونت‌بار از مرگ، حق مطلب را به‌ جا نیاورده‌ایم، ولی دست‌کم به جان‌مایه فلسفه سیاسی‌اش نزدیک شده‌ایم. لئو اشتراوس می‌گوید: «بخش اعظم تغییراتی که هابز در سرمشق خود اعمال کرد با این عقیده اساسی او قابل تبیین است که ترس، یا به طور دقیق‌تر ترس از مرگ خشونت‌بار، نیرویی است که انسان را بینا می‌سازد، و غرور نیرویی است که انسان را نابینا می‌سازد». هابز در شکل‌بخشی به فلسفه خود مراحل بنیادینی را پشت‌ سر گذاشته است.
او با انسان‌گرایی آغاز کرده و رفتار و کردار آدمی را از نظر می‌گذراند. دوره تاریخی‌گرایی‌اش با ترجمه کتاب «جنگ‌های پلوپونزی» می‌آغازد. مقدمه‌ای که هابز در کتاب توسیدید نوشته، نشان می‌دهد تا چه میزان تحت ‌تأثیر نگاه تاریخی این مورخ بزرگ است. هابز می‌نویسد: «کار اصلی و درخور تاریخ، راهنمایی و قادر ساختن انسان به تدبیر حازمانه [دوراندیشانه] خود در زمان حال و تدبیر دورنگرانه امور خود در آینده است، از طریق دانش اَعمالِ گذشته...»، «طبیعت (طبیعتِ تاریخ) صرفا روایی است... ببینید که انسان فهیم چقدر می‌توانست به تجربه خود بیفزاید اگر به‌عنوان شاهدی زنده به اعمال آنان می‌نگریست و با انسان‌ها و کارهای گذشته آشنا بود؛ او تقریبا همین‌قدر می‌تواند منتفع شود، اگر آنچه را در اینجا نوشته شده است [در توسیدید] به دقت بخواند». دوره تاریخی‌گرایی هابز به علم و سیاست نو پیوند می‌خورد. برای او فلسفه سیاسی علم است.
بازار
اینک دوباره این پرسش را مطرح می‌کنیم که هابز ما را از چه می‌ترساند. دوره تاریخی‌گرایی هابز شاید تحت‌ تأثیر ترس از انسان است. تاریخ به بهترین شیوه جنایت‌های بشر را به تصویر می‌کشد. بی‌دلیل نیست که هابز کتاب «جنگ‌های پلوپونزی» را برای ترجمه برگزیده است، چراکه این کتاب نمایش واقعی جنگ‌های خون‌بار بشری است که دست همه انفعالات بشری را رو می‌کند: خشم، افتخار، غرور و... . به‌راستی در طول تاریخ انسان معاصر می‌فهمد ترسناک‌تر از انسان وجود ندارد. برای هابز توصیف یا تبیین انفعالات بشری اهمیت چندانی ندارد. او بیشتر در پی اثرگذاری و کاربست این انفعالات است. با اینکه قرن‌ها از عمر آرا و افکار هابز می‌گذرد، این اندیشه‌ها اثرگذاری و معنای خود را از دست نداده‌اند و آنچه برای بشر امروز هولناک است، همان ترسی است که بشر قرن‌ها پیش داشته است: ترس از همنوع! نکته اساسی هابز این است که ترس آدمی را بینا و غرور نابینا می‌سازد. همان چیزی که اکنون مردم ما آن را درک می‌کنند؛ آنها با چشمی بینا و نه با غروری کاذب درصددند ناخودآگاه به اراده‌ای شکل بدهند تا دولت را وادار به تصمیمی عاقلانه کنند، نه تصمیمی از روی غرور. مگر نه آنکه مردم دولت را بنا نهاده‌اند برای پرهیز از مرگ خشونت‌بار به دست همنوعان؟ اگر دولت که بر مبنای ترس شکل گرفته، نتواند از حیات‌شان در برابر خشونت داخلی و خارجی صیانت کند، به خویش‌کاری و کاربست خود عمل نکرده است.
اما آیا این ترس تن‌دادن به وضعیت خفت‌بار است؟ هابز همه انفعالات از‌جمله آوازه، افتخار، خشم و شجاعت را صورتی از غرور می‌بیند و عقل را با ترس یکی می‌داند. اما او در تعریف افلاطون از فضیلت حقیقی و کاذب به او نزدیک است. اشتراوس از قول افلاطون می‌گوید: «فضیلت کاذب فضیلت کاذب است، زیرا هدف آن خود فضیلت نیست، بلکه نمود فضیلت است، آوازه فضیلت است، و افتخاری که از آن آوازه ناشی می‌شود. فضیلت کاذب به دنبال امری باابهت و عظیم است، فضیلت حقیقی امر شایسته و درست را می‌جوید. اگر زندگی و سرنوشت انسان حقیقتا عادل را، کسی که هیچ‌ نمودی از عدالت ندارد، کسی که عدالتش پنهان است، با زندگی و سرنوشت انسان حقیقتا ناعادل، کسی که آوازه عدالت دارد و بی‌عدالتی او پنهان است، مقایسه کنیم، واضح‌ترین تصور را از تضاد میان فضیلت حقیقی و کاذب کسب می‌کنیم». در‌این‌میان، افلاطون شجاعت را به‌عنوان فضیلت شایسته ستایش می‌داند، اما در مجموع آن را در مرتبه پست‌تری از حکمت قرار می‌دهد و می‌گوید: «شجاعت والاترین فضیلت نیست -تسلط بر خود والاتر است، و والاتر از آن حکمت و عدالت است». اگر عدالت، انواع حقیقی و کاذب دارد؛ شجاعت نیز این‌گونه است. در بحران‌های سیاسی آنچه بیش از هر چیز دستاویز قرار می‌گیرد، شجاعت است. شجاعتی کاذب برای کسب آوازه و افتخار، برای راهیابی به جایگاه‌های برتر سیاسی. کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند، بیش از آنکه شجاع باشند، شیفته وضعیت میدان‌های جنگ‌اند. این وضعیت جنگی است که دستیابی به رؤیاهای بربادرفته را میسر می‌کند. 
هابز ما را از چه می‌ترساند؟ او ما را از آدمی می‌ترساند، از همنوعان خودمان، کسانی که در نزدیکی ‌ما نفس می‌کشند. کسانی که هرگز در میدان‌های نبرد نبوده‌اند و شجاعت فضیلت آنان نیست؛ شجاعت برایشان وسیله‌ای است برای تداوم منافع و ماندگاری در قدرت. اگر ترس را همچون هابز با عقل یکی بگیریم، ترس یعنی آمادگی برای جنگیدن به‌ وقت ضرورت، مقاومت به‌ وقت ضرورت، ایستادن کنار یکدیگر به‌ وقت ضرورت. شجاعت کاذب فضیلت نیست، دسیسه است.
* برای نوشتن این یادداشت از کتاب «فلسفه سیاسی هابز: مبنا و تکوین آن» نوشته لئو اشتراوس، ترجمه یاشار جیرانی، انتشارات ققنوس استفاده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1059548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری دیدار گل گهر - استقلال

کارشناسی داوری دیدار هوادار - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار تراکتور - ملوان

کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس - سپاهان

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: بهترین بازی برای من دربی 3-2 نبود، بازی السد بود که با ژاوی آن ها را حذف کردیم

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به عکسی مشترک با فرهاد مجیدی

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به فحاشی ها علیه علیرضا بیرانوند

علیرضا منصوریان : باید بقیه بازیکنان خودمان را از نظر بدنی به سطح ستاره‌های تیم ملی برسانیم

ستاره النصر مقابل استقلال حالا گل خالی نمی‌زند! ‏

علیرضا منصوریان : به نظرم تراکتور قهرمان می‌شود اما در فوتبال هیچ چیزی بعید نیست

دفاعیه یحیی درباره وقت‌کُشی: بلد نیستیم

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: موسیمانه واقعا من را سورپرایز کرد

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: اصلا قبول ندارم که می‌گویند برخی بازیکنان در حد تیم نیستند

علیرضا منصوریان: 700 هزار دلار در زمان سعادتمند طلبکار بودم، که به باشگاه بخشیدم

علیرضا منصوریان: مجتبی جباری را به عنوان یک سرمایه بزرگ نباید الان بسوزانیم

مدیرعامل تراکتور و یک پیام فرهنگی بعد از صدرنشینی!

کارتال: یک پرسپولیس جدید می‌سازم

گل‌محمدی: از حالا به فکر تراکتور هستم

پاستورلو: مطمئنم طارمی خیلی به اینتر کمک می‌کند!

شادی بازیکنان و کادر فنی فولاد با هواداران پس از برتری مقابل شمس آذر

حمایت علیرضا منصوریان از بازیکنان استقلال و کاپیتان های تیم

رئیس کمیسیون اجتماعی: یارانه خانوار نباید به دلیل درآمد فرزندان قطع شود

عملکرد عالی حامد لک در لیگ برتر بیست و چهارم فوتبال ایران

علیرضا منصوریان: موسیمانه خیلی خوشحال بود که با این قرارداد وارد فوتبال ما شد

تغییرات پرتعداد و عجیب استقلال از زبان علیرضا منصوریان پیشکسوت باشگاه

ماجرای دیر رسیدن علیرضا منصوریان به جلسه پیشکسوتان استقلال

حمایت علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال از سیدحسین حسینی

شوخی علیرضا منصوریان با مهدی توتونچی؛ چرا شما چایی می‌خورید ؟ برای من هم بریزید!

کل‌کل جالب رئال و بارسلونا علیرضا منصوریان با مهدی توتونچی

گل اول النصر به القادسیه توسط مانه

گل دوم القادسیه به النصر توسط اوبامیانگ

خاطره جالب علیرضا منصوریان از دعوای شدید و قهر با برادر پرسپولیسی‌اش

عراقچی: هفته آینده به پکن سفر خواهم کرد

نیویورک‌تایمز: این 3 نفر در کاخ سفید مانع جنگ با ایران هستند

وزیر خارجه عمان وارد رم شد

سکانسی جالب از سریال تاسیان

سکانسی بی نظیر از بازی آنادآرماس

احساس یک زن هیچوقت دروغ نمی‌گوید

تصنیف دل انگیز «شب» از استاد غلامحسین بنان

سحابی rim با فاصله‌ی 4 هزار سال نوری از زمین

شعر ترکی استاد شهریار

هفته حبس نفس‌ها در بازار دلار و طلا

پیش بینی قیمت طلا و سکه 30 فروردین 1404

جدول لیگ برتر؛ ادامه رقابت تراکتور و سپاهان؛پرسپولیس جا ماند

مسی درباره اشک‌های فینال؛ برایم خیلی سخت بود!‏

کریمیان: از هواداران پرسپولیس عذر میخواهم

باز هم جنجال خشم کونته؛ این چه وضع مدیریت است!

کارتال تمرینات را تعطیل کرد و رفت!

واکنش تند اسدی؛ سوال‌ها خیلی مسخره است!

هجدهمین قهرمانی السد در لیگ ستارگان قطر