راه ترقی

آخرين مطالب

عباس رافعی: پایان سریال‌ها بر اساس سلیقه آقایان است فرهنگ و هنر

عباس رافعی: پایان سریال‌ها بر اساس سلیقه آقایان است
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرآنلاین / احتمالا شما هم به عنوان مخاطب سریال های ایرانی زمانی که مشغول تماشای سریال ها هستید، علی رغم همه فراز و فرود های درام و داستان می‌توانید پیش بینی کنید که در آخر داستان همه چیز قرار است به خوبی و خوشی تمام شود یا حداقل همه به سزای آن چه کمی از حق فاصله دارد و انجام داده است برسد.
اگر بخواهیم به سریال‌های ایرانی، چه در نمایش خانگی که در چند سال اخیر به قوت رسیده و چه در تلویزیون که عمری طولانی دارد، نگاهی منتقدانه بیاندازیم، پایان بندی عنصری خواهد بود که حتی برای مخاطب عام سریال ها نیز نقطه ضعف محسوب می‌شود. قطعا نمی‌توان به قطعیت گفت که در تمام سریال های ایرانی ماجرا به این صورت است اما نگاهی به آمار قابل بررسی از آن ها نشان می‌دهد که همواره همه چیز به پایانی خوش می‌رسد.
اگر شخصیت اصلی دزد باشد، در آخر تبدیل به شخصیتی درستکار می‌شود و این در شرایطی است که مال دزدی به او وفا نکرده است، اگر هم سالیان دراز به دنبال یک زیرخاکی باشد و تمام عمر و مال خود را صرف این کرده باشد که با پیدا کردن آن خود و خانواده اش به نان و نوایی برسند باز هم در آخرین قسمت دستش به آن زیر آن خاکی نمی‌رسد. اگر شما شخصیتی در دل سریال های ایرانی باشید و یک گردن بند پیدا کنید که بسیار گران قیمت است و مادرتان برایتان به ارث گذاشته است و با فروشش، پولی به دست می آورید که زندگیتان را زیر و رو می کند باز هم احتمالا در آخر یا کسی آن را از شما می‌دزدد یا پول را به کسی می دهید که از شما نیازمندتر است. این ماجرا در مورد پیدا کردن یک شهاب سنگ که از مریخ افتاده وسط خانه نقی معمولی هم تفاوتی نمی‌کند، حتی اگر پای مالی که برای دیگران است و به آن شبه قانونی و اخلاقی وارد است هم نباشد باز هم سنگ به دریاچه پرتاپ می‌شود و خانواده معمولی، عامل و فریبا با پول عایدی از سنگ از اجازه نشینی و بی سر و سامانی رها نمی‌شوند. 
انگار همواره در دل سریال ها، کسی هست که می‌خواهد در آخر درست و غلط را به مخاطب نشان دهد و فرصت تشخیص را از او می گیرد. انگار هیچوقت شانسی برای پول های بادآورده نیست و این دروغ بزرگی است که متن این سریال ها به مخاطب می‌گویند. همین موضوع باعث می‌شود سریال ها با بحران «پیش بینی پذیری» رو به رو شوند، یعنی مخاطب در هر صورت می‌تواند پایان سریال را حدس بزند.
در زمانه ای که در سریال های جهانی با این موضوعات واقع گرایانه تر برخورد می‌شود، نسل جدیدی که در مواجه با هر دو محتوا قرار دارد، به سرعت مسیر خود را به سمت پلتفرم ها و سریال های خارجی تغییر دهد.
در همین رابطه با عباس رافعی، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده که آثاری همچون «تولدی دیگر»، «راز مینا»، «آیه های زمینی» و ...در کارنامه خود دارد مصاحبه ای انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

راه ترقی

عباس رافعی
یکی از چالش‌های رایج در سریال‌های ایرانی، پایان‌های قابل پیش‌بینی و اغلب «خوش» است. به نظر شما چرا بیشتر سریال‌ها از این الگو پیروی می‌کنند؟
متأسفانه در تولیدات سریالی کشور ما، فیلمنامه‌ها به‌صورت کامل پیش از آغاز تصویربرداری نوشته نمی‌شوند. همین امر باعث می‌شود پایان‌بندی‌ها تابع دیدگاه‌ها و سلیقه‌هایی باشند که در جریان ساخت سریال ـ چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی ـ توسط مسئولان اعمال می‌شود.
زمانی که یک سریال با فیلمنامه کامل، دقیق و منسجم نوشته می‌شود، روند شخصیت‌پردازی، مسیر حوادث و پایان‌بندی نیز در راستای درام پیش خواهد رفت. اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، این است که در بسیاری از مواقع پایان داستان‌ها به‌ناگاه تغییر می‌کند. حتی اگر با نویسندگان یا کارگردانان سریال‌ها گفت‌وگو کنید، خواهید شنید که آن‌ها نیز از این تغییرات ناراضی‌اند و عنوان می‌کنند که قرار نبوده پایان‌بندی به این شکل رقم بخورد.
یعنی پایان‌بندی‌ها بیشتر بر اساس ملاحظات بیرونی شکل می‌گیرند تا منطق درام؟
دقیقاً همین‌طور است. پایان‌ها نه بر اساس منطق داستان، بلکه براساس سلیقه برخی مدیران یا سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرند. در سریال طنز ابله ساخته کمال تبریزی، صحنه‌ای وجود دارد که نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده دور میز نشسته‌اند و درباره مسیر داستان تصمیم‌گیری می‌کنند، اما در نهایت تهیه‌کننده‌ای که تأمین مالی پروژه را برعهده دارد، تصمیم نهایی را می‌گیرد. این موقعیت، به طنز بیانگر واقعیتی است که متأسفانه در بسیاری از تولیدات ما رخ می‌دهد.
تأثیر این نوع پایان‌بندی‌ها بر کیفیت کلی سریال چیست؟
این نوع پایان‌بندی‌ها، باعث لطمه جدی به انسجام داستان و باورپذیری روایت می‌شوند. وقتی مخاطب احساس کند که یک شخصیت به‌طور ناگهانی به ثروت می‌رسد یا در عرض چند روز مسیر زندگی‌اش به‌کلی تغییر می‌کند، پیوند احساسی او با داستان قطع می‌شود و اعتمادش به کلیت اثر از بین می‌رود.
آیا قانونی در این زمینه وجود دارد که مسیر درام را محدود کند؟
در واقع قانونی به معنای صریح و مدون وجود ندارد، اما سلیقه برخی افراد به‌مرور به شکل قاعده درآمده است. نوعی سلیقه تحمیلی بر گروه‌های تولیدکننده حاکم است که آن‌ها را مجبور می‌کند روایت را در مسیری مشخص هدایت کنند، نه لزوماً در مسیری که منطق داستان حکم می‌کند.
به نظر شما مخاطبان امروز، به‌ویژه نسل جوان، چگونه با این نوع پایان‌بندی‌ها برخورد می‌کنند؟
واقعیت این است که نسل جدید، سریال‌های ایرانی را تماشا نمی‌کند. آن‌ها به‌طور مستقیم به آثار پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس دسترسی دارند. وقتی سریالی در آن‌جا منتشر می‌شود، فردای آن‌روز با زیرنویس در دسترس مخاطبان ایرانی قرار می‌گیرد. در حالی که نتفلیکس و سایر تولیدکنندگان جهانی، بر اساس پژوهش، مخاطب‌شناسی و تحلیل افکار عمومی سریال می‌سازند، در کشور ما، مخاطب در اولویت قرار ندارد. سریال‌ها برای رضایت مدیران ساخته می‌شوند، نه برای جذب مخاطب.

راه ترقی

تصویری از «پایتخت 7»
با وجود تمام این چالش‌ها، آیا تجربه‌های مثبتی هم در این زمینه داشته‌ایم؟
نمونه‌ای مانند پایتخت را می‌توان تا حدی جدا دانست. این سریال با مخاطب رشد کرده و خاطره جمعی مردم با آن گره خورده است. اما حتی در مورد آن هم نمی‌توان ادعا کرد که به‌طور کامل در تغییر افکار عمومی موفق بوده است.
در نهایت، برای بهبود این وضعیت چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟
ای‌کاش مسئولان سازمان صداوسیما یا پلتفرم‌های تولید، گروه‌های تولیدکننده را موظف می‌کردند که فیلمنامه‌ها به‌طور کامل نوشته و تأیید شود، پیش از آن‌که پروژه وارد مرحله تولید شود. پایان‌بندی باید از دل درام بیرون بیاید، نه از خارج از آن. تنها در این صورت می‌توان امیدوار بود که داستان‌ها از انسجام روایی برخوردار شوند و اعتماد مخاطب را جلب کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1065200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی قیمت دلار یک اردیبهشت 1404

سقوط تاریخی توکن MELANIA؛ نگرانی‌ها از فعالیت‌های داخلی تیم فنی

مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر: حق بیمه همگانی مشترکان برق به حساب وزارت اقتصاد واریز می شود

اعتراض یونایتدها به راتکلیف؛ چه بر سر باشگاه ما آوردی!

مرادمند بازی با هوادار را از دست داد

اینزاگی: تورام می‌خواهد برگردد اما به میلان نمی‌رسد!

علی کریمی در زمین، حسینی اخراج!

بزرگترین هدیه گل‌محمدی به فولادی‌ها

آموریم: هویلوند باید فیلم ببیند تا گلزنی یاد بگیرد

سرمربی آلمانی و اسبق سایپا درگذشت

گری لینکر: اسکات مک‌ تومینای دقیقاً همان بازیکنی‌ است که آموریم در منچستریونایتد نیاز دارد

آخرین سرمربی علی دایی درگذشت!

مارسکا: باید بعد از سه فصل به چمپیونزلیگ برسیم

جروزالم‌پست: دیدار بی‌ثمرِ اسرائیلی‌ها با ویتکاف درباره ایران

نیویورک‌تایمز: کشورهای خلیج‌فارس برخلاف گذشته حامی توافق ایران و آمریکا هستند

تصاویر اولین جلسه هیئت دولت با حضور عراقچی

گروسی: توافق ایران و آژانس ممکن است طی چند هفته به نتیجه برسد

آقای جبلی پایتخت را دیدید، «خوش‌گلدین»!

7 حقیقت جالب دنیای کاریکاتورها

عکس تازه جنیفر لوپز در عربستان جلب‌توجه کرد

آهنگ «من آدم خوبی بودم» با صدای امیر عظیمی

گودبرداری ساختمانی 2 خودرو را بلعید

سقوط از آسانسور یک نفر را به کام مرگ کشاند

مرد 53 پس از اتمام مشاوره خانوادگی، همسرش را با کلت کُشت

هواشناسی هشدار داد؛ گرمای شدید در پایان هفته

ماجرای تجمع امروز کارکنان متروی تهران چه بود؟

آسمان به‌زودی به زمین لبخند می‌زند!

مذاکرات فنی شد

باز تعریف رابطه تندروها و حاکمیت

از تقابل نظامی به دیپلماسی

غیبت وزیر نفت در مراسم راه‌آهن و شرکت بابک زنجانی

رنگ سرخ بازار طلا و ارز؛ ربع سکه ثابت ماند

ایپسویچ 0-4 آرسنال؛ توپچی‌ها رحم نمی‌کنند

فولام 1-2 چلسی؛ کامبک برای بازگشت به کورس سهمیه

یونایتد 0-1 ولورهمپتون؛ تیم آموریم رفت و برگشت شد!

مصدومیت ساکا؛ احتمالی که آرسنال نمی‌خواهد باور کند

تاج: از بهترین دستگاه VAR دنیا در لیگ برتر استفاده می‌کنیم

استقبال عربستان از جام جهانی 64 تیمی!

علی کریمی مقابل فنرباغچه فیکس است

صالحی؛ اولین سرمربی تیم ملی نت‌بال ایران

مصدومیت تورام هم طارمی را فیکس نکرد!

آرتتا: ساکا مصدوم نیست، پایش درد می‌کند

معاون ارتباطات دفتر رییس جمهور: گزینه وزارت اقتصاد قطعی شده؛ طیب‌نیا وزارت اقتصاد را نپذیرفت

پیشنهاد سپه‌وند، عضو کمیسیون انرژی مجلس به مخالفان مذاکره ایران و آمریکا در کشور

جروزالم پست: رئیس موساد و وزیر اسرائیلی نتوانستند ویتکاف را از مسیری که در مذاکرات با ایران در پیش گرفته، منصرف کنند

نقش اول احتمالی فصل نهم «بازی تاج و تخت» کیست؟

بی‌وفا دیگه دوستم نداری؟

اجرای علی لهراسبی از ترانه نوستالژیک و قدیمی اش

«کارن همایونفر» چهره هنر انقلاب در سال 1403 شد

تجمع اتباع افغانستانی مقابل سفارت این کشور در تهران