راه ترقی

آخرين مطالب

سعید جلیلی و رفقایش چگونه مانع اجرای قراردادهای خارجی شدند؟ نوشتارها

سعید جلیلی و رفقایش چگونه مانع اجرای قراردادهای خارجی شدند؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سعید جلیلی و رفقایش چگونه مانع اجرای قراردادهای خارجی شدند؟
پرونده کرسنت از آن پرونده‌های جنجالی است که نه به نتیجه می‌رسد و نه بسته می‌شود اما به اقتضای شرایط، گاهی در افکار عمومی مطرح‌اش می‌کنند و دوباره به محاق تعلیق می‌رود. پرونده قدیمی کرسنت به بیش از 20 سال پیش برمی‌گردد که بر اساس آن بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت اماراتی قرارداد فروش گاز امضا شد اما به دلیل بروز اختلاف‌های جدی در ایران به مرحله اجرا نرسید و متوقف شد.
هفته گذشته در کوران مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری یک متلک ریز از علیرضا زاکانی کافی بود تا مصطفی پورمحمدی پرونده خاک گرفته کرسنت را دوباره در افکار عمومی مطرح کند. آقای پورمحمدی در مناظره چهارم، مدعی شد که کارشکنی برخی افراد که برخی‌ از آنها جزو نامزدهای انتخابات بودند، در اجرایی شدن کرسنت مانع ایجاد کرده و باعث وارد آمدن زیان مبلغ 18 میلیارد دلاری به ایران شده است. منظور پورمحمدی، سعید جلیلی و علیرضا زاکانی بود که هر دو در زمره مخالفان اصلی کرسنت قرار داشتند. از روزگاری که میرزا حسین‌خان در پی انعقاد قرارداد رویتر، متهم به دریافت رشوه و خیانت به کشور شد بیش از 150 سال می‌گذرد که بار دیگر در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، مسائلی همچون ارزان‌فروشی گاز در قرارداد کرسنت و فساد در قرارداد فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی مطرح شده است.
فارغ از درستی اتهامات مطرح ‌شده و محاسبات صورت گرفته درباره حاشیه‌های مربوط به قراردادهای نفتی شاید بتوان از وجود شباهت‌هایی در قراردادهای نفتی ایران از زمان رویتر تاکنون سخن گفت. مخالفان از خیانت، ارزان‌فروشی و رشوه می‌گویند هرچند اغلب چیزی اثبات نمی‌شود و موافقان معتقدند آنان که بانی انعقاد قرارداد می‌شوند، به فرض اشتباه، اهل خیانت نیستند و در برخی موارد، انعقاد یک قرارداد (با فرض وجود ایراد) به عدم انعقاد قرارداد، عدم‌النفع چند میلیاردی و بعضاً برداشت از میدان و تسخیر بازار توسط کشور رقیب ارجح است.
از امضای بدون نتیجه قرارداد رویتر تا به نتیجه رسیدن قرارداد دارسی بیش از سه دهه گذشت و در این مدت نیز صنعت نفتی در ایران به وجود نیامد. از امضای قرارداد کرسنت تاکنون نیز سال‌ها گذشته است هرچند گاز ارزان به امارات فروخته نشده اما روزانه میلیون‌ها فوت مکعب گاز در میدان مشترک با امارات سوخته و تاسیسات میدان نیز آسیب دیده است. برخی از سوخت شدن روزانه 600 میلیون فوت سخت می‌گویند و برخی معتقدند تا 800 میلیون فوت گاز روزانه هدر می‌رود.
این میزان گاز بیش از 50 درصد یک فاز استاندارد پارس جنوبی به شمار می‌رود. به گفته بیژن زنگنه «امروز سوال نمی‌شود که چرا ما 7 سال گاز نفروختیم فقط سوال می‌شود که چرا آن قرارداد امضا شد.»
کرسنت چیست؟
وقتی مصطفی پورمحمدی به تفصیل درباره کارشکنی جلیلی و زاکانی در قرارداد کرسنت سخن گفت، سعید جلیلی دوباره مدعی شد: «در کرسنت یک فساد صورت گرفت و اموال و سرمایه کشور را قرارداد بستند.» عیلرضا زاکانی هم در پاسخ به پورمحمدی گفت: «در مورد کرسنت من مدعی هستم در sfo (اداره جرائم مالی جدی بریتانیا) اسناد را از دفتر یزدان‌پناه درآوردند، کرسنت دستپخت خاتمی است. کسی که به او افتخار می‌کنید. بعد از آن زنگنه و روحانی است که منافع کشور را به ثمن بخس دادند. حاضرم همین فردا با خاتمی، زنگنه و روحانی درباره کرسنت مناظره کنم.» این اظهارات باعث شد، بیژن زنگنه هم واکنش تندی نشان دهد. آقای زنگنه در یک ویدیوی جنجالی، زاکانی را «نوچه» سعید جلیلی خواند و گفت آنها «هر وقت جای خلوتی پیدا می‌کنند» به بحث کرسنت می‌پردازند.» زنگنه با اشاره به اینکه بارها سعید جلیلی را به مناظره در این باره دعوت کرده، گفت: «داداش من حریفت هستم، دوسال پیش در آبان 1400 درخواست کردم، بیایید مناظره کنیم که نیامدید. بیایید مناظره کنیم تا مردم بفهمند چه خسارات جبران‌ناپذیری به کشور زدید. شما رویتان می‌شود در خیابان راه بروید؟»
مطابق آنچه آقای زنگنه و دیگر وزرای نفت مطرح کرده‌اند، ایران برای انجام ندادن تعهداتش به پرداخت غرامت‌های سنگینی محکوم شد که برخی آن را بین 20 تا 30 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. قرارداد فروش کرسنت ابتدا روزانه 195 میلیون فوت مکعب گاز به امارات و بعد از 7 سال 700 میلیون فوت مکعبی گاز ترش میدان نفتی سلیمان بود. 70 درصد مخزن این میدان در ایران و 30 درصد آن در آب‌های امارات است. این قرارداد در سال 1381 در دولت محمد خاتمی و زمان وزارت بیژن نامدارزنگنه بین شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد. مذاکرات اولیه این قرارداد در سال 1375 و در دولت هاشمی‌رفسنجانی شروع شده و در نهایت در سال 1381 به امضا رسید. بر اساس این قرارداد از سال 1385 با احداث خط لوله در خلیج فارس، گاز فرآوری نشده میدان سلیمان طی 25 سال به امارات متحده عربی صادر می‌شد. مدتی بعد از امضای قرارداد، حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی از محمد خاتمی خواست مفاد قرارداد فروش گاز به شرکت کرسنت را بررسی و نتیجه را به شورای عالی امنیت ملی گزارش دهد. خاتمی بیژن زنگنه را مسئول تشکیل کمیته فنی بررسی این قرارداد کرد. کمیته فنی با امضای بیژن زنگنه گزارشی تهیه کرده و قرارداد کرسنت را در راستای «حفظ منافع ملی کشور» ارزیابی کرد.
با این حال محمدرضا رحیمی که ریاست دیوان محاسبات را برعهده داشت در نشستی مطبوعاتی علیه این قرارداد افشاگری کرد. آقای رحیمی مدعی شد که ایران در این قرارداد 20 میلیارد دلار زیان می‌بیند چون قیمت گاز صادراتی بسیار پایین در نظر گرفته شده است. با اعلام نظر او، قرارداد کرسنت با وجود آماده بودن زیرساخت‌ها از جمله خط لوله انتقال گاز اجرایی نشد. علت مخالفت‌های داخل ایران در آن زمان، موضوع تخفیف 20 درصدی اعلام شد که ایران به شرکت کرسنت داده بود.
بعد از وقفه‌ای که در دولت سیدمحمد خاتمی در اجرای این قرارداد پیش آمد، دولت احمدی‌نژاد با وجود مخالفت‌های اولیه در نهایت تصمیم گرفت این طرح را اجرایی کند و مذاکرات با کرسنت را از سر گرفت. ولی مخالفت‌ها در مجلس، شورای امنیت ملی و برخی از رسانه‌ها مانع از احیای مجدد آن شدند.
آن روزها علیرضا زاکانیف نماینده مجلس بود و سعید جلیلی هم در شورای امنیت ملی حضور داشت. هر دو در زمره مخالفان جدی کرسنت بودند و در نهایت موفق شدند این قرارداد را متوقف کنند. توقف این قرارداد باعث شد، شرکت اماراتی از ایران شکایت کند که در برخی موارد، موفق به دریافت غرامت شد. شرکت کرسنت با ادعای خسارت 14 میلیارد دلاری، موضوع را به یک دادگاه بین‌المللی حل اختلاف برد. خبرگزاری رویترز روز 18 مرداد 1393 گزارش کرد شرکت اماراتی «داناگاز» که کرسنت زیرمجموعه آن است، برنده اختلاف با ایران شد. در آن تاریخ محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام کرده بود که میزان محکومیت ایران 18 میلیارد دلار است که بعدا توسط وزارت نفت تکذیب شد.
قراردادهای پر حاشیه
با افزایش درآمدهای نفتی در سال‌های پس از کشف نفت به نظر می‌رسد، رضاخان نخستین کسی بود که از بخت به کارگیری درآمدهای هنگفت نفتی برای توسعه کشور برخوردار شد. این مساله نظر او را به سمت استفاده از درآمدهای بخش نفت برای توسعه ایران جلب کرد. رضاخان دستور داد هیاتی به بررسی قراردادهای نفتی بپردازند تا سهم ایران از این قراردادها افزایش یابد. عبدالحسین تیمورتاش، رئیس هیات مذاکره‌کننده بود که نتوانست در این مذاکرات موفقیتی را به دست آورد. همزمان با نارضایتی رضاشاه از قرارداد دارسی در سال 1931 درآمد نفتی ایران کاهش چشمگیری یافت. این امر موجب نارضایتی بیش از پیش رضاشاه شد. او «دوسیه نفت» را خواست و با عصبانیت آن ‌را در آتش انداخت. قرارداد دارسی ملغی اعلام شد و با وساطت جامعه جهانی،‌ قرارداد دیگری در 1312 امضا شد. در این قرارداد برای مدت 60 سال دیگر امتیاز نفت ایران واگذار شد و تغییراتی در مفاد قرارداد به نفع ایران به وجود آمد. هرچند بسیاری معتقدند در نهایت با به رسمیت شناختن قرارداد دارسی برای مدتی طولانی عملاً قرارداد به نفع طرف خارجی تنظیم شد.
چند سال بعد از روی کار آمدن محمدرضاشاه، قرارداد الحاقی جدید امضا شد که به عنوان قرارداد «گس- گلشائیان» شناخته می‌شود. قرارداد جدید با مخالفت برخی نمایندگان مجلس و نیز جبهه ملی مواجه شد. رزم‌آرا که درصدد تصویب قرارداد در مجلس بود، لایحه‌ای برای تصویب به مجلس ارائه داد که مجلس آن ‌را رد کرد و لایحه از بررسی خارج شد. همزمان 11 نماینده مجلس شانزدهم، طرح ملی شدن صنعت نفت را ارائه کردند. رزم‌آرا، مخالف اصلی طرح در 16 اسفند 1329 ترور شد و چند روز بعد در 29 اسفند، نفت ملی شد. ملی شدن نفت هم در نهایت باعث خروج بیگانگان از صنعت نفت کشور نشد. کشور با مشکل خروج نفت و کاهش درآمد مواجه شد و در نهایت نیز دولت مصدق سقوط کرد. با مشاهده وضعیت کشور بعد از خروج شرکت‌های خارجی و ملی شدن نفت، این ‌بار امضای قرارداد جدید با تغییراتی نسبت به قراردادهای امتیازی پیشین،‌ ساده‌تر به نظر می‌رسید. به جای یک شرکت مشترک بین ایران و انگلیس 8 شرکت کنترل نفت ایران در دست گرفتند. در فضای سیاسی بعد از کودتای 28 مرداد و شرایطی که امینی به دفاع از قرارداد می‌پرداخت با وجود مخالفت طرفداران نهضت مقاومت ملی، مجلسین با اکثریتی قاطع قرارداد را تصویب کردند.
با گذشت زمان، محمدرضا پهلوی نیز به تدریج به جرگه منتقدین قرارداد پیشین کنسرسیوم پیوست و در اوایل دهه 50 صراحتاً خواستار تغییراتی در قرارداد کنسرسیوم شد. او که همچون پدرش، نفت را سکویی برای پرتاب ایران به جمع کشورهای توسعه‌یافته در سخنرانی سال 1351 گفت: «موقعی که در 1954 ما قرارداد نفتی را امضا کردیم که شاید در آن روز بیشتر از آن هم نمی‌توانستیم به دست بیاوریم، یکی از مواد قرارداد این بود که شرکت‌های عامل، منافع ایران را به بهترین وجهی حفظ خواهند کرد. ما دلایلی داریم که این کار نشده است. در قرارداد 54 سه دوره تمدید پنج‌ساله در نظر گرفته بودند که ضمناً ثبت شده بود که منافع ایران حفظ بشود. ما دلایل کافی داریم که مطابق حتی همین قرارداد 54 قرارداد نفت خود را با کنسرسیوم در سال 1979، یعنی 6 سال دیگر، دیگر به هیچ وجه تمدید نخواهیم کرد.» او در نهایت دو راه پیش روی شرکت‌های غربی قرار داد: اول اینکه تا 1979 به کار خود ادامه دهند به شرطی که درآمد حاصل از هر بشکه نفت از دیگر کشورهای منطقه کمتر نباشد و ایران 8 میلیون بشکه نفت در روز صادر کند. در راه‌حل دوم، شرکت‌های خارجی باید تمام مسئولیت‌ها را به دولت ایران واگذار می‌کردند و در مقابل برای مدت طولانی با تخفیف مشتری نفت ایران می‌شدند. راه‌حل دوم مورد توافق قرار گرفت و قرارداد کنسرسیوم در سال 1352 بار دیگر نیز با تغییراتی تصویب شد که این ‌بار دولت ایران حقوق بیشتری را به دست آورد. قرارداد جدید در صورت تداوم تا سال 1372 معتبر بود. اما انقلاب خیلی زودتر از موعد به کار کنسرسیوم پایان داد.
قراردادهای پرحاشیه بیع متقابل
با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل وزارت نفت، شیوه‌های پیشین قراردادی عملاً منسوخ شد. به منظور جبران کاهش سرمایه‌گذاری خارجی از دهه 70 قراردادهای بیع متقابل در دستور کار قرار گرفتند که پرحاشیه‌ترین قراردادهای سال‌های اخیر به لحاظ ابعاد سیاسی، اقتصادی و فنی به شمار می‌روند. از جنبه سیاسی، شاید بتوان گفت صرف مساله تداوم قرارداد با شرکت‌های خارجی در حالی که در تمامی سال‌های پس از کشف نفت در مسجدسلیمان، نگاه مثبتی به حضور بیگانگان در صنعت نفت وجود نداشته است، موجب ایجاد نوعی عدم اطمینان شده است. سال گذشته مساله توسعه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی توسط شرکت توتال با عنوان «خیانت» این شرکت در پارس جنوبی مطرح و حتی مساله شکایت از این شرکت در مجامع بین‌المللی نیز مطرح شد. برخی اعتقاد داشتند، امضای یک قرارداد چندمیلیارد دلاری با قطر در واقع پاداش شرکت توتال برای انجام دادن این خیانت در حق ایرانی‌ها بوده است. به لحاظ اقتصادی، امکان به کارگیری شرکت‌های داخلی و هزینه بالای پروژه‌های صورت گرفته از سوی شرکت‌های خارجی موجب انتقاد کارشناسان بوده است. این مساله به‌طور خاص در میادینی همچون آزادگان و دارخوین نیز مطرح بوده است. در بعد فنی نیز قراردادهایی مثل توسعه میادین سروش و نوروز که توسط شرکت شل صورت گرفته با انتقاداتی از بابت فناوری‌های به کار رفته برای ازدیاد برداشت مواجه شده است. آخرین مورد هم قرارداد کرسنت است که داستانش را توضیح دادیم. بیش از یک قرن پس از امضای قرارداد رویتر، را در صدر اخبار نفتی قرار داده و پیچیدگی و عدم شفافیت قراردادهای نفتی نیز به این مساله دامن زده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/905507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازار دلار زیر فشار تزریق

ضرب و شتم شدید یک هوادار توسط نیروهای امنیتی آلمان

فان‌لایت؛ خلاصه بازی رومانی و هلند با روایت ابوطالب!

نامزدهای بهترین گل مرحله 1/8 نهایی یورو 2024 جود بلینگام مقابل اسلواکی

حال‌ و هوای رختکن ترکیه پس از صعود به مرحله 1/4 نهایی یورو 2024

مسی در المپیک پاریس شرکت نمی کند

پیام پدری به بارسا؛ در تیم ملی خطرناک‌ترم!

محسن کاوه: شرایط حسن یزدانی به شکلی بود که باید کامران قاسم پور را آماده می کردیم

پاسخ وزیر ورزش و جوانان به اتفاقات باشگاه نساجی

حرف‌های تند و طوفانی بیرانوند

کنایه جهانگیری به جلیلی: هیچ‌کس به اندازه من درک نکرده فشار آمریکا علیه ایران یعنی چه

فتاح: با اطمینان می‌گویم آقای جلیلی برنامه دارد

همتی خطاب به جلیلی: درباره تورم دروغ گفتید

جلیلی: تحقیر آنها این است که به ملتی بگویند تو فقط می‌توانی آبگوشت بزباش درست کنی

شریعتمداری: وقتی در دولت سایه بودند چوب لای چرخ دولت رئیسی گذاشتند

روحانی، جلیلی را به مناظره طلبید؛ اگر شهامتش را داری با من مناظره کن

ظریف: فرصت‌سوزی بس است، عاملان تحریم را به خانه بفرستید

رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت 8 صبح 15 تیر آغاز خواهد شد

مخبر وارد پایتخت قزاقستان شد

محسن هاشمی: حضور اصلاح‌طلبان، نرخ مشارکت در انتخابات را افزایش می‌دهد

تو فقط با خودت مسابقه میدی

انتشار تیزر یک فیلم محرمی؛ خط زدن خیالت ممکن نیست

هنر دوبله محمدرضا علیمردانی در جوکر پربازدید شد!

پایان فصل دوم برنامه «صداتو»

نامزدی انیمیشن «در سایه سرو» در جشنواره مورد تایید اسکار

نقد فیلم سینمایی «ویلای ساحلی»

همسر سابقت رو چی صدا می‌زدی؟

چهره ها/ بازیگر تلویزیون با یک تیپ عجیب خودنمایی کرد

ویکتور بورگه؛ بامزه ترین رهبر ارکستر جهان

اجرای آهنگ «نگارم» با صدای دلنشین حجت اشرف زاده

اعتیاد به گل، عشق زن جوان به شوهرش را خاکستر کرد

درّه های رسوبی روی زمین و مریخ، چگونه به وجود اومدن ؟

تصویر روز ناسا ؛ NGC 602، خوشه ستاره‌ای صدف

عاشق پذیرش کامل داره از معشوق!

سخنی زیبا از مولانا

تیم جدید امباپه کوچک؛ اتان از زیر سایه کیلیان درآمد!‏

دردسر جدید ساوت‌گیت؛ مصدومیت ستاره انگلیس

اولین خرید رسمی سپاهان از ملوان آمد

مندس: امباپه یا رونالدو، سوال سخت نپرسید!‏

رونالدو در فوتبال نیاز به اثبات چیزی ندارد

جنجال سوپرجام فرانسه؛ از میزبانی چین ناامید شدند!‏

احساس شرمساری آمریکایی‌ها از نتایج کوپا

ابلاغ قوانین سخت گیرانه فدراسیون فوتبال برای دلالان

گل‌های به یاد ماندنی مسابقات یورو

حمایت فرزند شهید بروجردی از پزشکیان

قاضی‌زاده: در کشورهای جنوبی ما ناتوی عربی راه انداختند و با روی کار آمدن شهید رئیسی آن ناتو از هم پاشید

اطلاعیه شماره 3 ستاد انتخابات درباره مدارک لازم در زمان اخذ رای

برنامه «صحبت با مردم» پزشکیان را ببینید

نیکزاد: بیرق باید به دست جلیلی بیفتد

رنجبران: صداوسیما 3 سال است که در خدمت سعید جلیلی و فامیل‌هایش است؛ فقط برادرش هم نیست