راه ترقی

آخرين مطالب

خبر مهم درباره وام مسکن ملی اقتصاد

خبر مهم درباره وام مسکن ملی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تجارت نیوز / در حالی شورای عالی مسکن وام مسکن ملی را به 800 میلیون تومان افزایش داده است که گفته می‌شود قرار است نرخ سود آن کاهش یابد. اما فعلا که اقساط این تسهیلات ماهانه 12.5 میلیون خواهد بود. 
در هجدهمین و آخرین جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری در هفته گذشته برگزار شد وام 800 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن مصوب شد. اگر چه این مصوبه باید به تایید شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هم برسد و هنوز مشخص نیست در دولت چهاردهم این مصوبه اجرایی شود، اما آنچه که مشخص است سیستم بانکی با سقف کنونی وام مسکن ملی یعنی 550 میلیون تومان مشکل دارد و از پرداخت آن طفره می‌رود.


بانک‌ها این روز‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی آنچنان عملکرد خوبی ندارند و حتی به گونه‌ای رفتار کرده اند که از 26 بانک 18 بانک عملکرد صفر دارند.
تازه‌ترین گزارش از عملکرد بانک‌ها در خصوص مشارکت در قانون جهش تولید مسکن تا پایان اردیبهشت سال 1403 نشان می‌دهد که جمع تسهیلات پرداختی 26 بانک دولتی و خصوصی، در سرفصل‌های " alt="راه ترقی" width="100%" />

در گزارش اردیبهشت ماه هم عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن چندان رضایت‌بخش نبوده و مانند آمار‌های قبلی از بین 26 بانک، 18 بانک عملکردشان در این بخش همچنان صفر بوده است
نکته مهم و البته تکراری در گزارش عملکرد بانک‌ها در قانون جهش تولید مسکن به وضعیت تسهیلات پرداختی بعضی بانک‌ها در نهضت ملی مسکن برمی‌گردد! در گزارش اردیبهشت ماه هم عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن چندان رضایت‌بخش نبوده و مانند آمار‌های قبلی از بین 26 بانک، 18 بانک عملکردشان در این بخش همچنان صفر بوده است.
بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به 31 اردیبهشت ماه امسال جمعاً 683.397 میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند.
هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که بانک‌ها همین الان هم از پرداخت وام 550 میلیون تومانی مسکن ملی طفره می‌روند آیا این مصوبه شورای عالی مسکن شوآف بوده و آیا احتمال دارد که دولت چهاردهم این مصوبه را نپذیرد؟ گفت: بانک‌های خصوصی باید مسئولیت بیشتری در بخش مسکن متقبل شوند و سازمان امور مالیاتی باید در خصوص بانک‌هایی که در بخش مسکن همکاری مناسبی ندارند برخورد لازم را انجام بدهد.
افزایش 100 همتی سرمایه بانک مسکن در دست پیگیری است تا بتوان نرخ سود را کاهش داد بنابراین با متعهد کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات می‌توان در تکمیل واحد‌ها سرعت عمل بیشتری داشت
وی ادامه داد: بیش از 350 همت تسهیلات بانکی توسط بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یافت که باید تقویت شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که 5 دهک نخست جامعه دسترسی به تسهیلات مسکن ندارند. افزایش 100 همتی سرمایه بانک مسکن در دست پیگیری است تا بتوان نرخ سود را کاهش داد بنابراین با متعهد کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات می‌توان در تکمیل واحد‌ها سرعت عمل بیشتری داشت.
اینکه بخواهیم نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم باید به سمت خط اعتباری و یا افزایش سرمایه بانک مسکن حرکت کنیم
عباسی با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن ملی سال گذشته از 23 درصد به 18 درصد کاهش یافت تاکید کرد: اینکه بخواهیم نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم باید به سمت خط اعتباری و یا افزایش سرمایه بانک مسکن حرکت کنیم. چرا که ما معتقد هستیم اگر تسهیلات بانکی وارد بخش مسکن شود، ٢ درصد از ٨ درصد رشد اقتصادی از بخش مسکن به دست می‌آید.
اما نکته‌ای که در اظهارات چند روز پیش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بر می‌آید این است که او اقساط وام مسکن ملی تا سقف 550 میلیون تومان را در دوسال اول ماهانه پنج میلیون و 900 هزار تومان عنوان کرده بود، اما از اقساط 800 میلیون تومانی سخنی به میان نیاورده بود.
او که تاکید دارد بانک‌ها موظف هستند 20 درصد از تسهیلات خود را به این بخش اختصاص دهند معتقد است که 5 دهک نخست جامعه دسترسی به تسهیلات مسکن ندارند.
بازپرداخت وام 550 میلیون تومانی به صورت پلکانی خواهد بود. در این صورت متقاضیان بایستی در یک دوره 20 ساله برای وام 550 میلیون تومانی 2 میلیارد و 372 میلیون و 455 هزار تومان پرداخت می‌کردند. از این رقم حدود یک میلیارد و 822 میلیون تومان سود تسهیلات بود.
با اجرایی شدن این مصوبه اقساط وام 800 میلیون تومانی در دوره 20 ساله و بازپرداخت ساده ماهانه حدود 12 میلیون و 350 هزار تومان خواهد بود.
اما در آخرین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری وام 800 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن مصوب شد. با اجرایی شدن این مصوبه اقساط وام 800 میلیون تومانی در دوره 20 ساله و بازپرداخت ساده ماهانه حدود 12 میلیون و 350 هزار تومان خواهد بود.
کل بازپرداخت وام مذکور نیز حدود 3 میلیارد تومان خواهد بود. در پایان قسط دوست و چهلم (ماه 12 سال بیستم) متقاضی 2 میلیارد و 163 میلیون و 158 هزار تومان سود تسهیلات را پرداخت کرده است. دیماه سال گذشته و پس از انتقاد‌ها به اقساط بالا این وام، مدیرعامل صندوق ملی مسکن از کاهش اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به 5میلیون تومان خبر داد.
محمدرضا مهدیار اسماعیلی اخیرا اعلام کرده است که قرار بر این شده است که اقساط وام نهضت ملی مسکن پلکانی شود؛ در این صورت وام‌گیرنده در ماه‌ها و سال‌های ابتدای دوره بازپرداخت تحت فشار ـ اقساط بالا ـ قرار نمی‌گیرد. بر این اساس در دو سال ابتدایی بازپرداخت، اقساط حداکثر ماهانه 5 میلیون تومان است تا در توان متقاضیان نهضت ملی مسکن باشد. پس از دو سال نیز، اقساط به‌صورت پلکانی دریافت خواهد شد.
اما آنچه که مشخص است این است که این وعده نیز محقق نشده و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی و در نهایت کاهش اقساط مسکن ملی و کمک به اقشار آسیبپذیر جامعه دارد؟

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/909155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پول فراری مردم از بورس به کجا می رود؟

جولان قیمت مسکوکات؛ نیم سکه به کانال 27 میلیون تومان رسید

نخست‌وزیر جدید فرانسه افزایش مالیات ثرتمندان را کلید زد

گل اول ناتینگهام فارست به چلسی توسط کریس وود

مصاف ستاره‌های کشتی ایران و روسیه؛کامران قاسم‌پور در 86 کیلو

گل اول چلسی توسط مادوئکه در دقیقه 55

گل اول بارسلونا به آلاوز توسط روبرت لواندوفسکی

اوکراین با شکست فرانسه سوم شد

گل اول تراکتور به فولاد توسط اشترکال

دریبل و شوت دیدنی سردار آزمون

کاشته دیدنی برونو فرناندز به تیر خورد

گل دوم بارسلونا به آلاوز توسط روبرت لواندوفسکی

سفیر استرالیا به وزارت خارجه احضار شد

پزشکیان قانون مهمی درباره «مشاغل حساس» را به مجلس ارسال کرد

باقری: یک سال هست صهیونیست‌ها تمام غزه را شخم زدند و نتوانستند کاری انجام بدهند

آیا عملیات موشکی ایران، سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند؟

وقتی سفیر ژاپن از از تجربۀ جراحی‌اش در بیمارستان‌های ایران می‌گوید

عضو مجمع نمایندگان استان فارس: استانداری رشیدی کوچی را تکذیب می‌کنم

پیش‌فروش کمدی «زودپز» آغاز شد

انیمیشنی که صدرنشین جدول است/ کاهش فروش فیلم‌ها!

مشکل شدید فامیل دور با پشه و مگس!

بعضی آهنگ ها تا همیشه بوی مدرسه میده!

اجرای ارکستر ملی ایران در ساری؛ سمفونی «دیار علویان»

حال و هوای کنسرت «عرفان طهماسبی» در تهران

افزایش شمار فوتی‌های مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در همدان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تاثیر معدل در کنکور قطعی است

چرا زلزله سمنان در تهران حس شد؟

تقاضای طلاق به خاطر کثیف‌بودن همسر

باغ‌ وحش صفادشت پلمب شد

«متا» از هوش مصنوعی جدید مولد ویدئو رونمایی کرد

نصب بزرگترین سقف خورشیدی جهان در فرودگاه‌های دبی

رونق بازار کتاب با پخش یک سریال

بخشی از کتاب/ راز شاد زیستن

کم‌کاری یک وزیر

موضع روسیه درقبال افزایش تنش ایران و اسرائیل چیست؟

می‌زنیم

140 کیلو شمش طلا در حراج امروز فروخته شد

معاون شهری بنیاد مسکن خبر از پرداخت 150 میلیون وام مسکن به کم‌ درآمدها داد

شرکت توانیر: قبض برق مشترکان خیلی پرمصرف پلکانی افزایش می یابد

عقب افتادگی شدید اعتبارات عمرانی در نیمه اول سال

تعرفه واردات خودرو کاهش می‌یابد؟

رئیس سازمان توسعه تجارت: رفع ممنوعیت واردات آیفون باید بررسی شود

پویش (ریشه در سنگ) در نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران محلات - نیم ور ؛ تلاش برای حفظ محیط زیست از دل صنعت

روایت اکو ایران از افزایش سایه تورم مسکن بر روی فقیرترین گروه جامعه

تعداد جلسات هفتگی حراج سکه افزایش می یابد

رئیس سازمان بورس: نمی‌شود بازار سرمایه به یکسو برود و بازار پول به سویی دیگر!

رامین به هواداران استقلال: حالم خوب نیست!

زیبایی فوتبال پرسپولیس در چاله‌های زمین گرفتار شد!

ستایش ویژه زامورانو از طارمی: مثل یک بمب‌افکن

قول جلالی به استقلالی‌ها؛ بازگشت به جایگاه اصلی