راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ گاهی خیلی زود دیر می‌شود نوشتارها

سرمقاله اعتماد/ گاهی خیلی زود دیر می‌شود
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / « گاهی خیلی زود دیر می‌شود » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته علی‌حسین رضایان‌قیه‌باشی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تمام خوبی‌ها و بدی‌ها و زشتی‌ها و زیبایی‌ها تمام شد و برنده این انتخابات مردم فهیم و آگاه ایران و خصوصا تمامی افرادی که آبروی چندین ساله خود را برای افزایش مشارکت و امیدوارسازی آنها به آینده روشن هزینه کردند، بودند. با همه اینکه هم مرحله اول و هم مرحله دوم این انتخابات دارای پیام‌های واضح و روشن برای دغدغه‌مندان و کارگزاران کشور بود و باید در جای خود توسط کارشناسان بی‌طرف مورد مداقه قرار بگیرد و در سیاستگذاری‌ها و تصمیمات کلان آینده به صورت جدی مدنظر قرار گیرد تا در انتخابات بعدی مشارکت بیشتری را شاهد باشیم. فراموش نکنیم داریم مردم‌سالاری (دموکراسی) را تمرین می‌کنیم و از قدیم گفته‌اند املای نانوشته غلط ندارد، لذا هم برگزارکنندگان و هم مشارکت‌کنندگان باید سعه صدر داشته باشند تا مسیر درست و منطقی برای مردم‌سالاری پیدا و فضا برای انتخابات باشکوه‌تر بعدی مهیا شود. ضمن خدا قوت و خسته نباشید به همه دست‌اندرکاران این انتخابات اعم از مخالفان، موافقان، تحریم‌کنندگان و مشارکت‌کنندگان و تبریک ویژه به آقای مسعود پزشکیان و طرفداران ایشان که از این آزمون سخت سربلند بیرون آمدند، نکاتی را از بابت خیرخواهی و کنشگری در این یادداشت عرض می‌کنم تا اندکی تامل و تفکر شود تا شاید از گذشته درس بگیریم و آن را چراغ راه آینده خود قرار دهیم. چشم بر هم بزنیم چهار سال ریاست‌جمهوری دکتر مسعود پزشکیان تمام خواهد شد و مجددا به مردم نیاز خواهیم داشت و آن موقع همه (کاندیداها، کارگزاران، رسانه‌ها، صدا و سیما، فضای مجازی، هوش مصنوعی، رسانه‌های خارجی و ...) مثل یک ماه گذشته از مردم خواهند گفت و خواهند نوشت، ولی مردم از ما و از شما که پیروز انتخابات هستیم کارنامه و عملکرد خواهند خواست که در این چهار سال چه کردید؟ و چقدر به گفته‌ها و برنامه‌های خود عمل کردید؟ و چقدر در شرایط سخت و حساس پشتیبان مردم بودید؟ آن روز دیگر زمان برای جبران نیست و دیگر نمی‌توان قول‌های جدید داد و دیگر نمی‌توان از عملکرد خود دفاع کرد و مردم «کی بود کی بود من نبودم» را از ما نخواهند پذیرفت و لذا باید قدر فرصت‌ها را مغتنم شمرد و برای خدمت به مردم و حل مشکلات آنها از همین امروز باید دست به ‌کار شد و فراموش نکنیم گاهی خیلی زود دیر می‌شود.
سخنی با روسا و اعضای فعال ستادها
سهم‌خواهی و زنبیل‌گذاری ممنوع!! ما همه برای ایران و با شعار شایسته‌سالاری از دکتر پزشکیان حمایت کردیم و همه ما اعلام کردیم برای نجات ایران پا به عرصه گذاشتیم و از مردم دعوت کردیم تا بیایند رای دهند، لذا از امروز مردم دارند گفتار، رفتار و تک‌تک عملکرد ما را رصد و پایش می‌کنند و زیر ذره‌بین هستیم. لذا انتظار می‌رود با اعلام اینکه آقای رییس‌جمهور در انتخاب وزرا، معاونان و دیگر مدیران ارشد آزاد است و باید براساس تکیه کلام خود کار را به کارشناسان و خبرگان واگذارد و براساس یک فرآیند شفاف شایسته‌ها را دعوت به همکاری کند و خودش ناظر بر عملکردها و خواستار پاسخگویی وزرا در برابر برنامه‌های ارایه شده باشد. باید در معرفی وزرا، مدیران ارشد و دیگر کارگزاران؛ جوانان، زنان، مردان و اقوام مختلف بدون تبعیض و براساس شایستگی و کارآمدی آنها با تمرکز روی دانش و بینش تخصصی، تجربه مدیریتی، تحرک و پویایی و انگیزه لازم برای ایجاد تغییر و تحول مثبت و امیدآفرینی در کشور در اولویت قرار گیرد و استفاده از افراد تکراری، فرصت‌طلب، راحت‌طلب، تنبل، بدون برنامه و دارای نگاه از بالا به پایین و غیرمردمی جدا خوداری شود. ما باید در عمل نشان دهیم اگر مخالف ما شایسته‌تر و بهتر از ما عمل می‌کند نه تنها نباید برکنار یا عزلش کنیم و خودمان و جامعه را از خدمات آنان محروم کنیم، بلکه زمینه را برای رشد و ارتقای آنان فراهم کنیم در چنین حالتی انسجام ملی و آشتی ملی شکل خواهد گرفت. لذا اگر احساس می‌کنیم در گذشته بر ما جفا رفته، بی‌حرمتی صورت گرفته است، به ناحق عزل شده‌ایم، برچسب خورده‌ایم و ... اگر بخواهیم جبران مافات کنیم یا به عبارت واضح‌تر بخواهیم از خجالت طرف مقابل دربیاییم و به فکر تسویه حساب و عقده‌های شخصی باشیم آن موقع جواب این مصرع از مولوی را: «چون تو با بد، بد کنی پس فرق چیست؟» چه خواهیم داد؟ باید یک‌بار برای همیشه دشمنی‌ها، عقده‌ها، کینه‌ها و حسدها را کنار بگذاریم و از خودگذشتگی نشان دهیم و فراموش نکنیم هیچ‌ وقت خون را با خون نمی‌شویند و بلکه آن را با آب می‌شویند تا پاک شود. به قول نلسون ماندلا: اگر قرار باشد خون را با خون شست دچار بدبختی می‌شویم، ببخشیم، اما فراموش نکنیم. 

سخنی با طرفداران و رای‌دهندگان به دکتر پزشکیان
وظیفه شما تمام نشده است، امروز تازه آغاز راه است و نباید پشت رییس‌جمهور را خالی کنید، باید در صحنه باشید و چشم بینا و گوش شنوای آقای دکتر پزشکیان باشید و هر جا ناکارآمدی است و هر جا به اسم دولت چهاردهم خرابکاری یا خدای ناکرده فساد و رانت دیدید با صدای بلند داد بزنید و نگذارید امید مردم به یأس تبدیل شود. مردم را به خودی و غیرخودی یا موافق و مخالف تقسیم نکنیم، تفرقه‌افکنی نکنیم، نفرت‌پراکنی نکنیم، ولی مطالبه‌گر باشیم و فشار بیاوریم و بخواهیم تا دولت مستقر پاسخگو باشد و شفاف عمل کند و مخلص کلام؛ هر چه برای خود نمی‌پسندیم برای مخالفان خود هم نپسندیم.
سخنی با مخالفان دکتر پزشکیان
انتخابات تمام شد و الان دکتر مسعود پزشکیان رییس‌جمهور همه ایرانیان (موافقان، مخالفان، تحریم‌کنندگان و منفعلان) است، لذا ضمن خدا قوت و خسته نباشید به همه مخالفان دکتر پزشکیان، از همه طرفداران آقای دکتر سعید جلیلی و سایر کاندیداهای محترم انتظار داریم ضمن احترام به نظر اکثریت، با نقدهای سازنده و منصفانه خود ما را هوشیار نگه دارند و زمینه را برای انجام اصلاحات مدنظر فراهم کنند. فراموش نکنیم دعواهای حیدری و نعمتی باعث فقر و عقب‌ماندگی کشور خواهد شد و بر تعداد ناراضی‌ها و تحریم‌کنندگان انتخابات‌های بعدی خواهد افزود و خدای ناکرده زمینه را برای ناآرامی‌های بیشتر و اعتراضات گسترده‌تر فراهم خواهد کرد در آن صورت، مردم دیگر نه ما و نه شما را قبول نخواهند کرد و از همه ما عبور خواهند کرد و دود آن به چشم همه خواهد رفت. لذا در نقدها، مخالفت‌ها و اعتراضات، عقلانیت را سرلوحه خود قرار دهیم و خیرخواه همه ایرانیان باشیم. ضرب‌المثلی داریم در ترکی که من تحت‌اللفظی به فارسی برمی‌گردانم: روزی یک نفر از خداوند طلب مال و اموال کرد و خیلی گریه و زاری کرد تا اینکه پیام آمد: خواسته شما با یک شرط مورد اجابت قرار گرفته و آن، این است که هر چه بخواهید به شما داده خواهد شد ولی به همسایه دوبرابر آن داده خواهد شد، آن مرد طلب‌کننده خیلی تنگ‌نظر و حسود بود و دنیای کوچکی داشت و خیلی با خود کلنجار رفت و نتوانست موفقیت و اموال بیشتر همسایه را مجسم و قبول کند در نهایت گفت: یک چشم من را کور کنید تا همسایه کامل کور شود. آری اگر ایران را دوست داریم باید برای پیشرفت و توسعه آن از امیال و خواسته‌های شخصی و گاهی از حق خود چشم‌پوشی کنیم تا به اهداف بزرگ‌تر و به خیر عمومی دست پیدا کنیم. باید اهداف و اولویت مشترک تعریف کنیم و اجازه دهیم دیگران و خصوصا مخالفان ما هم در این اهداف نقش بازی کرده و احساس کنند در سرنوشت خود و آینده کشور خود تاثیرگذار هستند تا ایران را برای همه ایرانیان بدانند و همه تلاش کنیم و به جای خودخواهی و تمامیت‌خواهی، خیرخواه دیگران و خصوصا مخالفان خود باشیم. می‌دانم چنین خواسته‌ای در شرایط فعلی کار سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد ولی با تمرین، ممارست و گذشت و ایثار شدنی است.
سخنی با تحریم‌کنندگان و منفعلان انتخابات
به نظرم پیام شما واضح و روشن بود و اگر گوش شنوا و چشم بینا باشد باید پیام منتقل شده باشد، ولی از شما هم انتظار می‌رود از روزنه باز شده استفاده کنید و با حضور خود در هر صحنه‌ای که فکر می‌کنید، می‌تواند مفید فایده باشد به دولت چهاردهم کمک کنید و اگر انتظار دارید دولت برای شما قدم‌های مثبت بردارد شما نیز متقابلا باید قدم‌های رو به جلو ‌بردارید. با همه اینکه انتظار دارید اولین قدم را دولت بردارد و انتظار درست و بجایی هم است، امیدوارم برای اعتماد‌سازی دولت اولین قدم را برای آشتی ملی بردارد و این قدم می‌تواند با رفع فیلترینگ اینترنت، جمع کردن گشت ارشاد، دلجویی و احساس همدردی با خانواده‌های حادثه‌دیده‌ها در سال‌های گذشته و ... باشد. فراموش نکنیم ما قول دادیم با روی کار آمدن مسعود پزشکیـان می‌مانیم و کشورمان را می‌سازیم البته به این شرط که رییس‌جمهور منتخب نیز شرایط را برای فعالیت و ایفای نقش برای همه ایرانیان و با سلایق مختلف فراهم کند. لذا به جای انفعال، تردید، قهر باید کنشگر باشیم و برای آینده بهتر خودمان تصمیم بگیریم و باز تاکید می‌کنم اگر از فرصت‌ها استفاده نکنیم و برای خودمان تصمیم نگیریم دیر یا زود دیگران برای ما تصمیم خواهند گرفت.
سخنی با دکتر پزشکیان
تا عهد تو دربستم عهد همه بشکستم بعد از تو روا باشد نقض همه پیمان‌ها / گر در طلبت رنجی ما را برسد شاید چون عشق حرم باشد سهل است بیابان‌ها
ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای جنابعالی به عنوان چهاردهمین رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، امید و آرزو دارم این انتخاب برای جنابعالی و مردم ایران خوش یمن و مبارک باشد، ان‌شاءالله. آقای رییس‌جمهور: ما ایرانیان در از دست دادن فرصت‌های تاریخی چه در سطح کلان و چه در سطح خرد مهارت داریم و متاسفانه این امر در فرهنگ ما نهادینه شده و مداوم تکرار شده است و بعد از دست رفتن فرصت‌ها افسوس‌های زیادی خورده‌ایم. لذا از شما می‌خواهیم قدر این فرصتی که با تلاش و کوشش بسیاری از هموطنان برای شما مهیا شده است و اعتمادی که مردم به شما و حاکمیت کردند را ارج نهید و از آن برای برگرداندن اعتبار و مقبولیت بیشتر به حاکمیت و امید به اکثریت جوانان، زنان و مردان سرخورده و خسته از سیاسی بازی کارگزاران حداکثر بهره لازم را ببرید و مطمئن باشید اگر به موقع از فرصت‌ها استفاده نکنید خیلی زود تبدیل به تهدید خواهد شد. انتظار می‌رود به عهدی که با مردم بستهاید، پایبند باشید، چراکه «جوانمرد اگر وعده دهد وفا نماید» لذا توصیه می‌کنم:
اولا؛ مردم را فراموش نکنید، دوما؛ با مردم صادق و روراست باشید، سوما؛ عملکرد خود و دولت خود را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارید و برای رفع موانع از مردم کمک بخواهید و مردم را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهید و چهارما؛شما باید پاسخگوی مردم مطالبه‌گر باشید و رضایت آنها در هر تصمیم، اجرا و عملکرد شما و دولت شما باید شرط اول و اصل باشد.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/910458/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهم بریکس در اقتصاد جهان چه میزان است؟

200 میلیون دلار ارز نیمایی موبایل به واردات منجر نشد

هلو رکورد ارزانی و گرانی را شکست!

نایکی وارد عمل شد؛ جذب نیکو ویلیامز برای بارسا!

مهاجم سابق استقلال در حال بررسی پیشنهاد بازگشت به این تیم

کشمکش ادامه‌دار درویش و بیرانوند

ابتلای یک ورزشکار به کرونا پس از کسب نشان نقره المپیک

گواردیولا: هیچ باشگاهی دی‌بروینه را نمی‌خواهد

تمجید خاص سرمربی مشهور از والیبال ایران

لیگ برتر جای بازیکن‌سازی نیست

بمب افکن ایرانی آماده کنار زدن یار مسی

جانشین سیدحسین در استقلال مشخص شد

گلها و لحظات برتر آرمان رمضانی در استقلال

بادیگارد مسی مثل یک برادر

فعال اصلاح‌طلب: خاتمی کوپن خود را خرج عارف کرد

صوت افشاشده از انتقادات جبهه اصلاحات به خاتمی و پزشکیان

اهدا‌ءکنندگان عضو شاهد و ایثارگر در همایش «ایثار در ایثار» مورد تجلیل قرار می‌گیرند

نمی‌خوام کسی من رو دوست داشته باشه!

اولین تریلر فصل دوم سریال ارباب حلقه‌ها

«کنت مونت کریستو» همچنان حماسه می‌سازد

اجرای ترانه ایرانی «آرام آرام» در مسابقات استعدادیابی موسیقی ازبکستان

سیم‌های تلفن پادگان را قطع کردم و با آنها برای خود ساز ساختم!

خوزستان سرزمین تنوع آب‌وهوایی

پیش‌بینی کاهش موقتی دما در برخی مناطق کشور

آیا گرم‌ترین روزهای سال را پشت سر گذاشته‌ایم؟

داوطلبان کنکور برای مشاهده سوابق تحصیلی اقدام کنند

ایلان ماسک وعده بزرگ دیگری داده که شاید نتواند به آن عمل کند

کشف عنصری خاص در بزرگ‌ترین انفجار پس از مه‌بانگ

ماه من آمد به زمین

کیهان: خزانه دولت روحانی بدهکار کرد، رئیسی جبران کرد

اصلاح طلبان بر سر معاون اولی عارف به جان هم افتادند

از صاحب‌خانه شکایت کنید، اضافه اجاره را پس بگیرید

موجودی خزانه پس از کسر حقوق تیرماه اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت جهانی طلا

آلودگی مسابقات سه‌گانه مردان را لغو کرد

دفاع عجیب وزیر دولت فرانسه از بخش های جنجالی مراسم افتتاحیه

ستاره ایرانی تنها اسم بزرگ نقل‌وانتقالات لیگ امارات

او اولین رفیق صمیمی طارمی در اینتر است!

خلاصه بازی تنیس کارلوس آلکاراز 2-0 گریکسپور

کاشته زیبای آندره‌آ پیرلو در تمرینات سمپدوریا

گلهای برتر بارسلونا مقابل منچسترسیتی

انتقاد ترامپ از افتتاحیه المپیک

چشم‌های نکونام امیدوار به درخشش ستاره ازبک

7 بازیکن گران‌قیمت لیگ عربستان؛ رونالدو همچنان در صدر

همه مشکلات در المپیک از کمبود غذا تا آلودگی سن

واکنش خرازی به ادعای اسرائیل علیه حزب الله: مضحک است

تاکید عارف بر ضرورت استفاده از تجارت نمایندگان ادوار

رئیس ستاد برگزاری مراسم تحلیف: 86 کشور در مراسم حضور خواهند داشت

فرصت دوهفته‌ایِ رئیس‌جمهور برای معرفی وزیران به مجلس

تصاویری از عملیاتی که منجر به دستگیری اعضای گروهک تروریستی جیش الظلم شد