راه ترقی

آخرين مطالب

ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده پس از 13 ماه! اقتصاد

ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده پس از 13 ماه!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /در پی انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و اعلام شرایط جالب آن، پس از گذشت بیش از 13 ماه از زمان ارائه مجوز واردات خودروهای کارکرده توسط مجلس به دولت؛ سوال اینجاست که به یکباره چه شد که در روزهای آخر دولت سیزدهم، این آیین‌نامه ابلاغ شد؟ نکته جالب‌تر اینجاست که این دولت «آفر» ویژه برای مردم عادی قائل شده و بدون هیچ محدودیت و مانعی و حتی بدون نیاز به ثبت سفارش در ازای هر کد ملی، اجازه ورود خودروی با سن سه تا پنج سال به مردم داده است!.
چهارشنبه هفته گذشته (27 تیر ماه)، بالاخره پس از گذشت بالغ بر 13 ماه از زمانی که مجلس، مجوز واردات خودروهای کارکرده را به دولت ارائه داد، در شرایطی که با توجه به اظهارنظرهای غیررسمی و خبری وزارت صمتی‌ها به نظر می‌رسید واردات خودروهای کارکرده منتفی باشد، دولت سیزدهم در روزهای آخر فعالیت خود تصمیم گرفت، "حرکتی افتخارآمیز" داشته باشد و کارنامه خود را به نفع مردم تمام کند؛ بنابراین پس از بلاتکلیفی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده پس از قریب به چندین ماه از ارائه مجوز مجلس و حدود یکسال از ابلاغ مصوبه آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ذیل قانون ساماندهی صنعت خودرو را جهت اجرا، ابلاغ کرد.
ایسنا نیز حدود دو ماه و نیم پیش، به بررسی کامل این موضوع تحت عنوان « بازخوانی یک تصمیم: گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟» پرداخته و صفر تا صد این موضوع را به تفصیل بیان کرده است.
طی چند روز اخیر پس از اعلام ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط سخنگوی دولت سیزدهم، بحث‌های مختلفی پیرامون این موضوع به وجود آمد؛ چرا که مفاد این آیین‌نامه بسیار جالب است و در حقیقت " امتیازی به مردم عادی" داده که این امکان را فراهم کرده که برخلاف آنچه که طبق قانون، واردات خودرو و ترخیص آن بدون ثبت سفارش ممنوع است؛ اما مردم می‌توانند صرفا با کد ملی خود، بدون نیاز به ثبت سفارش و صرفا با ثبت اطلاعات آماری و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی ، یک دستگاه خودرو با حداکثر سن پنج سال وارد کشور کنند؛ البته که این یک دستگاه به صورت فعلی است و ممکن است به یک دستگاه در هر سال یا بیشتر هم برسد؛ چراکه احمد آقایی- سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت- به صراحتا در گفت‌وگوی خبری تلویزیون اعلام کرد: طبق آنچه که در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده آمده است، عموم مردم می‌توانند برای مصرف شخصی خود، با کد ملی و ثبت اطلاعات آماری و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی، خودرو وارد کنند. بنظر می‌رسد که فعلا هر شخص می تواند یک دستگاه وارد کند، اما اینکه یک دستگاه در سال یا بصورت کلی یک دستگاه هنوز مشخص نیست. بدین ترتیب شاید مردم بتوانند، سالی یک خودرو ، وارد کنند.
مفاد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده چیست؟
بر اساس آیین‌نامه ابلاغی دولت سیزدهم اشخاص حقوقی، همچون شرکت‌ها با ثبت سفارش و اشخاص حقیقی همچون مردم می‌توانند با ثبت آماری خودروهای با سن سه تا پنج سال (2021-2019) را بدون نیاز به کارت بازرگانی وارد کنند؛ البته واردات این خودروها به شرطی است که سال ساخت آن از 2019 به بعد تا سال 2021 بوده و استانداردهای لازم جهانی را دارا باشد.
یکی از نکات مهم این آیین‌نامه این است که تا پنج سال، حق واگذاری و فروش خودرو وجود ندارد.
حجم موتور بایستی زیر 2500 سی‌سی باشد، اما سقف قیمتی برای آن تعیین نشده است.
واردات خودروهای با فرمان راست، ممنوع خواهد بود.
خودروهایی امکان واردات دارند که خدمات پس از فروش دارند و بایستی شرکتی در داخل، خدمات آن را بر عهده داشته باشد.
برای واردات این خودروها، گواهی اسقاط نیز ضروری است.
از جمله ابهامات موجود در آیین‌نامه، منشا تامین ارز، مشخص نبوده و قید شده که منشا تامین ارز را بایستی بانک مرکزی تایید کند.
با وجود این ابهام در ابتدای ابلاغ ایین‌نامه، گمانه‌زنی‌ها بر این بود که با توجه به لزوم تایید بانک مرکزی برای تعیین منشا ارز واردات خودروهای کارکرده و شرایط آن، احتمالا امکان تامین ارز از بازار آزاد وجود نداشته باشد؛ اما پس از آن، احمد آقایی- سرپرست صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت- در این رابطه، شفاف‌سازی کرد: ارز حاصل از صادرات یا سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع تایید شده توسط بانک مرکزی خواهد بود.
این درحالی است که طی چند هفته اخیر در بحث ثبت سفارش برخی خودروهای صفر کیلومتر (نو) به لحاظ ارزی مشکل ارز وجود داشت و ثبت سفارش به مشکل برخورد، اما برای واردات خودروهای کارکرده این امکان فراهم شده است. ضمن اینکه چنانچه اگر قرار باشد همه‌ مردم بدون هیچ محدودیت خاصی خودرو وارد کنند، قطعا فشار ارزی قابل توجهی به کشور وارد خواهد شد.
واردات خودروهای کارکرده کمکی به بازار داخل خواهد کرد؟
در مورد تاثیر واردات خودرو بر بازار نیز برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که واردات نه تنها باعث متعادل شدن بازار خواهد شد، بلکه علاوه بر بازار خودروهای مونتاژی، تاثیر قابل توجهی نیز در کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد داشت، اما برخی دیگر از فعالان این حوزه معتقدند که این آیین نامه مرهم زخم بازار آشفته بازار نخواهد بود و بدون سیاست مشخص و در فقدان نظام پشتیبانی قطعات یدکی خودروهای کارکرده کشور را با بحران مواجه خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/914999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروژه ساخت لامبورگینی در ایران؛ مرور تجارت نیوز به وعده وزیر کار سابق

کفش‌های مخصوص آدیداس برای فضانورد بایرن

لوا هم‎‌تیمی‌اش را نشناخت؛ تو دیگه کی هستی!

جوانمردی: دلم برای به اهتزاز درآوردن پرچم ایران تنگ می شود

اشک‌های غلامرضا رحیمی تیرانداز تیم ملی پس از حذف زودهنگام

حذف زودهنگام غلامرضا رحیمی از بخش انفرادی تیراندازی ریکرو مردان

مربی‌گری همسر غلامرضا رحیمی بجای مربی تیم

هشدار به گریلیش؛ باید منتظر هو شدن باشی!

تیپ متفاوت مشاور عالی فرمانده کل قوا در جلسه با وزرای دولت چهاردهم

ایران: آماده ارائه تمامی کمک‌های لازم به دولت موقت بنگلادش هستیم

خدمت به جانبازان و آزادگان پاسخ به فداکاری آن‌ها است/فاصله ی بین شایستگی و خدمات به جانبازان و آزادگان باید به حداقل برسد

یادگار ماندگار اهالی «ولایت عشق»

تغییر فصل اکران پرستاره می‌شود؟

رضا میرکریمی: «در آغوش درخت» فیلمی بی‌تکلف با پیام انسانی است

از «قیام» نتفلیکس تا آثار ایرانی در جشنواره بوسان

آهنگ «دریغ» را از امین بانی بشنوید

پایتخت نشینان احتیاط کنند؛ غبار محلی در نواحی پرتردد

تولید حسگر‌های هوشمند ایرانی

شعرخوانی زیبا از رشید کاکاوند

مروری به مهمترین اخبار اقتصادی هفته؛ از تحلیل دلار تا بیت کوین

لیسیتسین: مثل ایران، جام جهانی می‌خواهیم

پرز بهترین تاریخ است، رئال مرا نخواهد از اروپا می‌روم

وینیسیوس خراب کردی، سریع عذرخواهی کن!

کیچین: امیدوارم صعود کنیم

شروع نشست خبری امیر قلعه نویی و مهدی طارمی پیش از دیدار با قرقیزستان

بازگشت به کابوس؛ ایسکو بدترین خبر را شنید

قلعه‌نویی: منتقدین هم مشاور من هستند

رحیمی حذف شد

طارمی: هستم تا باافتخار به تیم ملی کمک کنم

صالحی، سنایی و تخت‌روانچی با ولایتی دیدار کردند

فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا(ع) با حضور رهبر انقلاب

اتفاقی عجیب در صداوسیما؛ بخش «خبر اتباع» واکنش‌برانگیز شد

روایت جواد عزتی از بی‌خوابی 18 روزه‌اش به خاطر بازی همزمان در دو فیلم

بهاره رهنما با این تیپ خودش را سوژه کرد!

ترافیک خودرویی سنگین محور مازندران به سمنان را یک‌طرفه کرد

استهبان فارس لرزید

موفقیت یک داروی جدید در بهبود آلزایمر

رابطه ایران و آمریکا به یک نیکسون نیاز دارد

آخرین وضعیت از قیمت جهانی طلا

سلیمی خیال استقلال را راحت می‌کند

بازیکن قرقیزستان: تلاش خودمان را می‌کنیم تا به جام جهانی صعود کنیم

نکونام بازیکن جنجالی استقلال را اخراج کرد

بازخوانی سخنان جنجالی سیداحمد خمینی: همه چیز را به گردن آمریکا انداختن، ساده‌لوحانه است

شرمساری حسن معجونی از یک آیتم قدیمی با بازی خودش

وقتی النازشاکردوست برای پارساپیروزفر دعا میکند!

فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره «راژیا» اعلام شدند

وقتی امین حیایی ادای رامبد جوان و خسرو شکیبایی رو در میاره

وقتی پیانو به حال شوبرت میگرید!

افزایش 160000 نفری ثبت‌نام‌کنندگان سامانه سماح برای اربعین

احیای چاه‌های کم بازده به‌دست دانش بنیان‌ها