راه ترقی

آخرين مطالب

ناسا یک ساختمان را به «زنان آپولو» تقدیم کرد دانش

ناسا یک ساختمان را به «زنان آپولو» تقدیم کرد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / ناسا از همه زنانی که در برنامه «آپولو» مشارکت داشتند با نامگذاری ساختمانی در هیوستون(جایی که در زمان ماموریت‌های ماه بخشی از مرکز فضاپیمای «سرنشین‌دار» آن بوده است) تجلیل کرد.
به گزارش ایسنا، مرکز فضایی جانسون آژانس فضایی ناسا که در سال 1973 نامش به نام ریاست جمهوری تغییر کرد، پنجاه و پنجمین سالگرد ماموریت فرود آپولو 11 بر ماه را با اختصاص یکی از ساختمان‌های اصلی به زنان و تغییر نام آن به عنوان «مرکز دوروتی وان به افتخار زنان آپولو» جشن گرفت.
به نقل از اسپیس، این عنوان، به یکی از افرادی اشاره دارد که محاسباتش به هدایت تحقیقات اولیه هوانوردی ایالات متحده کمک کرد و در عین حال آگاهی همه زنانی را که در میان 400 هزار نفر نیروی کار در پشت صحنه فرود اولین آمریکایی‌ها بر روی ماه بودند، افزایش داد.
ونسا وایچ(Vanessa Wyche)، سومین زن و اولین رنگین‌پوست که مدیریت مرکز جانسون اسپیس را بر عهده دارد می‌گوید: از طرف مرکز فضایی جانسون ناسا، ما مفتخریم که میزبان این رویداد تاریخی باشیم. آژانس از کمک‌های قابل توجهی که زنان در صنعت فضایی انجام داده‌اند، به ویژه پیشگامانی که در برابر بسیاری از چالش‌های دوران خود ایستادگی کردند، تجلیل می‌کند. همانطور که ما برای بازگشت به ماه برای علم و اکتشاف طولانی مدت آماده می‌شویم، ماموریت‌های آرتمیس ناسا اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را به ماه خواهند برد.

راه ترقی

 ونسا وایچ نفر دوم از سمت راست


وایچ افزود: تخصیص ساختمان 12 جانسون به زنان مبتکری که پایه و اساس برنامه فضایی کشور ما را بنا نهادند، یک افتخار است.
وان واحد مجزای «محاسبات ناحیه غربی که یک گروه کاملا سیاهپوست از ریاضیدانان زن در آزمایشگاه هوانوردی لنگلی مموریال در همپتون، ویرجینیا بودند، رهبری می‌کرد.
در سال 1958، زمانی که کمیته ملی مشاوره هوانوردی(NACA) به ناسای تازه تأسیس، منتقل شد، وان و بسیاری از اعضای گروه رایانه‌های غربی به بخش جدید تحلیل و محاسبات(ACD) پیوستند. وان به یک برنامه‌نویس متخصص «فورترن»(Fortran) تبدیل شد.
رهبری وان به پیشرفت نیروی کار متنوع ناسا، به ویژه در جانسون، کمک کرد، زیرا افراد از همپتون به هیوستون منتقل شدند و از کنترل مأموریت در ساختمان 12 حمایت کردند. او قهرمان همه افرادی بود که تحت مدیریت او بودند.
وان در سال 2008 در سن 98 سالگی درگذشت. هفت سال بعد، اکتاویا اسپنسر(Octavia Spencer)، بازیگر برنده جایزه اسکار، او را در فیلم «شخصیت‌های پنهان» بر اساس کتابی به همین عنوان اثر مارگو لی شتلی به تصویر کشید.
اگرچه وان در جانسون کار نمی‌کرد، زنان دیگر در طول برنامه آپولو در خانه پروازهای فضایی سرنشین‌دار در تگزاس موقعیت‌های قابل توجهی داشتند.
راه ترقی


 فرانسیس نورثکات
به عنوان مثال، فرانسیس نورثکات(Frances Northcutt)، کار خود را مانند وان به عنوان یک محاسبه‌گر آغاز کرد و سپس به اولین زن مهندس تبدیل شد که در ماموریت کنترل کار می‌کرد. نورثکات به توسعه مسیری کمک کرد که مأموریت آپولو 8 دنبال کرد تا اولین فضانوردانی که به ماه پرواز کردند به زمین بازگردانند. او همچنین بخشی از گروهی بود که مانورهای لازم برای آوردن فضاپیمای فلج شده آپولو 13 و خدمه آن را به سلامت به خانه ابداع کرد.
فیزیولوژیست ریتا رپ(Rita Rapp)، که در سال 1962 به مرکز فضایی سرنشین‌دار ناسا رسید، به توسعه سیستم غذایی آپولو که روشی است که وعده‌های غذایی فضانوردان برای سفر به ماه و بازگشت بسته‌بندی می‌شود، پرداخت. او شخصا بر تهیه منوی هر یک از فضانوردان آپولو نظارت داشت. رپ در سال 1989 در سن 61 سالگی درگذشت.
زنان دیگری در مرکز به عنوان منشی کار می‌کردند و از اعضای خدمه آپولو حمایت می‌کردند. آنتوانت زان(Antoinette Zahn)، شارلین استرومن(Charlene Stroman)، جیمی کاپلین(Jamye Coplin)، شارلوت مالتز(Charlotte Maltese)، پنی استادی(Penny Study) و مارتا کابالرو(Martha Caballero) هرکدام به هشت تا 10 فضانورد اختصاص داده شدند که تعداد آنها افزایش یافت.
فراتر از هیوستون و لنگلی، جوآن مورگان(JoAnn Morgan) اولین مهندس زن و تنها زن تیم پرتاب آپولو در مرکز فضایی کندی در فلوریدا بود. جودی سالیوان(Judy Sullivan)، مهندس زیست پزشکی، در ساختمان عملیات فضاپیمای سرنشین دار کندی و مسئول نظارت بر سلامت فضانوردان آپولو 11 بود.
به طور مشابه، دی اوهارا(Dee O"Hara) به عنوان پرستار ارشد فضانوردان خدمت کرد، در حالی که دفاتر پزشکی را در هیوستون و در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا رهبری می‌کرد.
مارگارت همیلتون(Margaret Hamilton) در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) در بوستون، توسعه نرم افزاری برای سیستم هدایت و ناوبری فضاپیمای آپولو را رهبری می‌کند.
در مرکز پرواز فضایی مارشال در آلاباما، اتل باوئر(Ethel Bauer) به محاسبه مسیر پرواز کمک کرد در حالی که متالورژیست مارگارت برنکه(Margaret Brennecke) بر انتخاب مواد برای ساخت موشک سترن V مربوط به دوره آپولو نظارت داشت.
باربارا جانسون(Barbara Johnson) مدیر برنامه آپولو در بخش الزامات و ارزیابی ماموریت بود، بالاترین مقامی که هر زنی تا به حال در بخش خود داشته است و مسئولیت مدیریت بیش از 100 مهندس که عمدتا مرد بودند را بر عهده داشت.
«مرکز دوروتی وان به افتخار زنان آپولو» یکی از سازه‌های دائمی اصلی مرکز فضایی جانسون است که در سال 1963 ساخته شد. امروزه به عنوان یک ساختمان پشتیبانی اداری عمل می‌کند.
این ساختمان با مساحت 65 هزار فوت مربع(6000 متر مربع) در سال 2012 تعمیرات اساسی شد تا دارای فناوری‌های کم مصرف از جمله یک باغ روی پشت بام باشد که علاوه بر اینکه خانه‌ای برای لانه سازی پرندگان و گل‌های وحشی به حساب می‌آید، به کاهش مصرف آب آشامیدنی و افزایش حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/915981/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جای خالی قانون در حوزه رمزارزها

دین‌محمدی: نکونام بماند و ضعف‌های تیم را برطرف کند

روز سخت مدافعان اماراتی برای مهار ستاره‌ نام آشنا

روحانی اصولگرا: دولتمردان به حاشیه‌سازها اهمیت ندهند

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «نظافت یزدی»

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «احمدی وردنجانی»

پیام تسلیت دکتر پزشکیان در پی درگذشت مادر شهیدان «عباسی بنه»

کیهان نوشت: موضع نابجای روسیه و سوء‌استفاده خائنانه مدعیان اصلاحات

گفت و گو با معتمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی درباره وضعیت ملی پوشان برای تقابل با امارات

قسمت چهل؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و یکم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و دوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و سوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

برد پرگل نیجریه با درخشش اوسیمن و لوکمن

کومان: نمی‌خواهم با مصاحبه‌ام کشور را به هم بریزم

کیمیش: موسیالا نشان داد باید نامزد توپ طلا باشد

گزارش عملکرد نمایندگان ایران در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2024

موسیالا: می‌توانستیم کل شب بازی کنیم و گل بزنیم

خاطره فن‌دایک در اولین دیدار با یورگن کلوپ

تمرینات شاگردان یحیی در تهران از سر گرفته شد

مصدومیت اولمو جدی نیست

سیو دیدنی مارک آندره تراشتگن در مقابل مجارستان

به بهانه ثبت گل 900 توسط رونالدو، نگاهی کنید به اولین گل دوران حرفه‌ای او در سال 2002

اثر جدید حمید سحری؛ واکنش ها نسبت به اعلام لیست توپ طلای 2024

یورگن کلوپ و شادی خاص خودش همراه با دیوار زرد در بازی امروز

نهصدمین گل رونالدو؛ شروع چالش جدید

اولین روز از مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا

رئیس جدید شورای المپیک آسیا فردا انتخاب می‌شود

پیروزی آلمان و هلند با تحقیر رقبا!

خلاصه بازی هلند 5 - بوسنی 2

خلاصه بازی آلمان 5 - مجارستان 0

رایس: شلوغ نکنید، چیز خاصی به هری کین نگفتم

اعتراض دوم ایران هم رد شد، طلای بیت سیاح برنگشت

رد 2 اعتراض ایران؛ حرکت بیت سیاح غیر ورزشی تشخیص داده شد و طلای صادق سوخت

گل سوم آلمان به مجارستان توسط ویرتز

گل چهارم آلمان به مجارستان توسط پاولوویچ

گل پنجم آلمان به مجارستان توسط هاورتز

گل دوم بوسنی به هلند توسط ژکو

گل چهارم هلند به بوسنی توسط وخهورست

گل پنجم هلند به بوسنی توسط سیمونز

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

گل اول بوسنی به هلند توسط دمیروویچ

ماجرای مشکلی که برای کفش صفرزاده پیش از مسابقه به وجود آمد

بامعرفت مثل صلاح؛ پرداخت هزینه درمان اولین مربی!

طلای بیت‌سیاح پس گرفته شد؛ اعتراض بی‌فایده ایران

گل دوم هلند به بوسنی توسط ریندرز

گریلیش: بدترین فصل زندگی من تمام شد

توضیحات مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران درباره دیسکالیفه‌شدن صادق بیت‌سیاح

گل دوم آلمان به مجارستان توسط موسیالا

گل سوم هلند به بوسنی توسط خاکپو