راه ترقی

آخرين مطالب

بلایی به نام سینمای حاکمیتی/ از عباس کیارستمی تا دست خالی برای اسکار 2025 فرهنگ و هنر

بلایی به نام سینمای حاکمیتی/ از عباس کیارستمی تا دست خالی برای اسکار 2025
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرآنلاین / کیوان کثیریان باور دارد یکی از دلایل اینکه دستمان در اسکار خالی مانده این است که سینمای حاکمیتی و سینمای بازاری، سینمای ایران را تحت سیطره خود درآورده است دولت این فیلم‌ها را قابل نمایش نمی‌داند و آن‌ها را هم به رسمیت نمی‌شناسد درصورتی که موفقیت ما در جشنواره‌های خارجی با آن نوع از سینما است؛ بنابراین راه سینمای جدی، سینمای اجتماعی و سینمای منتقد و معترض از حاکمیت و دولت جدا شده است.
اگر به تاریخچه‌ حضور سینمای ایران در اسکار برگردیم، متوجه می‌شویم که سینمای ایران همواره و البته تا اواسط دهه 90 شمسی جایی برای عرض اندام و حرفی برای گفتن داشته است. حتی اگر دو اسکار اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» را هم کنار بگذاریم متوجه می‌شویم که آثار نامدارانی به اسکار ارائه شده که قابل ستایش است. حتی در سال 2018 هم سینمای ایران اسکار فیلم کوتاه «پریود ختم کلام» را گرفته است.
به کمی قبل‌تر که بازگردیم فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی در سال 1377 با عنوان نماینده‌ ایران به اسکار معرفی شد و برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال 1999 قرار گرفت.
نکته مهم‌تر سابقه حضور سینمای ایران در اسکار است، سال‌ها پیش و برای نخستین‌بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ مینا» ساخته‌ داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ ایران در سال 57 راهی آکادمی اسکار شد.
پس از آن سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال 1373 که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ عباس کیارستمی معرفی شد و سپس در سال 1374 «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال75 فیلم معرفی نشد، 76 «گبه» محسن مخملباف، 77 «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 «رنگ خدا»مجید مجیدی، 79 «زمانی برای مستی اسب‌ها» بهمن قبادی، 80 «باران» مجید مجیدی، 81 «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملی،‌ 82 «نفس عمیق» پرویز شهبازی، 83 «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و 84 «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، 85 «کافه ترانزیت»، 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و 87 «آواز گنجشک‌ها» مجید مجیدی، 88 «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال 89 «بدرود بغداد» مهدی نادری، «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در سال 90، سال 92 «گذشته» اصغر فرهادی، سال 93 «امروز» رضا میرکریمی، سال 94 «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی، سال 95 «فروشنده» اصغر فرهادی، سال 96 «نفس» نرگس آبیار، سال 97 «بدون تاریخ، بدون امضا» وحید جلیلوند، سال 98 فیلم «در جست‌وجوی فریده»، سال 99 «خورشید» مجید مجیدی، سال 1400 «قهرمان» اصغر فرهادی، سال 1401 «جنگ جهانی سوم » هومن سیدی به عنوان نماینده سینما ایران به اسکار معرفی شد.
وقتی اسامی همین سال‌ها را بررسی می‌کنیم به نام کارگردانان بزرگی بر می‌خوریم که امروز نه تنها در جشنواره‌های خارجی اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود، بلکه در سینمای خودمان هم جایی ندارند و این یک فاجعه برای سینما به شمار می‌آید، سینمایی که کمتر از یک ماه فرصت دارد و همچنان چیزی برای ارائه به اسکار ندارد و دستش خالی است.
اینکه چرا سینمای ایران اکنون دستش خالی مانده مسئله نگران‌کننده‌ای که در گفت‌وگو با کیوان کثیریان منتقد و کارشناس سینما، جنبه کوچکی از آن را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.
چرا مدتی است که دست سینمای ایران در برای ارسال اثر به جشنواره‌های خارجی علی‌الخصوص اسکار خالی است؟
وقتی که تمام تمرکز مسئولین برای حمایت از سینمای بازاری و کمدی می‌شود و کسانی در راس سینما نشسته‌اند که از اندیشه، نقد و حرف جدی خوششان نمی‌آید و از هر محتوایی که دم دستی است و حرفی برای گفتن ندارد حمایت می‌کنند، نتیجه این می‌شود که ما هیچ چیزی برای ارائه به دنیا نخواهیم داشت.
سینمایی که اصغر فرهادی و عباس کیارستمی دارد به اینجا می‌رسد که تمام آدم‌هایی که می‌توانند فیلم جدی بسازند کنار گذاشته می‌شوند. به هرحال سینمای دنیا، ایران را با این سبک از فیلم‌ها به خاطر می‌آورد؛ اما اکنون کارگردانان که با این رویکرد فعالیت می‌کنند خانه نشین شدند و توانایی انجام کاری را ندارند و نتیجه این می‌شود که شما یک‌سری تولیدات دارید که هیچ محتوایی از سینما را در بر ندارند.
در واقع نکته شما این است که حضور پررنگ سینمای حاکمیتی و سینمای بازاری امکان فعالیت سینمای مستقلی که از دل مردم برآمده را محدود کرده است؟
بله سینمای حاکمیتی و سینمای بازاری، سینمای ایران را تحت سیطره خود درآورده است. کما اینکه بخش جدی سینما در دو، سه سال اخیر تلاش کرده تا خودش را به جامعه نزدیک کند؛ اما از طرفی دولت این فیلم‌ها را قابل نمایش نمی‌داند و آن‌ها را هم به رسمیت نمی‌شناسد درصورتی که موفقیت ما در جشنواره‌های خارجی با آن نوع از سینما است؛ بنابراین راه سینمای جدی، سینمای اجتماعی و سینمای منتقد و معترض از حاکمیت و دولت جدا شده است به همین خاطر هم یک بن‌بستی وجود دارد چون آدم‌های جدی و دغدغه‌مند حاضر نیستند تن به هرچیزی بدهند و از طرفی هم فیلم‌های خودشان را به طرق دیگری می‌سازند و به خارج از مرزها می‌فرستند.
حالا نکته سر این است که حاکمیت این فیلم‌ها را قبول ندارد و فیلم‌های حاکمیتی هم خودشان کیفیت و مقبولیت ندارند نتیجه این است که یک‌سری فیلم بی‌کیفیت حاکمیتی و گیشه‌ای باقی می‌ماند که خودشان هم می‌دانند این آثار کیفیت ندارند، استاندارهای لازم را ندارند، در سطح جهانی از آن‌ها استقبال نمی‌شود و قابلیت رفتن به جشنواره‌های خارجی و اسکار را هم ندارند.

راه ترقی


سینمای ایران از چه زمانی به این وضعیت مبتلا شد؟
به نظرم از سال 1400 که این ماجرا شدیدتر شد، گرچه پیش از آن و از زمان آقای حیدریان دست سینمای گیشه‌ای بازتر شد و مورد حمایت قرار گرفت. در آن زمان ایده مدیران این بود که «مردم را به سینما بکشانیم» و منظورشان از این جمله رونق سینمای گیشه‌ای بود، بعد از آن دوستان دولت سیزدهم که آمدند گفتند فیلم باید استراتژیک و انقلابی باشد به همین دلیل هم همه بودجه‌ها به فیلم‌های دولتی و حاکمیتی اختصاص پیدا کرد و حالا اگر کسی بخواهد اثری در سینمای معترض و منتقد بسازد، نه از آن حمایت می‌شود، نه اکران خوبی به آن می‌دهند، نه سانس درستی به آن می‌دهند، حتی بعضا اجازه اکران نمی‌گیرند و به همین جهت این فیلم‌ها سرمایه‌گذار و بازارش را از دست می‌دهد و این سینما عملا می‌میرد.
عملکرد هیئت انتخاب فیلم برای اسکار در پنج سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تا چهار سال اخیر معمولا انتخاب‌ها خوب و درست و در حد بضاعتمان بوده است. بعد از آن هم انتخاب‌ها قابل دفاع نیست هرچند که اثر خوبی هم نداشتیم.
در اصل چون سینما فیلم خوبی ندارد چیزی هم برای ارائه ندارد؟
بله هرچیزی که باشد را ارائه می‌دهند چون حق انتخاب درستی ندارد. فراموش نکنیم گه شرایطش را هم نداریم چون فیلم باید پخش کننده خارجی معتبر شرایط اکران جهانی درست و موضوع جهان شمول‌تری باشد داشته باشد که در شرایط حاضر سینمای ایران امکان فراهم کردن هیچ یک را ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/945105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر نیرو از کشف تعداد زیادی ماینر غیر مجاز خبر داد

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار در کانال 81 هزار تومان ماند

تعیین‌ تکلیف گوشی‌های آیفون 14 و 15 کارکرده طی چند هفته آینده

بیت‌کوین سطح مقاومتی را شکست

کاهش محدود شاخص کل بورس تهران

چرا کوپال ناظمی در تست آمادگی جسمانی نیم فصل شرکت نکرد؟

واکنش جبلی به حواشی برنامه ای با حضور هادی عامل

زمان بررسی مدارک استقلال و پرسپولیس برای صدور مجوز حرفه‌ای مشخص شد

ببر برزیلی دوباره در بارسلونا

آنچلوتی به درد کی‌روش دچار شد

خارجی‌های استقلال خوزستان به کیش رسیدند

دوئل برادران ربیعی، امروز در فولادشهر

اتفاق عجیب برای بایرن؛ بلیت‌ها فروش نرفتند!

ادامه واکنش‌ها از هدیه جنجالی برنامه تلویزیونی به هادی عامل

غیبت 5 بازیکن سپاهان در سوپرجام قطعی شد

غیبت ایرانی‌ها در تیم منتخب سال 2024 آسیا

سرلشکر باقری از ناو اطلاعاتی زاگرس بازدید کرد

اظهارات جدید معاون رئیس‌جمهور درباره انتقال پایتخت: گروه کارشناسی بصورت جدی تشکیل نشده است

واکنش سخنگوی دولت به صحبت‌های کوچک‌زاده: تاکنون به مردم لس‌آنجلس کمکی نکردیم

تاکید پزشکیان بر رفع موانع تکمیل سامانه هوشمندسازی خدمات دولت

جعفرزاده: دنیا باید از فرصت حضور پزشکیان استفاده کند؛ این فرصت دیگر تکرار نمی‌شود

پاسخ سخنگوی دولت به سوالی درباره منع حضور خاتمی در یک مراسم

پاسخ آکادمی به احتمال لغو مراسم «اسکار» 2025

تصاویر غم‌انگیز و تلخ از خانه مشهور سریال «وراثت»

ایده جنجالی برنامه «جعبه سیاه» خلاقانه خوانده شد!

واکنش رضا رشیدپور به ماجرای جنجالی برای «هادی عامل»

سریال «جان سخت» را باید دید یا نه؟!

کادوی جالب جناب خان به هادی چوپان

دف‌نوازان، «سماع ضربی‌» هوشنگ کامکار را اجرا می‌کنند

اجرای زنده ترانه «زیبا» با صدای آرمان گرشاسبی

پلیس راهور: 85 درصد پیامک اولیه جریمه‌های رانندگی به ثبت نهایی نمی‌رسند

گوشمالی مرد مزاحم رنگ خون گرفت

مهاجرانی: وزیر علوم موضوع محرومیت پذیرفته‌شدگان کنکور 1403 را بررسی‌ می‌کند

وزیر بهداشت: ویروس جدید تنفسی در ایران شناسایی نشده است

وزیر آموزش و پرورش: هوش مصنوعی وارد مدارس می‌شود

دانشمندان یک لرزه‌نگار با شن و ماسه ساختند

خودنمایی یک جرم بسیار درخشان کنار ماه

«رصدخانه ورا روبین» اولین عکس خود را گرفت

مارک زاکربرگ 5 درصد دیگر از کارمندان «متا» را اخراج می‌کند

اعلام برگزیدگان جایزه ادبی «نِرو»

حراج نامه‌های کمیاب خالقان شخصیت «پو خرسه»

شعرخوانی زیبا از سوگل مشایخی

سرمقاله شرق/ قانون، توهم، کابوس

ارزش کل بازار سهام ایران از مرز 11 هزار همت عبور کرد

افزایش ملموس قیمت لبنیات در سفره مردم

خداحافظی باشکوه ستاره مصری از فرانکفورت

کوپال ناظمی: با گواهی پزشکی در تست‌ها شرکت نکردم

چهار گزینه سرمربیگری پرسپولیس مشخص شد

بند تاریخی در قرارداد جدید رونالدو با النصر

موعود بنیادی‌فر: رصد می‌شویم!