راه ترقی

آخرين مطالب

نسیم ادبی: مدیون قلب بزرگ پری صابری هستم فرهنگ و هنر

نسیم ادبی: مدیون قلب بزرگ پری صابری هستم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فرارو / «نخستین همکاری من با پری صابری به سال 1379 و بازی در نمایش «شمس پرنده» برمی‌گردد. پری صابری پیش از آن مرا روی صحنه نمایشی از دکتر محمود عزیزی دیده و برای حضور در اثرش انتخاب کرده بود.»
نخستین دیالوگ پری صابری خطاب به من، اشاره او به شباهت ظاهری‌ام با فروغ فرخزاد بود و گفت اگر روزی بخواهد نمایشی در مورد فروغ کار کند، حتماً مرا برای بازی در این نقش انتخاب خواهد کرد. خاطرم هست پرسیدم مگر می‌خواهید چنین نمایشی را روی صحنه ببرید که با اشاره به رد شدن چندباره درخواستش برای اجرای این نمایش ابراز امیدواری کرد سرانجام روزی بتواند آن را روی صحنه ببرد.
با این حساب همکاری من با پری صابری با نمایش «شمس پرنده» آغاز شد و بعد از آن با نمایش «آنتیگونه» روی صحنه تالار وحدت رفتیم. این نمایش در مراسم کلوسئو 2000 در پایتخت کشور ایتالیا، رُم نیز اجرا شد. بعد از آن بود که در نمایش «یوسف و زلیخا» با یکدیگر همکاری کردیم.
نمایشی که من در آن نقش زلیخا را بر عهده داشتم. سپس در نمایش «رند خلوت‌نشین» نقش شاخه نبات، در نمایش «سوگ سیاوش» نقش سودابه و بالاخره در نمایش «من از کجا، عشق از کجا» نقش فروغ فرخزاد را بازی کردم. این آخرین همکاری من و پری صابری بود و او بعد از آن یک یا دو نمایش دیگر را روی صحنه برد. پری صابری یکی از تاثیرگذارترین زنانی بوده است که من در زندگی کاری‌ام با آن‌ها مواجه شده‌ام؛ زنی بسیار قدرتمند با روحی بزرگ که می‌توانم شروع به کارم را با او یکی از خوش‌شانسی‌های زندگی‌ام بدانم.
از جمله ویژگی‌های بسیار بارز پری صابری این بود که در کارهایش، از «شمس پرنده» به این سو که من شاهد بودم، به شاگردانش اعتماد و از آن‌ها استفاده می‌کرد. من با اینکه تا پیش از آن شاگرد مستقیم او نبودم، اما آن زمان به عنوان بازیگری نوپا از سویش پذیرفته شدم و در کنار دیگر شاگردانش قرار گرفتم. هرچند با توجه به تجربه اندک آن سال‌هایم و اینکه برای مدت‌ها تنها کار حرکت و بدن می‌کردم می‌توانم بگویم از آن زمان به بعد به شاگرد او تبدیل شدم.
پری صابری به بازیگران تازه‌وارد که تحت نظرش تعلیم می‌دیدند، به شدت اعتماد داشت. این اعتماد به قدری عجیب بود که خاطرم هست در نمایش «آنتیگونه» که در تالار وحدت روی صحنه رفت دو نقش مهم را بر عهده داشتم؛ یکی ایسمنه و دیگری ملکه. او شاگردانش را در کنار بازیگران باتجربه می‌گذاشت و به آن‌ها بهای بسیار می‌داد.

درواقع می‌توانم بگویم شعار همیشگی او این بود که کار، خود باید خود را معرفی کند و نباید این‌گونه باشد که اثری به واسطه حضور بازیگران چهره مخاطب را به خود جذب کند. به عبارت دیگر او آن‌قدر به کار خود اعتماد داشت که نیازی به این‌گونه کار‌ها برای جذب مخاطب نمی‌دید. آن‌چه برای او اهمیت داشت این بود که حرف اثر به تماشاگر منتقل شود. نمایش «شمس پرنده» به نظر من اولین کنسرت- نمایشی بود که در ایران اجرا شد و بسیار درخشان بود، طوری که به جرأت می‌توانم بگویم کمتر اثری است که بتواند با آن برابری کند.
پری صابری، برای من فقط یک کارگردان نبود. کار کردن با او برای من درس زندگی بود. او همیشه در مورد زندگی حرف می‌زد. زمانی که ما «آنتیگونه» را روی صحنه بردیم، پری صابری 69 ساله بود درحالی‌که به نظر من زنی 30 ساله می‌آمد، آن‌قدر که پرانرژی و پرقدرت بود و گروهی بسیار بزرگ را با مدیریتی درجه یک بی‌هیچ حاشیه‌ای می‌چرخاند و ماه‌های متمادی بدون شیوه‌های تبلیغاتی کنونی از خیل تماشاگران میزبانی می‌کرد. درواقع این خود کار بود که خودش را معرفی می‌کرد.
چراکه پری صابری به شدت بر فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم واقف بود. پری صابری عاشق ایران و ادبیات آن، عاشق شعر و عاشق موسیقی بود. عشقی که در تک‌تک کار‌های او پیداست. کار‌های پری صابری، هیچ‌کدام جدای از موسیقی، حرکت و فرم نیست. تمام کار‌های او در مورد مشاهیر ادبیات ایران و آثار ادبی بسیار بااهمیت ایرانی است.
او تمام تلاش خود را در جهت شناساندن فرهنگ ایران به کار می‌برد و ما در سفر‌های متمادی‌مان با او به ایتالیا، فرانسه و... می‌دیدیم که هدفش تنها و تنها شناساندن فرهنگ ایران است. خاطرم هست زمانی که پری صابری نشان لژیون دونور فرانسه را کسب کرد یا وقتی که نمایش «سوگ سیاوش» و «شمس پرنده» را در تالار یونسکو پاریس روی صحنه بردیم و او از طرف مدیرکل سازمان یونسکو نشان «ابن‌سینا» را به خاطر تلاش و سابقه هنری‌اش در کارگردانی متون کهن ایرانی دریافت کرد، تعجب می‌کردند که زنان ایرانی این‌گونه روی صحنه می‌روند.
درواقع حتی این‌قدر شناخت نسبت به زنان و فرهنگ ایرانی وجود نداشت. نکته بارز آثار پری صابری، اهمیت ویژه‌ای بود که برای زنان قائل می‌شد. در نمایش‌هایی که او روی صحنه برده است زنان همواره قدرتمند ظاهر شده‌اند و من در تمام نمایش‌هایی که کنارشان بودم می‌دیدم که او همواره در پی این بود که قدرت زنان را به تصویر بکشد. من همه زندگی کاری خود را مدیون او هستم و از پری صابری درس اخلاق آموختم و مدیون قلب بزرگ او هستم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/947824/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتالانتا 1-1 یووه؛ مساوی دست از سر موتا برنمی‌دارد

خلاصه بازی برنتفورد 2 - منچسترسیتی 2

عامل: عاشق زندگی در ایران و مشهد هستم

عامل: با هیچ پولی گزارشگری کشتی را کنار نمی‌گذارم

برنتفورد 2-2 سیتی؛ بریس فودن هدر رفت!

فارست 1-1 لیورپول؛ اشلوت به روزهای سخت رسید

موقعیت‌ عالی ژوتا؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

گل دوم چلسی به بورنموث روی ضربه آزاد دیدنی ریس جیمز

متس سلس دروازه را نجات داد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

توپ را از روی خط دفع کرد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

صحبت‌های گواردیولا با گواردیول بعد از پایان بازی برنتفورد و منچسترسیتی

واکنش دیدنی سلس روی شوت صلاح؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

ماجرای دلخوری جناب‌خان از آرنولد شوارتزنگر

دو موقعیت پیاپی برای شاگردان گاسپرینی؛ آتالانتا 0-1 یوونتوس

کادو و یادگاری جالب محسن کیایی برای هادی چوپان

بازگشت درخشان شاگردان فرانک؛ برنتفورد 2-2 منچسترسیتی

آکه ناجی پپ؛ برنتفورد 2-2 منچسترسیتی

گل اول لیورپول توسط دیوگو ژوتا در دقیقه 66

گل اول آتالانتا توسط متئو رتگی در دقیقه 78

ضربه ساوینیو به تیر خورد؛ برنتفورد 0-0 منچسترسیتی

صحبت‌های احساسی هادی چوپان درباره همسرش

دو موقعیت خطرناک بیانکونری؛ آتالانتا 0-0 یوونتوس

گل اول منچسترسیتی به برنتفورد توسط فیل فودن

گل دوم بورنموث به چلسی توسط سمنیو؛ چلسی 1 - بورنموث 2

گل اول یوونتوس به آتلانتا توسط پیر کالولو؛ آتلانتا 0 - 1 یوونتوس

گل دوم منچسترسیتی به برنتفورد توسط فیل فودن

لوکاس ژوائو و رقیبی که از پرسپولیس دور شد!

گل اول برنتفورد به منچسترسیتی توسط یوان ویسا

عامل از علاقه‌اش به ماشین می‌گوید

برای گلزنی پالمر دروازه‌بان حریف را گول زد!

شوخی هواداران برنتفورد با خبر طلاق گواردیولا!

کادوی جالب جناب‌خان برای هادی چوپان

شعرخوانی جناب‌خان برای هادی چوپان، قهرمان بدنسازی دنیا

تأیید یوفا؛ محرومیت باشگاه لالیگایی سوءتفاهم بود!

یک ضربه به تیر دروازه برای هر تیم؛ چلسی 1-0 بورنموث

هادی چوپان:به دلیل ایرانی بودنم، چهار سال به من ویزای آمریکا ندادند اما ناامید نشدم

سردار آزمون به قطر رفت!

واکنش خوب دی‌گرگوریو روی ضربه لوکمن؛ آتالانتا 0-0 یوونتوس

واکنش عالی تراورس روی ضربه سر جکسون؛ چلسی 1-0 بورنموث

هادی چوپان: دوست ندارم کسی به خاطر مقام و یا چیزهایی که دارم به من احترام بگذارد

واکنش هادی چوپان به پیشنهادهای تغییر ملیت از کشورهای مختلف

چالش جالب محسن کیایی با هادی چوپان

هادی چوپان: انسان عاقل دعوا نمی‌کند، هیچ وقت در زندگی دعوا نکردم

شوخی هادی چوپان با محسن کیایی؛ 130 را نمی‌توانی بلند کنی؟ پس چرا زنده‌ای؟

عراقچی: فرمول برجام همچنان معتبر است/ مذاکرات با اروپایی‌ها مثبت بود

بوسه بر دست پدرها در تمرین پیکان

گل اول دورتموند توسط جیوانی رینا در دقیقه 71

گل دوم دورتموند توسط جیم باینو گیتنز در دقیقه 77

خلاصه بازی کومو 1 - آث میلان 2

خبر ناامیدکننده دی مارتزیو برای پرسپولیس!