راه ترقی

آخرين مطالب

«مفت‌بر» با بازی حامد و سحر را ببینیم یا نه؟ فرهنگ و هنر

«مفت‌بر» با بازی حامد و سحر را ببینیم یا نه؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبا / عادل تبریزی سازنده‌ فیلم «مفت‌بر»، پیش‌تر فیلم «گیج‌گاه» را کارگردانی کرده که در آن، رگه‌هایی از اعتنا به ساختار روایت در گونه‌ی کمدی و مهم‌تر از آن، «توجه» و حتی «احترام» به زبان و ادب و هویت فارسی به چشم می‌خورد...
شهاب شهرزاد منتقد فیلم، کارشناس سینما و برنامه‌ساز در یادداشتی درباره فیلم «مفت‌بر» نوشت:
سینمای شبه‌کمدی در این‌سال‌ها، به اقناع سلیقه‌ متفنن مخاطب خود سرگرم است. مخاطبی که ناگزیر از مصائب و دغدغه‌های روزانه، در پیِ تفریح، سرگرمی و صرفا وقت‌گذرانی‌ست و از این‌رو نگاه سختگیرانه به پرده ندارد. این نوع از مخاطبان را می‌توان با مخاطب تئاتر آزاد و نمایش‌های به اصطلاح «کمدی شبانه» در یک دسته‌‌ کلی قرار داد، همین‌طور با مخاطب شوهای خنده‌دار و به اصطلاح استندآپ کمدی یا همان برپاخَند! همان برنامه‌های تقلید صدا که لطیفه‌گو، در میانه‌ی دو شوخی پیش‌پاافتاده و گاه رکیک و جنسی، صدای فلان خانم خواننده را تقلید می‌کند!
سازندگان این قبیل فیلم‌ها، چه «قیف» و چه «تگزاس»، چه «فسیل» و «هتل» و «مفت‌بر»، پسندِ نازل مخاطب را نشانه می‌گیرند و با سرهم کردن صحنه‌ها و گفت‌وگوهای پیش‌پاافتاده و شوخی‌های جنسی، شبه کمدی‌هایی می‌سازند که به دلیل عناصر تکرارشونده، معمولا مخاطبِ غیرجدی را برای خرید بلیت متقاعد می‌کند. صحنه‌های بزن و برقص، تعقیب و گریز و یا تنوع ساختگی در فصل‌های فیلم – به نوعی که کنار هم گذاشتن آن‌ها عجیب و حتی دور از ذهن به نظر برسد، از این تمهیدات گیشه‌پسند است. فرض کنید در تبلیغ یکی از همین شبه‌فیلم‌ها، می‌بینید که هنرپیشه با شمشیر سامورایی ظاهر می‌شود و در صحنه‌ی دیگر، لباس فضانوردی به تن کرده یا در جای دیگر، وسط جنگل، به هیئت آدمخواران درآمده! کافی‌ست به این معجونِ سمّی، موسیقی بشکن‌و بالا‌بنداز لس‌آنجلسی – یعنی معمولا نازل‌ترین نوع از موسیقی موسوم به لس‌آنجلسی-، و برخی عناصر ممنوعه‌ی دیگر را هم بیافزایید. این‌گونه، آن نوع از موسیقی که سال‌هاست مثلا در رادیو و تلویزیون ممنوع بوده، ناگهان به تم موسیقایی اصلی پس‌زمینه‌ فیلم تبدیل می‌شود. اتفاقی که در «شهر هرت» هم افتاده!
«مفت‌بر» مثلِ نمایش‌های شبه‌کمدی و به اصطلاح موزیکالِ شبانه، جاهای جالیِ قصه‌ای را که نیست، با رقص‌ها و اداها و آوازهای بی‌مورد و غیردراماتیک پر می‌کند. به این سرهم‌بندی، لودگی‌ها و شکلک‌ها و مسخرگی‌های حامد بهداد را بیفزایید که از فرطِ جلف بودن، حال‌به‌هم زن است.
«مفت‌بر»، خواسته یک کمدی اجتماعی موزیکال باشد، اما نه کمدی درآمده، نه به موضوعات نصفه‌نیمه‌ی اجتماعی پرداخته، نه به مختصات اثری موزیکال رسیده! حاصلِ دست‌کم‌گرفتنِ شعورِ مخاطبان، یک فیلم‌فَرسایی‌ست؛ که هم شبه‌کمدی ست هم شبه‌موزیکال!

بازی‌ها کارگردانی‌نشده و سهل‌انگارانه است. علاوه بر بهداد، سحر دولتشاهی هم در نقش همسرش، نتوانسته لحنی باورپذیر بگیرد.
رقص‌ها و آهنگ‌ها، به فیلم آویخته شده‌، بی‌دلیل و وقت‌گیر و اضافه‌اند. دخلی به همان روایت دم‌دستی هم ندارند. در واقع با کیسه خنده‌ای مواجهیم که جا به جا با رقص و مسخرگی و لمپنیسمِ نمایشی، کِش پیدا کرده. این، همان سینمایی‌ست که فرنشینانِ فرهنگی در چند ساله‌ی اخیر به آن می‌نازند! سینمایی که نه سینما، که هجویه‌ای بر سینماست!
 فیلم «مفت‌بر» از همان آغاز و در تیتراژ، شیفتگی سازندگانش به فیلمفارسی را نشان می‌دهد. اما، در نهایت، به مختصاتی مادونِ فیلمفارسی سقوط می‌کند. حاصل کار، چیزی‌ست که نمی‌توان اسم سینما روی آن گذاشت. یک فیلمفارسی نوچهره که نه سینماست نه هویتی دارد. نه داستان دارد نه اصلا فیلمنامه‌ای شکل گرفته. یک آتراکسیون سخیف با یک طرح چند خطی و با تکیه بر ادا و اطوار مبالغه‌آمیز بازیگر اصلی و عناصر وام‌گرفته از فیلم‌باطله‌های پیش از انقلاب است. از این‌جهت، «مفت‌بر» بیش‌تر فیلمِ تهیه‌کنندگانش (عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش) است تا کارگردان (عادل تبریزی). مخصوصا این‌که سازنده‌ فیلم، پیش‌تر، «گیج‌گاه» را کارگردانی کرده که در آن، رگه‌هایی از اعتنا به ساختار روایت در گونه‌ی کمدی و مهم‌تر از آن، «توجه» و حتی «احترام» به زبان و ادب و هویت فارسی به چشم می‌خورد. تا حدی که فیلم، در داوری کارشناسانِ رادیو در جشنواره‌ی سی‌و نهم فیلم فجر، برای پاسداشت زبان و ادب فارسی در سینما، با تحسین روبه‌رو شده بود.
«مفت‌بر» را می‌توان تداوم منطقی سلیقه‌ی نازلِ تهیه‌کنندگانش در احیای فیلمفارسی و در عین‌حال، سقوطِ آزاد کارگردان در تجربه‌ دوم دانست

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/950687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین‌خبرها برای سهامداران عدالت

بهترین مهار های هفته چهارم لیگ 1 فرانسه

دبل سیو تماشایی؛ مهار پنالتی رتگی توسط داوید رایا؛ آتالانتا 0-0 آرسنال

یک تولیدکننده پاستا اسپانسر یوونتوس شد!

مهار خوب ترشتگن در دقیقه 57؛ موناکو 1-1 بارسلونا

ضربه مینامینو در دقیقه 63؛ موناکو 1-1 بارسلونا

گل دوم موناکو به بارسلونا توسط ایلنیخنا

واکنش دیدنی گولاچی؛ اتلتیکومادرید 1-1 لایپزیش

واکنش جالب نصرالله به تهدید حمله زمینیِ اسرائیل

سیدحسن نصرالله درباره مجازات اسرائیل چه گفت

فرصت عالی گریزمان در دقیقه 15؛ اتلتیکومادرید 0-1 لایپزیش

گل‌های دیدار ستاره سرخ 1-2 بنفیکا

2 واکنش فوق‌العاده و پیاپی؛ آتالانتا 0-0 آرسنال

خوش‌شانسی گولاچی؛ اتلتیکومادرید 0-1 لایپزیش

گل اول بارسلونا به موناکو توسط یامال

گل اول اتلتیکو مادرید به لایپزیش توسط گریزمان

مهار ترشتگن در دقیقه 32؛ موناکو 1-1 بارسلونا

گل مردود امبولو؛ موناکو 1-1 بارسلونا

موقعیت خوب سالیسو در دقیقه 43؛ موناکو 1-1 بارسلونا

پشت پرده گل تراکتور: یک پاس چهل متری!

تصاویر کمتر دیده شده از آیت‌الله جنتی در جنگ بوسنی

10 مینی سریال جذابی که کمتر از پنج قسمت دارد

وقتی جواد عزتی کاراکتر کمدی خودش رو فراموش نمیکنه!

وقتی «سلطان» هنرور بود!

«اسرار ازل» با آواز علیرضا قربانی و کمانچه استاد کلهر

سحابی زیبای N44

ریشه فارسی برخی از مناطق جمهوری آذربایجان!

سیاست و ناسیاست؛ درباره کتاب جدید سیدمصطفی تاج زاده

وزارت با چشمان بسته؛ خودداری وزارت بهداشت دولت سیزدهم از اجرای سند پیشگیری و درمان اعتیاد الکل

‌چرا بنزین در ایران همیشه یک ماجرای پیچیده بوده است

گرد و خاک دنا در بازار خودرو

تخفیف 200 هزار تومانی در اولین حراج پوشاک پاییزه مدیسه

توهم معصومیت خودروسازان

بزرگترین استادیوم شرق آسیا تخریب شد!

دروازه‌بان سابق استقلال در دادگاه محکوم شد

هشدار ساکت: فوتبال آلزایمر دارد

انتقاد تارتار از قانون من‌درآوردی سازمان لیگ

نظم آلمانی فلیک برای بارسلونا، دوا یا درمان؟

تارتار: قانونی که برای حضور 2 بازیکن زیر 21 سال روی نیمکت گذاشته‌اند، واقعا خوب نیست

الهامی، سرمربی نساجی: قول می‌دهم بهترین نتایج تاریخ نساجی در لیگ برتر را بگیرم

الهامی: 2 تا بازیکن تا فرودگاه آمدند اما بلیت‌های 500-400 میلیون تومانی را سوزاندند و به نساجی نیامدند

کونته: باید مقابل تیم موتا بازی کنیم، پیر شدم!

قرارداد بازیکن جوان استقلال تمدید شد

کنایه جواد امام به استفاده پزشکیان از واژه «آن یکی» برای میرحسین موسوی

قوچانی: اصلاح طلبان، هم استراتژی ندارند هم قدرت طلب هستند

وزارت خارجه: اسرائیل تهدیدی عینی علیه صلح و امنیت بین‌الملل است

اولین عکس از فائزه هاشمی بعد از آزادی از زندان در یک جلسه

تصویری از تیتر یک معنادار سایت مسعود پزشکیان

آیت‌الله موحدی کرمانی: مسلمانان در قبال جنایت در لبنان، کاری کنند

«عقاب‌ها» جمشید آریا را قهرمان مردم کرد