راه ترقی

آخرين مطالب

مورد عجیب نسخه جدید مسعود فراستی نوشتارها

مورد عجیب نسخه جدید مسعود فراستی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - عصر ایران /متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نهال موسوی| مسعود فراستی مورد مطالعه‌ای جالبی برای سینمای ایران است او که عمده شهرتش را از سالها حضور بی رقیب در برنامه سینمایی هفت تلویزیون به دست آورده است حال که برای مدتی است از این برنامه کنار گذاشته شده در جهت گیری‌هایش هم تغییرات زیادی رخ داده است.
هفته گذشته او در ویدئویی به سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم انتقادات شدیدی وارد کرد و حتی سخنانی بر زبان راند که شاید از او انتظار نمی‌رفت! او به صراحت گفت: «حبس، ممنوع‌الکاری و خانه‌نشینی بازیگرانِ زنی که مردم دوست‌شان می‌داشتند مرا یاد دوران حکومت استالین می‌اندازد. در دوران حکومت استالین بسیاری از هنرمندان همین وضعیت را پیدا کردند و حتی به سیبری تبعید شدند. در ایران البته این اتفاق نیفتاد اما اینها اگر می‌ماندند معلوم نبود شبیه تبعید به سیبری را راه بیندازند. 
سیاست اقتصادی ما در این سه سال فاجعه بود؛ سیاست فرهنگی ما از آن هم یک قدم جلوتر بود! سیاست فرهنگی ما اسفبار، دردناک و ضد انسانی بود». 
طبیعتا برخی از سخنان فراستی درست است و به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر نقدهای بسیار جدی وارد است اما این نظرات از زبان مسعود فراستی بیشتر به یک جنجال شبیه است که می‌خواهد بیشتر خود او دیده شود، مثل همان گفتار و کردارهایی که در سابق از منظر طرف موافق دولت سیزدهم مطرح می‌کرد.
برای اهالی سینما از زمانی که مسعود فراستی فیلم «اخراجی‌ها 2» مسعود ده‌نمکی را فیلمی بهتر از «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی می‌دانست، تکلیفش روشن است، همان زمان که در تلویزیون بدون رقیب می‌نشست و هر آنچه دوست داشت را درباره فیلمسازان و اهالی سینمای ایران بر زبان می‌آورد که حتی مرور برخی از آنها در ذهن الان هم قبح دارد. 
یا نظر فراستی درباره مارتین اسکورسیزی یکی از بزرگترین فیلمسازان معاصر جهان که گفته بود: «یک فیلم درست و‌حسابی در کارنامه اسکورسیزی نیست، شاید دو یا سه فیلم او لحظات و صحنه‌های قابل اعتنا داشته باشد، اما اسکورسیزی فیلمساز نیست، او تکنیک بلد نیست، دکوپاژ فیلم‌هایش غلط است.» دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.
اما چرخ روزگار چرخید و با این ورژن جدید از مسعود فراستی مواجه شدیم که در نوع خود جالب است. جالبتر از مسعود فراستی برخی جریانات سیاسی و رسانه‌های آنها هستند که سابق بر این با هر حمله فراستی به یکی از فیلمسازان و مفاخر سینمای ایران شروع به دست زدن و تشویق و هورا می‌کردند، حال در مواجهه با این ورژن جدید مسعود فراستی به او حمله کرده و با تعابیری چون «آقای چریک» او را خطاب قرار داده‌اند.
روزنامه جوان در نقد سخنان فراستی نوشت: «ظاهراً سفره جدید چرب‌تر است و به هر حال هر آدمی یک قیمتی دارد. آقا مسعود ما البته در این سال‌ها بعضاً مرتکب نقدهای سینمایی خوبی هم می‌شد و قدری هم نان بازویش را می‌خورد، با این حال تحت‌تأثیر ادبیات چپ در برخی نقدهای سینمایی ره به افراط هم می‌رود و دچار حب و بغض‌ها و جوگیری‌های احساسی هم می‌شود، اما همین که این شجاعت را داشت تا خلاف جهت جریان ضد ملی سینما در داخل که در طبل جشنواره‌های غربی می‌کوبید، بایستد قابل‌دفاع بود.
فراستی تا حدودی در درک فیلم و سینما باسواد بود و این تلفیق سواد سینمایی و همنفسی با مرتضی آوینی سبب شده ‌بود تا اسم و رسمی هم دست و پا کند تا جایی که برنامه سینمایی هفت به تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی در دهه 80 از او یک سلبریتی ساخت تا شهرتی به هم بزند، هر چند همان زمان هم گهگاه پا در ورطه افراط می‌گذاشت.
وقتی زیاد از حد از اخراجی‌های مسعود ده‌نمکی دفاع می‌کرد و در دو قطبی ایجاد شده با فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی می‌نواخت، می‌شد فهمید که دوز جوگیرشدگی در شخصیت او بالاست. هوش ماتریالیستی آن روزها به او گوشزد می‌کرد فعلاً خوب است در اردوگاه انقلاب اسلامی طرفدار دوآتشه مسعود ده‌نمکی باشد و نان یک دو قطبی سینمایی بی‌مورد را بخورد، اما دست روزگار 20 سال بعد او را در جایی مستقر کرد که ژست انقلابی بودن از نوع رنگین‌کمانی آن هم تحت‌تأثیر غائله وارداتی زن، زندگی، آزادی از او چهره‌ای کاریکاتوری بسازد.»
نکته این است که امیدواریم برخی از تشویق کنندگان سابق و توبیخ کنندگان کنونی فراستی، درک کرده باشند که تا چه اندازه نظرات او رادیکال و مبالغه آمیز است و این نکته باعث بازنگری در رویکرد خود آنها شود.از قدیم گفته‌اند عاقبت تب تند عرق سرد است.
بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر بر این باورند که مسعود فراستی چه زمانی که می‌گفت مارتین اسکورسیزی فیلمساز نیست و یا برای عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی و ... شمشیر از رو بسته بود و بی محابا بر آنان می‌تاخت و چه الان که یاد دوران حکومت استالین افتاده است، در هر دو زمان فقط دنبال این هدف است آن هم این که چگونه بیشتر دیده شود و چه سخنانی این مهم را برای او رقم می‌زند؟
فراستی همواره به دنبال دیده شدن است به همین سادگی، و همیشه این مهم را در آسوده‌ترین زمان و بدون یک ذره ریسک انجام می‌دهد، همین الان هم اگر احساس می‌کرد شاید این سخنان درباره دولت قبل ذره‌ای برای او مساله ساز شود هرگز نمی‌گفت. او وقتی می‌زند که مطمئن است طرف مقابل جوابی نخواهد داد یا توان مقابله به مثل و تلافی را ندارد.
یک اصطلاحی برای افراد اینچنینی وجود دارد که هر چه فکر کردم یادم نیامد!

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/950994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت تابناک؛ پاسکاری مدیران بانک‌ها و سرگردانی 320 هزار جوان در صف وام ازدواج

اسکوچیچ به شاگردانش مرخصی داد

رئیس لالیگا: با افتخار می‌گویم رئالی هستم

پرسپولیس-بیرانوند؛ این رشته سر دراز دارد!

زیباترین گل‌های لالیگا با پای چپ

پیمان یوسفی: رای پرونده فساد در فوتبال را اعلام کنید تا اتهامات از روی اشخاص برداشته شود

رحمتی: کوچک‌ترین غفلت جلوی فولاد برای ما طبعات دارد

مدافع لیورپول دنبال خریدن باشگاه نیست

استقلال و تراکتور سهمیه 2+1 را زنده نگه داشتند

فقط 28 روز؛ رکوردی که از دست یامال پرید

اطلاعیه رسمی استقلال: یک بازیکن جدید می‌گیریم

امام جمعه موقت تهران: رژیم صهیونسیتی قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است

جلایی پور: تغییر حکومت یعنی باز کردن درهای جهنم به روی ایران

نشریه نزدیک به کنگره آمریکا: ایران در خاورمیانه پیروز شده است

قدرانی خاص نعیمه نظام دوست از معرفت نصرالله رادش

راسل کرو در قامت مربی هنرهای رزمی

سکانسی از سریال خاطره انگیز «درخانه» محصول سال 65

اگه بچه‌م دختر شه مامان بابات ناراحت میشن

افتادن یهویی دکور برنامه!

ویژه برنامه «آرام جان» در قاب شبکه قرآن و معارف سیما

موسیقی زیبا و شنیدنی لری با صدای سیف الدین آشتیانی

سقوط سنگ روی خودروی نیسان در چالوس

برنامه‌های چین برای کاهش آلودگی هوا

بلایی که سیل بر سر چند کشور اروپای مرکزی و شرقی آورد

کشف بزرگترین مار جهان با سری به اندازه سر انسان!

کتاب‌هایی با موضوع سوگ و پذیرش خود برای بچه‌ها

دلیل تفاوت نرخ گوشت تازه و یخ زده وارداتی چیست؟

رتبه ایران در جهان از نظر گرانی مسکن

معمای حذف ارز 28500 تومانی

ارزان‌ترین محله‌های تهران برای خرید خانه کجاست؟

بازگشت نکونام به ورزشگاهی که دیگر دوستش ندارد!

آغاز مصائب فلیک؛ بدموقع به ویارئال خوردند

چرا زمان 14 روزه تست دوپینگ فقط برای 6 وزنه‌بردار رعایت نشد؟

استعفای آرنولد از سرمربیگری تیم ملی استرالیا

کاروان تیم ملی فوتبال جوانان ایران وارد لائوس شد

وداع باشکوه سیسیل با آقای گل جام جهانی

برنامه روز ششم بازیهای جام جهانی فوتسال

تفاوت سفر پزشکیان با شهید رئیسی به نیویورک از نگاه فیاض زاهد

جزئیات رژه 31 شهریور نیروهای مسلح اعلام شد

پیشنهاد «آصفری» به سران کشورها: نشست سازمان ملل را هنگام سخنرانی نتانیاهو ترک کنید

گزارش توئیتری سخنگوی دولت درباره عیادت از سفیر ایران در لبنان

دیدار صمیمانه میهمانان اجلاس وحدت اسلامی با سید حسن خمینی

سرپرست سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه احضار شد

انتظار یک نماینده از رئیس جمهور درخصوص انتخاب استانداران

عیادت رئیس جمهور از مجروحان جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان

ماجرای بی‌احترامی مقام طالبان به سرود کشورمان با عذرخواهی پایان یافت/ داستان چه بود؟

اجرای بیش از 20 برنامه متنوع فرهنگی توسط بنیاد استان البرز در هفته دفاع مقدس

جدیدترین فیلم ابوالفضل جلیلی در جشنواره ورشو

جشنواره فیلم‌کوتاه تهران بستر معرفی استعدادهاست

«من و گربه پری» اثری مدرن با نگاهی کمدی و تراژدی است