راه ترقی

آخرين مطالب

روایت عراقچی از پیام آمریکایی‌ها در خصوص تجاوز به لبنان و انفجار پیجر‌ها سياسي

روایت عراقچی از پیام آمریکایی‌ها در خصوص تجاوز به لبنان و انفجار پیجر‌ها
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آنا / وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها در خصوص تجاوز به لبنان و انفجار پیجر‌ها چه پیغامی را به ایران دادند، گفت: پیغام همیشه می‌دادند. رابط ما سوئیس است و معمولا در اینگونه موارد دیدگاه‌های خودشان را از این طریق می‌زنند. آنها در رسانه‌ها هم گفتند. پیغام آنان چیز ویژه‌ای نداشت و همان بود که سخنگویشان هم مبنی بر عدم دخالت اشاره کرد. از نظر ما پذیرفته نیست و نمی‌توان ادعاها که آمریکایی‌ها خبر نداشتند را باور کرد. به نظرم آمریکایی واقعا تا حد بسیاری زیادی شریک این جنایات هستند و هم با پشتیبانی تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی که انجام می‌دهند، نمی‌توانند خودشان را از این جنایات کنار بکشند.
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با برنامه "میدان مشق" در خصوص تحولات فلسطین گفت: واقعیت این است رژیم اسرائیل در غزه در یک باتلاق گرفتار شده و با وجود یک ارتش تا دندان مسلح با پیشرفته ترین سلاح ها به دنبال نابودی حماس بود ولی بعد از یکسال هنوز به هدفشان نرسیده‌اند.
وی افزود: صهیونیست ها تصور می‌کنند با گسترده کردن میدان جنگ می‌توانند از بن بست خارج شوند. ما کاملا هوشیار هستیم و در تله آن‌ها نخواهیم افتاد. حرکاتی که انجام می‌دهند از سر استیصال است.

عراقچی تاکید کرد: در صحنه نبرد مقاومت و رژیم اسرائیل حرکاتی چون منفجر کردن پیجرها، اقدام به ترور کور و جنایت علیه بشریت است که اقدامی از سر درماندگی است.
وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها در خصوص تجاوز به لبنان و انفجار پیجر‌ها چه پیغامی را به ایران دادند، گفت: پیغام همیشه می‌دادند. رابط ما سوئیس است و معمولا در اینگونه موارد دیدگاه‌های خودشان را از این طریق می‌زنند. آنها در رسانه‌ها هم گفتند. پیغام آنان چیز ویژه‌ای نداشت و همان بود که سخنگویشان هم مبنی بر عدم دخالت اشاره کرد. از نظر ما پذیرفته نیست و نمی‌توان ادعاها که آمریکایی‌ها خبر نداشتند را باور کرد. 
وی افزود: به نظرم آمریکایی واقعا تا حد بسیاری زیادی شریک این جنایات هستند و هم با پشتیبانی تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی که انجام می‌دهند، نمی‌توانند خودشان را از این جنایات کنار بکشند.
وزیر امور خارجه در توضیح گفته خود مبنی بر مدیریت تخاصم با آمریکا اظهار داشت: حرف من کاملا روشن است که ما اختلافاتی را با آمریکایی‌ها داریم که خیلی از آنان مبنایی است و امکان رفع این تنش‌ها و تخاصم ممکن نیست. ما مخالف سیاست‌های سلطه گرانه آمریکا هستیم. ما مخالف حضور آمریکا در خیلی از مناطق جهان هستیم. ما با خیلی از زورگویی‌های آمریکا مخالف هستیم. آن‌ها هم با روحیه استقلال طلبانه و عزت طلبانه ایران مخالف هستند. 
عراقچی افزود: حل کامل این اختلافات شدنی نیست و اصولا امکان پذیر نیست. نکته من این است که اگر امکان پذیر نیست ولی هزینه‌های آن را می‌شود کاهش داد. مردم ما هر هزینه‌ای را نبایند بدهند و ما به عنوان مجریان سیاست خارجی باید راه‌هایی را اتخاذ کنیم که بتوانیم هزینه‌های این تخاصم را کاهش دهیم. وظیفه ما در سیاست خارجی این است که ما کاملا این اختلافات را با دیگر کشورها رصد کنیم و تدبیر کنیم که چگونه هزینه‌ها و صدماتش را برای کشور کاهش دهیم. 
وی ادامه داد: یکی از نمونه‌ها کاری بود که در برجام صورت گرفت. ما در برجام با آمریکایی‌ها نه دوست و نه شریک شدیم. در موضوع هسته‌ای اختلاف داشتیم و تلاش کردیم که این اختلاف را با فرمولی یعنی اعتماد سازی در مقابل رفع تحریم‌ها مدیریت کنیم. همه دنیا نیز استقبال کرد، ولی آمریکایی‌ها بعد از یک مدت از این فرمول خارج شدند. این نوعی مدیریت تخاصم بود. نه ما از برنامه هسته‌ای دست برداشتیم و نه آنها از سیاست‌های استکباری دست برداشتند.
عراقچی تصریح کرد: ما این مسیر را ادامه خواهیم داد و هرکاری بتوانیم برای اینکه باری را از دوش مردم و کشور برداریم، انجام می‌دهیم. البته این سیاست ما مبتنی بر ابزارهای شرافتمندانه و مسیرهای شرافتمندانه خواهد بود و به هر قیمتی از جمله زیر پا گذاشتن عزت و اعتبار این مردم حاضر نیستیم هر کاری انجام دهیم. ما سعی می‌کنیم موانع را برداشته و راه‌ها را باز کنیم.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در نیویورک مذاکرات و دریچه جدیدی باز خواهد شد، گفت: من چند روزی بیشتر در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را خواهم داشت. تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای شروع شود. ما آمادگی داریم و اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشند می‌توانیم در همین سفر شروع مجددی از مذاکرات را داشته باشیم. 
وی افزود: پیغام‌هایی رد و بدل شده و اعلام آمادگی عمومی وجود دارد، اما شرایط بین‌المللی به گونه‌ای است که شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای یک مقدار سخت تر و پیچیده تر از گذشته است. ما باید قبول کنیم تحولات عمده‌ای نسبت به چهار سال گذشته در صحنه بین المللی رخ داده است. قضیه اوکراین و غزه خیلی تاثیرگذار بود. امیدواریم در این شرایط یک شروع مجدد برای مذاکرات را در این سفر داشته باشیم.
عراقچی تصریح کرد: آمریکایی ها باید نشان بدهند که رویکردشان عوض شده است. اگر آن مسیری که آمریکایی ها بعد از خروج از برجام در پیش گرفتند آماده باشند عوض کنند و به میز مذاکره بازگردند، دوباره ممکن است که امکان صحبت فراهم شود.
وی درباره روابط با روسیه گفت: روابط ما و روسیه روابط بسیار محکم و پایداری است. ما در حوزه های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنیم و در حوزه های مختلف منافع ملی و امنیت ملی ما با روس ها هم راستا است. سطح همکاری های ما خیلی گسترده است. فهم و ادراک خیلی خوب هم داریم. ولی اختلافاتی نیز وجود دارد و کاملا طبیعی است. بعضی جاها منافع ملی ما لزوما با همدیگر منطبق نیست. این با کشورهای دیگر هم وجود دارد.
وی افزود: آن جاهایی که با یکدیگر اختلاف نظر داریم باید مدیریت شود. ما منافع خودمان را و آنان منافع خودشان را دارند. هرجا که با یکدیگر تناقض داشت باید صحبت کرد و حل و فصل کرد.
عراقچی خاطرنشان کرد: برخی مواقع که این اختلافات مطرح می‌شود یک جریان ضد روسی در کشور پدید می‌آید و سعی می‌کند اصل روابط را از ریل خودش خارج کند و به شکل نامتناسب اختلافات را بزرگ کند. باید مراقب بود در این تله نیافتاد.
وزیر امور خارجه در انتها تصریح کرد: اختلاف نظرها با روسیه سرجای خودش و باید صحبت کرد و مدیریت کرد. ضمنا باید گرفتار جریاناتی که می‌خواهند مشکلات را بزرگتر جلوه دهند و حل آن را سخت تر کنند نشد.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/951844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا طلا و سکه گران شد؟

فروش طلا تقلبی و بدون فاکتور در دیوار و دیجی‌کالا

صدرو فاکتور خودرو مختل شد

بلینگام از مجازات سنگین فرار کرد

از دربی تا دربی با کاپیتان کامیابی‌نیا

هالند علیه آرسنالی‌ها؛ دلقک‌های لعنتی!

نظارت مرادی در لیگ قهرمانان آسیا

آبروریزی فرانسه مقابل ایران جهانی شد

برگزاری اجلاس مجمع عمومی اتحادیه ژیمناستیک آسیا با حضور اینچه درگاهی

آکانجی: آرسنال استاد بازی کثیفه!

یک پیشکسوت دربی‌باز در تمرین پرسپولیس

رویه عجیب رسانه استقلال درباره پرسپولیس

پزشکیان با مکرون دیدار می‌کند

انتصاب خواهرزاده فرمانده سپاه در وزارت کار تکذیب شد

ظریف به سیدحسن نصرالله پیام داد

نماینده مردم تهران: پزشکیان در سازمان ملل از ظلم آمریکایی‌ها به ایران بگوید

پاسخ تند دوبلین به جوسازی اسرائیل درباره مکاتبه رئیس‌جمهور ایرلند با پزشکیان

تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت راه و شهرسازی امضا شد

دلیل وزن کم کردن محسن کیایی چه بود؟

اکران نسخه ترمیم شده «عقاب‌ها» در خانه سینما

لعنت به جدایی، لعنت به جنگ

همیشه با همه دعوا داری!

لحظه‌ای که کل بازیگران سینمای ایران میخکوب صدای همایون شدند!

ترانه «تمنا» با صدای زنده یاد بهنام صفوی

اسامی 35 جانباخته معدن زغال‌ سنگ طبس

آموزش و پرورش: 34 هزار بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس بازگشتند

اسامی 14 محبوسی حادثه معدن طبس

دستگیری نمایندگان قلابی قوه قضاییه در مشهد

کم‌شنوایی ناشی از شیمی‌درمانی با فناوری‌نانو قابل پیشگیری است

قدیمی‌ترین ژنوم‌های کشف شده انسان احیا شد

عرضه ترجمه «جاری چون رود» در بازار نشر

سخنان جالب سوگل مشایخی

شاعرانه/ گاه زخمی که به پا داشته‌ام

افزایش 49 درصدی درآمدهای مالیاتی در نیمه نخست امسال

معاون اول رئیس‌ جمهور: مردم نباید هزینه افت شبکه توزیع برق را بپردازند

آمادگی شبکه بانکی برای کمک به خانواده‌ معدنکاران درگذشته

وزیر راه: متعهد به ساخت 1 میلیون مسکن هستم

آیا وزیر امور خارجه ایران پرسپولیسی است؟

آنچلوتی: برای تراشتگن متاسفم، دنیای فوتبال کاری کند

برخوردهای خشن مدافعان ویارئال با یامال در بازی دیشب

دیدار منچسترسیتی 2-2 آرسنال به روایت کارتون

بازگشت یک مصدوم به پرسپولیس

اگر بارسا تماس بگیرد، جای تراشتگن می‌آیم

نصیرزاده: آقای نکیسا! هشدار می‌دهم

اعتراف دیرهنگام یوفا؛ پنالتی آلمان برابر اسپانیا سوخت

دعوت از 22 آزادکار به اردوی تیم ملی کشتی

شوت من به نیمکت هلند کاملا عمدی بود

حرف‌های جالب عراقچی در مورد هواداری از پرسپولیس

کواکبیان: منافع‌ ملی، خط‌ قرمز مذاکرات با کشورها در نیویورک باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: ماجرای پیجرها هیچ ارتباطی با موضوع شهادت «شهید رئیسی» ندارد