راه ترقی

آخرين مطالب

ثبت‌نام آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه آغاز شد اجتماعی

ثبت‌نام آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه آغاز شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تسنیم / ثبت‌نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت مهرماه سال 1403 مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه آغاز شد.
دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت مهرماه 1403 مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر شد.
در اطلاعیه ثبت‌نام آزمون که در سایت سازمان سنجش کشور منتشر شده، آمده است:
مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، در اجرای بند «ب» ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب 27/11/1397 اجرای قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار (مصوب 1401) و ماده 5 این قانون و قانون استفساریه مواد 3 و 4 و 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، با توجه به شرح، شرایط و موارد زیر اقدام به برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت می‌کنند.

مستندات قانونی:
الف - ماده 5 قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار:
تبصره ماده (1) قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 1376/01/17 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (2) به آن الحاق می‌شود:
تبصره 1- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام کنند. داوطلبانی که حداقل 70 درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند به عنوان پذیرفته شده جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌شود.
نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضاییه است و قوه مزبور مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه از برگزاری آزمون، رأسا به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.
تبصره 2 - برای مشمولان بند «چ» ماده (88) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که مقرر می دارد «قوه قضاییه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه مکلفند 30 درصد از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضایی و الکترونیک سردفتری، صدور پروانه وکالت مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل 10 درصد آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.»، نصاب مذکور در تبصره یک حداقل 60 درصد است.
ب - طبق قانون استفساریه مواد 3 و 4 و 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب 24/12/1400 منظور از امتیاز میانگین نمرات میانگین وزنی نمرات ترازشده است.
شرایط و مدارک لازم جهت ثبت‌نام در آزمون وکالت:
1) تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
2) اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام.
3) اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و قانون اساسی.
4) داشتن دانشنامه معتبر کارشناسی یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی (از دانشکده‌های داخل یا خارج کشور که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تأیید مرجع صالح (ملاک فارغ التحصیلی داوطلب تاریخ 30/10/1403 است.
تبصره 1: مرکز وکلا مکلف است به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذیصلاح مربوطه استعلام کند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف مدت 2 ماه پاسخ لازم را اعلام کنند.
تبصره 2: کسانی که فاقد مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تأیید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر رشته‌های فوق‌الذکر هستند، در صورت شرکت در آزمون مدرک بالاتر آنان جایگزین مدرک مرتبط کارشناسی نخواهد شد و مورد پذیرش نیست؛ بنابراین از ارائه مدارک بالاتر به جز مدارک کارشناسی عنوان شده خودداری کنند.
تبصره 3: مدرک معادل حوزوی مدرکی است که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
تبصره 4: دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی را گذرانده باشند، مجاز به شرکت در آزمون هستند.
تبصره 5: دارندگان مدارک کارشناسی ارشد پیوسته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی، با مدرک کارشناسی مرتبط، مجاز به شرکت در آزمون هستند.
تذکر: (مدارک معادل یا مدارک دارای ارزش استخدامی «داخلی سازمان‌ها» پذیرفته نیست.)
5) داشتن حداقل 24 سال تمام شمسی و حداکثر 65 سال تمام شمسی در زمان صدور پروانه وکالت.
تبصره 1: شرکت در آزمون برای افرادی که در زمان آزمون شرط سنی را ندارند اما در زمان صدور پروانه (در صورت قبولی در فرایندهای آزمون و احراز صلاحیت) شرط سنی را داشته باشند، بلامانع است.
6) داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان تا تاریخ 30/10/1403
7) عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.
8) عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تأیید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق.
9) عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلابی، شهرداری‌ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتریاری در زمان صدور مجوز و پس از آن مادامی که شخص به وکالت موضوع این آیین‌نامه اشتغال دارد.
تبصره 1: مشاغل آموزشی یا پژوهشی در دانشگاه‌ها از مقررات شرایط فوق مستثنی هستند.
10) نداشتن سوءشهرت.
11) داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی.
12) عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضایی یا خدمات دولتی یا وکالت دادگستری.
تبصره 1: داوطلبانی‌که موفق به کسب حد نصاب تراز در مرحله آزمون کتبی می‌شوند برای اخذ پروانه وکالت باید شرایط مقرر در ماده 5 آیین‌نامه اجرایی مرکز وکلا و سایر قوانین و مقررات حاکم بر اخذ پروانه وکالت و مفاد آنها را دارا باشند، آگاهی از این شرایط و مقررات هنگام ثبت‌نام در آزمون بر عهده داوطلبان است و مسئولیت عدم احراز شرایط در قوانین مذکور متوجه ایشان خواهد بود. همینطور قبولی در هر یک از مراحل آزمون برای شرکت کنندگانی که شرایط ذکرشده در قوانین و آیین نامه‌های مربوطه را نداشته باشند، هیچگونه حقی ایجاد نمی‌کند.
مدارک لازم جهت ثبت‌نام در دفترچه راهنمای ثبت نام منتشر شده است.
نحوه ثبت‌نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت
1) کلیه متقاضیان ثبت‌نام در آزمون وکالت در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید از امروز چهارشنبه 4 مهرماه تا سه‌شنبه 10 مهرماه 1403 با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی ثبت‌نام آزمون سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org ضمن مطالعه دقیق دفترچه راهنمای آزمون نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
در پایان ثبت‌نام به هر یک از داوطلبان کد رهگیری ارائه خواهد شد که داوطلبان لازم است تا پایان کلیه مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری کنند. ضمناً یادآور می‌شود ثبت‌نام منحصراً به صورت الکترونیکی است و داوطلبان لازم است از طریق درگاه اینترنتی مذکور نسبت به ثبت‌نام در آزمون اقدام کنند و ثبت‌نام به غیر از روش فوق غیرقابل قبول است.
2) متقاضیان در هنگام ثبت‌نام، حق انتخاب صرفاً یک استان (با اولویت داوطلبان بومی) جهت انتخاب حوزه قضایی محل خدمت را دارا هستند.
3) پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی:
متقاضیان واجد شرایط باید نسبت به پرداخت وجه ثبت‌نام به مبلغ 620 هزار تومان (6.200.000 ریال) به صورت الکترونیکی و یا از طریق کارت های بانکی متصل به شبکه شتاب اقدام کنند.
تذکر: متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و از موکول کردن آن به روزهای پایانی خودداری کنند. به ثبت‌نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و هزینه ثبت نام به هیچ وجه مسترد نمی‌شود.
زمان آزمون و نحوه اخذ کارت شرکت در آزمون:
کارت شرکت در آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه از روز دوشنبه 19 آذرماه 1403 برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش قرار خواهد گرفت.
آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در روز پنجشنبه 22 آذرماه 1403 با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استانها برگزار خواهد شد. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی داوطلبان خواهد رسید.
مواد و منابع امتحانی در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه وکالت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه درج شده است. قوانینی که دارای اصلاحات و الحاقات هستند باید توسط داوطلب مورد مطالعه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/953098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس سازمان هواپیمایی تغییر کرد

مروری از تصاویر بازیکنانی که در هر دو تیم پایتخت بازی کردند

روشی نوین برای تست وی ای آر

ورود بازیکنان استقلال و پرسپولیس به زمین بازی در آستانه شروع دربی

یک دقیقه سکوت پیش از شروع دربی 104 به یاد درگذشتگان معدن طبس

برخورد اتفاقی استوک محمدی به صورت بلانکو

بازگشت غیرمنتظره؛ وویچک شزنی با بارسا توافق کرد

خونریزی شدید بلانکو منجر به توقف مجدد بازی شد

موقعیت خطرناک گل زنی برای پرسپولیس که ضربه سر علیپور با اختلاف کم از دروازه راهی کرنر شد

موقعیت برای استقلال روی ضربه سر بلانکو که از بالای دروازه به بیرون رفت

گزارش زنده؛ استقلال 0 - 0 پرسپولیس

دیدار پزشکیان و ولیعهد کویت در نیویورک

حرف اصلی بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فعالان دفاع مقدس چه بود؟

آیین تجلیل از پیشکسوتان و فعالان جهاد و مقاومت در استان البرز برگزار شد

موزه شهدا گنجینه‌ای ارزشمند از فرهنگ ایثار و شهادت است

راه و شهرسازی ایلام مکلف به تامین زمین برای ساخت مسکن ایثارگران استان شد

آخه تهران جای مرغ و خروسه؟

کی گفته تو از همه عاقل تری؟!

گفته بودی هرچی دارم رو کنم حرفت رو زمین ننداختم!

ای داد از حال دل مادرهای این همه آدم بی گناه

بهترین نقش‌های منفی زن در سینمای ایران

اجرایی با پیانو از نابغه موسیقی؛ یانی

پیشنهاد افزایش مبلغ اضافه‌کاری پرستاران به 100 هزار تومان

فلز کروم را می‌توان از سفره‌های آب زیرزمینی جدا کرد

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

آزادی زندانیان سیاسی؛ امیدی که زنده می‌شود

اعتراض به فروش تابلوهای موزه امام علی (ع) توسط شهرداری تهران

ادامه کاهش قیمت سکه و طلا؛ نوسان دلار در کانال 60 هزار تومان

اعلام ترکیب استقلال با سورپرایز بزرگ در سمت چپ

نیکبخت واحدی: خوشحالم که امروز پرسپولیس اورونوف را ندارد

ترکیب پرسپولیس برای دربی اعلام شد

یک سورپرایز روی نیمکت پرسپولیس

چپ‌پای استقلال، مهره قابل اعتماد نکو

جایگاه ویژه استادیوم امام خمینی همچنان در حال تعمیر است!

صحبت های داوود سیدعباسی در مورد حواشی باشگاه استقلال در آستانه دربی

یکی از با کیفیت‌ترین چمن های داخل کشور چمن ورزشگاه اراک است

ورزشگاه 15 هزار نفری امام خمینی اراک در حال پرشدن است

تست VAR توسط بیژن حیدری به همراه گروه داوری دیدار دربی

عضو فراکسیون مستقلین مجلس: پزشکیان در برجام به دنبال «برد-برد» است

تصاویری از هنرمندان و مقامات بلندپایه نظامی در بیت رهبری

راهپیمایی «جمعه خشم» این هفته در سراسر کشور برگزار می‌شود

آخه کارگر معدن هم فشار قبر داره؟!

خاطره جالب صابر ابر در فیلم سینمایی «هت تریک»

یادداشت سجاد بابایی در سالروز درگذشت امین‌ تارخ

آهنگ «دوباره بارون» با صدای مهدی مقدم

آغاز هفته جهانی فضا با شعار «فضا و تغییرات اقلیمی»

مجاز دانستن غیبت سه نفر از زبان سعدی

صبح نو: شبکه نمایش خانگی به محیطی برای ترویج ناهنجاری تبدیل شده است

ماموریت در آمریکا

فرهیختگان: با 150 میلیون دلار هم می‌شود ورزشگاه ساخت