راه ترقی

آخرين مطالب

در انتظار گشایش بیشتر نوشتارها

در انتظار گشایش بیشتر
  بزرگنمايي:

راه ترقی - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محسن صالحی‌خواه| سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی راجع به آزادی برخی زندانیان و مختومه شدن بعضی پرونده‌های دیگر، گفت: «در حالی که اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته می‌شود اما در کلیدواژه وفاق همدلی یک نکته اساسی است. از قوه قضائیه تشکر می‌کنم که با آزادی زندانیان در بند، این احساس را به جامعه دادند. آزادی برخی از کسانی که در بند بودند، توانست این احساس خوب را به جامعه برگرداند که وفاق در حال اجرایی شدن در جامعه است و از حد کلمه فراتر رفته است و ان‌شاءالله گشایش‌هایی را پیش رو خواهیم داشت همانگونه که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم.
نخستین نشست خبری سخنگوی دولت جدید، صبح دیروز با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد. فاطمه مهاجرانی، نخستین سخنگوی زن دولت در تاریخ ایران است که برای پاسخ به سوالات خبرنگاران پشت تریبون رفت. کنار او نیز خانمی ایستاده بود که نقش رابط ناشنوایان را ایفا می‌کرد. جلسه تقریباً 10 تا 15 دقیقه با تاخیر آغاز شد. در این زمان، معدود خبرنگاران که به علت ترافیک ابتدای مهرماه نتوانسته بودند در زمان مقرر خودشان را به ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری برسانند، به جلسه رسیدند و تقریباً تمام دوربین‌های شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های خبری که امکان پخش آنلاین رویدادها را در اختیار داشتند، برپا شده بود. هنگام ورود به سالنِ نشست، تجمع عکاسان خبری در گوشه‌ای از سالن که روبه‌روی محلِ ورود سخنگو بود، توجهات را به خود جلب می‌کرد. مهاجرانی برای نخستین بار برای برگزاری نشست خبری به این سالن وارد می‌شد و عکاسان حرفه‌ای در کمین بودند تا لحظه ورود او را ثبت کنند. سخنگوی دولت در این نشست از حادثه طبس، آزادی برخی زندانیان سیاسی، انتصاب استاندار اهل تسنن، مسئله FATF، بازگشت دانشجویان به دانشگاه و چند موضوع دیگر صحبت کرد. مهاجرانی قبل از اینکه به سوالات خبرنگاران بپردازد، چند خط درباره حادثه انفجار معدن طبس صحبت کرد: «دولت جمهوری اسلامی ایران با ابراز تأسف عمیق از حادثه دلخراش معدن طبس، این ضایعه دردناک را به خانواده‌های داغ‌دیده، جامعه کارگری و تمامی ملت شریف ایران تسلیت می‌گوید. این فاجعه نه‌تنها قلب خانواده‌های جان‌باختگان را جریحه‌دار کرد، بلکه بار دیگر ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و رویه‌های مرتبط با ایمنی محیط کار را نمایان ساخت. از این رو دولت با جدیت برای بهبود شرایط کاری و افزایش ضوابط ایمنی تلاش می‌کند تا از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری شود. همچنین در پی دستور وزیر کار، مقرر شده که کمیته‌ای تخصصی به منظور بررسی استانداردهای ایمنی معادن در ایران و بازنگری موارد غیرکارآمد تشکیل شود.»
آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت دانشجویان
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی راجع به آزادی برخی زندانیان و مختومه شدن بعضی پرونده‌های دیگر، گفت: «در حالی که اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته می‌شود اما در کلیدواژه وفاق همدلی یک نکته اساسی است. از قوه قضائیه تشکر می‌کنم که با آزادی زندانیان در بند، این احساس را به جامعه دادند.» او ادامه داد: «آزادی برخی از کسانی که در بند بودند، توانست این احساس خوب را به جامعه برگرداند که وفاق در حال اجرایی شدن در جامعه است و از حد کلمه فراتر رفته است و ان‌شاءالله گشایش‌هایی را پیش رو خواهیم داشت همانگونه که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم.» سخنگوی دولت به دنبال این اظهارات خود، از مقام رهبری و رئیس‌ قوه قضائیه تشکر و قدردانی کرد.
مهاجرانی درباره بازگشت دانشجویان به دانشگاه گفت: «بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها و مختومه کردن پرونده‌ برخی محکومیت‌ها که با پیگیری رئیس محترم جمهور و همراهی دستگاه محترم قضایی هم از دیگر اخبار خوبی بود که جا دارد از رئیس محترم این قوه به جهت حرکت در راستای وفاق ملی تشکر و قدردانی کنیم.»
پیگیری مسئله FATF
مسئله تلاش ایران برای خروج از لیست سیاه FATF یکی از مسائلی بود که از دوران انتخابات مورد تاکید و توجه مسعود پزشکیان قرار داشت. سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این مسئله اظهار داشت که موضوع FATF با هماهنگی مجمع تشخیص در چارچوب منافع ملی در حال پیگیری است و اقدام خواهد شد. سخنگوی دولت تاکید کرد که FATF شامل چهار معاهده است که دو مورد آن را ایران سال‌هاست رعایت می‌کند و دو معاهده پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) و CFT (کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) باقی مانده که باید به آن بپیوندیم. مهاجرانی در پاسخ به سوالی راجع به برنامه دولت برای رفع تحریم‌ها نیز اظهار داشت:‌ «از مدت‌ها قبل رهبری حجت را بر ما تمام کردند و فرمودند اگر بشود تحریم‌ها را لغو کرد یک ساعت را هم نباید از دست داد. ما به رویکرد عزتمندانه پایبندیم. این جاده‌ای دوطرفه است و دو طرف باید درباره آن اقدام کنند.»
ملاقات با پوتین
سخنگوی دولت از سفر مسعود پزشکیان به روسیه برای شرکت در اجلاس سالانه رؤسای جمهور بریکس و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور خبر داد.
تعطیلی پنجشنبه و اسب زین‌شده
پاسخ‌های سخنگو به دو سوال، مسئله دولت پیشین را به میان آورد. مهاجرانی، درباره نظر دولت نسبت به تعطیلی روز پنجشنبه، گفت: «آنچه در دولت مطرح شد، بازگشت به لایحه ارسالی در دولت سیزدهم است. لایحه‌ای که دولت سیزدهم داده بود این بود که به دلیل این‌که حجم زیادی از ادارات در تهران و خیلی از شهر‌های بزرگ روز پنجشنبه تعطیل هستند با رعایت ساعات کار روز پنجشنبه تعطیل شود، اگر روز دیگری باشد بهای تمام‌شده در بخش خصوصی زیاد خواهد شد، روز جمعه هم در قانون اساسی تعطیل است. بازگشت به لایحه ارسالی در دولت چهاردهم در دستور کار است.»
مهاجرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه چیزی از دولت پیشین تحویل گرفتید؟ گفت: «یک سنت ناپسندی از قبل در کشور ما به‌جا مانده و آن این است که هر دولتی که سر کار می‌آید دولت قبلی را به نوعی نابود می‌کند و همه زحماتش را نادیده می‌گیرد. در هر حال آنچه تحویل گرفته‌ایم، هرچه که هست، پولی در آن نیست.»
وی تصریح کرد: «ولی نکته مهم این است که دولت را دولت وفاق می‌دانیم و اولاً از زحمات دولت سیزدهم تشکر می‌کنیم و امیدواریم با وفاقی که ایجاد می‌شود مردم شرایط بهتری را احساس کنند، چون حال و سفره مردم، میزان‌الحراره کارکرد دولت‌هاست. امیدواریم با کمک وفاقی که ایجاد می‌کنیم مردم ما را درست قضاوت کنند.»
چرا هم‌میهن از سخنگو سوال نکرد؟
در این نشست خبری که حدود یک ساعت به طول انجامید، برخی رسانه‌ها موفق به طرح سوالات‌شان نشدند. در زمان ورود به ساختمان ریاست‌جمهوری با برخی خبرنگاران مواجه شدیم که محل را ترک می‌کردند. پرس‌وجو در حاشیه نشست خبری سخنگوی دولت مشخص کرد که بعضی رسانه‌ها در جریان لزومِ ارسال سوال به حوزه سخنگویی برای بررسی و تائید قرار نگرفتند. این روایت شنیده شد که رسانه‌های پرسشگر از رئیس‌جمهور، در اولین نشست خبری امکان سوال نداشتند تا این امکان در اختیار همکاران دیگر قرار بگیرد. اما به طور مشخص خبرگزاری فارس در هر دو نشست موفق به طرح پرسش شد. برخی خبرنگاران که در جریان لزوم ارسال سوال تا روز پنجشنبه گذشته قرار نگرفتند نیز از جمله رسانه‌هایی بودند که در روز نشست خبری رئیس‌جمهور نیز این امکان را پیدا نکردند.
مسئله ارسال سوال و تائید آن مورد اعتراض یکی از خبرنگاران قرار گرفت و با توضیحاتی از سوی سخنگو و یکی از کارمندان نهاد روبه‌رو شد. مهاجرانی در این خصوص گفت: «نقد شما، نقد درستی است. خبرنگاران باهوشند و ما هم دنبال این هستیم که سوالات با دقت و کامل پاسخ داده شوند تا پاسخ درستی به جامعه هدف و مخاطبان خود بدهند.» فرد دیگر نیز در پاسخ به این صحبت خبرنگار مبنی بر اینکه بدعتی در این حوزه گذاشته شده است، اظهار داشت که این رویه از زمان دولت روحانی برقرار شد تا پاسخ‌هایی دقیق به سوالات خبرنگاران داده شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/953138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرتاب بطری به سمت ابوالفضل جلالی هنگام زدن ضربه کرنر

پرتاب بطری و اشیاء توسط هواداران پرسپولیس این بار به سمت رامین رضاییان

پرتاب سنگ و بطری به سمت بازیکنان پرسپولیس از سوی هواداران استقلال

این‌بار امید عالیشاه هدف بطری‌باران بود که منجر به ترس و فرار عکاسان کنار زمین شد

ضربه سر العملود که به شکل خطرناکی از کنار دروازه استقلال به بیرون رفت

دقیقه 89 پنالتی برای پرسپولیس روی خطای رامین رضاییان روی سعید مهری

مربی جوانان استقلال: کاش از ما بیشتر حمایت کنند

پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوئیم با کسی سر جنگ نداریم؟

عراقچی با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس دیدار کرد

رازی که متین ستوده از پدر و مادرش مخفی کرد

نهایت تلاش مادرم برای ضایع کردن من!

بازی احساسی الهام پاوه نژاد در سکانسی تلخ از «گردن زنی»

این کاریه که زندگی باهات می‌کنه!

آهنگ زیبای «مگه داریم» با صدای محسن ابراهیم زاده

خرید با کارت بانکی مقتولان دست قاتل معتاد را رو کرد

خوانش غزلی دلنشین از حافظ

بازارساز مانع رشد قیمت دلار شد؟

ایربگ وارد فوتبال شد؛ خداحافظ رباط صلیبی!

شوت تماشایی جلالی به تیر دروازه پرسپولیس خورد و به بیرون رفت

آرتتا تهدید کرد؛ رازهای سیتی را می‌دانم، باور کنید!‏

خونریزی بینی آرش رضاوند در اثر برخورد با بازیکن پرسپولیس

سیدحسین حسینی بازهم ناجی دروازه استقلال شد

بدشانسی بزرگ، یک وجب تا گل پرسپولیس

درگیری لفظی رضاییان و کنعانی‌زادگان

تأیید شد؛ محرومیت 75 درصدی هواداران سپاهان

خرید لحظه آخری گل‌ گهر از ذوب‌ آهن

انتقال هوادار بدحال استقلال به آمبولانس

دیدار نخست‌وزیر پاکستان با رئیس‌ جمهور ایران در نیویورک

تصاویر جدیدی از پزشکیان پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل

هادی خانیکی: در جامعه ما چه اتفاقی افتاده که حرف‌های ثابتی را باورپذیر کرده است؟

«آن شب» در حوزه هنری دیده می‌شود

عاقبت خواستگاری غافلگیرکننده!

ویدئوی زیرخاکی از «عمو قناد» در ایام جوانی

مگه من چند تا پسر دارم؟!

گربه دستش به گوشت نمی رسید!

اجرای زیبای ترانه «ایستگاه» از رضا صادقی

مدیر عامل معدن طبس: در کنار خانواده جانباختگان هستیم

آتش‌سوزی در بازار قدیم قشم با 17 مصدوم

این سرطان واگیردار است

رئیس سازمان هواپیمایی تغییر کرد

مروری از تصاویر بازیکنانی که در هر دو تیم پایتخت بازی کردند

روشی نوین برای تست وی ای آر

ورود بازیکنان استقلال و پرسپولیس به زمین بازی در آستانه شروع دربی

یک دقیقه سکوت پیش از شروع دربی 104 به یاد درگذشتگان معدن طبس

برخورد اتفاقی استوک محمدی به صورت بلانکو

بازگشت غیرمنتظره؛ وویچک شزنی با بارسا توافق کرد

خونریزی شدید بلانکو منجر به توقف مجدد بازی شد

موقعیت خطرناک گل زنی برای پرسپولیس که ضربه سر علیپور با اختلاف کم از دروازه راهی کرنر شد

موقعیت برای استقلال روی ضربه سر بلانکو که از بالای دروازه به بیرون رفت

گزارش زنده؛ استقلال 0 - 0 پرسپولیس