راه ترقی

آخرين مطالب

مروری بر روایت علی حاتمی از قصه «دلشدگان» فرهنگ و هنر

مروری بر روایت علی حاتمی از قصه «دلشدگان»
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فیلم نیوز / سال 1370 و پس از ساخت فیلم «مادر» علی حاتمی به سبک کارهای گذشته‌اش، دوباره سراغ سوژه‌ای تاریخی رفت. سوژه اولین ضبط قطعات موسیقی ایرانی بود. سوژه‌ای که پیشینه‌ای گسترده داشت و چهره‌های مهم وسیقی سنتی ایران در آن دخیل بودند. ضبط موسیقی هم در یک مرحله اتفاق نیفتاده بود.
علی حاتمی مانند اغلب فیلم‌نامه‌های تاریخی‌اش این موضوع را با ترکیبی از اتفاقات تاریخی و رسیدن به یک روایت شخصی، تبدیل به فیلم‌نامه «دلشدگان» کرد. چون موضوع موسیقی و آواز سنتی بود، ناگزیر فیلم موزیکال بود و حاتمی باید خواننده و آهنگساز ویژه‌ای برای این کار انتخاب می‌کرد. قرعه خواننده به نام محمدرضا شجریان افتاد و بازیگری که نقش خواننده را ایفا می‌کرد، امین تارخ بود. تقابل این دو هنرمند در این فیلم و روایت قصه‌ای که از پیوند چند داستان واقعی به وجود آمده بود، «دلشدگان» را به اثری قابل ارجاع و مهم تبدیل کرد که قصه شنیدنی دارد.
براساس اسناد تاریخی در اواخر سلطنت مظفرالدین‌شاه، زمانی که شاه به فرنگ رفته بود، برای اولین‌بار دستگاه گرامافون را با خود به ایران آورد. پیش از آن گروه‌های موسیقی که در آن زمان به آنها دسته‌جات موزیک می‌گفتند در ایران مشغول کار بودند و حتی در جمع‌های درباری و محفل‌ها بساز موسیقی و آوزاخوانی به راه بود. اما تا قبل از انقلاب مشروطه بیشتر به آنها لقب مطرب می‌دادند و چندان در جامعه جدی گرفته نمی‌شدند. سال 1286 جمعی از هنرمندان بزرگ ایرانی به سرپرستی تارنوازی به نام آقا حسینقلی، برای اولین‌بار به پاریس می‌روند. آنها در این سفر چند قطعه ضبط می‌کنند و پس از مدتی به ایران باز می‌گردند. تعدادی از صفحات آنها هنوز هم موجود است.
سال 1290 هم یکبار مردی ارمنی تعدادی از نوازندگان را با خود همراه می‌کند تا به لندن بروند و صفحه ضبط کنند. اینبار در میان آنها هنرمند برگی مثل درویش‌خان هم بوده. اما به محض رسیدن به ایران مرد ارمنی پای قول و قرارش نمی‌ماند و صفحه‌ها منتشر نمی‌شود. اما شاید مهم‌ترین اتفاق، ضبط موسیقی گروه درویش‌خان به همراه خوانندگی سیدحسین طاهرزاده در سال 1293 بود. این گروه راهی اروپا شدند، اما شروع جنگ جهانی اول مانع از این شد که به پاریس بروند و ناگزیر در تفلیس صفحات را ضبط کردند. آنها به سختی به کشور بازگشتند، اما جز چند صفحه بقیه صفحات گرامی که ضبط کرده بودند به دلیل جنگ و مسایلش به دستشان نرسید.
طبق مطلب منتشر شده در ماهنامه «فیلم امروز» ، علی حاتمی زمان نوشتن فیلم‌نامه «دلشدگان» از هر سه داستان واقعی تاریخی برداشتی کرده بود و در نهایت به یک روایت شخصی رسیده بود. در فیلم یکی از تاجران ارمنی به‌عنوان واسطه دربار احمدشاه و هنرمندانی غیروابسته به دولت می‌شود تا با هزینه کمپانی هند شرقی برای ضبط صفحه به پاریس بروند. در این سفر تاجر به عهد خود وفا نمی‌کند و هنرمندان توافق می‌کنند که هزینه ضبط موسیقی را خودشان بپردازند تا این میراث برای همیشه باقی بماند. در این سفر هر کس خاطرات گذشته خود را به‌ نوعی مرور یا بازگو می‌کند و سرانجام خواننده گروه به نام طاهر دلباخته شاهزاده نابینای تُرک می‌شود و در غربت جان می‌سپارد.
شخصیت طاهر بر عهده امین تارخ گذاشته شده بود و در واقع برداشتی بود از سیدحسین طاهرزاده، خواننده مشهور دوران قاجار. البته طاهرزاده در سفر اروپا فوت نشد و سال‌ها بعد در ایران به دلیل کهولت سن درگذشت. تصنیف‌های طاهرزاده هنوز هم موجود است و صدایی رسا و شنیدنی دارد. اما حاتمی تصمیم گرفت خواننده‌ای به روز بر روی تصویر طاهر بخواند. اما زمانی که شجریان را برای این منظور انتخاب کردند و او هم به گروه پیوشت، شرظی گذاشت که بر مبنای آن نباید تصویر طاهر با بازی امین تارخ با صدای شجریان در فیلم سینک باشد. یعنی اصلا نباید مخاطب آوازخوانی و لب خوانی طاهر را در کلوزآپ می‌دید.

این تصمیم بعدها نقدهای زیادی به همراه داشت، اما در نهایت خروجی کار یک فیلم لطیف موسیقی محور شد. بیشتر اشعار این فیلم و مخصوصا قطعه اصلی دلشدگان را خود علی حاتمی سروده و حسین علیزاده آهنگسازی آن را بر عهده داشته. طبق خاطراتی که بعدها از امین تارخ منتشر شد، محمدرضا شجریان قطعات این فیلم را در ارتفاعات دربند می‌خوانده تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. درست است که تارخ در سکانس‌های آوازخوانی تقریبا نقشی نداشته، اما در ادامه داستان و بخش‌های دیگر قصه بازی به یادماندنی از خود به یادگار گذاشت.
فیلم «دلشدگان» تنها فیلمی است که استاد محمدرضا شجریان در آن به عنوان خواننده حضور دارد. این فیلم پاییز سال 1371 روی پرده رفت و با جذب نزدیک به یک میلیون مخاطب توانست 36 میلیون و 500 هزار تومان فروش کند

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/953767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درگیری بزرگ بازی یووه را بدون تماشاگر کرد!

باز هم خولین آلوارز فرشته نجات سیمئونه شد (عکس)

سرمربی رم تأیید کرد؛ دیبالا باز هم مصدوم شد!

کپی گاریدو از برانکو و کالدرون

سرمربی الهلال: وقتی راضی نباشم واقعاً می‌روم!

اظهارنظر عجیب مورایس درباره نکونام

مخالفت استقلال با استعفای نکونام

با برد پرگل؛ السد آماده رویارویی با استقلال!

شب پرتنش در لالیگا؛ حمله تماشاگران به داور!

برنامه‌های جدید سیتی؛ اتحاد شیک‌تر می‌شود!

خداحافظی نکونام؛ چه کسی مربی موقت استقلال خواهد بود

استودیوی شبکه 13 اسرائیل در هنگام حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو (زیرنویس فارسی)

دومین شگفتی؛ سقوط مدافع عنوان قهرمانی از جام جهانی

سروش بازوبند را برای کاپیتان امیری آورد

موج سواری گلساپوش یزد برای رسیدن ساحل قهرمانی

مراقب باشید، اگر سُر بخورید پنالتی برای رئال مادرید!

سجده شکر مهری با بک‌گراند لشگر شکست خورده آبی!

شمسایی: عذرخواهی می‌کنم

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان»

استودیوی شبکه 13 اسرائیل در هنگام حمله موشکی حزب‌الله به تل آویو (زیرنویس فارسی)

اتوبوس های نونوار وارد تهران شدند

سورپرایز پاییزی بازار خودرو

دروازه‌بان سابق پی‌اس‌جی به الغرافه پیوست!

مصدومیت تراشتگن به نفع دنی اولمو شد!

تمدید قرارداد وینگر جوان یووه تا 2028

مورایس:مشکلتان با حنانوف را نمی‌فهمم

گاریدو شمشیر را از رو بست؛ شخصیت بد فیلم هستم!

نامه خداحافظی جواد نکونام از استقلال

گزافه‌گویی مقام صهیونیست: آماده هدف قرار دادن محموله های ارسالی ایران به لبنان هستیم

«هفت بهار نارنج» به کانادا می‌رود

تیپ جوان‌پسند و شیک خانم بازیگر سریال بزنگاه

شیث رو کشتن

6 زوج مشهور ایرانی که مرگ آنها را از هم جدا کرد

آهنگ آرامش بخشِ بی کلام با اجرای «فلوت سرخپوستی»

کارگر نجات یافته از انفجار معدن طبس مطرح کرد؛ ابعاد تازه از یک تراژدی غم انگیز

چرا ماه در افق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد؟ / یک معمای حل نشده

شعرخوانی دلنشین از باران نیکراه

واشنگتن‌‌پست: لحن پزشکیان متفاوت بود

بخش‌هایی از نطق پزشکیان که خبر ساعت 14 تلویزیون نپسندید!

قیمت نان بروز شد اما از داغی گران فروشی‌ها و کم فروشی‌ها کم نشد!

22 سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما مسدود شد

جای پارک میلیونی در مرکز پایتخت!

ادامه خلق شگفتی در جام‌جهانی فوتسال؛ پرتغال هم حذف شد

مورایس: سرمربی سپاهان هستم و مدافع آن

عمادی به مدال برنز یک ضرب دسته 109 رسید

مسی خوش‌قلب؛ 23 کودک بیمار در آغوش لئو

رئیس جمهور در بازگشت از نیویورک: تا حدودی دیدگاه نادرست از کشورمان با حضور ما برطرف شد

بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران و کشورهای منطقه

تیزر فیلم سینمایی خاطره انگیز «شیدایی»

به این میگن دستکاری روانی