راه ترقی

آخرين مطالب

نمایش «رفتن»؛ روایتی از ایستادگی فرهنگ و هنر

نمایش «رفتن»؛ روایتی از ایستادگی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / نمایش «رفتن» یادآور تلخی‌ها و شیرینی‌های زیسته‌ در دوران هشت‌سالۀ دفاع مقدس است که می‌توان با درنگ و تفکر در رویدادهای آن روزها صدای دلیرمردان و زنانی را شنید که آثار ایستادگی‌شان در جای‌جای شهرهای ایران قابل‌مشاهده است. امروز اما ما مانده‌ایم و روایت مقاومت و یاد دلیرانی که باید در زنده نگاه‌داشتن آن تا ابد بکوشیم.
نمایش «رفتن» یادآور روزهایی است که خیلی‌ها در آن دوران نبوده‌اند و ندیده‌اند، اما می‌شنوند و می‌بینند که این کشور چه روزها و شب‌هایی به خود دیده، چه دلیرمردانی را پرورانده و خاکش چه خون‌هایی را در خود کشیده تا ما بمانیم؛ بمانیم و بدانیم که ایستادگی آسان نیست اما ممکن است. بدانیم که حق، مردنی نیست اما به مراقبت نیاز دارد. شاید دیگر نباشند آزادمردانی که جان، برایشان تهی‌ترین دارایی بود؛ شیرزنان و شیر مردانی که حدود 5 دهه است آوازه‌شان در گوش تاریخ پیچیده و طنین دلاوری‌شان در خاطره‌ها ثبت‌شده است.
«رفتن» یادآور رشادت دلیرمردان و زنانی است که آثار ایستادگی‌شان در جای‌جای شهر قابل‌مشاهده است؛ یادآور صداهای گوش‌خراش و دلهره‌های ناتمامی است که 8 سال از عمر آدم‌ها با آن سپری شد.و البته خرمشهری که حق زیادی به گردن این برهه غریب از تاریخ دارد، خونین‌شهری که باوجود جهان‌آراها، از عصیان خواستن‌های باطل رها و به‌حق دار خود بازگشت؛ به همان افرادی که به خاک آن تعلق داشته و در آنجا زیسته بودند. امروز اما ما مانده‌ایم و روایت مقاومت و یاد دلیرانی که باید در زنده نگاه‌داشتن آن تا ابد بکوشیم؛ چراکه این حقی است بر گردن ما، دِینی که تا ابد ادا کردن آن بر دوش ما و آیندگان است؛ که یادمان نرود چه بودیم و چه باید باشیم.

راه ترقی


حبیب نریمانی و گروهش این شب‌ها در تماشاخانه ماه حوزه هنری عمارت تاریخی سعدی اصفهان، راوی قسمت غریب و فراموش‌نشدنی از تاریخ کشورمان هستند؛ روایتی از 8 سال تاب آوردن و نگه‌داشتن امید. 8 سال دفاع مقدس...
نمایش «رفتن» فرصتی است برای آموختن حق‌طلبی و دانستن فداکاری‌ها و رشادت دلیرمردانی که دیگر نیستند، اما آثار ایستادگی‌شان تا ابد در دل تاریخ حک‌شده است.
حبیب نریمانی، نویسنده و کارگردان نمایش «رفتن» در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه نمایشنامۀ «رفتن» را تحت تأثیر عکسی که از دوران حصر خرمشهر برجای‌مانده نوشته است، گفت: آن عکس، عکس معروفی است که در آن پنج نفر پشت به دوربین روی پل قدیم خرمشهر در حال رفتن هستند؛ آن پنج نفر رفتند تا جلوی سپاه زرهی عراق بایستند و فرصت بخرند که مردم بیشتری بتوانند شهر را ترک کنند و جان خود را نجات دهند. در این عکس شهامت، دلاوری، دلیری، مردانگی و پهلوانی قابل‌مشاهده است و روی من تأثیر بسیاری گذاشت.
وی ادامه داد: به نظر من هرروز و هز ساعت از آن 35 روز حصر خرمشهر، همراه با یک فضای دراماتیک است. هرچند تلخ و غمبار است و ما برای مدتی خرمشهر را از دست می‌دهیم ولی اتفاقاتی که در آنجا می‌افتد، پر از شهامت است و شجاعت در اینجا معنا پیدا می‌کند و اگر بتوان غزلی برای مردمانی که دلباخته سرزمینشان هستند سُرایید باید از غوغای این مردمان در این 35 روز مقاومت الهام گرفت. این بسیار دراماتیک است و دفاع مردم از شهرشان اتفاق جذابی است که ما بسیار کم به آن پرداخته‌ایم.
نریمانی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های نمایش «رفتن»، پرداختن به شخصیت زن است! زنانی که در آن دوران ایستادند، جنگیدند و یادآور اسطوره‌ای چون گُردآفرید شدند که در دل ادبیات کهن ایران جای دارد و آن را بازآفریدند. من در نمایش رفتن، نگاه عمیقی به شخصیت زن داشته‌ و او را در موقعیتی قرار داده‌ام که راه‌گشا، پیش رو، آگاه و جسور است و در دل خطر می‌رود. زنانِ نمایش «رفتن»، تعریفی نو از ترس و ترسیدن را روایت می‌کنند و شجاعت را به چالش می‌کشند. آنان قدم به میدان رزم گذاشته و در برابر هجوم بیگانه محکم، همچون مردان می‌ایستند و یادآور می‌شوند که هنگام خطر، زن ایرانی پابرجا و استوار به‌پیش می‌تازد.
او افزود: ما بچه‌های دوران جنگ هستیم و خاطرات کودکی‌مان آمیخته با اتفاقات مختلف جنگ است. هنگامی‌که جنگ تازه تمام‌شده بود من سفری به خرمشهر داشتم و هنوز آثار آن هجوم در شهر قابل‌مشاهده بود و این تصویر از کودکی در ذهن من حک‌شده است. همچنین اقوام و اطرافیان خاطراتی از دوران جنگ تعریف می‌کنند که قطعاً درآمیخته با اندوه، هراس و دل‌آشوبی است ولی ازنظر دراماتیک بسیار جذاب و نقطه عطفی برای من دارد.

راه ترقی


این کارگردان در خصوص انتخاب بازیگران این نمایش نیز توضیح داد: سال‌ها است که من گروهی به اسم گروه مستقل هنری بیدار دارم و سعی کرده‌ام که هنرمندان نوپا را از همان ابتدا جذب این گروه کنم و از سال 97 در حال همکاری با یکدیگر هستیم و داشتن یک گروهی که با ایده‌ها و فکر من آشنایی داشته باشند و بتوانند چیزی را که می‌خواهم به‌خوبی ارائه دهند، بسیار مهم است. هرساله تعدادی به این گروه اضافه‌شده‌اند و این جذاب است که بتوان بر اساس توانایی‌های هرکدام از اعضای این گروه، برایشان نقش و دیالوگ نوشت و هنگام اجرا شاهد انتخاب درست خود هستم.
نریمانی بابیان اینکه در نمایش «رفتن» قصد نوشتن یک تریلوژی را داشته است، بیان کرد: من تلاش کردم در تمام کارهایم فضایی را فراهم کنم که تکراری و تیپیکال نباشد؛ بلکه فضایی باشد که هنگامی‌که تماشاگر نسل نو به تماشای آن می‌نشیند، با باورها و زیست اجتماعی او نزدیک و درعین‌حال یک حس نوستالژیک هم داشته باشد که یادمان نرود که چه اتفاقی افتاده است، کجا بوده‌ایم و اطرافمان چخبر است. من تلاش کرده‌ام به‌گونه‌ای این نمایشنامه را بنویسم که با اقشار مردم با آن ارتباط برقرار کنند و برایشان جذاب باشد.
نویسنده نمایش «رفتن» بابیان اینکه ژانر این نمایش جنگی است، در خصوص هدف خود از اجرای آن خاطرنشان کرد: جدا از جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و فضای فرهنگی که ما نسبت به جریان جنگ در ایران و تاریخ معاصر خودداریم، قطعاً اولین هدف من از اجرای این نمایش، کار در حوزه تاریخ معاصر ایران و یادآوری اتفاقاتی است که در طول آن افتاده است. همان‌گونه که در تئاتر و سینمای جهان می‌بینیم که هنوز هم آثاری در خصوص جنگ جهانی و اتفاقات مشابه آن ساخته می‌شود که آثار گرانبهایی است و آن را در حافظه تاریخی مردم نگه می‌دارند، طبیعتاً من نیز چنین هدفی داشتم و علاوه بر آن‌یک چالش تکنیکالی نیز برای خود من نیز است به این دلیل که ازلحاظ داستانی طرفدار فضای مخاطره‌ای و پرتنش هستم.
نریمانی تصریح کرد: قطعاً نمایش «رفتن» یک فضای متفاوتی دارد و من سعی داشته‌ام که ازلحاظ تکنیکی یک تئاتر خاص را به نمایش بگذارم و این برای من یک چالش بود؛ زیرا مانند این است که تماشاگر هم در حیاط خانه نشسته و هم در حال تماشای داخل آن خانه است و هم‌زمان چند اتفاق و رویداد در آن خانه در حال رخ دادن است و این تماشاگر است که انتخاب می‌کند کدام حرف را بشنود و کدام اتفاق را ببیند و این هم برای من و هم برای گروه بازیگری یک چالش بود که شاهد واکنش مخاطب نسبت به این حرکت باشیم که خداراشکر در این چند شب، اجرای این‌گونه نمایشی بازخورد خوبی داشت و به نتیجه رسیدیم.
او اضافه کرد: در این نمایش، مهران هادی، هومان فتحی، عماد عمادی، ستاره سالاری، محدثه رضایی، علی حسن‌زاده، امین شب انگیز، دریا شنویی و یوسف یبلویی به ایفای نقش پرداخته‌اند. هم‌چنین رسول هنرمند به‌عنوان تهیه‌کننده، ساقی محمدرضایی به‌عنوان مشاور کارگردان، پریا زالی به‌عنوان دستیار کارگردان و بابک جمالی به‌عنوان مدیر تولید در این نمایش حضور دارند.
نریمانی افزود: هانیه امیری منشی صحنه و احمد عزیزی مدیر صحنه است و امیرمحمد طاهری آهنگسازی را بر عهده دارد. هم‌چنین مهدی صادقی به‌عنوان چهره‌پرداز، الهام باقر زاد به‌عنوان طراح لباس، حمید رضویی به‌عنوان طراح صحنه و هادی شبان به‌عنوان طراح نور در این نمایش حضور دارند.

راه ترقی


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/953932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چشم بازار لوکس به واردات خودرو جانبازی

رئیس سازمان بورس: عرضه‌های اولیه مهمی در راه هستند

پیش بینی قیمت دلار 26 آبان 1403

گل سوم ژاپن به اندونزی توسط موریتا در دقیقه 49

پرتماشاگرترین بازی این هفته فوتبال آسیا

لیست پرسپولیس در انتظار بازیکن شماره بیست

غول‌کش لیگ فوتسال، دوباره رویت شد

رافینیا طلسم کارلوس را پس از 19 سال شکست

مربی بحرین: گریه کردن بعد از باخت کمکی به ما نمی‌کند

انتقاد تند از مسی؛ بلد نیستی درست رفتار کنی!

گل چهارم ژاپن به اندونزی توسط سوگاوارا در دقیقه 69

مدافع اینتر تا 2029 تمدید کرد

ناگلزمان: لیگ ملت‌ها هدف ما قبل از جام‌جهانی است!

دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده شهدای درویش و معصومی

علی لاریجانی با گروه‌های سیاسی فلسطینی و لبنانی دیدار کرد

لاریجانی: مذاکرات خوبی با بشار اسد داشتیم

شنگول و منگول با صدای حامد آهنگی

تیتراژ خاطره انگیز «باغ مظفر» با صدای مهران مدیری

آتش‌سوزی برج مسکونی در سعادت‌آباد

افزایش 24 درصدی کشفیات سلاح

بیانیه‌ انجمن‌های روانشناسی و روان‌کاوی به ماجرای کلینیک ترک بی‌حجابی

روش عضویت رایگان در کتابخانه های تهران

کتاب من خودم را دوست دارم به چاپ دوم رسید

استراتژی مبهم ترامپ درباره خاورمیانه

روایت ایسنا از مقاومت‌هایی برای تصویب طرح ساماندهی نیروهای شرکتی

آخرین وضعیت از قیمت جهانی طلا

پیش بینی نفت 40 دلاری درصورت لغو طرح کاهش تولید اوپک پلاس

شتاب ژاپن برای احیای صنعت تراشه

یا فروخته می‌شوند یا مفت و مجانی خواهند رفت!

خبر تلخ از مصدومیت ستاره گلزن تیم ملی

گل اول ژاپن به اندونزی توسط اوگاوا در دقیقه 35

مقصر مشکلات رئال مشخص شد؛ بدبخت‌مان کردی!

تیم ملی 24 ساعت در ایران و دوباره پرواز

گل دوم ژاپن به اندونزی توسط مینامینو در دقیقه 40

بمب جنجالی پرز: ژابی و ستاره‌ لورکوزن در رئال!

ابطحی: ناترازی روانی و اجتماعی را در جامعه جدی بگیرید

چرا مقامات ارشد ایران به لبنان سفر می‌کنند؟

نمایشگاهی که پزشکیان از آن بازدید کرد

بیچاره مسعود حبیب دلداریش میده

جوک تعریف کردن تاریخی رضا عطاران

آهنگ «اسم من» با خوانندگی حمید حامی

موزیک ویدئوی «فراموشکار» با صدای ایوان بند

برقراری ممنوعیت تردد در محور چالوس و آزادراه تهران-شمال

قاتل خاموش، قربانی گرفت

نقش راهبردی نانوکاتالیست‌های پیشرفته در فناوری نانو و رفع نیاز صنایع کشور

عرضه سامانه هوشمند برای هوشمندسازی مدیریت منابع آب و انرژی

«تب ناتمام» چاپ هفتمی شد/پرستاری هفده‌ساله مادر از فرزند جانبازش

انتشار «جدال گفتمانی اسلام و مسیحیت در جنبش صلیبی»

صبر؛ کارت بازی پوتین با ترامپ

پیش‌بینی ایسنا از بازار بازار طلا و سکه