راه ترقی

آخرين مطالب

چهار راهبرد مالیاتی دولت چهاردهم اقتصاد

چهار راهبرد مالیاتی دولت چهاردهم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خراسان /وزیر اقتصاد در همایش مدیران مالیاتی بر انتقال فشار مالیاتی از مشاغل خرد و حقوق بگیران به اشخاص با درآمد بالا، برخط شدن و شفافیت اطلاعات مالیاتی برای مقابله با فرار مالیاتی، افزایش سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی به 10 درصد و تدوین سند تحول مالیاتی تاکید کرد.
 وزیر اقتصاد در نخستین اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور، چندین راهبرد را در حوزه مالیات ها تعیین کرد که از آن جمله می توان به انتقال فشار مالیاتی از مشاغل خرد و حقوق بگیران به اشخاص با درآمد بالا نام برد. همتی برخط شدن اطلاعات برای تسریع هماهنگی ها بین بانک مرکزی و سازمان مالیاتی را در راستای مقابله با فرار مالیاتی ضروری دانست و بر افزایش سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی به 10 درصد و همچنین تهیه سند تحول مالیاتی در سازمان مالیاتی تا یک ماه آینده تاکید کرد. در این اجلاس همچنین رئیس سازمان مالیاتی این موضوع که شرکت هایی علی رغم دارابودن ده ها هزار میلیارد تومان سود سالانه، با اتکا به برخی معافیت ها، مالیات صفر اظهار می کنند را مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش خراسان، اظهارات وزیر اقتصاد در نخستین اجلاس مدیران مالیاتی کشور حاوی حداقل 4 راهبرد در حوزه مالیات ها بود که به نظر می رسد مورد توجه جدی دولت چهاردهم است.
کاهش فشار مالیاتی از دوش کم درآمدها

به گزارش ایرنا، همتی وزیر اقتصاد با تاکید بر برداشتن فشار از مشاغل خرد و حقوق بگیران گفت: مشکل ما کسانی نیستند که حقوق می گیرند، حقوق آنان هنگفت نیست؛ بنابراین نباید از آنان مالیات گرفت؛ انرژی را باید برای کسانی که در سطح کلان هستند، گذاشت تا جبران دریافت مالیات شود. وی اظهار کرد: باید اعتماد را به مردم بازگردانیم و بیان کنیم که ما نمی خواهیم مالیات خلاف واقع بگیریم بلکه بر اساس داده محوری مالیات عادلانه دریافت خواهیم کرد.
همتی با بیان این که مالیات باید تغییر جهت داشته باشد، گفت: اختصاص معافیت به بخش هایی که نباید مالیات دهند باعث می شود تا هدایت و حمایت یارانه ای از مردم صورت گیرد. وزیر اقتصاد با اشاره به این که 80 درصد مردم وضع مالی خوبی ندارند، تاکید کرد: بنابراین نباید ما بر روی آن ها فشار مالیاتی قرار دهیم.
شفافیت مالیاتی مورد تاکید رئیس جمهور
عبدالناصر همتی در ادامه با بیان این که تصویر دقیقی از وضعیت مالی و درآمدی مردم نداریم، اظهار کرد: طبق قانون مالیاتی باید پایه های اطلاعاتی و حکمرانی داده در کشور داشته باشیم، اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم در کنترل تورم و نرخ ارز و توسعه کشور کمک می کند.
به گزارش خراسان، ماده 169 قانون مالیات های مستقیم ناظر به شفافیت مالیاتی در معاملات است. به این صورت که اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلف‎اند برای انجام معاملات خود صورت‌حساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورت‎حساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.
همتی در ادامه با اشاره به این که رئیس جمهور به ماده 169، بسیار اعتقاد دارد و به درستی بر اجرای کامل آن تاکید دارد، افزود: معتقد هستم فرار مالیاتی بالاست. مشاهده می کنیم افرادی که هویت تجاری ندارند، مبالغ کلانی را جابه جا می کنند. باید به سمت این برویم که اطلاعات برخط باشد تا با همکاری سازمان مالیاتی و بانک مرکزی هماهنگی ها به سرعت صورت بگیرد تا شامل تورم نشود و ارزش آن کم شود.
به گزارش ایسنا، وزیر امور اقتصادی با بیان این که سازمان امور مالیاتی قصد ندارد اطلاعات بانکی مردم را فاش کند، افزود: کارها باید به صورت سیستمی انجام شود و نگرانی ایجاد نشود. همه می خواهیم در مسیر عدالت مالیاتی حرکت کنیم. وقتی 50 میلیارد مالیات مشمول یک نفر می شود و سه سال بعد پرداخت می کند با توجه به تورم، ارزش این 50 میلیارد تومان کاهش می یابد. پس سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات باید به‌موقع عمل کند.
وی با بیان این که باید حکمرانی داده به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شود گفت: مهم ترین برنامه بنده در دولت چهاردهم ایجاد حکمرانی داده است و باید از این فرصت تاریخی همراهی و همدلی رئیس جمهور استفاده کنیم. اگر این کار را انجام دهیم در کنترل تورم، نرخ ارز، توسعه و واقعی کردن تامین بودجه به ما کمک می کند. همه این ها وابسته به این است که ما مالیات 169 مکرر را اجرایی کنیم.
 به گزارش تسنیم، وزیر اقتصاد گفت: در شرایط تحریمی هزینه معاملاتی و رانت دوگانگی قیمت ارز، بیش از 20میلیارد دلار است که البته در آینده جلوی این موارد را خواهیم گرفت. نکته مهم این است که باید افرادی که از این مواهب استفاده می کنند، مالیات حقه را پرداخت کنند. وزیر اقتصاد همچنین به رئیس سازمان مالیاتی یک ماه فرصت داد تا بر اساس شاخص های مرتبط با این سازمان، سند تحول مالیاتی را تهیه کند. 
هدف‎گذاری سهم 10 درصدی مالیات ها در اقتصاد
به گزارش فارس، همتی با اشاره به سهم مالیات ها از بودجه و تولید ناخالص داخلی گفت: مالیات‌ها 60 تا 70 درصد هزینه جاری دولت را تامین می کند. امسال قرار است 1250 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شود. از سوی دیگر نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی از سال قبل رو به رشد شده، ولی هنوز کم است و باید سالی یک درصد اضافه شود تا به 10درصد برسد.
گلایه رئیس سازمان مالیاتی از معافیت مالیاتی برخی شرکت های بزرگ
در این نشست، رئیس سازمان مالیاتی از برخی معافیت های مالیاتی انتقاد کرد. سبحانیان با بیان این که شرکت های بزرگ با ده ها هزار میلیارد تومان سود سالیانه مالیات صفر اظهار می‌کنند، گفت: متاسفانه این موضوع مبتنی بر قانون انجام می شود. به گفته وی، در بحث سامان‎دهی معافیت‌های مالیاتی تقریباً در نظام اجرا، قانون‌گذاری و حتی نظارت ما کسی را نداریم که مخالف باشد، اما زمانی که به مجلس می‌رویم و طرحی را ارائه می‌کنیم حتی یک بند آن هم به تصویب نمی رسد. این را در تجارب قبلی هم دیدیم.
وی همچنین ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای بهبود درآمدهای مالیاتی گفت: این تصور در جامعه وجود دارد که درصد‌های مالیاتی کشور ما بسیار بالاست در صورتی که چنین چیزی نیست. در بررسی‌ها مشخص شد نرخ مؤثر مالیات‌ستانی در بنگاه‌های اقتصادی ما کمتر از 6 درصد است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان این که تاکید ما این است که فشار مالیاتی باید از دوش مودیان خرد کاهش پیدا کند، افزود: 73 درصد از مالیات مشاغل صفر و 90 درصد مشاغل زیر 20 میلیون تومان بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/957224/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مازیار زارع هم به نشست خبری مازندران نیامد!

شزنی با ستاره‌های مصدوم بارسا تمرین کرد!‏

اعلام فهرست بازیکنان قطر برای بازی با ایران

داوران هفته هفتم لیگ برتر معرفی شدند

پیگیری تمرینات استقلال زیر نظر بختیاری زاده

مکالمه عجیب و منشوری انریکه و امباپه!‏

ممنوعیت‌های عجیب لیون برای هواداران بشیکتاش

پیام غیرمستقیم ایران به آمریکا؛ مرحله خویشتنداری یکجانبه به پایان رسیده است

نمایندگی ایران در نیویورک: وارد تقابل رژیم اسرائیل و ایران نشوید

پیکر مطهر شهید «محمد خاکی زاده» در همدان تشییع شد

ایمان و صبر رو هیچ کسی نمی‌تونه ازت بگیره

«محمود دینی» فیلمی عاشقانه و اکشن ساخت

فیلم‌های سینمایی که موفقیت نظامی و امنیتی ایران را فریاد زدند

از علیرضا طلیسچی «مست عشق» را بشنوید

اجتماع دانشجویی حمایت از جبهه مقاومت در حرم حضرت معصومه(س)

یک شبیه سازی از ادغام کهکشانِ راه شیری و آندرومدا در چند میلیار سالِ آینده

پاییز میرسد که مرا مبتلا کند!

از حزب‌الله لبنان تا حزب‌اللهی‌های خودمان

سرانجام، انتقام!

پیچیدگی صلح

سقوط خودروی خارجی از اوج

بورس در سایه ریسک‏‏‌ها

توضیح دشان درباره دعوت نشدن امباپه به تیم ملی فرانسه

جزئیات تشییع شهید "مجید دیوانی" در خرمشهر

الجزیره خبر داد: پیام تهران به واشنگتن از طریق قطر

مخالفت شورای‌ عالی امنیت ملی با عملیات وعده صادق 2 تکذیب شد

نامه فرزند امام خمینی (ره) به رهبر انقلاب

نخستین یادواره 83 شهید اهل سنت شهر کرمانشاه برگزار شد

مجید یاسر حاضره برای خندوندن رقبا، جمشیدی‌فر رو آتیش بزنه!

«سیمای خانواده» 30 ساله شد

ایمان و صبر رو هیچکسی نمی‌تونه ازت بگیره

روز جمعه کدام خیابان های تهران بسته می شود؟

هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرد

جزئیات جان باختن دانش‌آموز مینودشتی در مدرسه

سی‌ان‌ان گزارش داد: مانور قدرت ایران با موشک‌های بالستیک مافوق صوت

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

افزایش شکاف میان پول‌داران و تهی‌دستان؛ ثروتمندترین دهک چندبرابر فقیرترین دهک هزینه می‌کند؟

40 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است

استقلال به دنبال جذب مهاجم آزاد

تضمین‌های مالی فرانسه برای المپیک زمستانی 2030

اعزامی تیم منتخب کیک بوکسینگ دانشجویان به گرجستان

کسب 3 مدال در روز سوم تکواندو نوجوانان جهان

امباپه غایب بزرگ فهرست فرانسه

غیبت ستاره پرسپولیس در لیست تیم ملی مراکش

ناگلزمان فاش کرد؛ چرا آدیمی را دعوت نکردم

فهرست فرانسه؛ قلم قرمز روی نام امباپه

مهاجم سابق استقلال سرمربی امیدهای هوادار

چوپان و پرهیزگار فردا به مصاف رقبای خود خواهند رفت

عنایت ویژه به ترویج و تحکیم یاد شهدا ضروری است/ تشکل های ایثارگری محور وفاق ملی

هیچ‌کس نمی ‌تونه از خونه‌ام بیرونم کنه!