راه ترقی

آخرين مطالب

پاتک تعرفه ای مجلس به گران سازی خودرو اقتصاد

پاتک تعرفه ای مجلس به گران سازی خودرو
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خراسان /یک روز پس از اعلام خودروسازان برای افزایش قیمت 30 درصدی خودروها، کمیسیون تلفیق بودجه 1404 برای دومین بار رای به کاهش تعرفه واردات خودرو داد اقدامی که می تواند به خروج از چرخه معیوب گران سازی بینجامد.
 دو روز قبل بود که مجوز افزایش تا 35 درصدی قیمت خودروسازان منتشر و خبرساز شد. موضوعی که اگر چه در مقایسه با نرخ تورم توجیه پذیر است، اما این جهش دفعی، آن هم در ارقام بالا، دست اقشار متوسط را بیش از پیش از این بازار کوتاه خواهد کرد. دیروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 واکنش متفاوتی به این موضوع نشان داد و در جریان بررسی آن لایحه، تعرفه واردات خودرو رو را برای بار دوم کاهش داد تا این رقم از 100 درصد در لایحه بودجه به 80 و سپس 60 رسیده باشد. این اقدام را می توان کلید زدن یکی از راه های نرفته در حوزه خودرو یعنی کنترل وضعیت انحصاری خودروسازان با ابزار واردات و افزایش رقابت پذیری آن دانست.
پس از اعلام افزایش قیمت خودروسازان، تا دیروز دو خبر مهم در این رابطه منتشر شد. در اولین مورد، گزارش خبرگزاری تسنیم نشان داد که شورای رقابت در تمام مراحل افزایش اخیر قیمت خودرو در جریان رایزنی خودروسازان و ارسال صورت های مالی آن ها به سازمان حمایت بوده و در نهایت افزایش قیمت ها را تایید کرده است. این به معنی تایید نهاد تنظیم گر رقابت بر این افزایش قیمت هاست.
از سوی دیگر گزارش خبرگزاری صداو سیما نیز حاکی از این بود که خودروسازان اعلام کرده اند با افزایش کنونی قیمت ها، فروش تولیدات دیگر همراه با ضرر نیست و این موضوع به معنای مطلوب بودن قیمت های اعلامی برای خودروسازان است.
با این حال یکی از نقدهای مطرح، که در شماره دیروز همین صفحه نیز منعکس شد، این است که اگر چه طبق اعلام خودروسازان، این رشد قیمت مستند به رشد هزینه های تولید عنوان شده، ابهامات در خصوص مدیریت کارآمد در این واحدها و این که قیمت تمام شده کنونی، قیمت تمام شده بهینه در صنعت خودرو هست، وجود دارد.

مسئله بازار خودرو باقی است؟
در واقع باید گفت افزایش قیمت ها می تواند با ساختارها و مدیریت کنونی خودروسازان، برای مقطعی، تولید را افزایش داده و قیمت ها در بازار را متعادل تر کند، اما هیچ بعید نیست مدتی بعد، باز چرخه: «افزایش هزینه ها، کاهش عرضه خودرو و مجدداً رشد قیمت» تکرار شود، آن هم در شرایطی که کماکان همان ساختارها و مدیریت نابهینه خودروسازان وجود دارد.
نفوذ قطعه سازان در خودروسازان!
علاوه بر مواردی از ناکارآمدی موثر بر قیمت تولیدات خودروسازان که در گزارش دیروز این صفحه چاپ شد، خضریان نماینده مجلس، یک مسئله مهم دیگر در خصوص ساختارهای ناکارآمد خودروسازان را دیروز بیان کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، این عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با انتقاد از رهاشدگی قیمت خودروهای داخلی گفت: «در بازارهای جهانی خودرو، سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از 60 درصد است، اما در خودروهای داخلی این سهم به 85 درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ در کشور ما قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی بالا می‌رود، باز هم 85 درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد. ... این گران‌فروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد، و اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم باید بگویم برخی قطعه سازان با نفوذ در هیئت مدیره خودروسازی‌های بزرگ باعث تعارض منافع شده‌اند و این وضعیت اسفناک برای این قطعه‌سازان سود بالایی را فراهم کرده است.» خضریان با بیان این که از بعد نظارتی موضوع ممانعت از گرانی‌های پی در پی خودرو را در مجلس پیگیری می‌کنیم، گفت: یقیناً خودروسازان به‌جای اصلاح عملکرد، مجدداً ظرف چند ماه آینده به بهانه‌های دیگر خودرو را گران‌تر می‌کنند و می‌بایست در مجلس با استفاده از ابزارهای تقنینی و نظارتی مانع افزایش فشار بر مردم شویم.
مجلس به دنبال مسیر مغفول مانده برای اصلاح صنعت خودرو
به نظر می رسد یک عامل مهم برای ایجاد مسائل متعدد در صنعت و بازار خودرو، غفلت از یک برنامه زمان بندی برای افزایش رقابت پذیری در این صنعت با استفاده از ابزار تعرفه واردات خودرو است.
گزارش شماره 20048 مرکز پژوهش های مجلس در این زمینه نشان می دهد که در طول بیش از دو دهه تعرفه گذاری برای واردات خودرو، ممنوعیت واردات یا تعرفه های بسیار بالا، امکان رقابت اندک خودروسازان داخلی با خارجی را سلب کرده است. همچنین تعرفه واردات قطعات نیز به دلیل طراحی اشتباه، عملاً داخلی سازی بیش از 40 درصد را ازصرفه اقتصادی خارج می کند.
با این اوصاف، دیروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404، در اقدامی قابل توجه، تعرفه واردات خودرو را برای دومین بار کاهش داد. به گزارش ایسنا، مسلم صالحی عضو این کمیسیون با اشاره به جلسه دیروز، گفت که کمیسیون تلفیق در نشست نوبت عصر تصویب کرد تعرفه واردات خودروهای نو در سال آینده از 80 به 60 درصد برسد. این در حالی است که این کمیسیون چند روز قبل تصویب کرده بود تعرفه واردات خودروهای نو در سال آینده از 100 درصد (که در لایحه پیشنهاد شده) به 80 درصد کاهش پیدا کند.
تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق نیز در یادداشتی که نشان می دهد مجلس استفاده از ابزار تعرفه را در برابر رشد قیمت خودروسازان در دستور کار قرار داده، نوشت: «هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی‌ قیمت خودرو را بالا ببرند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد‌ آورد تا رقابت به نفع مردم شود.»
در مجموع باید گفت، استفاده از ابزار تعرفه اگر با ملاحظات کافی در خصوص صنعت و بازار خودرو انجام شود، می تواند خروج صنعت خودرو از چرخه ناکارامد و دیرینه گران سازی، عرضه ناکافی را به سمت بهبود رقابت پذیری رقم بزند. در غیر این صورت با صدمه به مسیر طی شده در این صنعت، مشکلی بر مسائل موجود خواهد افزود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/983201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بورس کالا زیرساخت‌ و مقررات عرضه خودرو را فراهم می‌کند

این مأ‌موریت دوست داشتنی است / کمپین جدید بلوبانک سامان با 100+ 10 میلیارد تومان جایزه آغاز شد

شروع مرحله جدید واگذاری زمین رایگان در دهه فجر

نابودی 25 تا 100 هزار شغل به ازای هر یک میلیارد دلار واردات کالای دارای مشابه داخل

راهکار مجلس برای کاهش اثرات تورمی لایحه بودجه 1404

زمان واریز یارانه نقدی آبان‌ماه مشخص شد

ژاپن چگونه تاکتیک خاص برانکو را خنثی کرد!

محمد مسلمی‌پور: پرسپولیس ما را دست کم نگیرد

دفاعیه سازمان لیگ از قانون عجیب بلیت فروشی

حلالی: قلعه‌نویی را قبول دارم

تیم هفته دوازدهم لیگ فوتسال؛ کریسمس سوپراستارها

پرسپولیس پاشنه آشیل حریف را پیدا کرد

پیشنهادات طعنه‌دار روحانی اصلاح‌طلب به پزشکیان

رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید به‌روز و پاسخگوی مسایل جدید باشد

ولایتی: سوریه، حلقه اصلی زنجیر مقاومت است

پزشکیان: ایران بر روابط گسترده‌تر و عمیق‌تر با کشور دوست و همسایه قطر تأکید دارد

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: جایی از سرزمین‌های اشغالی نبود که اراده کنیم و نتوانیم آن را مورد هدف قرار دهیم

چطوری دلت اومد با احساسات من بازی کنی؟!

زنی محکوم به یک زندگی اشتباه

پوستر مستند «پروانه» در آستانه پخش رونمایی شد

برای اجرای عدالت باید هزینه داد

آهنگ «عشق جان» با صدای امین رستمی

رونمایی از پوستر بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست

درمان در سایه خشونت

مرگ دلخراش یک زن توسط میکسر در مشهد

ورود روزانه 4000 افغانستانی با ویزا به کشور

این رستوران کباب ماهی، آشپزخانه شیشه از آب درآمد

یک سیستم جدید برای محاسبات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی

حقایقی شگفت انگیز در مورد کهکشان IC 1101

اخه عشق یسره مایه دردسره!

آیا عربستان به لاس‌وگاس خاورمیانه تبدیل می‌شود؟

شلیک در روز هزارم

ایران و حزب‌الله موافق اجرای قطع‌نامه 1701 هستند

اطلاعات صورت های مالی صندوق بازنشستگی کشوری منتشر شد

کسری بودجه در روایت رسمی

انتقاد نماینده مجلس از خودروسازان؛ تعیین قیمت در زمان تحویل خودرو، شبیه قرارداد ترکمنچای است

اعلام قیمت انواع میوه و صیفی در بازار

بیرانوند: به رقبای من در دروازه تیم‌ملی بی‌احترامی نکنید!

سورپرایز سردار آزمون از طرف بازیکنان تیم ملی برای امیر قلعه نویی

تمدید قرارداد پپ گواردیولا روی هوا!

جالب‌ترین تبریک ممکن به علیرضا بیرانوند

طعنه سنگین فلاحت‌پیشه به پزشکیان: گردن مردم را گرو گذاشتید یا خودتان را؟!

گروسی اعلام کرد: موافقت ایران برای توقف افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد

علی جنتی: پدرم اهل شوخی و جوک نیست

تاکید عراقچی و وزیر خارجه قطر بر لزوم پایان‌ دادن به نسل‌کشی در غزه

مطهری: احمدی‌نژاد به سود اسرائیل عمل کرد

پخش فیلم «آسیاب» برای نابینایان و ناشنوایان

«خالی‌وود» نگاهی نو به سینمای هالیوود دارد

«سایه سرو» به انگلیس می‌رود

آهنگ «حس عجیب» را از ماکان بند بشنوید