راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم نوشتارها

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/983491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صالح نصف جهان را دید و به خانه بازگشت!

مدیرعامل استقلال: موسیمانه از من تشکر کرد!

تمام گل‌های عمر مرموش در بوندسلیگا آلمان

اشلوت: به لیورپول آمدم چون شبیه کلوپ بودم!

اولین افشاگری مدیران استقلال علیه موسیمانه!

مظفری‌زاده: کم‌کاری کنند از طریق فیفا پیگیری می‌کنیم

حمله عجیب نیکبخت واحدی به موسیمانه!

سه سرمربی ایرانی به استقلال پیشنهاد شدند

تاجرنیا: مسئولیت فنی استقلال فعلا با بختیاری‌زاده است

آیا موسیمانه می‌تواند از باشگاه استقلال شکایت کند؟

داستان جدایی بلانکو و اضافه شدن جوما از زبان تاجرنیا

امیر قلعه نویی چقدر در تعیین اعضای هیات مدیره استقلال نقش داشت؟

علی اشرف: هواداران تراکتور به شکلی غیر حرفه ای وارد ورزشگاه شدند

علی اشرف: در تبریز و اصفهان، هواداران پرسپولیس را از رفتن به ورزشگاه می ترسانند

از جدایی ژوائو تا بازگشت سعید صادقی از زبان مدیر رسانه ای پرسپولیس

تاجرنیا: رفتن موسیمانه می‌تواند سبب خیر شود

کارشناسی داوری بازی ملوان - استقلال

کارشناسی داوری بازی پرسپولیس - تراکتور

نماینده مجلس: رهبری حکم حکومتی درباره ظریف صادر نکردند

مرحله اول رزمایش نیروی زمینی ارتش با به کارگیری هوش مصنوعی

واکنش جلیلی به اظهارات اخیر ظریف

امیر آقایی در «شمال از جنوب غربی»

چه جالب از رنگ مورد علاقه خانمش میگه

سه تارنوازی ناب از استاد محمدرضا لطفی

ربات در حال نواختن ویولنسل در ارکستر زنده

مرا رازیست اندر دل به خون دیده پرورده

پانزده هزار میلیارد تومان، به طرح کالابرگ تزریق شد

پیش بینی قیمت طلا و سکه 10 بهمن 1403

پیش بینی قیمت دلار 10 بهمن 1403؛ دلار سرکش شد!

انریکه: همه در پی‌اس‌جی از من حمایت می‌کنند

عبدالکریم حسن: پرسپولیس عشق واقعی است!

فاصله کم بنیتس تا سرمربیگری در بوتافوگو برزیل!

جانلوئیجی بوفون 47 ساله شد

بازگشت سهراب به نقش قبلی؛ بختیاری‌ زاده سرمربی موقت استقلال شد

ذهنیت بازیکنان پی‌اس‌جی در بردن سیتی درخشان بود

توضیحات نماینده هلدینگ خلیج فارس درباره جدایی سرمربی باشگاه استقلال

گزارش سایت گل از فسخ قرارداد موسیمانه با استقلال

واکنش رسمی استقلال به سرمربیگری منصوریان و عنایتی!

تالیسکا شاگرد مورینیو در فنرباغچه شد!

پاسخ ایران به اتهامات بی‌اساس رئیس رژیم صهیونیستی

رونمایی از جدیدترین تجهیزات بالگردی، پهپادی و موشکی ارتش

آخرین جمله شهید رئیسی به بذرپاش چه بود؟

اولین اظهارنظر رسمی طالبان پیرامون حقابه ایران

ادامه بازگشتِ پیروزمندانه فلسطینیان به وطن

در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب چه گذشت؟

رفتار بی‌سابقه آمریکا در قبال ایران؛ ماجرا چیست؟

ایران به شورای امنیت نامه زد

معاون پزشکیان: هر ندایی که موجب تفرقه شود گام برداشتن در زمین اسرائیل و اجرای توطئه نتانیاهو است

انتشار نخستین ویدئو از تاکسیدرمی

«ذرات آشوب»، روایتی از دلاوری‌های مردم جنوب کشور