راه ترقی

آخرين مطالب

قطعی برق عامل جدید تصادفات؛ ایمنی چهارراه‌ها چگونه بهبود می‌یابد؟ اجتماعی

قطعی برق عامل جدید تصادفات؛ ایمنی چهارراه‌ها چگونه بهبود می‌یابد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - مهر /به گفته پلیس راهور بیش از 58 درصد از تصادفات فوتی ارتباط مستقیمی با کاهش دید و نبود نور کافی در تقاطع‌ها دارد و اقدامات فوری و عملیاتی از سوی شهرداری و سایر نهادهای مسئول را می‌طلبد.
با توجه به قطعی‌های برق در پاییز، شاهد خاموشی چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌های شهری و ایجاد بی‌نظمی و ترافیک هستیم. رانندگان و عابران پیاده، در غیاب چراغ‌های راهنمایی، با سردرگمی و کاهش ایمنی روبه‌رو می‌شوند، و پلیس راهور به عنوان اولین خط مدیریت ترافیک، تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد.
از این رو خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های شلوغ تهران به یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری تبدیل شده است. این مشکل نه تنها باعث اختلال در جریان ترافیک می‌شود، بلکه ایمنی رانندگان و عابران پیاده را نیز به خطر می‌اندازد. در این شرایط، پلیس راهور که وظیفه اصلی آن مدیریت ترافیک و تأمین ایمنی در معابر شهری است، با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده است.
سرهنگ زینی‌وند، رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک تهران، با اشاره به تأثیرات مخرب این قطعی‌ها گفت: کاهش دید و بی‌نظمی ناشی از خاموشی چراغ‌ها، خصوصاً در ساعات تاریکی شب، خطر بروز تصادفات مرگبار را افزایش می‌دهد. به گفته وی، بیش از 58 درصد از تصادفات فوتی در این ساعات رخ می‌دهد که ارتباط مستقیمی با کاهش دید و نبود نور کافی در تقاطع‌ها دارد.
قطعی برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، بار کاری پلیس راهور را به شدت افزایش می‌دهد. طبق گفته سردار موسوی‌پور رئیس پلیس راهور پایتخت؛ در صورت خاموشی چراغ‌ها، مدیریت هر تقاطع به حداقل پنج نیروی انسانی نیاز دارد. با توجه به محدودیت منابع انسانی، پوشش کامل تقاطع‌ها عملاً امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی، پلیس ناچار است از نیروهای میدانی خود برای مدیریت دستی ترافیک استفاده کند که این امر نه تنها فشار کاری زیادی بر مأموران وارد می‌کند، بلکه باعث خستگی و کاهش کارایی آن‌ها نیز می‌شود.
وظیفه پلیس راهور در این شرایط، کنترل ترافیک و پیشگیری از وقوع تصادفات است. مأموران باید با استفاده از دستورهای دستی و حضور فیزیکی در تقاطع‌ها، جریان عبور و مرور را مدیریت کنند. این وظیفه، به‌ویژه در ساعات اوج ترافیک و در تقاطع‌های پرتردد، نیازمند مهارت و دقت بالایی است.
اما این اقدامات موقت، برای مدیریت بلندمدت کافی نیست. قطعی برق چراغ‌های راهنمایی علاوه بر افزایش بار کاری پلیس، پیامدهای دیگری نیز به دنبال دارد. افزایش تصادفات، ایجاد هرج‌ومرج در تقاطع‌ها و کاهش ایمنی شهروندان از جمله این پیامدهاست. همچنین همکاری ناکافی برخی رانندگان با مأموران در هنگام خاموشی چراغ‌ها، چالشی مضاعف برای پلیس ایجاد می‌کند.

راه ترقی


از سوی دیگر، تعامل نزدیک پلیس راهور با شهرداری و سایر نهادها، نقش مهمی در مدیریت این بحران ایفا کرده است. این تعامل به شناسایی تقاطع‌های پرریسک و اولویت‌بندی نصب تجهیزات برق اضطراری کمک کرده است. همچنین پلیس راهور با همکاری اداره برق و شرکت کنترل ترافیک، در حال تدوین نقشه‌ای جامع برای مدیریت خاموشی‌ها در نقاط مختلف تهران است.
به طور کلی، نقش پلیس راهور در مدیریت بحران خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، نقشی حیاتی و غیرقابل انکار است. با این حال، فشارهای ناشی از این بحران، توان و منابع این سازمان را به چالش کشیده است. از این رو، اقدامات فوری و عملیاتی از سوی شهرداری و سایر نهادهای مسئول، برای کاهش فشار بر پلیس راهور و بهبود ایمنی و روانی ترافیک ضروری است. تسریع در نصب تجهیزات برق اضطراری، استفاده از فناوری‌های نوین و ارتقای فرهنگ رانندگی شهروندان می‌تواند گام‌های مؤثری برای عبور از این بحران باشد.
راهکار اساسی برای خاموش نشدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی
حمید برادران سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران درباره تمهیدات این شرکت برای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در زمان قطعی برق اظهارداشت : راهکار اساسی برای خاموش نشدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است، در حال حاضر با یک سرمایه گذار این موضوع را دنبال می‌کنیم تا برق تأمینی تجهیزات از منابع تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و حتی توربین‌های بادی کوچک مقیاس تأمین شود.
وی با بیان اینکه در حال طراحی و پیگیری شیوه‌های اقتصادی آن هستیم، گفت: پیش از این یکی از شرکت‌های مخابراتی این تجربه موفق را داشت بگونه‌ای که از پشت‌بام های مجاور برای نصب پنل‌های خورشیدی استفاده کرد و موفقیت آمیز بود.
به گفته برادران اگر این پروژه برای سرمایه گذارها به صرفه باشد و آنها تمایل داشته باشند احتمال دارد تأمین برق همه چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌های هوشمند و برنامه پذیر را طی قراردادی به شرکت‌ها واگذار کنیم.
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران خاطر نشان کرد: در مورد نگهداشت چراغ‌های راهنمایی در زمان قطعی برق نقشه‌ای از اداره توزیع برق منطقه‌ای تهران اخذ کردیم که براساس آن پهنه بندی و زون بندی‌های قطعی برق در تهران مشخص شده است.
برادران بیان داشت: برای پایداری تأمین برق چراغ‌ها افزایش تعداد تجهیزات UPS یا همان دستگاه ذخیره برق را در نظر گرفته ایم و 250 دستگاه UPS برای روشن نگه داشتن چراغ‌های راهنمایی تا پایان آذرماه خواهیم داشت. همچنین در تعامل هستیم تا از برق شبکه مترو و برخی ارگان‌ها بهره مند شویم و از برق ژنراتور آنها برای فعالیت چراغ‌ها استفاده کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/985078/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعدیل روشنایی تابلو‌های تبلیغاتی در طول شب

هدیه نفتی عراق به لبنان

تحلیلی بر رشد انفجاری قیمت بیت کوین

درخواست موسیمانه از پزشکان باشگاه

امباپه به آرزویش رسید؛ بازی به جای وینیسیوس!

علی کفاشیان: حق پخش تلویزیونی، حق مسلم فوتبال است

صحبت‌های بازیکنان تیم ملی فوتبال جوانان درباره وضعیت اردو

می‌خواهیم با زنان استقلال قهرمان آسیا شویم!

نمی‌خواهند اسکوچیچ مربی سال بشود!

در چنین روزی؛ گل استثنایی نیکو کرانچار مقابل بیرمنگام

نویویل عنوان نخست رالی قهرمانی جهان را به دست آورد

روزی روزگاری کریس رونالدو و جرارد پیکه در منچستریونایتد

درآمد هنگفت 5 لیگ برتر دنیا از حق پخش تلویزیونی

برنامه رئیس جمهور برای روز دانشجو چیست؟

پایان مأموریت کاظمی قمی؛ بیگدلی رئیس نمایندگی ایران در کابل شد

سخنگوی شورای نگهبان: انتخابات میان دوره‌ای مجلس فقط در تبریز برگزار خواهد شد

ماجرای «شب باقر» که دادگاه منافقین مطرح شد

نوبخت، واعظی و جنتی در دیدار با پزشکیان چه گفتند؟

مقام ارشد اتحادیه اروپا: امیدواریم دیپلماسی هسته‌ای با ایران به‌زودی احیا شود

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌شود؟

استایل بازیگران زن در جشن حافظ

جایزه جشنواره کمرایمج به درام دانمارکی رسید

آقای قاضی و رضا عطاران در جشن سینمایی حافظ

پایان تصویربرداری «هزار و یک شب» مصطفی کیایی در اطراف تهران

«ملاقات با جادوگر» به خانه‌ها رسید

اجرای زنده موسیقی متن فیلم «از کرخه تا راین»

ادامه جستجو برای یافتن نوجوان گمشده سیرجانی پس از 6 روز

وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه اردیبهشت 1404

سفر عمره گران می‌شود

افزایش 970 درصدی تب دنگی در کشور طی امسال

رکورد سرعت حرکت یون در یک رسانا شکسته شد

تعجب ستاره‌شناسان از مدار عجیب جوان‌ترین سیاره فراخورشیدی کشف شده تاکنون

شعری زیبا از سعدی

مقام کامل انسان و توانایی های او از نظر مولانا

ایران برای عبور از سناریوهای غرب چه استراتژی دارد؟

سرمقاله جوان/ بسیج، زنده و پایان ناپذیر

سرمقاله رسالت/ زورچین در جورچین قدرت!

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به کانال 69 هزار تومان بازگشت

صعود 49 هزار واحدی بورس با چاشنی رکوردشکنی

انتقاد نمایندگان مجلس از افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان

چرا واردات خودروهای کارکرده اجرایی نمی‌شود؟

حسینی‌کیا: انتظار مردم این است که مجلس برای ارز، برق، خودرو و ... جلسه بگذارد

برای قهرمانی فوتبال هفت نفره در جهان یک سال سختی کشیدیم

کاراته قهرمانی جهان زنده از تلویزیون پخش می‌شود

فلیک هم تایید کرد حق بازیکنش اخراج بود

او لیاقت بارسلونا را نداشت

تراکتور پای دو ستاره را با قفل و زنجیر بست!

شوخی یامال با هم بازی‌اش در بارسا و ترساندن وی

درخواست یک هوادار آرسنال از بلینگام!

وقتی رونالدو شادی گلش را با توپ جمع کن‌ها تقسیم می‌کند