راه ترقی

آخرين مطالب

جای خالی تلویزیون و ماجرای پول‌پاشی‌ها برای گیشه! فرهنگ و هنر

جای خالی تلویزیون و ماجرای پول‌پاشی‌ها برای گیشه!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تسنیم / وقتی برخی از تهیه‌کنندگان برای موفقیت در گیشه به شبکه‌های ماهواره‌ای پناه می‌برند؛ تلویزیون نباید بیشتر از این‌ها در امر توجه به محصولات فرهنگی تعلل کند.
موضوع تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای یک اتفاق تازه نیست. اما شاید پول‌پاشی عده‌ای برای به دست آوردن گیشه موضوع جدیدی باشد که بایستی بررسی و واکاوی شود.
شاید اوج این انتقادها به وزارت ارشاد و صداوسیما در دولت قبل بیشتر هم شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر وقت اعلام کرد که پخش تبلیغ‌ در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است و باید با آن برخورد شود. اما از طرفی دیگر خبری از تبلیغات در صداوسیما نبود.
این در حالی است که مدیران صداوسیما می‌گویند فیلم سینمایی بایستی از شاخصه‌هایی برخوردار باشد که بتوانیم آن را تبلیغ کنیم. (برخی از مدیران تلویزیون اعتقاد دارند که بیشترِ فیلم‌های سینمای ایران را نمی‌توان همراه خانواده دید و قابل تبلیغ نیستند) البته که این نقطه نظرِ استاندارد و درستی است اما رونقِ سینما و جلوگیری از این تبلیغات ناعادلانه هم نیاز به تمهید و تدبیر ویژه‌ای دارد.
وقتی یک تهیه‌کننده خاص برای به دست آوردن عنوان «سلطان گیشه» حاضر است مبالغ بالایی هزینه کند تا در شبکه‌های ماهواره‌ای فیلم او تبلیغ شود. شبهاتی درباره برخی از فیلم‌ها و تبلیغات آنها وجود دارد که مبالغ زیادی به حساب برخی از شبکه‌های خارجی ریخته تا فیلم‌شان بیشتر تبلیغ شود و اینجا فقط عنوان «پرفروش‌ترین فیلم گیشه سینماها» را به خودش اختصاص دهند نه رضایتِ مخاطب!امروز در پسِ این اتفاق تنها یک جرم اتفاق نمی‌افتد؛ جرمِ تبلیغ در شبکه‌های خارجی، جرمِ عدم توجه به رضایت مخاطب هم به آن اضافه کرد. اینکه برخی از کارگردانان همچون کارگردان «فیلم عزیز» در برنامه «هفت» می‌گوید سینما را تک ژانری کردند زیاد بیراه نیست.
اتفاقاً در این فضا می‌توان گفت در سینما امروز کسانی پول درمی‌آورند که بیشتر تبلیغ کنند! حالا این تبلیغ می‌تواند در هر شبکه، مدیوم و پلتفرم و صفحه مجازی اتفاق بیفتد.

اگر تلویزیون به میدان بیاید همه این اتفاقات به سمت دیگری خواهد رفت. چرا که یک فضای تبلیغی عادلانه، آن‌وقت مردم به دور از هر هیاهوی تبلیغی به کیفیتِ کارگردانی، بازیگری و قصه فیلم نمره می‌دهند و بر این اساس فیلم‌ها به فروش می‌رسد. همچون گذشته‌ای نه چندان دور هم چنین رویکردی وجود داشته است.
امروز می‌توان با نگاهی به فروش فیلم‌های سینمایی به این نکته کاملاً رسید؛ بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در سینما این اعتراض را بارها به صداوسیما داشتند تا فضای تبلیغی را به طور یکسان برای همه فیلم‌ها فراهم کند.
هرچند این تبعیض را می‌توانیم در تبلیغِ فیلم‌های کودکانه در شبکه کودک مشاهده کنیم که برخی فیلمها مورد حمایت این شبکه قرار می‌گیرند و برخی دیگر نه.
از طرفی دستگاه‌های نظارتی در ارشاد هم بایستی وارد این اتفاق شوند و واکاوی کنند؛ ماجرای این تبلیغات ماهواره‌ای چیست؛ در پشت پرده آن چه خبر است؟ این پول‌ها از کجا می‌آید که برخی از تهیه‌کنندگانِ خاص حاضرند چند برابرِ هزینه ساخت فیلم‌شان، هزینه تبلیغ بپردازند.
در حالی‌که بخش عمده‌ای از بدنه سینمای ایران قادر به پرداخت چنین پول‌هایی نیستند و چشم‌شان به تبلیغ در شبکه‌های داخلی و بیلبوردهای شهری دوخته شده است.
«با مسببان این اتفاق برخورد خواهد شد.» این جمله معروف وزیر وقت ارشاد بود که در مقامِ حرف باقی ماند و عملیاتی نشد. یا حمایت از سینمای ایران و رونقِ فروش آن که معمولاً در صحبت‌های مدیران صداوسیما دیده می‌شود نیز در مقام حرف باقی ماند.
یکی از وظایف رسانه ملّی حتماً تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری است؛ تبلیغ سینما، تئاتر، کتاب و حتی هنرهای تجسمی به جای این همه تبلیغ رنگارنگ و حتی لاکچری باید در دستورِ کار قرار بگیرد؛ اما نه آنقدر تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری ارگانی و سازمانی بلکه بخش خصوصی نیازمند حمایت بیشتری است.
نباید بیشتر از این‌ها تلویزیون در امر توجه به محصولات فرهنگی تعلل کند که اقتصاد فرهنگ دچار مشکل شود.
شروعِ این اتفاقات از نیمه اول سال 1395 بود و در زمانِ‌ فعالیت شبکه جم این اتفاقات به اوج خودش هم رسید. حتی بعضاً پایِ تعهدنامه‌هایی به میان آمد که حق تبلیغ فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای از بین برود و به جایِ آن آنونس فیلم به رادیو برود و تیزر به تلویزیون!
در سال‌هایی با اوج گرفتن برنامه «هفت» شبکه سه و کارهای زنده دیگر در شبکه‌های یک و دو سیما ضمن مرور بر اکران فیلم‌ها در قالب موضوعات مختلف فیلم‌های سینمای ایران معرفی می‌شدند.
این اتفاق بعضاً در رادیو بیشتر اتفاق می‌افتاد اما در سال‌های اخیر این برنامه‌ها هم کمتر شد. حتی بسیاری از سینماگران نسبت به نگاه سلیقه‌ای رسانه ملّی مبنی بر پخش تیزر فیلم‌های سینمایی انتقاد کردند. در عین حال هنوز جریانِ تبلیغ فیلم‌های سینمایی ایران و حتی سریال‌های خانگی در شبکه‌های ماهواره‌ای ادامه دارد.
بارها این موضوع را از مدیران امر در وزارت فرهنگ و سازمان صداوسیما پیگیری کرده است. مدیرکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره گذشته این نکته را مطرح کرده بود که «در حوزه برخورد با این دوستان رویه خودمان را تشدید کردیم. حتی از اخطار و تذکر دادن عبور کرده‌ایم به حوزه بازدارندگی تبلیغات در فضای ماهواره‌ای رسیده‌ایم که با همت مراجع قضایی در آینده‌ای نزدیک مشکلات و چالش‌ها در این حوزه برطرف شود.»
اما امروز که عدم توجه صداوسیما به موضوع تبلیغات سینما را یادآور شدیم و از تبلیغات بی‌رویه و شائبه‌برانگیز برخی از تهیه‌کنندگان سینما در شبکه‌های ماهواره‌ای گفتیم، به نظر می‌رسد نه تنها بازدارندگی ایجاد نشده بلکه متأسفانه به یک رویه‌ای برای فروشِ پوشالی فیلم‌ها هم بدل شده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/990175/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حق بیمه برق واحدهای مسکونی مشخص شد

10 مطالبه مهم مجلس از هلدینگ خلیج فارس

معرفی بهترین تصفیه هوا برای فصل زمستان (مقابله با آلودگی هوا)

مجلس تصویب کرد؛ فروش گندم یارانه‌ای صرفاً برای مصارف خبازی مجاز است

استقلال هنوز شانس صعود دارد

حذف تلخ سپاهان از لیگ قهرمانان آسیا!

دفاع همه‌جانبه وحید شمسایی از امیر قلعه‌نویی

مراسم تجلیل از تیم ملی فوتبال 7نفره

رامین رضائیان مقابل فولاد بازی می‌کند

مهاجم کنیایی مدنظر استقلال در انتظار پاسخ تست‌های پزشکی

مدال برنز تیم تنیس روی میز ناشنوایان در بازی‌های آسیایی

سیدحسین دوباره بهترین دروازه‌بان آسیا شد

حمله سارقان به خانه بازیکن جوان سویا

پیگیری حقوقی پرسپولیس برای رفع مشکل در سامانه فیفا

مصدومیت کامیابی‌نیا از ناحیه رباط صلیبی

کمالوندی: آب سنگینی تولید کرده‌ایم که هر لیترش 1200 دلار است

ضرورت همکاری بر رفع دغدغه‌های درمانی جامعه ایثارگری مازندران

طرح پایش تخصصی سلامت ویژه جانبازان و والدین معظم شهدا  برگزار شد

دفتر سوم و پنجم مجموعه کتاب های «وصیت نامه کامل شهدای» استان‌های «آذربایجان شرقی» و «زنجان» منتشر شد

ایرج طهماسب: بچگی من با نقاشی سپری شد

ویژه‌برنامه موزه سینما به مناسبت زادروز داریوش مهرجویی

نظر جالب امیر مقاره درباره «محسن یگانه»

ترافیک نیمه سنگین در 5 جاده کشور

دستگیری متهمان آزار و اذیت دختر جوان یاسوجی

اختصاص 74 هزار میلیارد تومان در قالب طرح دارویار در کشور

جان باختن 4 نفر در آتش‌سوزی کارخانه روغن نباتی

نوار مغزی با خالکوبی حسگرها روی سر!

هیچ گاه دیگر هیچ چیز، جایش را پر نخواهد کرد…

سرمقاله اعتماد/ تجسس همگانی و قانون حجاب

پشت پرده سیگنال‌های متناقض در حوزه سیاست خارجی چیست؟!

رقبای نمایندگان ایران در اسنوکر شوت اوت مشخص شدند

صعود 10 تکواندوکار ایران به مرحله نیمه نهایی

دردسر 550 هزار دلاری برای سپاهان

رد اعتراض پرسپولیس و نساجی از سوی کمیته استیناف

طارمی در جمع خریدهای ناموفق فوتبال اروپا

نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله صدیقی اقامه می‌شود

چند نفر در انتخابات میاندوره‌ای مجلس پیش‌ثبت‌نام کردند؟

صدای حامد آهنگی در انیمیشن «شنگول و منگول»

قصه خوانی دلنشین ایرج طهماسب در برنامه «اکنون»

آهنگ «قایق کاغذی» با صدای پازل بند

محدودیت‌های ترافیکی مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام در تهران اعلام شد

سرمقاله وطن امروز/ شقاق به نام وفاق

کیهان: حمله به یک واجب شرعی و سیاسی به بهانه قانون حجاب

اختصاص 30 همت برای اجرای طرح‌های مسکن

تلخ و شیرین دوشنبه در سه‌شنبه!

جوما به زودی در تهران!

پرواز تراکتور به صدر

سمیعی : تخلف کرده باشم عزل می‌شوم!

بازگشت محمود فکری به نیمکت مس شهر بابک!

گل تماشایی ممفیس دپای برای کورینتیانس