راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهی به همکاری‌های مشترک ایرج قادری و بهمن مفید فرهنگ و هنر

نگاهی به همکاری‌های مشترک ایرج قادری و بهمن مفید
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فیلم نیوز / ایرج قادری و بهمن مفید در هشت فیلم هم‌بازی بودند. از این هشت اثر، چهار فیلم را خودِ قادری کارگردانی کرد. آنان در آن سال‌ها، هر دو ستاره بودند و حضورشان در یک اثر متضمنِ فروش بود؛ اگرچه هر کدام تیپ و شاید شخصیتِ متفاوتی در سینمای قبل از انقلاب بازی می‌کردند.
 ایرج قادری، با سبک بازیگری که به شدت متکی بر جذابیت ظاهری، توانایی نمایش احساسات قوی، و رویکرد قهرمانانه بود، در نقش‌هایی که اغلب شخصیت‌های مرکزی فیلم‌ها بودند، حضور داشت. در مقابل، بهمن مفید که اغلب نقش‌های مکمل یا شخصیت‌های خاکستری و پیچیده‌تری را بازی می‌کرد، با استفاده از مهارت‌های تئاتری، دیالوگ‌های خاص و بیان عاطفی، این قدرت را داشت حس همدلی یا حتی ترحم مخاطب را نسبت به شخصیت‌های خود برانگیزد. همکاری ایرج قادری و بهمن مفید در فیلم‌های توبه، برادرکشی ، رفیق، «پشت و خنجر»، «ععمو فوتبالی»، «بیگانه»، «مترس» و «نامحرم» نمونه‌ای موفق از هماهنگی و تعامل موفق بین دو سبک بازیگری و شخصیت‌پردازی است. . بازی قادری اغلب در نقش‌های قهرمان یا ضدقهرمان، و بازی مفید در قالب شخصیت‌هایی حاشیه‌ای‌تر اما تأثیرگذار، مکمل یکدیگر بودند. این فیلم‌ها اگرچه در تاریخِ سینما جایگاهِ چندانی نیافتند، اما بازتابی از جامعه و ارزش‌های اخلاقی آن زمان بودند و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفتن. ایرج قادری، با تبحر در کارگردانی و بازیگری و بهمن مفید، با توانایی خلق شخصیت‌های متنوع، در این آثار ترکیبی موفق و جذاب ارائه دادند. از میان این همکاری‌های متعدد نگاهی داریم به اولین فیلم مشترک آن‌ها با نام «توبه» و دوساخته ایرج قادری که در آن‌ها با بهمن مفید همبازی بود.
برادرکشی | ایرج قادری | 1357
 آخرین همکاری مشترک بهمن مفید و ایرج قادری در فیلم «برادر کشی» رقم خورد.
قادری در دیگر فیلمی که خود کارگردانی کرد، باز از حضور «مفید» بهره بُرد. مضمون این فیلم «عشق» بود و به سیاقِ آثارِ آن‌زمان، این حسِ انسانی به شکلی اغراق‌شده و نمادین نمایش داده شد. در «برادر کشی» عشقِ میانِ سام و بلقیس، به‌صورتِ یک احساس پاک و دست‌نیافتنی به تصویر کشیده شده است و عشاق با موانع بزرگی مانند تفاوت‌های طبقاتی، مخالفت خانواده‌ها، یا شرایط اجتماعی روبه‌رو هستند. اما عشق در این فیلم به فرجامِ خوشی می‌رسد. موسیقی «روبیک منصوری» نیز در این اثر، نقش مهمی در تقویت احساسات عاشقانه داشت. اما در «برادرکشی» سرانجام همین عشق است که به‌عنوان یک نیروی نجات‌بخش و دگرگون‌کننده عمل کرده و عشاقِ فیلم (سام و بلقیس) با عشق خود نه‌تنها زندگی خود، بلکه زندگی دیگران را نیز متحول می‌کنند.

رفیق | ایرج قادری | 1354
 «رفیق» یکی از همکاری‌های موفق بهمن مفید و ایرج قادری است.
رفاقت در سینمای قبل از انقلاب ایران یکی از مفاهیم کلیدی و پرتکرار بود و قادری نیز از این مفهوم در اثرِ خود بهره بُرد. این فیلم را خود قادری کارگردانی کرد و از مفید برای بازی در آن دعوت کرد. رفاقتِ ذبیح و اسماعیل جنس خاصی از رفاقتِ فیلم‌هایی است که نمونه‌های فراوانِ آن در سینمای پیش از انقلاب دیده می‌شد. رضا قصد دارد که با دختر مورد علاقه‌اش اقدس ازدواج کند که در جریان یک درگیری، روانه زندان می‌شود. وقتِ آزادی درمی‌یابد که ذبیح نیز به همان زن علاقه‌مند شده است. حالاست که مفهوم «رفاقتن شکل می‌گیرد و ذبیح در یک نزاع سخت، سفته‌هائی را که برادران آقاولی از اقدس گرفته‌اند، بازستانده و به عنوان هدیه عروسی به رضا و اقدس می‌رساند. هر دو مرد در این فیلم دارای خصیصه‌های اخلاقی‌ای چون ایثار، دفاع از مظلوم و رعایت حرمت دیگری هستند. رفاقتی که در این فیلم به تصویر کشیده شده اما از حد یک رابطه‌ی دوستانه‌ و انسانی فراتر رفته و به چیزی شبیه یک پیمان مقدس تبدیل شده است. قادری در این فیلم مخاطبانِ خود را به پایبندی به ارزش‌هایی مانند وفاداری، صداقت، و ایثار تشویق می‌کند.
توبه | اسماعیل پورسعید| 1351
«توبه» اولین همکاری میانِ ایرج قادری و بهمن مفید است و نمونه‌ای از فیلم‌هایی که تمامِ مضامینِ فیلمفارسی را می‌توان در آن مشاهده کرد. مردی شیفته‌ی یک رقاصه می‌شود و رقاصه نیز متقابلاٌ به او علاقمند می‌شود و قرار به ازدواج با یک‌دیگر می‌گذارند؛ اما هیچ‌چیز آن‌طور که قرار است پیش رود، نمی‌رود. کارگردانِ اثر (اسماعیل پور سعید) مهم‌ترین تمِ فیلمِ خود را بر اساس «غیرت» قرار داد. به‌طوری که شخصیت اصلی فیلم برای دفاع از ناموس دست به اعمالِ خشونت‌آمیزی می‌زند و پیامدهای تلخِ آن را به جان می‌خرد. کارگردان البته تصویری رومانتیک از مفهوم «غیرت» را در این فیلم ارائه داد و آن را با مفاهیمی همچون عشق، وفاداری، و فداکاری در هم آمیخت. در توبه، قادری و مفید بازی یک‌دستی از خود ارائه داده‌اند؛ اما آنچه در این فیلم نمایش داده شد، تصویری کلیشه‌ای و یک‌بعدی از شخصیت‌هاست. یک زنِ رقاص که می‌خواهد زندگی گذشته‌ی خود را فراموش کند، رفیقی که حاضر است به خاطر دوستِ خود همه چیز را به جان بخرد، مردی که حاضر است برای ناموس زندگی خود را تباه کند و تصویری تیپیکال از یک مرد کاباره‌دار. با همه‌ی اینها «توبه» هنوز هم دیدنی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/992738/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضربه دیدنی صلاح؛ گل سوم لیورپول به لسترسیتی

رد گل سوم لیورپول به لسترسیتی توسط VAR

کشته شدن برادر ناتنی اندریک در یک حمله مسلحانه

گل دوم لیورپول به لسترسیتی توسط کورتیس جونز در دقیقه 49

عصبانیت هواداران لیورپول؛ مه نگذاشت بازی را ببینیم!

مرور بر برترین اتفاقات فوتبال جهان در سال 2024 میلادی

مگوایر: اخراج برونو باعث شد بازی را ببازیم!

بررسی هفته 14 لیگ برتر ایران از زبان سیدصالحی

شوت فنی خاکپو؛ گل اول لیورپول به لسترسیتی

درگیری شدید در بازی کیا - پرسپولیس

تصویر دلگرم‌کننده میلاد محمدی علیه ویروس!

از گل آزمون تا پاس گل طارمی؛ عملکرد لژیونرها در هفته اخیر

جلسه شبانه درویش با کریم باقری

پیراهن‌هایی که برای همیشه ماندگار شدند

متقاضیان وام ازدواج بخوانند

جنجال در چمپیونشیپ؛ تعقیب و گریز بعد از خوشحالی!

سرماخوردگی مهاجم تراکتور را خانه‌نشین کرد

داستان یک بازی؛ تاتنهام - لیورپول

خلاصه بازی ولورهمپتون 2 - منچستریونایتد 0

گل اول لسترسیتی به لیورپول توسط آیو

اتهام‌پراکنی اتحادیه عرب علیه مواضع ایران پیرامون سوریه

پزشکیان، خراسان شمالی را ترک کرد

آملی لاریجانی: عده‌ای احساس کردند باید هر لحظه طعنه‌ای بزنند، این از خطا‌های جاهلین است

قمار ژئوپلیتیکی خونین کیم

گل آفساید لارسن؛ ولورهمپتون 0-0 منچستریونایتد

گل اول ولورهمپتون توسط متئوس کونیا؛ ولورهمپتون 1-0 منچستریونایتد

شبیه سازی تصمیمات داوران وی ای آر در ایران توسط عبدالله روا

حضور روحیه‌بخش عالیشاه در اردوی پرسپولیس

برای جنگجوی سیاهپوش کنار زمین؛ سیمئونه

گل خوردن از نقطه کرنر، عادت جدید یونایتد آموریم!

علی پاکدامن قهرمان شمشیربازی ایران شد

3 بازیکن برتر تاریخ فوتبال به انتخاب دیدیه دروگبا؛ خبری از مسی و کریستیانو رونالدو نیست

حقوق بازیکنان آرسنال در فصل 25-2024؛استرلینگ و هاورتس در صدر

گل دوم ولورهمپتون به منچستریونایتد توسط هوآنگ

آخرین تغییرات در حزب اتحاد ملت؛ پسر رئیس جمهور سابق عضو شورای مرکزی شد

رضایت «سعید سهیلی» از آثار فیلمسازان جوان جشنواره فجر 43

صحبت های بهزاد فراهانی در مراسم تشیع بانو «ژاله علو»

بی بی سی، مستند افشاگرانه درباره «نتانیاهو» را رد کرد

آوازخوانى و نوازندگى این خنیاگر مغول را از دست ندهید

تمرین فضانورد ناسا

کتاب « مریم » از مجموعه کتاب‌های زنان تاریخ ساز است

گزارش صداوسیما از فراز و فرود طرح کالابرگ الکترونیکی

قیمت انواع خودرو؛ رانا در بازار غرق شد

پوستکوگلو: تیمم توانایی بازی کردن هر سه روز را ندارد!

سقوط آزاد سیتی؛ آمار باورنکردنی تیم گواردیولا

حنیف: می‌توانستیم استقلال را ببریم

چالش انتخاب چهره جنجالی فوتبال ایران با عبدالله روا

چمن هوشمند ورزشگاه فولادشهر!

صف طولانی سرمربیان خارجی برای حضور در پرسپولیس

واکنش عبدالله روا به تعریف و تمجید رونالدو از عربستان