راه ترقی
چرا هیچ فرد و سازمانی مسئولیت وضعیت نابسامان خودرو در دولت سیزدهم را گردن نمی گیرد؟
دوشنبه 27 شهريور 1402 - 06:43:10
راه ترقی - دنیای اقتصاد نوشت:صنعت و بازار خودروی ایران در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، شاهد تصمیمات و سیاستگذاری‌های مختلفی بوده است. این در حالی است که بیشتر این تصمیمات و سیاست‌ها را کسی گردن نمی‌گیرد و به دیگری حواله می‌دهد. به عبارت بهتر، چالش‌ها و مشکلات در حوزه خودرو آن‌قدر اوج گرفته که هیچ‌کس نمی‌خواهد مسوولیت آن را بر عهده بگیرد.

اعمال سلیقه در سیاستگذاری خودرو و تست کردن شیوه‌های مختلف، ازآنجاکه دولت‌های قبل نیز کم‌وبیش همین رفتار را داشتند، مساله این گزارش نیست؛ نکته اصلی این است که سیاستگذاران به طور کلی معمولا مسوولیت تصمیمات را گردن نمی‌گیرند و اگر بحران و چالشی رخ بدهد، دیگری را مقصر جلوه می‌دهند.
تصمیمات و سیاست‌های مختلفی در حوزه خودرو طی دو سال گذشته از عمر دولت سیزدهم اتخاذ و به کار گرفته شده که یا اجرایی نشده‌اند یا ناکارآمدی‌شان به اثبات رسیده است. بااین‌حال، تصمیم‌سازان به بهانه‌های مختلف، از جمله اینکه فلان تصمیم مربوط به گذشته و مدیران و مسوولان قبلی بوده یا شکل‌گیری فلان ماجرا ارتباطی به آنها نداشته، به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت هستند.
از جمله این مسائل می‌توان از «سامانه یکپارچه خودرو»، «قیمت‌گذاری خودرو»، «موارد مربوط به واردات خودرو» و همچنین «تولید خودرو» نام برد. در این حوزه‌ها سیاست‌های مختلفی طی دو سال گذشته اعمال شده که گاهی و تا مقطعی نتایج مثبتی به همراه داشته‌اند و در مقاطعی دیگر نیز نتیجه حاصله منفی بوده است.
به عنوان مثال، وقتی تولید بالا رفته یا محموله‌ای از خودروهای خارجی وارد و ترخیص شده یا بازار روندی نزولی در قیمت به خود گرفته، همه تصمیم‌سازان این اتفاقات را ناشی از درایت و کارآمدی مدل‌های به‌کاررفته خود در سیاستگذاری دانسته‌اند؛ از آن سو وقتی سیاست‌ها جواب نداده و چالش ایجاد شده یا شهروندان ابراز نارضایتی می‌کنند، تصمیم‌سازان سکوت کرده یا با از سر وا کردن مسائل، اتفاقات منفی رخ‌داده را برعهده نگرفته و دیگری را به عنوان مقصر و مسوول معرفی می‌کنند. این رفتار نه‌تنها در بدنه خود وزارت صمت، به عنوان متولی خودرو، بلکه در دیگر نهادها - مثلا شورای رقابت - نیز به چشم می‌آید.
تصمیم‌سازان مجهول‌الهویه
درباره برعهده نگرفتن مسوولیت تصمیمات و سیاست‌های خودرویی در دو سال گذشته می‌توان نمونه‌های مختلفی را عنوان کرد. مثال نخست که اتفاقا طی چند روز گذشته نیز حاشیه‌هایی را به دنبال داشته، به ماجرای سامانه یکپارچه خودرو مربوط می‌شود.
این سامانه از سال گذشته راه‌اندازی شد تا به عنوان پلتفرمی یکپارچه میزبان تمام خودروهای تولید داخل و حتی وارداتی‌ها برای فروش باشد. اهمیت این سامانه برای سیاستگذاران و تصمیم‌سازان تا حدی بود که اولا خودروسازان خصوصی نیز ملزم به ارائه محصولاتشان در این پلتفرم شدند و ثانیا شورای رقابت فروش خودرو خارج از این سامانه را ممنوع اعلام کرد.
حتی دور نخست پیش‌فروش خودروهای وارداتی نیز از مسیر سامانه یکپارچه خودرو به اجرا درآمد تا مشخص شود پلتفرم موردنظر تا چه اندازه برای سیاستگذاران خودرو اهمیت دارد. حالا اما سامانه یکپارچه خودرو را کسی گردن نمی‌گیرد و وزارت صمت و شورای رقابت مسوولیت آن را به یکدیگر حواله می‌دهند. همین هفته پیش بود که عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: «سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست و به شورای رقابت تعلق دارد.» این گفته وزیر صمت در واکنش به پرسشی مبنی بر زمان دور سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه بود که وی تاکید کرد: «در مورد ثبت‌نام جدید در سامانه یکپارچه اطلاعی ندارم و [آن را] شورای رقابت می‌داند.»
در واکنش به این اظهارات، سپهر دادجوی توکلی، مدیر مرکز ملی رقابت، تاکید کرد: «براساس مصوبه کارگروه خودروی شورای رقابت، مسوولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده وزارت صمت است.»
این اظهارات نشان می‌دهد حالا که شهروندان منتظر دور سوم فروش یکپارچه خودرو هستند، نه وزارت صمت و نه شورای رقابت هیچ‌کدام نمی‌خواهند مسوولیت سامانه مربوطه را گردن بگیرند. به نظر می‌رسد تولید خودروسازان در شرایطی نیست که سامانه یکپارچه خودرو برای بار سوم باز شود و چند صد هزار دستگاه خودرو در آن به فروش برود. از همین رو حالا که شهروندان خواهان برگزاری دور سوم فروش یکپارچه هستند و ظاهرا امکان آن فعلا نیست، وزارت صمت و شورای رقابت حاضر نیستند مسوولیت این سامانه را به عهده بگیرند.
نمونه دیگر به ماجرای قیمت‌گذاری خودرو برمی‌گردد. اوایل امسال که شورای رقابت طبق آنالیز ارسالی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت جدید خودروهای داخلی را تعیین کرد، تا مدتی هیچ‌کدام از این دو نهاد حاضر به اعلام نرخ‌های جدید نشدند. شورای رقابت می‌گفت وظیفه اعلام قیمت جدید خودروها بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و این سازمان تاکید داشت شورای رقابت باید قیمت‌ها را اعلام کند. در نهایت نه شورای رقابت و نه سازمان حمایت هیچ‌کدام زیر بار اعلام قیمت‌های جدید نرفتند و این رسانه‌ها بودند که وظیفه آنها را انجام دادند. به نظر می‌رسد دلیل اینکه شورای رقابت و سازمان حمایت زیر بار اعلام قیمت‌ها نمی‌رفتند، نام‌گذاری امسال به نام «مهار تورم» بود و آنها نمی‌خواستند در سالی با این شعار، اعلام‌کننده قیمت‌های جدید خودرو (آن هم با 49درصد افزایش) باشند. حتی همین چندی پیش که قیمت پنج خودروی جدید توسط شورای رقابت تعیین شد، باز هم رسانه‌ها قیمت‌ها را اعلام کردند نه شورای رقابت و دیگر نهادها.
اما علاوه بر پاسکاری تصمیمات و سیاست‌های خودرویی بین وزارت صمت و دیگر نهادها، به نظر می‌رسد داخل مجموعه این وزارتخانه نیز پدیده گردن نگرفتن رواج دارد. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در ماجرای واردات خودرو به‌وضوح مشاهده کرد. طبق تصمیم وزارت صمت در دوران مسوولیت رضا فاطمی‌امین، قرار شد متقاضیان خودروهای خارجی با بلوکه کردن 500میلیون تومان در سامانه یکپارچه، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. پس از ثبت‌نام اولیه، قرعه‌کشی انجام و درنهایت حدود 35هزار نفر به عنوان متقاضی نهایی خودروهای خارجی - در دور نخست پیش‌فروش - تعیین شدند. بااین‌حال تا به امروز به‌جز چند دستگاه خودرو که به صورت نمادین تحویل داده شدند، متقاضیان موفق به دریافت خودروی ثبت‌نامی خود نشده‌اند.
به‌هرحال به نظر می‌رسد ادامه چنین رفتارهایی از سوی سیاستگذاران و تصمیم‌سازان - شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت - افکار عمومی را نسبت به تصمیمات آتی دچار شائبه خواهد کرد. از همین رو بهتر است اگر ناکارآمدی تصمیم و سیاستی به اثبات رسیده، تصمیم‌سازان به جای پاسکاری آن به یکدیگر، ضمن پذیرش سهم خود، به سراغ حل مسائل بروند نه پاک کردن صورت‌مساله.
21302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1814462
برچسب‌ها
دولت سیزدهم

راه ترقی


-->
-->
-->
نظر شما
شما در حال پاسخ به نظر « » هستید. × لغو پاسخ
نام
ایمیل
نظر شما *
* لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد کنید 7 + 2 =
ارسال

راه ترقی

ببینید | پیغامی که روس‌ها را عصبانی کرد؛ پیام ویدیویی ویژه فرمانده نیروی زمینی مسلح اوکراین

راه ترقی

ببینید | حمله و جمله عجیب سام درخشانی به بازیگر زن جوان سینما: شما چند...

راه ترقی

ببینید | لحظه پرالتهاب درگیری نفربه‌نفر سربازان اوکراینی با نیروهای روسیه در دونتسک

راه ترقی

ببینید | لحظه فرود هواپیمای سنگین نظامی آمریکا در باند خاکی وسط بیابان

راه ترقی

ببینید | جزئیات مهم در خصوص اصلاح تعرفه‌های پرستاری از زبان معاون وزیر بهداشت

راه ترقی


-->
آخرین اخبار اقتصادی
بجای واردات خودرو خارجی، پراید سوار شویم چون...
چرا هیچ فرد و سازمانی مسئولیت وضعیت نابسامان خودرو در دولت سیزدهم را گردن نمی گیرد؟
این 15 شخصیت سیاسی بین المللی چقدر دارایی دارند؟/ دو خودرو زلنسکی 470هزار دلار قیمت دارد
ریزش سنگین قیمت خودرو در بازار/ قیمت این خودرو یک میلیارد تومان ریخت ÷ جدول
چرا آیفون 15 مینی عرضه نشد؟
خرید این سماور بیش از 27 میلیون پول می خواهد!
امکان خرید خودروهای S3 ،S5 ،J4 و J7 به صورت اقساطی و با شرایط ویژه
بیت‌کوین چه زمانی به 250 هزار دلار می‌رسد؟
قیمت خواهر خوانده پژو 206 در بازار چند؟
قیمت برنج ایرانی کیلویی چند؟
پیکاپ آفرودی جیپ گلادیاتور از راه رسید/ عکس
رد پای دلال ها در بازار فروش لاستیک / کاهش 1 میلیون حلقه ای تولید تایر در کشور
اوجی: به هر جا اراده کنیم نفت صادر می‌کنیم
آپارتمان‌های 20 میلیاردی تهران در کدام مناطق هستند؟ / از متری 135 میلیون در چیتگر تا متری 200 میلیون در فرشته
این خودروی ایرانی در مقابل سریع‌ترین خودروی دنیا می‌ایستد!/ عکس
-->
-->
-->
در بحث مشارکت کنید

راه ترقی

ببینید | خط و نشان وزیر اطلاعات برای شبکه اینترنشنال روی آنتن تلویزیون

راه ترقی

تیشرت عجیب یک جوان افغان در تهران/عکس

راه ترقی

ببینید | پارک کردن خودروی مخصوص کیم جونگ اون در داخل قطار و سفر به روسیه

راه ترقی

واکنش تند درستکار به شکست یزدانی مقابل تیلور

راه ترقی

ببینید | رفتار غیرورزشی کشتی‌گیر آذربایجان بعد از باخت
-->
-->

راه ترقی

راه ترقی


-->
بازار

راه ترقی

در ضدسرقت بخریم یا چوبی ساده؟
درست از زمانی که انسان نخستین برای حفظ حریم خصوصی در غاری که در آن زندگی می‌کرد، از یک‌تکه سنگ به‌عنوان محافظ استفاده می‌کرد، مفهوم در به وجود آمد. اما سؤالی که در این میان اهمیت دارد، این است که در ضدسرقت یا چوبی؟ کدام یک بهتر است؟

راه ترقی

خرید اتریوم یک سرمایه‌گذاری مطمئن در سال 2023

راه ترقی

برداشت 8 تن گردوی خشک در هر هکتار

راه ترقی

قیمت کرکره برقی و فروش جک پارکینگی

راه ترقی

تفاوت بیمه و گارانتی لوازم خانگی

راه ترقی

هزینه فریت بار به چه صورت است؟

راه ترقی

گزارشی از سفر رونیکس به نمایشگاه بین‌المللی ابزار تبریز

راه ترقی

صادرات کیف و کفش چرم و ظرفیتی که از آن بهره نبردیم

راه ترقی

مکان‌های دیدنی فرانسه

راه ترقی

سفر و اقامت در شهرهای زیبای جنگلی شمال
بهترین های خبر ورزشی
لحظات تلخ حسن یزدانی پس از شکست مقابل تیلور/ پهلوان نای راه رفتن ندارد +ویدیو
عکس| ژست دیوید تیلور بعد از بردن حسن یزدانی/ کشتی‌گیر آمریکایی چه نمادی را نشان داد؟
عکس| رقص عاشقانه جورجینا همراه با رونالدو/ این فیلم غیرمنتظره رکورد شکست!
تاریخ تاسیس باشگاه النصر عربستان/ قدمت تیم النصر چند سال است؟
بهترین بازیکن تاریخ فوتبال کیست؟ رونالدو، مسی، مارادونا یا...؟ هوش مصنوعی یک بار برای همیشه به این بحث پایان می‌دهد/ نظر شما چیست؟
عکس| لیونل مسی بدترین پیتزای تاریخ را سفارش داد؛ این جنایت در حق پیتزاست!/ این غذا، شبیه غذای آدم فضایی‌هاست!
عکس| قابی از کشتی حسن یزدانی که در تلویزیون سانسور شد
مادرم می‌گوید تا بعد از المپیک به فکر ازدواج نباش!/ جنگ بلگراد بین ما و آمریکاست/ دلم می‌خواهد مردم با طلای من شاد شوند/ اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کنم
وبگردی
دانلود موزیک
خرید تتر trc20
خلافی خودرو
قیمت خودرو امروز
خرید هاست
برنامه اخبار تازه
نصب آسان
نصب اپلیکیشن
تور لحظه آخری
اخبار
خبر
پرسپولیس
استقلال
آموزش وردپرس
خرید نهال
اجاره خودرو سعادت رنت
خرید فروش اتریوم
سایت بوکینگ
تور آنتالیا
خرید بلیط هواپیما
دانلود آهنگ جدید
قیمت آهن آلات
خرید فالوور واقعی
ووچر پرفکت مانی
خرید سرور مجازی
دانلود آهنگ جدید
خرید ووچر پرفکت مانی
فیلم سریال جدید کول دانلود
بلیط هواپیما تهران استانبول
خواندنی ها
نسخه دسکتاپ نسخه موبایل

راه ترقی

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

راه ترقی

طراحی و تولید: نستوه

http://www.RaheNou.ir/fa/News/780939/چرا-هیچ-فرد-و-سازمانی-مسئولیت-وضعیت-نابسامان-خودرو-در-دولت-سیزدهم-را-گردن-نمی-گیرد؟
بستن   چاپ