جاسوسی تلسکوپ جیمز وب درباره یک کهکشان عجیب
جمعه 6 مهر 1403 - 14:33:53
راه ترقی - ایسنا / کهکشان تازه کشف‌شده «GS-NDG-9422» می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند که داستان کیهان چگونه آغاز شده است.
«تلسکوپ فضایی جیمز وب» در حال بررسی یک کهکشان‌ بسیار درخشان است تا به اسرار کیهانی پی ببرد.
به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب به بررسی یک کهکشان به نام «GS-NDG-9422» پرداخته که حدود یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ وجود داشته و در واقع ممکن است حلقه گمشده تکامل کهکشان را بین اولین ستارگان و کهکشان‌های کیهان ارائه دهد.
«الکس کامرون»(Alex Cameron)، ستاره‌شناس «دانشگاه آکسفورد» گفت: GS-NDG-9422 به ما کمک می‌کند تا بفهمیم داستان کیهانی چگونه آغاز شد. اولین فکر من در نگاه کردن به کهکشان این بود که عجیب به نظر می‌رسد؛ این دقیقا همان چیزی است که تلسکوپ جیمز وب برای آشکار کردن آن طراحی شده است.
کهکشان تازه کشف‌شده نامشخص است؛ به جز نشانه نوری منحصربه‌فرد آن شامل الگوهایی که ستاره‌شناسان قبلا ندیده‌اند. براساس یافته‌های پژوهش کامرون و همکارانش، این ویژگی‌ها که در دیده شدن نور توسط جیمز وب نقش دارند، به بهترین وجه توسط گاز فوق گرم کهکشان توضیح داده می‌شوند.
بر اساس این پژوهش، مدل‌های رایانه‌ای از ابرهای گازی گرم‌شده توسط ستارگان داغ و پرجرم تقریبا مطابقت کاملی با مشاهدات جیمز وب داشتند. به نظر می‌رسد کهکشان تازه‌یافته در میانه سرعت تولد ستاره‌ای است و مخازن گاز و غبار آن مورد برخورد فوتون‌های نوری بی‌شمار قرار دارند. این همان نور مشاهده‌شده با تلسکوپ جیمز وب است.
«هارلی کاتز»(Harley Katz)، دانشیار نجوم و اخترفیزیک «دانشگاه شیکاگو» و از پژوهشگران این پروژه، گفت: داده‌های این تلسکوپ درباره GS-NDG-9422 نشان می‌دهند ستاره‌های آن باید بسیار داغ‌تر و پرجرم‌تر از آن چیزی باشند که در کهکشان محلی می‌بینیم. این منطقی است؛ زیرا جهان اولیه یک محیط بسیار متفاوت بود.
این پژوهش نشان داد دمای ستارگان از 80 هزار درجه سلسیوس فراتر می‌رود که تقریبا دو برابر دمای مورد انتظار برای ستارگان داغ و پرجرم معمولی است.
ستاره‌شناسان به قابلیت‌های نفوذ فروسرخ جیمز وب تکیه می‌کنند تا اولین سال‌های جهان ما را کنار هم بگذارند؛ وقتی کیهان تعداد شگفت‌انگیزی از کهکشان‌ها را در بر داشت که بسیار سریع بزرگ می‌شدند و کانون‌هایی برای تشکیل ستاره بودند.
کشف کهکشان‌های عجیب مانند GS-NDG-9422 به ستاره‌شناسان امکان می‌دهد تا مدل‌های تکامل کهکشان‌ها را اصلاح کنند.
این پژوهش در مجله «MNRAS» به چاپ رسید.