راه ترقی
هسته گزینش معلمان در مرحله بهبود؟
سه شنبه 15 آبان 1403 - 12:26:01
راه ترقی - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تایید پرونده 6هزار معلم کد 19 در گفت‌وگو با سخنگوی دولت و کارشناسان بررسی شد
 شادی مکی| معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از بررسی مجدد وضعیت حدود 6 هزار نفر از استخدامی‌های کد 19 و تایید آنها خبر داد:«استان‌ها در جلسه پنجشنبه هفته جاری توجیه می‌شوند تا آنها را ساماندهی کنند.»
روز یکشنبه، عبدالرضا فولادوند، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از بررسی مجدد وضعیت حدود 6 هزار نفر از استخدامی‌های کد 19 و تایید آنها خبر داد:«استان‌ها در جلسه پنجشنبه هفته جاری توجیه می‌شوند تا آنها را ساماندهی کنند.»
این خبر از سوی فولادوند درحالی عنوان شد که پیش از این هم محمدجعفر قائم‌پناه، مسئول اداره امور گزینش کشور و معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جلسه بررسی مسائل و مشکلات گزینشی استخدام معلمان کشور اظهار امیدواری کرده بود که با تغییرات مدیریتی در هسته گزینش آموزش و پرورش، اعتراضات گزینشی متقاضیان در اسرع وقت مورد تجدیدنظر قرار گرفته و گره گزینشی داوطلبین معلمی در کشور باز شود؛ وعده‌ای که گویا به تحقق رسیده است. 
افزایش تعداد معلمان تاییدشده در آینده
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم در این‌باره به هم‌میهن توضیح داد:«یکی از مطالباتی که از ابتدای استقرار دولت توسط دانشجو معلمان و حتی معلمان شاغل دنبال می‌شد مربوط به کد 5 -اعتراض به رد شدن در مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان برای ورود به این دانشگاه- و کد 19 بود. بعد از استقرار آقای کاظمی به عنوان وزیر و مشخص شدن تیم همکاران او، بازبینی پرونده‌ها آغاز شد که تعدادی از این معترضان بازگشتند و افراد دیگری هم احتمالاً بازخواهند گشت.»
او این فرایند را در جبران کمبود معلم در کشور موثر می‌داند:«وقتی چند هزار نفر معلم به سر کلاس‌های درس می‌روند این اتفاق می‌افتد.»
رفع مشکل، بیش از 7 هزار نفر از معلمان ردشده
فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، در این‌باره به هم‌‌میهن می‌گوید:«در سال‌هایی که دولت سیزدهم بر سرکار بود تعداد زیادی از افرادی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردند یا در آزمون کتبی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان شرکت کردند، بعد از قبولی در آزمون دعوت به مصاحبه شدند که در این بخش رد شدند. از این تعداد حدود 20، 30 هزار نفر امسال و پیش از پایان کار دولت سیزدهم در مرحله مصاحبه و گزینش رد شدند. با استقرار دولت جدید اعلام شد که معترضان می‌توانند اعتراض خود را به مراجع ذیربط اعلام کنند که تا اینجا حدود 6هزار نفر از افراد کد 19 تایید شدند.»
او درباره کد 19 هم توضیح می‌دهد:«کد 19 مربوط به افرادیست که در آزمون کتبی استخدام قبول شدند اما در تحقیقات محلی یا مصاحبه رد شدند. البته کدهای دیگری هم هستند که معانی خاصی دارند و افراد ممکن است به دلایل قرار گرفتن ذیل این کدها، برای استخدام ردصلاحیت شوند.» 
کمیجانی از تایید 7هزار نفر از ردشدگان کدهای مختلف بعد از بررسی پرونده‌های‌شان خبر داد و گفت:«برخی از این داوطلبان از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده بودند که با رد شدن در مرحله مصاحبه امکان رفتن بر سر کار را نداشتند. این عده به کلاس‌های درس بازگشته‌اند. عده‌ای هم دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بودند که جلوی ادامه تحصیل آنها گرفته شده بود، این گروه‌ هم با بررسی جدید بار دیگر به دانشگاه بازگشته و مشغول تحصیل هستند. عده‌ای دیگر هم که براساس ماده 28 آزمون استخدامی داده بودند و در بررسی‌های مجدد تایید شدند به سر کار می‌روند اما بررسی‌ها ادامه دارد و به پایان نرسیده است.» 
او بررسی پرونده ردشدگان را خواسته تشکل‌های فرهنگیان عنوان کرد و ادامه داد:«ما در جلسه‌ای با آقای کاظمی وزیر آموزش و پرورش مشکلاتی را مطرح کردیم که یکی از این مشکلات مربوط به دانشجویان ردصلاحیت‌شده و معلمانی که جلوی کار آنها گرفته شده بود، بوده است. همچنین موضوع معلمان زندانی،‌ معلمانی که در هیئت‌های تخلفات اداری با احکامی مواجه شده بودند و عدم رتبه‌بندی برخی از معلمان از دیگر موارد مطروحه بود که همه این موارد در حال بررسی است. به عنوان مثال احکام برخی معلمانی که رتبه‌بندی نشده بودند، داده شده است. حکم برخی معلمانی که در هیئت‌های تخلفات اداری با حکم مواجه شده بودند،‌ در بررسی‌های مجدد به دلیل عادلانه نبودن احکام، نقض شده است.»
دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تاکید می‌کند که در حال حاضر هم مُر قانون اجرا می‌شود و اینگونه نیست که هر کسی را پذیرش کنند؛ ‌بررسی‌ها دقیق است اما در این بررسی‌ها مشخص شده است که در دولت قبلی سختگیری‌ها بسیار زیاد بوده است.» کمیجانی این رخداد را در جبران کمبود معلم در کشور موثر دانسته و اضافه می‌کند که این معلمان جایگزین معلمان بازنشسته‌‌ای می‌شوند که برای جبران این کمبود به صورت حق‌التدریس به کار گرفته شده بودند.
تغییر نگاه گزینش‌گران نسبت به دولت سیزدهم
نرگس ملک‌زاده، معلم و کنشگر صنفی تاکید می‌کند که کد 19 مربوط به مرحله گزینش است و افرادی که در کارنامه آنها این کد درج می‌شود، نمی‌توانند وارد آموزش و پرورش شوند:«در حال حاضر هم قانون تغییر نکرده است اما با توجه به بازگشت 6 هزار نفر از افراد کد 19، می‌توان به این نتیجه رسید که در دولت سیزدهم سخت‌گیری‌های بیشتری وجود داشته و نظرات شخصی و سوگیری‌های سیاسی باعث شده که این افراد در مرحله گزینش رد شده و کد 19 در کارنامه آنها درج شود.»
او یادآوری می‌کند که اولین آمار درباره بازگشت این افراد حاکی از تایید بیش از 4 هزار نفر بود. او گفت:«پیش‌تر آقای قائم‌پناه اعلام کرده بودند که معترضان، اعتراض خود را مطرح کنند و این افراد هم کسانی بودند که به دلیل اعتراض پرونده‌های‌شان بار دیگر بررسی شد. بنابراین فکر نمی‌کنم فردی که کد 19 خورده باشد اما اعتراض نکرده باشد،‌ پرونده‌اش بررسی شود.»
این کنشگر صنفی از صحبت‌ با افراد تاییدشده می‌گوید:«آنها می‌گویند در بررسی‌ها و گزینش‌های جدید پرسش و پاسخ‌ها به شکلی دیگر و سهل‌گیرانه‌تر شده است. مثلاً اگر در آن زمان بر مسئله خاصی مانند حضور در مراسم‌ خاص تاکید می‌شد و پاسخ داوطلب منفی بود، دوباره از او پرسیده شده که آیا اگر شرایطش را داشتی در مراسم حاضر می‌شدی؟ یعنی نرمش و انعطاف در مصاحبه بیشتر شده بود.
این دوستان می‌گفتند که نوع ارتباط گزینش‌گران نسبت به قبل متفاوت شده است. یا ملاک‌های سختگیرانه کمتر شده است البته این به معنای تسهیل شدن ورود هر کسی به جرگه معلمان نیست، بلکه ملاک‌ گزینش‌ها واقعی‌تر شده است. وقتی 6 هزار پرونده در بررسی‌‌های جدید مثبت می‌شوند قطعاً نشان‌دهنده آن است که رویه مثبت‌تری در پیش گرفته شده است.»
ملک‌زاده معتقد است که یکی از دلایلی که این روزها در حوزه کمبود معلم کمتر سخنی می‌شنویم همین تزریق معلمان کد مثبت 19 به کلاس‌های درس است:«ما آزمون استخدامی را برای جبران کمبود معلم برگزار می‌کردیم اما با قراردادن فیلترهای سختگیرانه باعث افزایش اعتراضات نسبت به آزمون استخدامی شدیم؛ به نحوی که این سوال ایجاد شده بود که اساساً چرا چنین آزمونی برگزار می‌شود؛ وقتی قرار است چنین تعدادی در آزمون رد شوند.»
این کنشگر صنفی بر لزوم به‌روزرسانی رویکردها نسبت به مسئله گزینش با توجه به تغییرات اجتماعی تاکید می‌کند:«وقتی از تغییر نسل‌ها صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم نسل نو را با چهارچوب‌های سختگیرانه قبل مورد بررسی قرار دهیم. این به آن معنا نیست که سهل‌انگاری در گزینش معلمان داشته باشیم اما سخت‌انگاری در بررسی صلاحیت‌های عمومی که بعضی از شاخص‌هایش سلیقه‌ای و یا قابل اندازه‌گیری نیست نیز نمی‌تواند یک بررسی دقیق و بدون اشکال باشد.»
او اضافه می‌کند:«نگاه متوقف‌کننده در گزینش فقط محروم کردن یک جوان از یک فرصت شغلی نیست، بدون شک این تابلوی ایست با کد 19 اگر با دلایل منطقی همراه نباشد می‌تواند جوانان را نسبت به ساختار سیاسی کشور هم بدبین کند. اینکه در حال حاضر 6 هزار پرونده مثبت اعلام شده موجی کوچک اما امیدوار‌کننده است و بدون شک تغییرات گزینش از انتصاب آقای جعفرپناه تا گزینش در آموزش و پرورش مثبت بوده است؛‌به‌ویژه اینکه در کمتر از ماه این تعداد پرونده به نتیجه رسیده است.»
به گفته این معلم این تغییر نگاه را می‌توان شیفت نگاه امنیتی، سیاسی و... به سمت نگاه معلمانه و پیشگیرانه دانست:«امیدوارم در حراست‌ها نیز این تغییر نگاه به وجود آید و خبر‌های خوبی هم از تخلفات اداری آموزش و پرورش و حراست در آینده نزدیک شنیده شود.» 


http://www.RaheNou.ir/fa/News/973148/هسته-گزینش-معلمان-در-مرحله-بهبود؟
بستن   چاپ