راه ترقی

آخرين مطالب

ترانزیت 20 میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال اقتصاد

ترانزیت 20 میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثیر فرآورده‌های نفتی، عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری است، گفت: اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال 20 میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.
امین ترفع، شامگاه 5 دی‌ماه در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» اظهار کرد: طی سال‌های گذشته ترانزیت در ایران فراز و فرودهای زیادی داشته و از پنج تا 13 و 17 میلیون تن در سال 1401 رکوردهایی را جابه‌جا کرده‌ایم. ترانزیت از ایران شیبی تابع از ترانزیت جاده‌ای دارد. ترانزیت ریلی ما حدودا ماهی 1.2 میلیون تن به صورت متوسط طی چند سال اخیر به صورت ثابت بوده است.
وی ادامه داد: آنچه که روی روند ترانزیت نفتی اثر می‌گذارد، کالاهای نفتی است. روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثیر فرآورده‌های نفتی است. اگر قیمت فرآورده‌های نفتی کم شود، ترانزیت نیز کم خواهد شد. همچنین عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری نیز در این زمینه اثرگذار است. اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال 20 میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر به دنبال اهداف برنامه هفتم یعنی 40 میلیون تن ترانزیت کالا باشیم باید به 3 میلیون تن ترانزیت در ماه برسیم. در حال حاضر این میزان یک و نیم میلیون تن است اما ظرفیت ما بیش از این‌ها است. عددی که در برنامه هفتم دیده شده، فارغ از تقاضاست و در نظر نگرفته‌ایم که تقاضای بین‌المللی مایل به این رقم است یا بیش از این خواهد شد؛ موضوع بازار و نگاه تجاری به جریان عرضه و تقاضا باید در سیاست‌گذاری‌های کلان ما در برنامه هفتم دیده شود.
ترفع بیان کرد: بر همین اساس به سه سناریو خواهیم رسید. سناریوی نخست بسته شدن مرزها است که در آن فراورده‌های نفتی از کشور ما ترانزیت نشود. در این حالت به 5 میلیون تن ترانزیت خواهیم رسید. اگر شرایط کنونی ادامه یابد، بین 10 تا 20 میلیون تن از کشور ترانزیت خواهیم داشت. تحول در ترانزیت ایران بدون حذف گره‌های فرایندی محقق نخواهد شد و ترانزیت بیش از 20 میلیون تن با این روش امکان پذیر نیست.
وی عنوان کرد: جریان تجارت از ابتدای تاریخ تاکنون جهت شرقی و غربی دارد. در واقع قطب‌های تولید ارزش در شرق و غرب با هم تجارت دارند و ما نیز واسطه هستیم. قطب‌های تولید ارزش تعیین‌کننده جهت تجارت هستند. در کشور ما نیز جهت تجارت شرقی غربی است. حدود 300 میلیون تن تجارت بر همین اساس قابل عبور از ایران است. 270 میلیون تن از این حجم شرقی غربی است. ایران شبکه ترانزیتی است. ما نباید حمل و نقل و ترانزیت کشور را به جهت خاصی متمرکز کنیم؛ موانع باید برطرف شود و حلقه های مفقوده از بین برود تا کریدور ایجاد شود.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دنیا هفت منطقه ترانزیتی دارد. برخی از این مناطق قابل دسترس است. منطقه‌هایی نیز جنگ زده است که غیرقابل عبور است. مناطق تحت نفوذ، شاهراه‌ها، کانال‌ها و مسیرهای دریایی، منطقه انحصاری شده، منطقه وابسته‌ساز و منطقه واگرا از دیگر مناطقی است که برای ترانزیت به کار می‌رود. اگر ترانزیت باعث ایجاد وابستگی به ایران نشود، همه این اقدامات بی‌معنا است. هدف ما ایجاد وابستگی است. رفع موانع غیرفیزیکی از رفع موانع فیزیکی مهم‌تر است. برای هدفگذاری‌های ما افزایش ظرفیت زیرساخت بی معناست اما آنچه موجب پیشرفت نمی‌شود، عوامل غیرفیزیکی است.
ترفع ادامه داد: یک راهبرد ما برای این موضوع همگرایی منطقه‌ای بوده که کریدور بدون آن بی‌معنا است. راهبرد دوم نیز وابسته‌سازی است. همه ابزارهای ما باید به سمتی برود که بتوانیم به کشورمان وابستگی ایجاد کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1002625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختلال واتس اپ بر طرف شد

والی محشر در تیم هالیوودی

سپاهان با دو محروم و ذوب‌آهن با یک‌محروم

پیام اختصاصی بیرانوند به مربی دیوید ده‌خیا

محرومیت مدافع کلیدی فولاد از بازی بعد

ساروی مسلط‌ترین کشتی‌گیر جهان در سال 2024 شد

ادعای تلویزیون اسرائیل: هنیه از طریق کارگذاشتن یک بمب در بالش شخصی‌اش ترور شد

آملی لاریجانی: امروز روز انسجام و وحدت کشور هست

پشت صحنه ای دیده نشده از زنده یاد ارشا اقدسی در انیمیشن شنگول و منگول

عکس زیرخاکی از محسن تنابنده، فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی

برشی از کنسرت حمید حامی در برج میلاد تهران

مشاهده پلنگ به همراه توله‌اش در جنگل‌های هیرکانی

نسخه نماینده مجلس برای جلوگیری از تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا

وضعیت وحشتناک آلودگی هوا در پایتخت

روزنوشت‌های سفری چندماهه به سرزمین دوچرخه و لاله چاپ شد

آخرین وضعیت قیمت جهانی طلا

تولید طلای سرخ 50 درصد افزایش یافت

دلجویی فولاد از بوژوویچ

هرکول کشتی ایران دوباره به جمع مدعیان برمی‌گردد؟

استقلال 48 ساعت تعطیل شد

احداث ورزشگاه 110 هزار نفری رسما لغو شد

آخرین وضعیت ورزشگاه آزادی قبل از بازگشایی

گزارش SNN از آخرین ساعات فاز اول پروژه بازسازی ورزشگاه آزادی

قهرمانان 5 وزن دوم مشخص شدند

فراخوان راهپیمایی موتوری مقابل مرکز ملی فضای مجازی؛ سخنگوی جبهه اصلاحات واکنش نشان داد

جهانگیری: ما فهمیدیم و باید بفهمیم راهی جز مذاکره وجود ندارد

منشا و ریشه شایعه استعفای پزشکیان از نگاه مشاور مرحوم هاشمی

الان وقت درگیر شدن با سمیرا نیست!

واقعا می‌خواید صبحانه بخورید!؟

یک مادر با هدیه‌های جان‌آفرینانه خود، چند نفر را غافلگیر کرد

10 مورد از منحصر به فردترین گونه های دایناسور که در سال 2024 کشف شدند

نظارت بر سلامت انسان با نانوحسگرهای بی‌نیاز از برق

جنگ رئال و یونایتد بر سر مدافع ایتالیایی اینتر

500 حضور گواردیولا روی نیمکت سیتی

تکمیل سال درخشان پالمر جوان

استقلال و یک مشکل بزرگ تا مدعی قهرمانی شدن!

خطر پیری در کمین یاران طارمی

بازیکنان خارجی چگونه موجب بحران گلزنی در تیم ملی عربستان شدند

وینگر ملی‌پوش بایرن مونیخ در سبد خرید بارسلونا

معاون پیشین وزارت خارجه: جولانی، اجاره‌ای است و در دراز مدت نمی‌تواند در سوریه بماند

تولد احساسی مریم سعادت با حضور زی زی گولو

اجرای زنده از آهنگ «شقایق» توسط آرمان گرشاسبی

سال 2025 می‌تواند سال مهمی برای تعویض ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد

شاخ خشکیم به ما سردی عالم چه کند

مشاور وزیر نفت: اگر کاهش مصرف صورت نگیرد، افزایش تولید هم حریف ناترازی بنزین نمی‌شود

مربی اسبق تیم ملی دور از نیمکت و در حال مصاحبه !

جزئیات پاداش مدال‌آوران المپیک از زبان قاضی‌زاده هاشمی

محرومیت 22 بازیکن پرسپولیس و کیا

بارسلونا شیر بی‌دفاع در آشیانه

دردسر جدید استقلال؛ شکایت بازیکنان بوسنیایی به فیفا