راه ترقی

آخرين مطالب

اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت دانش

اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن دی اکسید را به میزان 130 تن کاهش دهد و حدود 11 درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.
اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO 1.0 Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.
این قطار که در خط 1 مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.
قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطارها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطارهای تمام فلزی سنتی می‌کند.
این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول 37.2 مایل با 41 ایستگاه به کار گرفته شده است.
طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود 11 درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه است.
این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با 7 درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود 130 تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت 100 هکتار درخت است.
قطارهای فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر
الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.
قطار CETROVO 1.0 نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیازهای حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.
با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود 25 درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.
قطارهای فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطارهای فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.
نوری در انتهای تونل
توسعه CETROVO 1.0 در سال 2021 آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر 2024 مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال 2024 توانست به سرعت 140 کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی 80 کیلومتر در ساعت برای قطارهای متروی چین فراتر است.
این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از 50 ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال 2024 نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.
این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطارهای راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.
این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1012932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علت کمبود روغن خوراکی در بازار مشخص شد

کاهش 30 تا 40 درصدی فروش شیرینی نسبت به سال گذشته

هزینه هر جستجو برای گوگل چقدر تمام می‌شود؟

نماینده مجلس: دستمزدها با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های معیشت تعیین شود

رد شایعه جنجالی درباره آرمین سهرابیان

تارتار امسال از پرسپولیس بازیکن نمی‌گیرد

شمس آذر سومین بازیکن را هم جذب کرد

پایان شایعات در مورد تنها صربستانی لیگ برتر

بیانیه رسمی فرانتیر درباره اخراج نورماگمدوف از هواپیما

کمپانی: حریف عالی است اما فقط برد می‌خواهیم!

پایان کار سعید صادقی در پرسپولیس

فلاحت پیشه: لوایح «پالرمو» و «CFT» را با 15 «حق شرط» تصویب کرده بودیم

کرملین: امضای توافقنامه جامع راهبردی با ایران اهمیت زیادی برایمان دارد

آخرین وضعیت لایحه بکارگیری اشخاص در مشاغل حساس در مجلس

پدرها قهرمان بچه‌هاشونن

الان زندگی ما به نقص فنی خورده !

حضور «محمود کریمی» صدای جذاب خندوانه به عنوان کارگردان در فیلم فجر 43

دو سال حبس برای مجتبی پوربخش بابت شکایت ژیلا صادقی

ماجرای دکلمه‌ای که محمدرضا شریفی‌نیا خواند و اشک دکتر شریعتی درآمد

فرزند «شهید وحیدی» این‌طور روز پدر را به پدرش تبریک گفت

ثبت روزانه 170 هزار تخلف ورود غیرمجاز به طرح‌های ترافیکی تهران

همتی: مهمترین دغدغه کشور باید ثبات‌بخشی به اقتصاد باشد

پرسپولیس در دو راهی انتخاب سرمربی؛ بلاتکلیفی پایان می‌یابد؟

نامه پرسپولیس به الوکره برای پرداخت پول رضایت‌نامه گندوز

بهترین گل‌های ماه دسامبر لیورپول

وقتی ستارگان اجسام تمرینی شدند

در حاشیه یک قرارداد جدید؛ رازهای فرهاد و بطائح!

تأکید عجیب موسیمانه بر جذب 2 بازیکن

بخش‌هایی از دیدار فرزندان شهدای مدافع حرم با رهبر انقلاب

همتی: مهمترین دغدغه سیاسیون بایستى «ثبات بخشی» به اقتصاد و «پیش‌بینی پذیرکردن» آن باشد

آهنگ شنیدنی «پدر» با صدای آرون افشار

تصاویری از سونامی یخ در سیبری

آیا شبیه‌سازی صوت دیگران توسط هوش مصنوعی جایز است؟

شعر انتخابی مجید آزارش در شب سوم

همترازی صنعت چینی و بلور ایران با محصولات خارجی

زنگ خطر بحران آبی در ایران به صدا در آمد؛ مصرف 2 برابر حد مجاز

آماری عجیب از خرید و فروش طلا در کشور

داماش در آستانه فروپاشی

تصمیم عجیب آینتراخت؛ مرموش در ترکیب اصلی!

شارژ روحی بارسلونا با آیفون‌های طلایی!

بوتاس: به دنبال راهی برای بازگشت به فرمول یک هستم

ستاره ناپولی در آستانه پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن

دست برتر مثلث بارسلونا مقابل رئال

استقلال بازی با نساجی را لغو کرد!

ثابتی: اعضای مجمع تشخیص آراء خودشان را نسبت به مسئله CFT و پالرمو شفاف کنند

توضیحات مقام وزارت دفاع درباره الحاق یک هزار فروند انواع پهپاد به ارتش

قرعه‌کشی جدول نمایش آثار «فیلم فجر»؛ «صیاد» فیلم افتتاحیه شد

آزادی یک زندانی مالی بعد از 23 سال حبس

مولودی‌خوانی و جشن میلاد امام علی (ع) در بندرعباس و هرمز

رتبه اول ایران در منطقه از لحاظ تعداد پژوهش‌های اخلاق پزشکی