راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ آلودگی هوا؛ ‌گذار از مدیریت بحران به حکمرانی سیستمی نوشتارها

سرمقاله ایران/ آلودگی هوا؛ ‌گذار از مدیریت بحران به حکمرانی سیستمی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایران / «آلودگی هوا؛ ‌گذار از مدیریت بحران به حکمرانی سیستمی» عنوان یادداشت روز در روزنامه ایران به قلم محمدجعفر قائم‌پناه است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بررسی روند شاخص‌های کیفیت هوا در کلانشهرهای ایران طی دهه گذشته، تصویری نگران‌کننده از ناکارآمدی رویکردهای مدیریتی در مواجهه با این چالش ملی ارائه می‌دهد. گفته می‌شود سالانه 40 هزار مرگ زودرس در کشور منتسب به آلودگی هوا است. این آمار هشداردهنده نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌هایی چون نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و پایش آلاینده‌های صنعتی، همچنان رویکرد کشور در مواجهه با ابربحران آلودگی هوا، از جنس مدیریت بحران، موقت و ناپایدار است.
مطالعه تطبیقی تجارب جهانی در مواجهه با معضل آلودگی هوا نشان می‌دهد کشورهایی که توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیر در این حوزه دست یابند، رویکردی سیستمی و چندوجهی را در پیش گرفته‌اند. تجربه موفق شهرهایی چون لندن، توکیو و سئول نشان می‌دهد بهبود کیفیت هوا مستلزم اتخاذ سیاست‌های یکپارچه در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، صنعت، انرژی و شهرسازی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند دولت الکترونیک و تجارت دیجیتال است.
در ایران قانون هوای پاک مصوب سال 1396 چهارچوب حقوقی مناسبی برای حکمرانی کیفیت هوا فراهم کرده است. این قانون با تعیین وظایف و مسئولیت‌های دقیق برای 21 دستگاه اجرایی، زمینه را برای اقدام هماهنگ در جهت کاهش آلودگی هوا فراهم آورده است. با این حال تحلیل عملکرد دستگاه‌های مسئول نشان می‌دهد همچنان شکاف عمیقی میان الزامات قانونی و واقعیت‌های اجرایی وجود دارد.
چالش‌های ساختاری در اجرای قانون هوای پاک را می‌توان در چند سطح بررسی کرد. در سطح نهادی، تعدد دستگاه‌های مسئول و نبود هماهنگی کافی میان آنها روند اجرای قانون را کند کرده است. در سطح اقتصادی، محدودیت منابع و نبود سازوکارهای تأمین مالی پایدار، مانع از اجرای کامل طرح‌های کاهش آلودگی شده است. در سطح فنی و تکنولوژیک هم وابستگی صنایع و حمل و نقل به فناوری‌های قدیمی امکان دستیابی به استانداردهای مطلوب را محدود کرده است.

دولت چهاردهم با درک این چالش‌ها تلاش کرده است رویکرد نوینی را در این زمینه در پیش بگیرد. برگزاری منظم جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در حضور اینجانب و ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست و با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه، هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود، تلاشی برای عبور از چالش‌های موجود و ‌گذار از رویکرد مبتنی بر مدیریت بحران به حکمرانی سیستمی است. این کارگروه در حقیقت تلاشی برای تمهید یک سازوکار نهادی برای به وجود آوردن امکان هماهنگی عمودی و افقی میان نهادهای مسئول است.
از آنجا که دولت وفاق ملی سلامت عمومی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود می‌داند، در مواجهه با مسأله آلودگی هوا، رویکردی جامع را دنبال خواهد کرد. این رویکرد شامل استانداردسازی سوخت، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بویژه انرژی خورشیدی، و آمایش سرزمینی هوشمندانه است. در این راستا انتقال صنایع آب‌بر به سواحل مکران و توسعه تجارت دریامحور، نه تنها به کاهش فشار بر منابع آبی فلات مرکزی کمک می‌کند، بلکه با کاهش حمل و نقل زمینی و توزیع متوازن‌تر فعالیت‌های صنعتی، به بهبود کیفیت هوا نیز می‌انجامد. در این منظومه توجه به نقش عوامل اقتصادی هم در تشدید یا کاهش آلودگی هوا واجد اهمیت است. تجربه نشان داده است صرفاً وضع قوانین و مقررات، بدون در نظر گرفتن انگیزه‌های اقتصادی ذی‌نفعان، نمی‌تواند به نتایج پایدار منجر شود. بر همین اساس معتقدم هرگونه مداخله دولتی برای اثربخشی، باید برای حل مسأله، مجموعه‌ای از مشوق‌ها و بازدارنده‌های اقتصادی را پیش‌بینی کند.
در حوزه حمل و نقل که مهم‌ترین منبع انتشار آلاینده‌ها در کلانشهرهاست، لازم است توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان فرسوده، اصلاح نظام یارانه‌ای سوخت و حمایت از گسترش خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار قرار بگیرد. در ادوار گذشته به دلیل عدم یکپارچگی حکمرانی در این زمینه، تلاش‌ها نتیجه درخشانی به بار نیاورده است. دولت وفاق ملی تلاش خواهد کرد با اراده حاکمیتی، همه کنشگران مداخله‌گر در این حوزه را با محوریت قانون هوای پاک به سمت اقدام هماهنگ و یکپارچه هدایت کند.
در بخش صنعت، لازم است سیاست‌ها بر پایش مستمر آلاینده‌ها و اعمال استانداردهای سخت‌گیرانه استوار باشد. نصب سیستم‌های پایش آنلاین در واحدهای صنعتی بزرگ، امکان نظارت دقیق بر میزان انتشار آلاینده‌ها را فراهم می‌آورد. همچنین باید برنامه‌های حمایتی برای نوسازی تجهیزات و بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع تدوین شود. جایگزینی تدریجی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر، بویژه نصب پنل‌های خورشیدی در واحدهای صنعتی، یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش انتشار آلاینده‌هاست که علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، به پایداری تأمین انرژی صنایع نیز کمک می‌کند.
مطالعات نشان می‌دهد اعمال استانداردهای زیست‌محیطی سخت‌گیرانه، در بلندمدت می‌تواند محرک نوآوری و ارتقای بهره‌وری در صنایع باشد. این استانداردها صنایع را وادار به بازنگری در فرایندهای تولید و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پاک می‌کند که علاوه بر کاهش آلایندگی، اغلب به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های تولید نیز منجر می‌شود.
با این حال نمی‌توان انتظار داشت صنایع به تنهایی و بدون حمایت‌های فنی و مالی، مسیر ‌گذار به تولید پاک را طی کنند. هزینه‌های اولیه نوسازی تجهیزات و نصب سیستم‌های کنترل آلودگی، می‌تواند برای بسیاری از صنایع، بویژه صنایع کوچک و متوسط، بازدارنده باشد. در این شرایط طراحی نظام انگیزشی متوازن که ترکیبی از مشوق‌ها و جریمه‌ها را شامل می‌شود، ضروری است. به عنوان مثال می‌توان از درآمد حاصل از جریمه‌های آلایندگی برای ارائه تسهیلات کم‌بهره به صنایعی که به دنبال ارتقای فناوری‌های زیست‌محیطی هستند، استفاده کرد.
نکته مهم دیگر ضرورت درک ارتباط متقابل میان سیاست‌های زیست‌محیطی و سیاست‌های صنعتی است. تجربه نشان داده است سیاست‌های محیط زیستی که بدون توجه به واقعیت‌های بخش صنعت تدوین می‌شوند، نه تنها به اهداف خود نمی‌رسند، بلکه می‌توانند به توسعه اقتصاد زیرزمینی و غیررسمی منجر شوند. از این رو لازم است سیاست‌های کنترل آلودگی صنعتی در چهارچوب یک استراتژی توسعه صنعتی پایدار تدوین شوند که در آن، اهداف زیست‌محیطی و اقتصادی به صورت یکپارچه دیده شده‌اند.
توجه به نقش شهرسازی در کیفیت هوا از دیگر ابعاد مهم رویکرد جدید است. طراحی شهری نامناسب و گسترش بی‌ضابطه شهرها، نه تنها وابستگی به خودروی شخصی را افزایش می‌دهد، بلکه با کاهش فضای سبز و اختلال در جریان هوا، شرایط را برای تشدید آلودگی فراهم می‌آورد. در این راستا، لازم است بازنگری در طرح‌های جامع شهری با رویکرد توسعه پایدار و متوازن در دستور قرار بگیرد.
نقش آموزش و فرهنگ‌سازی نیز در موفقیت برنامه‌های کاهش آلودگی هوا انکارناپذیر است. تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد که تغییر رفتار شهروندان و اصلاح الگوهای سفر درون‌شهری، مستلزم برنامه‌های آموزشی مستمر و اطلاع‌رسانی شفاف است. در این زمینه، باید همکاری با نهادهای آموزشی، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد تقویت شود.
مسأله آلودگی هوا یک چالش پیچیده و چندوجهی است که حل آن نیازمند مشارکت همه ارکان جامعه است. تجربه دهه‌های گذشته نشان داده است رویکردهای بخشی و مقطعی نمی‌توانند به نتایج پایدار منجر شوند. آنچه امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، حرکت به سمت حکمرانی سیستمی و یکپارچه است. در این مسیر نقش نهادهای مدنی و رسانه‌ها در شکل‌دهی به گفتمان عمومی و مطالبه‌گری تخصصی بسیار کلیدی است.
با وجود تمام چالش‌ها، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از تحول در نظام حکمرانی کیفیت هوا دیده می‌شود. تقویت ساختارهای نهادی و اولویت‌یابی این مسأله برای دولت، نویدبخش حرکتی جدی به سمت بهبود کیفیت هواست. بی‌تردید این مسیر طولانی و پرچالش خواهد بود، اما با تکیه بر دانش تخصصی، تجارب جهانی و مشارکت همه جانبه می‌توان به آینده‌ای روشن‌تر امیدوار بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1015559/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نرخ بیکاری جهانی کاهش یافت

دریافت طلای رایگان بدون قرعه کشی فقط با ثبت نام ( فرصت محدود )

برد بایرن با درخشش گورتسکا

گل اول لیورپول به برنتفورد توسط نونیز

گل دوم لیورپول به برنتفورد توسط نونیز

رکورد طناب زدن در یک دقیقه شکسته شد

با گذشت یک ماه از بلاتکلیفی هنوز خبری از معرفی سرمربی جدید پرسپولیس نیست!

پنالتی که گریزمان در دیدار مقابل لگانس از دست داد

مدیرعامل سپاهان: قانون سقف بودجه باید اصلاح می‌شد

زیاد النخاله: ایران حمایت همه جانبه‌ای از ما به عمل آورد

در عیادت رهبر انقلاب از علی رازینی در سال 77 چه گذشت؟

سردار سلامی شهادت دو تن از قضات انقلابی کشور را تبریک و تسلیت گفت

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت دو قاضی برجسته

پیام تسلیت سیدحسن خمینی در پی شهادت حجج اسلام و المسلمین رازینی و مقیسه

کارمند سیا اتهامات خود درباره درز اطلاعات حمله اسرائیل به ایران را پذیرفت

از فردا جلو من لنگ می‌ندازن

پدر بودن یعنی خسته‌ای، ولی هیچ‌کس نباید بفهمه!

مستند «توقیف» به نمایش درمی‌آید

موفقیت از آن کسانی میشه ک دنبالشن

ترکیب سریال «شهرزاد» و «خاتون» با صدای محسن چاوشی و علیرضا قربانی

«تمنا»، اوج یک سنتور نوازی زیبا با اجرای استاد پرویز مشکاتیان

هشدار وزارت بهداشت درباره تب مالت؛ شیر تازه مصرف نکنید

استخدام 5500 نیروی جدید در اورژانس کشور

واژگونی اتوبوس در برخورد با وانت؛ 18 نفر مصدوم شدند

آماری از انصراف دانشجویان پزشکی از خودکشی

تصویر و صدای جَو سیاره ی مریخ

صحبت های دلنشین اردشیر رستمی

شعر انتخابی راهان پارسی در فصل سوم

معاون اسبق بانک مرکزی: قانون بانکداری بدون ربا، نظام بانکی را از بانکداری خارج کرد

شرایط دریافت درگاه پرداخت کارگزاران رمزپول اعلام شد

وزیر اقتصاد: عرضه اولیه شرکت توسعه نیشکر خروج بانک‌ها از بنگاهداری را وارد مرحله جدید کرد

2 هزار تن گوشت مازاد دامداران خرید حمایتی می‌شود

ماجرای حذف کارت سوخت و اختصاص یارانه بنزین به کارت بانکی اشخاص چیست؟

از دست رد دیویس به رئال تا مشکلات انتقال رشفورد به میلان در حواشی فوتبال جهان

سیتی در آخرین لحظه مرموش را با تخفیف خرید

گل دوم وولفسبورگ به بایرن‌مونیخ توسط محمد آمورا

شاید انگلیس در جام جهانی دو بلینگام داشته باشد!

توقف فوتبال در انگلیس؛ جان هوادار در خطر بود

حضور پرشور هواداران ناپولی برای بدرقه تیم، پیش از جدال حساس امشب مقابل آتالانتا

تیم فلیک قوی‌ تر شد؛ بازگشت مدافع بارسا بعد از 5 ماه

گل اول لگانس به اتلتیکومادرید توسط ناستاسیچ در دقیقه 49

گل اول لانس به پاری‌سن‌ژرمن توسط انزولا

10 سال قبل در چنین روزی؛ 5 گل لواندوفسکی در 9 دقیقه

پاسخ آنچلوتی به اظهارات اخیر سیمئونه علیه رئال مادرید

سردار نقدی: آینده رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نابود شد

رونمایی از شهر شناوری نیروی دریایی سپاه؛ فرمانده کل سپاه از این پایگاه راهبردی بازدید کرد

پیام آملی لاریجانی در پی شهادت 2 قاضی عالی‌رتبه دیوان عالی کشور

مالک شریعتی: اجرای FATF به زیان کشور تحت تحریم است

پیام تسلیت مخبر در پی شهادت قضات انقلابی و شجاع دستگاه قضا

خاطره شهید رازینی از احیای دادگاه ویژه روحانیت با نظر امام خمینی(ره)