برخی از درگیریهای دهه 60 در شمال کشور اطلاعی ندارند
فرهنگ و هنر
بزرگنمايي:
راه ترقی - ایلنا / مهدی مددکار با اشاره به اینکه فیلم «شمال از جنوب غربی» یکی از سختترین پروژههای تولید در دوران حرفهای او بوده، تاکید کرد که تنشهای دهه 60 در مازندران قابلیت ساخت چند فیلم دیگر را دارد.
مهدی مددکار، تهیه کننده فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» که در بخش اصلی چهلوسومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، با اشاره به فراز و نشیبهای ساخت این اثر گفت: فیلمهای زیادی در ایران در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است و من نیز در این حوزه کار کردهام اما در سینمای ایران از تنشهای همان مقطع تاریخی در شمال کشور اثری دیده نمیشود. این یکی از معضلات سالهای اخیر سینمای کشور بوده که صرفا تنشهای نقاطی خاص را در آثارمان نشان میدادیم و به بسیاری از واقعیتها در دیگر نقاط کشور از جمله شمال، بیتوجه بودیم.
من از نزدیک با تنشهای شمال کشور در دهه 60 برخورد داشتم و تمامی آنچه به تصویر کشیده شده نیز در شمال کشور رخ داده است اما کمتر به آن پرداخته شده است. برخی از شمال صرفا تصور کباب خوری و تفریح و خوشگذرانی را در ذهن دارند و از درگیریهای دهه 60 اطلاعی ندارند و به همین علت ساخت چند فیلم در این رابطه امری تکراری نیست و میتواند ابعاد مختلف تنشهای شمال کشور را به تصویر بکشد و تصورات رایج را از بین ببرد.
اتفاقاتی که در آن مقطع زمانی در شمال کشور رخ داده است این ظرفیت را دارد تا آثار دیگری نیز در مورد آن ساخته شود و همگی میتوانند جنبههایی بدیع نیز داشته باشند. ما شهدایی در این اتفاقات و این خطه از کشور دادیم که کاش بیشتر به آنها بپردازیم.
مددکار با اشاره به روند ساخت پروژه «شمال از جنوب غربی» گفت: تلاش شده تا تعامل بالایی داشته باشیم و نسخههای متعددی را برای فیلم نوشتیم و میان گروه نویسندگان همراهی بسیاری شکل گرفت؛ حمید زرگرنژاد در کارگردانی توانمند است و نگاهش به متن این است که ابتدا باورش داشته باشد و بعد آن را به تصویر بکشد. او سعی داشت با متن همراه شود البته تولید لوازم و شرایط خود را دارد ولی متن همانی است که نوشته شده و در جریان تولید تعامل وجود داشت و فیلم حاصل نگاه مشترک است.
«شمال از جنوب غربی» نگاه ملی و همچنین مردمی دارد و عموما موضوعهای پیچیده و شخصیتپردازیهای جذاب، مخاطب را پیگیر کرده تا با آن ارتباط برقرار کند و برای من در خلق این فیلم، همراهی مخاطب و ماندگاری اثر در درجه اول اهمیت قرار داشت. فیلم به شدت پرهیجان و دارای تعلیقهای دنبالهدار است که برای اجرای دقیق این محتوا وقت و انرژی بسیاری گذاشته شده تا اجرای صحنههای اکشنِ میدانیِ متفاوتی داشته باشیم.
تهیه کننده فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» خاطرنشان کرد: جمع کردن این همه چهره درجه یک سینمایی نیز از جمله قسمتهای دشوار ساخت این اثر بود اما از این دشوارتر حمل اسلحه و انفجار در قسمتهایی از کشور و در مقاطعی از زمان بود که نیاز به هماهنگیهای متعدد داشت.
برای مثال ما چندین مدت کار خود را به انتخابات تعطیل کردیم زیرا انفجار و حمل سلاح در آن ایام ممنوع بود و مشخصا این از دشواریهای ساخت فیلمهای پرتنش است. پشت صحنه فیلم به خوبی نمایانگر این است که چقدر ساخت این فیلم سخت بود. صرفا برای برداشت و تصویربرداری یک سکانس ما مجبور شدیم که ساعتها وسایل خود را از یک رودخانه منتقل کنیم تا به لوکیشن مورد نظر برسیم.
با وجود تمامی این دشواریها اما اثری درخور در مقابل دیدگان مخاطبان قرار گرفته است و خوشبختانه نیز تا به این لحظه جزو فیلمهای مورد توجه مردم در این جشنواره بودهایم.
او گفت: باتوجه به اینکه در شهرستانهای متعددی مشغول فیلمبرداری بودیم و فیلم ما به یک شهرک سینمایی محدود نمیشد و تقریباً هر روز در یک شهرستان در حال فیلمبرداری بودیم و همچنین با توجه به خط روایی داستان که در حین فیلمبرداری تغییراتی رخ داد، سبب شد که ضبط این اثر بیش از زمان مقرر طول بکشد و نشد که همکاری طولانیتری با بعضی از عوامل که به پروژههای دیگری متعهد بودند، داشته باشیم. در کل این پروژه جزو سختترین کارهای من بود اما مشخصا ارزش این همه سختی را داشت.
این تهیهکننده در پایان تاکید کرد: ما برای هر پلان از فیلم زحمات متعددی کشیدیم و هر ثانیه از تصاویر ما ارزشمند است. با این وجود ما در جشنواره فجر حاضر شدیم تا بازخورد رسانهها، مردم و منتقدین را دریافت کنیم. گفته میشود که فیلم طولانی است و ما نیز با آغوش باز این انتقادات را میپذیریم و نظرات مخاطبین را اعمال میکنیم. بهترین نتایج معمولا از دل همین همفکریها و همکاریها حاصل میشود و ما نیز مشخصا می خواهیم بهترین تدوین ممکن برای فیلم انجام شود و نسخهای ایده آل در اکران عمومی به تصویر کشیده شود.
-
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹:۰۱
-
۶ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1025631/