راه ترقی

آخرين مطالب

نقدی بر «شمال از جنوب غربی»؛ فرمِ عالی و محتوای خالی فرهنگ و هنر

نقدی بر «شمال از جنوب غربی»؛ فرمِ عالی و محتوای خالی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / «شمال از جنوب غربی» فیلم فرم است؛ استانداردهای بالایی در هارمونی عوامل اجرایی به خود می‌بیند اما این ظرف زیبا، خالی از محتوا است و نمی‌تواند همپای فرم، مخاطب را پای داستان سراسیمه خود نگه‌دارد.
جدیدترین ساخته حمید زرگرنژاد، فیلم خوش‌فرمی است. برای تصویربرداری آن، فکر شده است و مهندسی جالبی برای این کار تدبیر شده است به همین دلیل، مخاطب، اکثر صحنه‌های مهم فیلم را از زوایای مختلف مشاهده می‌کنند.
اما تمام امتیاز فیلم در سبد فرم تعبیه شده است. «شمال از جنوب غربی» فیلم خوش‌ساختی است که خالی از محتوا می‌زند. سوژه جالبی برای پرداخت دارد اما روایت را سراسیمه تعریف می‌کند. به این سراسیمگی، باید گنگی را نیز اضافه کرد. یک‌سوم ابتدایی فیلم، مملو از آدم‌هایی است که با عجله بر روی پرده رژه می‌روند و از التهاباتی سخن می‌گویند که مخاطب، چندان در جریان آن نیست. برای کاهش این میزان گنگی، متنی قبل از شروع فیلم منتشر می‌شود تا مخاطب با آن پیش‌فرض، به استقبال سکانس‌های ابتدایی برود اما تعدد سکانس‌های متوالی و تکثر آدم‌های تاثیرگذار سبب می‌شوند تا مخاطب آن ارتباط بهینه و زیرساختی را با داستان برقرار نکند.
برخی هیجانات بی‌دلیل ابتدایی، بر ماهیت فیلم اثر منفی گذاشته. لازم است تا فیلم در تدوین مجدد، افتتاحیه سلیس‌تری را برای مخاطب تدارک ببیند تا آن رشته ارتباطی مخاطب با فیلم، از همان ابتدا، محکم تعریف شوددر ادامه، ریتم به‌درستی، کمی کندتر می‌شود و داستان می‌تواند تمرکز خوبی بر روی هسته مرکزی داشته باشد و مخاطب، با فرونشستن آن گردوخاک‌های ابتدایی، می‌تواند با نقطه ثقل داستان ارتباط بگیرد اما به‌واسطه گنگی یک‌سوم ابتدایی، این ارتباط، شکل خدشه‌داری دارد و علامت‌سوال‌هایی راجع برخی ارتباط‌ها و صورت‌مساله مطرح می‌شود که برخی از آنها تا پایان فیلم مشخص نمی‌شود.
در یک‌سوم انتهایی، داستان موفق می‌شود عصاره واحدی از آن چیزی که می‌خواهد را به دست آورد. صحنه‌های اضافی چندانی در این قسمت دیده نمی‌شود و فصل فینال، به‌شکلی قابل‌باور و در انتظار مخاطب رخ می‌دهد.
«شمال از جنوب غربی» همان‌گونه که عنوان شد، فیلم خوش‌ساختی است. قواعد فرم را می‌داند و هارمونی دقیقی برای این تعریف در نظر می‌گیرد. فیلم، یک صحنه انفجار بسیار چشم‌گیر دارد که همین سکانس، به‌تنهایی می‌تواند منجر به افتخارآفرینی برای فیلم شود. بازی‌های فیلم علی‌الخصوص مصطفی زمانی، روان هستند و درگیری ذهن مخاطب با چالش‌های داستان را تشدید می‌کنند. مشکل اما طراحی‌های داستانی است که اجازه نداد تا روایت از فیلتر خالص‌سازی عبور کند. برخی هیجانات بی‌دلیل ابتدایی، بر ماهیت فیلم اثر منفی گذاشته و برخلاف جریان داستان رقم می‌خورد. بنابراین لازم است تا فیلم در تدوین مجدد، افتتاحیه روان‌تر و سلیس‌تری را برای مخاطب تدارک ببیند تا آن رشته ارتباطی مخاطب با فیلم، از همان ابتدا، محکم تعریف شود چرا که غلظت داستان و شکوه استانداردهای فرمیک به کار رفته در فیلم به‌اندازه‌ای است که اگر مخاطب، با یک‌سوم ابتدایی داستان ارتباط بگیرد، هضم مابقی داستان و وجوه بصری آن، کار چندان دشواری برای وی نخواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1025682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بررسی نحوه ثبت قراردادهای یکسان در معاملات اموال غیرمنقول

بازار طلا ترمز برید؛ نگاهی به تغییرات قیمتی در بازار طلا و سکه

تا بُنِ دندان مسلح مقابل پرسپولیس

خرید 9 میلیون یورویی الهلال در لیست بازی پرسپولیس

اروپا یک میلیارد یورو خرج کرد!

احمدزاده به دنبال فراموشی اتفاق تلخ در تقابل با الهلال

مدیر جدید برای رفتن به سیتی عجله دارد

آمدن به میلان را به خدا سپرده بودم

همدردی آنری با پپ: من هم این شرایط را تجربه کردم

برنامه‌ریزی یوونتوس برای حفظ کولوموانی

شکست تیم ملی هاکی ایران مقابل آلمان

کارهای تاکتیکی کارتال در ریاض بازیکنان را به وجد آورده

وکیلی: سمفونی وفاق، محلی برای سازهای ناکوک باقی نگذاشته است

بروجردی: دولت سوئد در دام گروهک تروریستی منافقین قرار گرفته است

درخواست رئیس‌جمهور از مردم برای مدیریت مصرف انرژی

فرمانده کل ارتش: نهضت خودکفایی و خوداتکایی از نیروی هوایی آغاز شد

اتهام‌زنی علیه ایران از قلب پناهگاه تروریست‌ها

عضو هیات رئیسه مجلس: قانون انتخابات شوراها به تغییرات اساسی نیاز دارد

شکیب شجره بازیگر فیلم دست تنها: قاتل من نقش های من است و خودم را فدای آنها میکنم

ثقفی کارگردان فیلم دست تنها : عیبی ندارد بعضی صحنه ها آزار دهنده باشد

شکیب شجره بازیگر فیلم دست تنها : برای این فیلم از ساعت 5 صبح با گاری کار کردم و حدود یک ماه 15 کیلو کم کردم

فراستی: در جشنواره های خارجی فیلمی خریدار دارد که وطن فروشی کند!

فتوکال«خاتی» با حضور ستارگان مطرح سینما

گلایه امیر آقایی از یک مدیر سینمایی : شما به فیلم خودت، مجوز نمی‌دهی! پس ما چه بسازیم؟

«اشک هور» ؛ ادامه‌ی روند زندگی شهید علی هاشمی است نه تکرار «اسفند»

همکاری جالب و ریتمیک کودک و پیانو!

سرقت تلفن همراه با ایجاد تصادف صوری

هواشناسی هشدار داد؛ آغاز بارش و افزایش سرما در بیشتر مناطق کشور

آتش‌سوزی در شرکت پتروشیمی با 6 مصدوم

ربیعی: 48.7 درصد از کودکان کار و خیابان بازمانده از تحصیل هستند

پل‌های ریلی دیگر نمی‌لرزند

نویسنده معروف به تجاوز و قاچاق انسان متهم شد

طلسم واگذاری ایران خودرو شکسته می‌شود؟

نامه پزشکیان به فرزین: بانک مرکزی تنها متولی رمزارز است

عیدی امسال کارمندان چقدر افزایش یافته است؟

یک تیم از هفته نوزدهم لیگ برتر محروم شد!

مدیر زنان پرسپولیس: استاندارد ما مثل آقایان است

پرسپولیس بعد از بازی الهلال در ریاض می‌ماند

مدیرعامل استقلال راهی امارات شد

عباسی: یحیی به من لطف داشت اما الان روبروی او هستم

حلالی: باید بیرانوند را تشویق می‌کردید

بیانیه اعتراضی رئال به‌خاطر یامال بود!

الهلال مقابل پرسپولیس آبی پوش شد

سعید عزت منتظر تکرار بازی با النصر

سردار از لیست خط خورد!

کمال خرازی در دیدار رئیس مجلس عراق: آتش‌بس نشان داد مقاومت همچنان قدرتمند است

بند مخصوص جاسوسان مرتبط با ایران در اسرائیل

یوسف پزشکیان: پس دولت دارد چه کار می‌کند؟

نامه پزشکیان به رئیس کل بانک مرکزی درباره «بازار رمز ارز»

روایت روزنامه عبری از دیدار امشب نخست وزیر اسرائیل و ترامپ: مهمترین مسئله از دیدگاه نتانیاهو، ایران است