نمایشگاهی که خودروی زیر میلیارد نداشت
اقتصاد
بزرگنمايي:
راه ترقی - تسنیم /یکی از نکات مهم نمایشگاه خودروی تهران را باید عرضه خودروهای وارداتی که بعضاً چینی بودند عنوان کرد، خودروهایی لوکس که هیچ کدام زیر 1 میلیارد تومان نبودند و همه برای اقشار خاصی به نمایش گذاشته شده بودند.
امسال نیز همانند سالهای گذشته نمایشگاه خودرو تهران در بهمن ماه در شهر آفتاب برگزار شد. اما این بار دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور تمایلی به حضور در نمایشگاه نداشتند و همین امر در همان ساعات نخست فعالیت نمایشگاه محسوس بود. چرا که برخی از بازدید کنندگان نمایشگاه علت حضور خود را بررسی محصولات جدید و خودروهای اقتصادی عنوان میکردند که با نبود آنها ناامید می شدند.
البته یکی از نکات مهم این نمایشگاه را باید عرضه خودروهای وارداتی که بعضاً چینی بودند عنوان کرد. خودروهایی که هیچ کدام زیر 1 میلیارد تومان نبودند و همه برای اقشار خاصی به نمایش گذاشته شده بودند.این امر در حالی است که در برگزاری نمایشگاه باید ضمن معرفی محصولات جدید به سبد درآمدی مردم هم توجه شود تا تمام افشار بتوانند از نزدیک با خودروهای دلخواه خود آشنا و نسبت به خرید آنها اقدام کنند.
موضوع مهمی که در این نمایشگاه به هیچ عنوان مورد توجه برگزارکنندگان نبود و آنها بیشتر ترجیح می دادند تا با عرضه محصولات گران قیمت عایدی خود را از نمایشگاه امسال تهران بیشتر کنند.
روی هم رفته نمایشگاه امسال مانند سال گذشته جولانگاه محصولات چینی در انواع مدل ها بود به نوعی چینی ها دائقه مشتریان ایرانی را به خوبی شناسایی کرده و خودروهای پر رنگ لعاب خود را با شرایط ویژه عرضه میکنند. از آن طرف مشتری بعد از خرید این خودروها در بازار سرگردان تأمین قطعات اولیه آنها می شود. موضوعی که هنوز هیچ تدبیری برای آن نشده و فقط خودرو با روشهای جذاب فروخته می شود و خبری از خدمات پس از فروش نیست.
در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی، علاوه بر پرداخت مبالغ قابل توجه برای خرید، با مشکلات بسیاری در تامین قطعات مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شدهاند؛ و متأسفانه شرکتهای فروشنده خودرو هیچ تعهدی برای تأمین لوازم یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور میشوند. در برخی موارد، قیمت این قطعات از نمونههای ژاپنی و اروپایی نیز بیشتر است.
البته یکی از نکات مثبتی که در این نمایشگاه وجود داشت حضور محصولات وارداتی جدید آنهم با مدل های روز بود که این موضوع برای بازدید کنندگانی که در خیابان فقط خودروهای وارداتی کارکرده دیده بودند به نظر جذاب می رسید اما نمایش این خودروها ویترین شرکتها برای جذب خریدار بیشتر بود و در نهایت نه تنها خبری از افزایش عرضه آنها با افزایش نرخ تعرفه واردات نیست بلکه خریدارانی هم که این خودروها را از سامانه یکپارچه خریده اند بلاتکلیف هستند و نمی دانند در نهایت خودروی آنها کی به دستشان خواهد رسید.
در ششمین نمایشگاه خودرو تهران محصولاتی مانند بی وای دی سیل، بی وای دی دیسترویر، مزدا 3، مزدا CX-30، هونگچی H5 هیبرید، MG ZS، MG 3، سئات آتکا، وویا فری، هیوندای سوناتا، هیوندای سانتافه و… از جمله خودرو هایی بودند که اولین حضورشان را در نمایشگاه خودرو تهران تجربه می کردند و این موضوع مورد توجه بازدید کنندگان هم بود .
هر چند در کنار خودروهای چینی، محصولاتی از خودروسازان ژاپنی، کرهای و آلمانی به نمایش در آمده یا رونمایی شدند اما برندهای چینی بیش از محصولات دیگر ظرفیت نمایشگاه را به خود اختصاص داده و حجم زیادی از بازدید کنندگان را به سمت خود جذب کرده بودند.
در نمایشگاه امسال تهران تعدادی از شرکت های مونتاژکار و خودروساز چینی اقدام به رونمایی از برندهای خودروی خارجی از جمله لاماری اکو، ام وی ام X77 ، کراس اوور 7 نفره MG RX9، هونگچی اچ 5 هیبرید، فیدلیتی الیت، اف 35 فورس 5.5 تن، اف 38 نسخه گازسوز کردند.
"MDF کار" خودرو وارد می کند
نکته جالب دیگر این نمایشگاه را باید عرضه یک برند توسط شرکت های مختلف عنوان کرد به عنوان نمونه دو شرکت خود را واردکننده محصولات کیا و یک شرکت که تولیدکننده "ام دی اف" بود خود را واردکننده محصولات بی وای دی معرفی می کرد و حتی در قالب طرح هایی مدعی بودند محصولات را با خدمات مناسب به دست خریدار می رسانند. این در حالی است که واحدهای نظارتی اصلا ً به عواقب فروش خودرو توسط این شرکت های بی نام نشان توجهی ندارند و سرنوشت خریداران خودروهایی که این شرکت ها مدعی هستند امکان واردات آنها را دارند معلوم نیست.
در مجموع اکثر بازدید کنندگانی که امسال به نمایشگاه آمده بودند از سر کنجکاوی می خواستند خودروهای جدید را ببیند و در نهایت برای خرید خودرو انتخاب مناسب را انجام دهند.اما طبیعی بود که قیمت بالای این خودروهای لوکس و چینی خرید را برای مردم غیر ممکن کرده بود و عمدتاً با انداختن چند عکس و نشستن بر روی خودروها نمایشگاه را با حسرت ترک می کردند.
البته نمایشگاه تنها به خودروهای بنزینی و گازوئیلی اختصاص نداشت بلکه خودروهای هیبریدی و برقی هم حضور داشتند. علاوه بر این عرضه خودروهای سنگین، کامیونت و حتی موتورسیکلت نیز انجام شده بود تا شاید بتواند میزان بازدیدکنندگان را افزایش دهد.
-
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸:۰۷
-
۲۵ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1025750/