راه ترقی

آخرين مطالب

با حافظ زندگی‌ می‌کنم انديشه

با حافظ زندگی‌ می‌کنم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /محمد شمس لنگرودی با بررسی اینکه «چرا حافظ شاعر عجیبی است» می‌گوید: کتاب حافظ برای من فقط کتاب نیست بلکه یک‌جور زندگی کردن با خودم از طریق حافظ است.
این شاعر که بهمن‌ماه امسال تصحیح او از دیوان حافظ منتشر شده است، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دیگر کتاب جدید خود «درک من از درک حافظ و زیبایی‌شناسی او» گفت: تصورم این است که درک من از درک حافظ و زیبایی‌شناسی او با دوستان دیگر کمی و شاید خیلی فرق داشته باشد؛ حدودا 50 سال است که حافظ می‌خوانم و در شعرش دقیق می‌شوم و حدود 30 سال است که دارم بر روی شعر حافظ کار می‌کنم.
او افزود: مطمئن نیستم که حافظ عارف بوده یا نه. به‌نظرم مهم‌ترین مسئله و مشغله حافظ، «شعر» بوده است. این درک را به مرور در یک کتاب مفصل‌ به نام «درک من از درک حافظ و زیبایی‌شنایی او» نوشته و به نشر نگاه داده‌ام که در حال آماده‌سازی برای چاپ است.
شمس اظهار کرد: انتشار این کتاب، برای من مسئله حساسی است؛ می‌خواهم دقت بیشتری بر روی آن داشته باشم و به‌گونه‌ای نباشد که بعدا بگویم خوب می‌شد به این نکته بیشتر توجه می‌کردم. مرتب دارم کتاب را مرور می‌کنم، گاه جایی چیزی اضافه می‌کنم و گاه چیزی را کم. این روزها بیشتر بر تاریخ تصوف تمرکز می‌کنم و عرفان را بیشتر نگاه می‌کنم تا ببینم چه جنبه‌هایی از عرفان روی حافظ تأثیر داشته است. اینکه چه جنبه‌های فکری و زیبایی‌شناختی بر شعر حافظ تأثیر داشته، مهم است. اگر بعدا به‌نظر خودم رسید که‌ کتاب آمادگی کامل برای چاپ دارد، منتشرش می‌کنم.
او با اشاره به اینکه این کتاب در حدود 500 صفحه خواهد بود، تأکید کرد: می‌خواهم کتابی که منتشر می‌شود، کتابی باشد که به دل خود من بنشیند و بگویم همینی بود که می‌خواستم درباره درکم از درک حافظ بنویسم.
این شاعر و منتقد ادبی درباره اینکه حافظ از شاعرانی است که هر کسی درک متفاوتی از شعرش دارد و شاید بتوان گفت در تاریخ شعر، شاعر عجیبی است، گفت: در این کتاب به این نکته پرداخته‌ام که «چرا حافظ شاعر عجیبی است؟»؛ یک نکته این است هر شعری که تمام شاعران پیش و بعد از حافظ می‌گفتند درباره یک موضوع بود، مثلاً اگر درباره عرفان شعر می‌گفتند، فقط درباره عرفان بود، اگر شعر مدح بود، از ابتدا تا انتها مدح بود. اما شعر حافظ این‌طور نیست. در یک غزل حافظ، بیت‌ها الزاما به هم مربوط نیستند، یک بیت عرفانی است، یک بیت طنز است و بیت دیگر نیست‌انگارانه است. فقط حافظ توانسته این کار را انجام دهد؛ اما به‌رغم تفاوت‌ها در هر بیت، شاهد یک‌دستی هم در غزلش هستیم. جذابیت و رمزآمیز بودن حافظ به همین دلیل است.
او در ادامه با تأکید بر اینکه فقط حافظ توانسته این کار را انجام دهد، گفت: بعد از حافظ و در دوره سبک هندی تقریبا همه شاعران همین کار را کرده‌اند و ابیاتشان الزاما به هم ربطی ندارد اما نتوانسته‌اند مانند حافظ فضای یک‌دستی به دست بیاورند؛ نه اینکه اصلا نتوانسته باشند اما مانند حافظ نتوانسته‌اند وجه عاطفی به شعر بدهند تا شعر یک‌دست و تأثیرگذار شود وگرنه صائب و کلیم و عرفی شاعران کوچکی نبودند اما این توانایی و یک‌دستی عاطفی را نداشتند و عجیب بودن حافظ در آن است.
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به وسواسی که برای انتشار این کتاب دارد، انتظار مخاطبان چه زمان به سرانجام می‌رسد، گفت: خودم دلم می‌خواهد هرچه زودتر کتاب تمام شود. عید سال گذشته، به ناشر گفته بودم دیگر می‌تواند شروع به چاپ کند اما قبل از چاپ، دو نسخه به من بدهد تا نگاهی به آن بیندازم و کتاب را دوباره نگاه کنم. ناشر هم کتاب را چاپ کرد و همان نگاه دوباره باعث شد یک‌سال دیگر هم بر روی کتاب کار کنم. دقیقا نمی‌دانم نسخه نهایی را چه زمانی به ناشر خواهم داد. 
شمس لنگرودی در ادامه خاطرنشان کرد: برای من کتاب حافظ، فقط کتاب نیست بلکه یک‌جور زندگی کردن با خودم از طریق حافظ است. شاید این‌طور بگویم، بهتر باشد زیرا هربار که کتاب حافظ را باز می‌کنم، نکته جذابی در آن می‌بینم، هر دفعه که این کتاب را باز می‌کنم شعرها بر من اثر عاطفی قوی‌ای می‌گذارد بنابراین دارم با آن زندگی می‌کنم و نمی‌دانم کی‌ تمام می‌شود. البته این را هم بگویم هرروز بر روی این کتاب کار نمی‌کنم. هیچ‌گاه بر روی هیچ ‌کاری متمرکز نمی‌شوم. دو سه‌ ماه است سراغش نرفته‌ام، هرگاه خلوتی پیدا کنم و تمرکز دیگری بر روی آن‌ بگذارم فکر کنم سه‌چهار ماه دیگر تمام شود. 
شمس لنگرودی بر اساس کتاب «درک من از درک حافظ و زییایی‌شناسی او»، تصحیحی از «دیوان اشعار حافظ» را هم در سال 1403 در نشر نگاه منتشر کرده است.
او در پیش‌سخن این تصحیح نوشته است: «در کتاب «درک من از درک حافظ و زیبایی‌شناسی او» که در موسسه انتشاراتی نگاه در دست انتشار است به تفصیل درکم را از حافظ و شعر او شرح داده‌ام. بر اساس آن درک است که دیوان حاضر را تهیه کرده‌ام. یعنی با در نظر داشتن درکم از درک حافظ نسبت به هستی و زیبایی‌شناسی، از میان واژه‌های متفاوت در دیوان‌های مختلف حافظ، واژه‌هایی را برگزیده‌ام که به‌زعم من به حافظ نزدیک‌تر است. با این اوصاف، کار من نه در عرصه پژوهشی، بلکه زیبایی‌شناختی است؛ یعنی تمرکز من نه روی قدیمی‌تر بودن بلکه حافظانه‌تر بودن بوده است. البته گفته و ناگفته قصد بسیاری از پژوهشگران نیز همین بود ولی درک‌ها و نگاه‌ها و انگیزه‌ها و راهبردهای متفاوت به نتایج متفاوتی می‌رسد؛ چنان‌که درک من از درک حافظ بسیار متفاوت است از درک مثلا استاد پرویز ناتل خانلری؛ که در نتیجه ما را به گزینش واژه‌های متفاوت می‌رساند...
نکته اصلی سخنم در کتاب «درک من از درک حافظ و زیبایی‌شناسی او» این است که استفاده حافظ از تعابیر و تفاسیر و لحن و زبان و واژه‌های عرفانی الزاما دلیل بر عارف بودن نیست. مشغله حافظ شعر است و همه امور از جمله عرفان برای او محمل و امکانی برای از قوه به فعل درآودن شعر است. اعتبار حافظ، استعاری کردن همه امور در شگردهای نبوغ‌آسای زبان است.»
حافظ‌خوانی محمد شمس لنگرودی را در این ویدئو بشنوید.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1026349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرپرست اداره‌کل استاندارد استان تهران: مردم برای سرمایه‌گذاری، طلای آب‌ شده نخرند

وقتی دیویس برای بایرن رپ می‌خواند! تمدید قرارداد تا 2030 با یک تیزر تماشایی

فحاشی به مدیرعامل، عامل درگیری بازیکن با هوادار!

عادل فردوسی پور: رقابت در آسیا دیگر نابرابر شده است

نیلوفر اردلان: امروز اشک شوق ریختم؛ فوتبال زنان و مردان ندارند، از کشورهای عربی عقب افتادیم!

شکست عجیب لیل مقابل تیم دسته دومی در ضربات پنالتی؛ بزرگترین کامبک تاریخ؟

کریستیانو رونالدو 40 ساله شد؛ هنوز هم یک پدیده در دنیای فوتبال

گل‌ها و مهارت‌های برتر رودریگو پالاسیو، گلزن آرژانتینی سال‌های کم‌فروغ اینتر

درخواست پرسپولیس از ای‌اف‌سی برای هفته پایانی

یاسین سلمانی و یک فرصت طلایی که از دست رفت!

فرجی جدیدترین سه رقمی پرسپولیس

پزشکیان: تاکنون 20 میلیون مترمکعب گاز در روز توسط مردم صرفه جویی داشتیم

جزئیات عفو و تخفیف مجازات 3 هزار و 126 نفر از محکومان عمومی و انقلاب

پاسخ پزشکیان به تهدید ترامپ برای صفر کردن صادرات نفت ایران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران: بیمه دی هم راستا با بنیاد در خدمت رسانی به جامعه ایثارگری

داودنژاد: «کفایت مذاکرات» حرف مستهجن نمی زند

مهسا طهماسبی: دیگر تحمل توهین ها را ندارم!

رویا میرعلمی بازیگر نقش مادر در «کفایت مذاکرات»: خودم یک پسر 18 ساله دارم

کارگردان «کفایت مذاکرات»: به دنبال ساخت کمدی با محتوا هستم

انتقاد تند تهیه کننده «پسر دلفینی 2» به داوری در رابطه با انیمیشن‌ها

دو شبکه تلویزیونی HD شدند

مجید اسماعیلی: به فیلم سازان نمی توانیم بگوییم چی بساز

آهنگ «تنهایی» با صدای فریدون آسرایی

آمار دانش‌آموزان دبستانی بازمانده از تحصیل اعلام شد

جاده چالوس پس از 4 روز انسداد بازگشایی شد

آموزش و پرورش: دریافت پول برای ارائه کارنامه ممنوع است

روایت یک زیارت

گرافن کلید طلایی دستیابی به فناوری 6G است

کتابی جالب که درباره نقص عضو برای کودکان صحبت می‌کند

افزایش تولید نفت و گاز با وجود تحریم‌ها

گل یا پوچ ایران خودرو بازار سهام را گیج کرد؛ وضعیت بورس امروز 17 بهمن 1403

استقلال و همان گزینه‌های پرسپولیس!

تصمیم نهایی لژیونر جوان ایران در تابستان

یک وی‌ای‌آر به لیگ برتر اضافه شد

رونالدو به ایران نمی‌آید، مگر به دو دلیل!

حضور 4 آزادکار در فینال رنکینگ کرواسی

واکنش رئیس الهلال به شعارهای جنجالی مقابل پرسپولیس

دنیامالی: می‌توانیم در ایران با بالاترین سطح میزبانی‌ها را برگزار کنیم

درستکار: رنکیگ کرواسی را به عنوان مسابقات تدارکاتی می‌بینیم

درخشان: کار دورسون قشنگ و جالب نبود

بازگشت درویش به انتخابات فدراسیون!

ترامپ: توافق صلح‌آمیز هسته‌ای راستی‌آزمایی‌شده با ایران را ترجیح می‌دهم

لاهوتی: پزشکیان محور تحقق وفاق است

زیدآبادی: ترامپ در مورد ایران به رمز و کنایه، هدف و استراتژی‌اش را آشکار کرد

یادداشت محسن رضایی درباره اقتصاد آمریکا در دوره ترامپ

واکنش سخنگوی قوه‌ قضائیه به صدور پروانه وکالت سعید مرتضوی: باید بررسی کنیم

نشست خبری انیمیشن «پسر دلفینی 2» در کاخ رسانه

از آرزوی رویا میرعلمی تا انتقاد مهران غفوریان در نشست مطبوعاتی «کفایت مذاکرات»

«رکسانا» در سانس ویژه روز ششم جشنواره فیلم فجر 43

علی اوجی: «شوهر ستاره» فیلم گران‌تری از «دست تنها» است