راه ترقی

آخرين مطالب

کاهش سهم CNG در سبد سوخت و بحران واردات بنزین اقتصاد

کاهش سهم CNG در سبد سوخت و بحران واردات بنزین
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تسنیم / رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ کشور از افزایش واردات بنزین در سال جاری به 3 میلیارد دلار خبر داد و گفت: واردات بنزین در سال گذشته 2 میلیارد دلرا بوده و یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش واردات، بی‌توجهی به صنعت CNG و کاهش مصرف این سوخت پاک است.
محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد که میزان واردات بنزین در سال 1402 که بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود 3 میلیارد دلار افزایش یافته و یکی از مهم‌ترین دلایل این وابستگی به واردات، بی‌توجهی به صنعت سی‌ان‌جی و کاهش مصرف این سوخت پاک است.
وی افزود: در دهه 80، سیاست‌های کلان کشور بر افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروهای سبک متمرکز بود و این سیاست توانست رشد افسارگسیخته مصرف بنزین را کنترل کند، اما طی سال‌های اخیر، این روند معکوس شده و هر سال شاهد کاهش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها هستیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در خصوص دلایل کاهش سهم این سوخت پاک در سبد سوخت خودروهای کشور گفت: یکی از این دلایل، کاهش تولید خودروهای دوگانه‌سوز است، در گذشته، بخش قابل‌توجهی از خودروهای داخلی به‌صورت دوگانه‌سوز تولید می‌شدند، اما خودروسازان داخلی عملاً تولید این خودروها را متوقف کرده‌اند؛ این سیاست باعث شده تا تقاضا برای سوخت سی‌ان‌جی به‌شدت کاهش یابد و مصرف بنزین افزایش پیدا کند.
وی افزود: موضوع بعدی عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز است؛ در سال 1398، شورای اقتصاد مصوبه‌ای را برای تبدیل بیش از یک میلیون خودروی بنزینی به دوگانه‌سوز تصویب کرد که می‌توانست مصرف بنزین را کاهش دهد؛ اما این طرح به دلیل عدم تأمین منابع مالی و نبود برنامه اجرایی مناسب، متوقف شد و ظرفیت بالقوه‌ای که می‌توانست در کنترل مصرف بنزین کمک کند، از بین رفت.
جوهری عدم واردات خودروهای دوگانه‌سوز را از دلایل کاهش سهم CNG‌ دانست و گفت: در حالی که بسیاری از کشورها در حال توسعه و واردات خودروهای گازسوز و کم‌مصرف هستند، ایران سال‌هاست که از واردات خودروهای دوگانه‌سوز غفلت کرده است. این در حالی است که ورود خودروهای گازسوز می‌توانست به کاهش مصرف بنزین و رونق دوباره صنعت سی‌ان‌جی کمک کند.
وی ادامه داد: عدم حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی، از دلایل افت سهم CNG در تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل کشور است؛ جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با مشکلات جدی در تأمین هزینه‌های جاری، پرداخت حق‌العمل و نگهداری تجهیزات مواجه هستند و بسیاری از این جایگاه‌ها به دلیل ضرردهی در آستانه تعطیلی قرار دارند، و این امر باعث شده که دسترسی به سی‌ان‌جی برای مصرف‌کنندگان سخت‌تر شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ تصریح کرد: افزایش شدید هزینه‌های جایگاه‌های سی‌ان‌جی، به‌ویژه قبوض برق از مشکلات جدی این صنعت است؛ در سال جاری، هزینه برق جایگاه‌های سی‌ان‌جی به‌شدت افزایش یافته است؛ در حالی که حق‌العمل جایگاه‌داران متناسب با این افزایش هزینه‌ها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، دیون دولتی و حتی حقوق و مزایای پرسنل برای بسیاری از جایگاه‌ها غیرممکن شده است.
وی افزود: نتیجه این سیاست‌های اشتباه، کاهش مصرف سی‌ان‌جی و افزایش وابستگی به بنزین مستقیماً باعث افزایش نیاز به واردات سوخت شده است؛ اگر دولت به‌جای حمایت از سی‌ان‌جی، میلیاردها دلار صرف واردات بنزین کند، نه‌تنها هزینه‌های کشور افزایش می‌یابد، بلکه امنیت انرژی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.
جوهری با طرح این سوال که "دولت چگونه برای واردات بنزین میلیاردها دلار بودجه دارد، اما برای حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی هیچ اقدامی نمی‌کند؟"، گفت: آیا تأمین حق‌العمل جایگاه‌داران سخت‌تر از پرداخت هزینه‌های سنگین واردات بنزین است؟ یا مشکل، بی‌توجهی به این صنف است؟
وی ادامه داد: چرا باید پول کشور صرف واردات بنزین شود، درحالی‌که می‌توان با حمایت از جایگاه‌های سی‌ان‌جی، مصرف بنزین را کاهش داد؟ اگر جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش می‌یابد؛ پس چرا دولت به‌جای پیشگیری، هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل می‌کند؟"
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ خاطرنشان کرد: اگر جایگاه‌های سی‌ان‌جی حمایت شوند، نیاز به واردات بنزین کاهش می‌یابد، اما دولت به‌جای حل ریشه‌ای مشکل، هزینه‌های اضافی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.
وی افزود: چند روز پیش، جایگاه‌داران با نصب بنر، هشدار دادند که با این شرایط امکان ادامه فعالیت شبانه‌روزی وجود ندارد و هم‌اکنون جایگاه‌ها به‌دنبال تعطیلی شیفت شب خود هستند تا در شرایطی که هنوز حق‌العمل 1403 آنها تصویب و ابلاغ نشده، از هزینه‌های خود کم کنند؛ نصب بنرها که ادامه‌دادن با این شرایط امکان‌پذیر نیست، یک اعتراض نمادین نبود، بلکه فریادی برای شنیده شدن بود.
جوهری اذعان داشت: جایگاه‌داران همیشه کنار مردم و دولت بوده‌اند، اما حالا احساس می‌کنند دولت آن‌ها را رها کرده است، اگر مطالبات آن‌ها جدی گرفته نشود، چه کسی پاسخگوی مشکلاتی خواهد بود که در تأمین سوخت CNG پیش خواهد آمد؟
وی ادامه داد: اگر توسعه صنعت CNG ادامه دار می‌شد و حمایت از بخش های مختلف این صنعت، از جمله بخش توزیع سوخت و نظام جایگاه‌داری انجام می‌شد، اصلا کشور از صادرکننده بنزین به واردکننده بنزین تبدیل نمی‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1034816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیرانوند صدر را نشان می‌دهد

استقلال به پرسپولیس: با کارتال توافق نکردیم!

آتشبار مهاجم تراکتور برای بازگشت به صدر

ماندگاری: صحبت درباره داشتن بادیگارد و حیوان خانگی در قرارداد ماتزاری مضحک است

اعتراض تند ذوب به داوری بازی با سپاهان

مقایسه صحنه مشکوک به اخراج نیازمند در دربی اصفهان و اخراج امید عالیشاه مقابل سپاهان

ویدیویی از تمارض‌های مرتنس بازیکن گالاتاسرای که صدای تیم‌ها را در لیگ ترکیه درآورده است

محرومیت از دربی بیخ گوش 5 ستاره پرسپولیس

مهدی پاشا: گزینه استقلال برای دستیاری ماتزاری

اعتراض پژمان ماندگاری مدیررسانه ای استقلال به تعویق نیفتادن دربی

ماندگاری، مدیررسانه ای استقلال: بختیاری زاده از برخی بحث های هواداری ناراحت بود و استعفا داد

صحبتهای ماندگاری درباره توافق استقلال و عدم توافق پرسپولیس با ماتزاری

امیر عابدینی: عدالت این بود که بین من و تاج مناظره برگزار شود!

امضای قرارداد با ماتزاری تا یکی دو روز آینده انجام می شود

لوکاس هرناندز بازیکن پاری‌سن‌ژرمن بعد از یک ضربه پنالتی به جنسیت فرزند متولد نشده خود پی برد

پیمان یوسفی: من هم ممکن است روزی تحت فشار کاری را مرتکب شوم که آن کار قابل دفاع نباشد!

تاریخ بازی‌های رئال و بارسا عوض شد

حضور دلگرم‌کننده مدیران استقلال در اردوی تیم

امیر عابدینی: مطمئن باشید آقای بهاروند به نفع آقای تاج انصراف می دهد

داستان روبیالس و جنی هرموسو تمام نشد

پسر لئو راه پدرش را دنبال می کند

خبر شیرین برای استقلال؛ ماشاریپوف آمد

کارتون حمید سحری؛ قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان

مجید جلالی: اگر می خواهیم آینده را داشته باشیم، از الان باید تیم 5 سال آینده را در نظر بگیریم

واکنش وزیر به اعتراض کفاشیان و عزیزی‌خادم در فیفا

مجید جلالی: کشور ما از نظر ظرفیت های نیرو انسانی در فوتبال بی نظیر است

مجید جلالی: آسیا در آینده ویتنام، تایلند و ازبکستان را به عنوان قدرت های فوتبال خواهد داشت

مجید جلالی: روند تیم ملی نوجوانان حاصل یک کار منطقی و اصولی است

تشریح وظایف مدیرفنی فدراسیون فوتبال از زبان مجید جلالی در فدراسیون فوتبال

ادعای والتز: اگر ایران بمب هسته‌ای داشته باشد، اسرائیل را نابود می‌کند

افزایش اختیارات استانداران بزودی تصویب می‌شود

سکانسی عاشقانه از سریال شهرزاد با صدای محسن چاووشی

کدام استان‌ها فردا تعطیل‌اند؟

پلیس راهور: در این هفته حتی سفر ضروری هم انجام ندهید

ویدئویی ترسناک از یک ربات انسان‌نما با شباهت بی‌نظیر به انسان

صحبت های شنیدنی از شمس لنگرودی

پیش بینی قیمت دلار 4 اسفند 1403

هشدار دستگاه قضا به خریداران سکه و ارز

الاکلنگ بازی خودرو در شب عید

ویلاهای خالی بی‌گاز شدند

ارزبری نوین از ایران؛ سوءاستفاده از کارت های بازرگانی یک بار مصرف

آربیتراژ؛ سکه دو روی بازارها

بازار طلا در موقعیت جدید؛ شیوه خرید طلا از سوی مردم تغییر کرد

مس رفسنجان بالاخره پیروز شد!

علی فتح‌الله‌ زاده:سهراب بختیاری‌زاده مظلوم واقع شده است

علی فتح‌الله‌ زاده: استقلال مظلوم‌ترین تیم در چندسال اخیر است

حامد حدادی: تا روزی که بتوانم بازی میکنم

علی فتح‌الله‌ زاده:کاری که کارتال نتوانست در آسیا انجام دهد ، سهراب بختیاری‌زاده انجام داد

گل‌به‌خودی؛ النصر 2-2 الاتفاق

برد الاهلی در شب اشتباهات عجیب حریف