راه ترقی

آخرين مطالب

جنگ که تمام شد، بیدارم کن فرهنگ و هنر

جنگ که تمام شد، بیدارم کن
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایرنا / «در سایه سرو» تلاش چشم‌گیری است که بیش از هر چیز، اهمیت دغدغه‌مندی و سادگی در قصه‌گویی را در میان انیمیشن‌های پرزرق‌وبرق به رخ می‌کشد و به یاد هنرمندان می‌آورد که تازه پس از جنگ باید بیدار شد و اثرات آن را روایت کرد. 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سینمای ایران و جهان سرشار از آثاری است که در میانه جنگ، آن را نقد می‌کنند. آثاری که به تعبیری می‌خواهند ضدجنگ باشند و با تاکید بر اثرات مخرب آن در هنگامه جنگ، به نقد آن بپردازند. از «غلاف تمام فلزی» کوبریک تا آثار سینمای دفاع مقدس ایران که بدون سوگیری هم نیستند. سینمای ایران البته سعی داشته با تولید فیلم‌هایی چون «قارچ سمی»، «دست‌های خالی»، «شیدا» و... به اثرات جنگ بر روان و جسم انسان‌ها بپردازد اما اغلب این آثار با نگاه به منافع هر کشور، با جهت‌گیری به دفاع از یک جبهه خاص پرداخته و اثرات ویرانگر جنگ بر جبهه دیگر را به فراموشی سپرده‌اند.
در این میان است که «در سایه سرو» دیده می‌شود؛ انیمیشنی با ساختار مینیمال و بدون هرگونه اضافه‌گویی. اثری که بدون تاکید بر زمان و مکانی خاص، بی‌آن‌که برچسب دفاع از کسی یا جایی را بر پیشانی بزند، قصه می‌گوید و میان هیاهوی آتش جنگ در این روزهای جهان، آن را نقد می‌کند.
«در سایه سرو» روایت دختر و پدری است که در ساحلی بی‌نشان، زندگی می‌کنند. پدر، ناخدایی است که از اختلال روانی برجامانده از جنگ رنج می‌برد و دختر را نیز رنج می‌دهد. جنگی که همسرش را از او گرفته و در آستانه آن است که دخترش را نیز از او جدا کند؛ غافل از آن‌که دریا، تصمیم دیگری برای آنها گرفته است.
«در سایه سرو» به شکلی دقیق، از صدای آب بهره می‌برد؛ دریا عنصری مهم در زندگی این پدر و دختر است و در جای‌جای اثر نیز حضور پررنگی دارد. دریا، روزی عضوی از خانواده آنها را گرفته و حالا با فرستادن یک وال بر ساحل، مانع رفتن دختر می‌شود. گویی سازندگان اجازه دادند تا دریا برای روایت آنها هم تصمیم بگیرد.
هوشمندی آنها زمانی است که پدر، پس از آن‌که تلاش می‌کند وال را از ساحل جدا کند و به دریا بفرستند، سوار بر قایق به میانه دریا و بر روی عرشه کشتی می‌رود. میزانسنی تشکیل می‌شود که دختر در این سمت آب و در ساحل و پدر روی عرشه کشتی و روبه‌روی او ایستاده؛ شمایلی که یادآورِ رویارویی در یک جنگ است؛ جنگ تمام شده اما هنوز همه لحظات آن، در ذهن ناخدا تکرار و بازتعریف می‌شود.
بازار
«در سایه سرو» تلاش کرده تا با ساده‌گویی و پرهیز از به کارگیری جزئیات، قصه بگوید. آسمان، آب، دریا، کشتی و... همه ساده و بدون جزئیات هستند؛ با همان قالبی که در نقاشی‌های کودکی همه ما حضور داشتند؛ البته که کشتی جزئیات بیشتری دارد. قاب‌های روی دیوار، فرش، رادیو و گلدان. کشتی برای ناخدا بیشتر شبیه خانه است تا خانه‌ای که در ساحل دارد. دیوارهای آن را رنگ می‌زند و به گلدان‌هایش آب می‌دهد؛ جایی که برای دفاع از خانواده تلاش کرده، برای او بیشتر شبیه خانه است تا سقفی بالای سرش در ساحلی امن.
آن چه مهم است تلاش به ثمر نشسته‌ای‌ است که کارگردان برای گره‌گشایی از وضعیت ناخدا انجام می‌دهد. پدر، درگیر اختلال است و هر صدا و تصویری، او را به یاد جنگ می اندازد. از میانه اثر که مخاطب متوجه این موضوع می‌شود، نمادها بهتر نمایان می‌شوند، مرغ‌های دریایی تمثیل موشک بر خود می‌گیرند و روی سر پدر و دختر پرواز می‌کنند.
قصه از بار دراماتیک ارتباط پدر و دختر هم بهره خوبی می‌برد؛ در جایی از قصه دختر آب می‌شود و پدر روی زمین می افتد و می‌شکند. در اینجاست که هوشمندی در بهره‌گیری از سبک مینیمال در کنار دوبعدی بودن اثر، به کمک سازندگان می‌آید تا با ایجاز هرچه تمام‌تر، آنچه در ذهن دارند را تصویری سازند.
«در سایه سرو» تلاش چشم‌گیری است که بیش از هر چیز، اهمیت دغدغه‌مندی و سادگی در قصه‌گویی را در میان انیمیشن‌های پرزرق‌وبرق به رخ می‌کشد و به یاد هنرمندان می‌آورد که تازه پس از جنگ باید بیدار شد و اثرات آن را روایت کرد

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1041774/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل اول لیل به دورتموند توسط هارالدسون؛ دورتموند 1-1 لیل

بریس اودگارد؛ گل ششم آرسنال به آیندهوون

گل هفتم آرسنال به آیندهوون توسط کالافیوری

خلاصه دیدار الریان و الاهلی

گل دوم رئال مادرید توسط براهیم دیاز

گل اول آیندهوون به آرسنال

گل چهارم آرسنال به آیندهوون توسط اودگارد

گل پنجم آرسنال به آیندهوون توسط تروسار

توضیح گلر نساجی درباره درگیری جنجالی ساکت و یحیی

دستور پزشکیان برای رفع موانع استارتاپ‌ها

گل اول رئال مادرید به اتلتیکو مادرید توسط رودریگو

500مین بازی در لیگ قهرمانان

ضربه سایبری به تیر دروازه خورد؛ آیندهوون 0-0 آرسنال

گل اول آرسنال توسط تیمبر در دقیقه 18؛ آیندهوون 0 - آرسنال 1

ضربه خودخواهانه وینیسیوس؛ رئال مادرید 1-0 اتلتیکومادرید

ضربه به زیر طاق دروازه؛ آیندهوون 0-2 آرسنال

گل اول دورتموند توسط آدیمی ؛ دورتموند 1-0 لیل

والورده یک گل را خرید؛ رئال مادرید 1-0 اتلتیکومادرید

گل سوم آرسنال توسط میکل مرینو در دقیقه 31

گل اول اتلتیکومادرید به رئال مادرید توسط خولیان آلوارز در دقیقه 32

معمای پ‌ک‌ک و تردیدهای آنکارا

جان‌به‌لب‌رسیده‌ها

بندبازی مدیرکل

بحران ریزش بدنه اجتماعی دولت بعد از حذف ظریف؟

گرد و خاک در کاخ سفید برای زلنسکی گران تمام شد

سیگنال مذاکراتی خروج ظریف و همتی از دولت برای غرب

نقش نهادهای خارج از دولت در بازار ارز از زبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه

تتر بالای دلار رفت؛ تحلیلی بر بازار ارز و طلا در روزی که گذشت

پیش بینی قیمت طلا و سکه 15 اسفند 1403

توقف پروژه‌های عمرانی یعنی از بین بردن زمینه اشتغال

اسکوچیچ: آماده پیروزی در خانه حریف هستیم

توفان 8 دقیقه‌ای شاگردان ربیعی

عزیزی: یک روز میگویم چرا نمی‌خواهند تراکتور قهرمان شود

ضربه سر خطرناک واناکن؛ بروخه 1-1 استون ویلا

گل دوم استون ویلا توسط میشل؛ بروخه 1-2 استون ویلا

موقعیت فیرمینو؛ الریان 0-2 الاهلی

گل سوم استون ویلا توسط آسنسیو؛ بروخه 1-3 استون ویلا

گل اول الریان توسط گوئدس ؛ الریان 1-2 الاهلی

عکس العمل وحید بیاتلو سرمربی آریو اسلامشهر در اعتراض به بازی شاگردانش

حسین عبدی : برخی خیلی خوشحال شدند که ما مقابل ژاپن شکست خوردیم

نورانی نژاد: دولت و حامیانش الان به زمین سفت برخورد کرده‌اند

روسیه: لفاظی اروپا برای استفاده از "مکانیزم ماشه" غیرقانونی است

اتحادیه اروپا: ایران فورا به برجام بازگردد!

شوخی آقای خواننده با رز رضوی وایرال شد

چهره ها/ استایل سِت زوج سریال «گردن‌زنی» جلب‌توجه کرد

سریالی که استانداردهای صداوسیما را از کف هم پایین‌تر برد!

انیمیشن ایرانی برنده اسکار 2025 را تماشا کنید

تصویری از همسر اول و دوم «فریبرز عرب نیا»

مواضع جدی در عراق و مصر علیه سریال جنجالی «معاویه»

خاطره بازی با «می‌زند باران به شیشه»؛ قطعه‌ای با صدای مرحوم فتحعلی اویسی