راه ترقی

آخرين مطالب

بازگشت به صحنه آقای کارگران با قدم زدن روی لبه تیغ! فرهنگ و هنر

بازگشت به صحنه آقای کارگران با قدم زدن روی لبه تیغ!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - مهر / اگر به کارنامه هنری نادر برهانی‌مرند، نویسنده و کارگردان تئاتر نگاهی بیندازیم، متوجه ویژگی‌هایی چون تجربه گرایی و تمرکز بر وجوه انسانی خواهیم شد که همین عوامل آثار او را متمایز می‌کند.
گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال 1403 با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش‌های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش‌هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.
در این گزارش به سراغ نادر برهانی‌مرند رفته‌ایم.
نادر برهانی‌مرند متولد 1349، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر با مدرک کارشناسی ارشد رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر است. وی داور چندین جشنواره معتبر تئاتری کشور در ادوار مختلف بوده است و انتشار چند جلد کتاب از دیگر فعالیت‌های فرهنگی اوست.
وی اولین عامل شخصی خود در جذب شدن به جهان تئاتر را حضور در خانواده‌ای فرهنگی می‌داند و برخورد با نمایشی به نام «چاه» در سنین نوجوانی که بنا به گفته خود، اگر این جرقه شکل نمی‌گرفت شاید مسیر متفاوتی در نسبت با وضع کنونی وی در انتظار برهانی‌مرند بود.

راه ترقی


سرانجام غیبت 8 ساله؛ «هدویگ »
او در قالب نمایش‌های مختلف بارها، مخاطبان را به فکر فرو برده است و حالا پس از 8 سال دوری از کارگردانی، پس از نمایش «سردار» که در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر در سال 1395 روی صحنه رفت در سال 1402 با نمایش « هدویگ » به صحنه تئاتر بازگشت؛ این نمایش از 29 آذر تا 2 بهمن در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت و نظرات بسیاری از منتقدان و فعالان این حوزه را جلب کرد.
این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «مرغابی وحشی» هنریک ایبسن بود که با نگاه بینامتنی برهانی‌مرند جلوه متفاوتی پیدا کرده بود؛ انتخاب متنی از ایبسن در نگاه اول، انتخابی هوشمندانه به نظر نمی‌آمد، زیرا مخاطب امروزه از فضاهای کلاسیکی چون ایبسن گریزان است و قصد دارد چیزی ببیند که برای امروزه روزش ثمره‌ای داشته باشد. در نظر گرفتن این موضوع توسط برهانی‌مرند و نگارش متنی متفاوت با حرفی تازه براساس «مرغابی وحشی» یک اقدام شایسته بود. نگارش متنی متناسب با فضای امروز مردم سبب شد که « هدویگ » اثری درخور انسان معاصر این شهر باشد که در طول روز با حجم وسیعی از هیاهو و ازدحام افکار مواجهه است و شاید تئاتر آخرین سنگر او برای در امان ماندن از این حجم از تشویش فکری است. این نمایش، حول محور 2 فضای مجزا پیش می‌رود که در یک طرف نمایشنامه نویسی، در حال تماشای روایت اثر خود است و در طرفی دیگر شاهد زیست 2 خانواده از 2 طبقه اجتماعی و اقتصادی مجزا هستیم که پسر خانواده سرانجام خانه را به دلیل رفتارهای غیراخلاقی پدر ترک می‌کند و زیست فقیرانه‌ای را خارج از گستره حمایت پدر، آغاز می‌کند و در این حین رازهایی را که وجه سیاه شخصیت پدر را آشکار می‌کند، برملا می‌سازد.
ساده سازی مفاهیم پیچیده انسانی در قالب نمایش‌
از ویژگی‌های آثار برهانی‌مرند تلاش بر نمایشی کردن مفاهیم پیچیده انسانی در آثارش است و گویا که وی سعی دارد کاری کند که مخاطب از فاصله ورود به سالن اجرا تا خروج، دستاورد و خوراک فکری تازه‌ای داشته باشد و دست خالی سالن را ترک نکند، شاید این امر از نظر عام موضوعی طبیعی جلوه کند اما واقعیت این است که یکی از بحران‌های امروزه تئاتر ایران نبود اندیشه غنی در آثار نمایشی است که بزرگترین سهم را در دفع مخاطب از این هنر دارد، زیرا اگر دستاورد مطلوبی پس از تماشای یک نمایش به تماشاگر دست ندهد در نهایت به شکلی ناخودآگاه تماشای تئاتر را امری بیهوده تلقی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که این اقدام را از زیست فرهنگی خود حذف کند.

راه ترقی


ریسک‌پذیری توام با تجربه‌گرایی
نادر برهانی‌مرند که پس از غیبتی طولانی به سراغ نمایش « هدویگ » آمد؛ در طول کارنامه کاری خود بارها نشان داده است که تجربه کردن را در سبک‌های مختلف دوست دارد برای مثال او پس از نمایش «سردار» که یک اثر کمدی در فضای دفاع مقدسی بود، بازگشتی به فضای تئاتر غربی دارد و این میل به تجربه سبک‌های مختلف در تولید اثر نمایشی چه در کسوت نویسنده و چه در قامت کارگردان ناشی از ریسک‌پذیری او دارد که باعث می‌شود از خطر عواقبی چون پس‌زده شدن از جانب مخاطب و … بگریزد و پا به میدان تجربه بگذارد. شاید عاملی که برهانی‌مرند را در هر اثر نسبت به اثر پیشین ممتاز می‌کند، همین ریسک‌پذیری او است، با وجود اینکه شاید بتوان گفت عمده فعالان تئاتری چنین ریسک‌هایی را به جان نمی‌خرند و تغییری در سبکی که پس از طی کردن آزمون و خطاهای متعدد، پیدا کرده‌اند، ایجاد نمی‌کنند.
مردی که تسلیم نمی‌شود!
برهانی‌مرند در مصاحبه‌ای عنوان کرد که «عهد کرده است، هرگز تسلیم نشود». گویا این جمله به شکلی پرتکرار در کارنامه کاری او حس می‌شود و آثار او عمدتاً یک وجه انسانی را در اشکال گوناگون دنبال می‌کند.
برهانی‌مرند در جایی از آرتور میلر و هنریک ایبسن تحت عنوان معلم یاد می‌کند و ادای احترام او به این 2 درام‌نویس معتبر به شکلی ملموس و عینی در 2 نمایش « هدویگ » و «مرگ فروشنده» به چشم می‌خورد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر در طول دوران کاری‌اش ثابت کرده است که ریسک‌پذیری و تجربه‌گرایی، ویژگی لاینفک مسیر هنری اوست و شاید این جزوه اصلی‌ترین عواملی باشد که برهانی مرند و آثارش را از سایر آثار هم‌دوره‌ای اش جدا می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1050178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاثیر بازیکن ایرانی در صدرنشینی تیم کویتی

اسلامی‌خواه: به بازیکن مس عذرخواهی بدهکارم

خاطره هاشمی از رمضان سال 73؛ میرسلیم تا ارتفاع 35 هزار پایی با هواپیما رفته هلال ماه را ببیند

قدردانی عراقچی از اقدام امارات در انتقال پیام آمریکا به ایران

نامه پزشکیان به معاون اجرایی درباره تجمعات مقابل مجلس تکذیب شد

واعظی: شمخانی در زمان مذاکرات هسته‌ای ناگهان غیب می‌شد

دریغ از یه پشگل تو کل مسیری که ما رفتیم!

امامزاده ابراهیم(ع) شفت آتش گرفت

انفجار شدید در مجتمع مسکونی محله دروس

5 نکته درباره تحصن حجاب که جمع شد

فخریان: ویترین‌ گل‌هایم جلوی پرسپولیس تکمیل شد

فاضلی: حرکت رحمتی در مورد کارتال غریزی بود!

آقایی‌پور: سال جدید 10 از 10 خواهم بود!

حامد لک تهدید به افشاگری کرد

کارترون: تمام صحبت‌ها در مورد جادوگری مزخرف است

پپ: در این فصل روح و قلب‌مان را از دست دادیم

پیروانی: حرف‌های زیادی در مورد خداداد داشتم!

ستاره اینتر فقط 55 دقیقه نفس داشت!

دقیقی: شمس آذر من را فلج کردند!

خلاصه بازی شمس‌آذر قزوین 3 - پرسپولیس 2

انتقاد رسایی از قالیباف: اگر کسی غیر از دوستان نزدیکش تذکر بدهد، میکروفونش قطع می‌شود

علی مطهری: اگر روزنه‌ای باز شود، باید حتما مذاکره کنیم

واکنش ایران به تهدیدات ترامپ؛ پایگاه‌های آمریکا از جنگ فراگیر در امان نیست

اعتراف جامعه اطلاعاتی آمریکا به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران

سکانسی از قسمت اول مافیای الکلاسیکو

قدرت تکلم ارسطو در شرایط خاص

خواب عجیب فهیمه برای نقی

قسمت بیست و نهم زندگی پس از زندگی: چشم های بسته

پروژه حذف نقی با حمله پهپادی!

هرگز نرسیدن بهتر از دیر رسیدن است!

میخواستن نقی رو به جای مالکی ترور کنن

عین بوقلمون مست غبغبش باد کرده بود

این برق فشار قوی آدمو اقیم میکنه

موزیک ویدئوی «به جهنم» با صدای رضا صادقی

بیشترین کلاهبرداری‌های اینترنتی مربوط چیست؟

3 کُشته در پی تصادف پژو 206

بخشندگی ایرانی‌ها با دستان بسته

برخورد پراید و پژو 405، چهار کشته برجای گذاشت

ربات چرخدار و چهارپا جدید شرکت DEEP Robotics چین

شعر خوانی زیبایی از استاد شهریار

کارتال: شمس آذر بیشتر از ما به پیروزی علاقه داشت

رحمتی: پرسپولیس را خوب آنالیز کرده بودیم

روسیه برای ایران کارت دعوت فرستاد

گزارش وال‌استریت ژورنال از پهپاد ایرانی؛ سلاحی ارزان اما مرگبار!

شیوا مکی‌نیان در «پایتخت7» و فیلم «عطر داغ»

بازتاب دیدن نتیجه ی سرقتی که در نوجوانی انجام شده بود

حرکت منطقی بهاره رهنما در اینستاگرام جلب توجه کرد

بی مزه ترین جوکها در ویژه برنامه نوروز

پاسخ میر سعید مولویان به سوالی راجع به انتخاب بازیگران در مهمونی ها

ترانه شنیدنی «بوکا بهار» با صدای محسن میرزازاده