راه ترقی

آخرين مطالب

عباس رافعی: پایان سریال‌ها بر اساس سلیقه آقایان است فرهنگ و هنر

عباس رافعی: پایان سریال‌ها بر اساس سلیقه آقایان است
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرآنلاین / احتمالا شما هم به عنوان مخاطب سریال های ایرانی زمانی که مشغول تماشای سریال ها هستید، علی رغم همه فراز و فرود های درام و داستان می‌توانید پیش بینی کنید که در آخر داستان همه چیز قرار است به خوبی و خوشی تمام شود یا حداقل همه به سزای آن چه کمی از حق فاصله دارد و انجام داده است برسد.
اگر بخواهیم به سریال‌های ایرانی، چه در نمایش خانگی که در چند سال اخیر به قوت رسیده و چه در تلویزیون که عمری طولانی دارد، نگاهی منتقدانه بیاندازیم، پایان بندی عنصری خواهد بود که حتی برای مخاطب عام سریال ها نیز نقطه ضعف محسوب می‌شود. قطعا نمی‌توان به قطعیت گفت که در تمام سریال های ایرانی ماجرا به این صورت است اما نگاهی به آمار قابل بررسی از آن ها نشان می‌دهد که همواره همه چیز به پایانی خوش می‌رسد.
اگر شخصیت اصلی دزد باشد، در آخر تبدیل به شخصیتی درستکار می‌شود و این در شرایطی است که مال دزدی به او وفا نکرده است، اگر هم سالیان دراز به دنبال یک زیرخاکی باشد و تمام عمر و مال خود را صرف این کرده باشد که با پیدا کردن آن خود و خانواده اش به نان و نوایی برسند باز هم در آخرین قسمت دستش به آن زیر آن خاکی نمی‌رسد. اگر شما شخصیتی در دل سریال های ایرانی باشید و یک گردن بند پیدا کنید که بسیار گران قیمت است و مادرتان برایتان به ارث گذاشته است و با فروشش، پولی به دست می آورید که زندگیتان را زیر و رو می کند باز هم احتمالا در آخر یا کسی آن را از شما می‌دزدد یا پول را به کسی می دهید که از شما نیازمندتر است. این ماجرا در مورد پیدا کردن یک شهاب سنگ که از مریخ افتاده وسط خانه نقی معمولی هم تفاوتی نمی‌کند، حتی اگر پای مالی که برای دیگران است و به آن شبه قانونی و اخلاقی وارد است هم نباشد باز هم سنگ به دریاچه پرتاپ می‌شود و خانواده معمولی، عامل و فریبا با پول عایدی از سنگ از اجازه نشینی و بی سر و سامانی رها نمی‌شوند. 
انگار همواره در دل سریال ها، کسی هست که می‌خواهد در آخر درست و غلط را به مخاطب نشان دهد و فرصت تشخیص را از او می گیرد. انگار هیچوقت شانسی برای پول های بادآورده نیست و این دروغ بزرگی است که متن این سریال ها به مخاطب می‌گویند. همین موضوع باعث می‌شود سریال ها با بحران «پیش بینی پذیری» رو به رو شوند، یعنی مخاطب در هر صورت می‌تواند پایان سریال را حدس بزند.
در زمانه ای که در سریال های جهانی با این موضوعات واقع گرایانه تر برخورد می‌شود، نسل جدیدی که در مواجه با هر دو محتوا قرار دارد، به سرعت مسیر خود را به سمت پلتفرم ها و سریال های خارجی تغییر دهد.
در همین رابطه با عباس رافعی، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده که آثاری همچون «تولدی دیگر»، «راز مینا»، «آیه های زمینی» و ...در کارنامه خود دارد مصاحبه ای انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

راه ترقی

عباس رافعی
یکی از چالش‌های رایج در سریال‌های ایرانی، پایان‌های قابل پیش‌بینی و اغلب «خوش» است. به نظر شما چرا بیشتر سریال‌ها از این الگو پیروی می‌کنند؟
متأسفانه در تولیدات سریالی کشور ما، فیلمنامه‌ها به‌صورت کامل پیش از آغاز تصویربرداری نوشته نمی‌شوند. همین امر باعث می‌شود پایان‌بندی‌ها تابع دیدگاه‌ها و سلیقه‌هایی باشند که در جریان ساخت سریال ـ چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی ـ توسط مسئولان اعمال می‌شود.
زمانی که یک سریال با فیلمنامه کامل، دقیق و منسجم نوشته می‌شود، روند شخصیت‌پردازی، مسیر حوادث و پایان‌بندی نیز در راستای درام پیش خواهد رفت. اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، این است که در بسیاری از مواقع پایان داستان‌ها به‌ناگاه تغییر می‌کند. حتی اگر با نویسندگان یا کارگردانان سریال‌ها گفت‌وگو کنید، خواهید شنید که آن‌ها نیز از این تغییرات ناراضی‌اند و عنوان می‌کنند که قرار نبوده پایان‌بندی به این شکل رقم بخورد.
یعنی پایان‌بندی‌ها بیشتر بر اساس ملاحظات بیرونی شکل می‌گیرند تا منطق درام؟
دقیقاً همین‌طور است. پایان‌ها نه بر اساس منطق داستان، بلکه براساس سلیقه برخی مدیران یا سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرند. در سریال طنز ابله ساخته کمال تبریزی، صحنه‌ای وجود دارد که نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده دور میز نشسته‌اند و درباره مسیر داستان تصمیم‌گیری می‌کنند، اما در نهایت تهیه‌کننده‌ای که تأمین مالی پروژه را برعهده دارد، تصمیم نهایی را می‌گیرد. این موقعیت، به طنز بیانگر واقعیتی است که متأسفانه در بسیاری از تولیدات ما رخ می‌دهد.
تأثیر این نوع پایان‌بندی‌ها بر کیفیت کلی سریال چیست؟
این نوع پایان‌بندی‌ها، باعث لطمه جدی به انسجام داستان و باورپذیری روایت می‌شوند. وقتی مخاطب احساس کند که یک شخصیت به‌طور ناگهانی به ثروت می‌رسد یا در عرض چند روز مسیر زندگی‌اش به‌کلی تغییر می‌کند، پیوند احساسی او با داستان قطع می‌شود و اعتمادش به کلیت اثر از بین می‌رود.
آیا قانونی در این زمینه وجود دارد که مسیر درام را محدود کند؟
در واقع قانونی به معنای صریح و مدون وجود ندارد، اما سلیقه برخی افراد به‌مرور به شکل قاعده درآمده است. نوعی سلیقه تحمیلی بر گروه‌های تولیدکننده حاکم است که آن‌ها را مجبور می‌کند روایت را در مسیری مشخص هدایت کنند، نه لزوماً در مسیری که منطق داستان حکم می‌کند.
به نظر شما مخاطبان امروز، به‌ویژه نسل جوان، چگونه با این نوع پایان‌بندی‌ها برخورد می‌کنند؟
واقعیت این است که نسل جدید، سریال‌های ایرانی را تماشا نمی‌کند. آن‌ها به‌طور مستقیم به آثار پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس دسترسی دارند. وقتی سریالی در آن‌جا منتشر می‌شود، فردای آن‌روز با زیرنویس در دسترس مخاطبان ایرانی قرار می‌گیرد. در حالی که نتفلیکس و سایر تولیدکنندگان جهانی، بر اساس پژوهش، مخاطب‌شناسی و تحلیل افکار عمومی سریال می‌سازند، در کشور ما، مخاطب در اولویت قرار ندارد. سریال‌ها برای رضایت مدیران ساخته می‌شوند، نه برای جذب مخاطب.

راه ترقی

تصویری از «پایتخت 7»
با وجود تمام این چالش‌ها، آیا تجربه‌های مثبتی هم در این زمینه داشته‌ایم؟
نمونه‌ای مانند پایتخت را می‌توان تا حدی جدا دانست. این سریال با مخاطب رشد کرده و خاطره جمعی مردم با آن گره خورده است. اما حتی در مورد آن هم نمی‌توان ادعا کرد که به‌طور کامل در تغییر افکار عمومی موفق بوده است.
در نهایت، برای بهبود این وضعیت چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟
ای‌کاش مسئولان سازمان صداوسیما یا پلتفرم‌های تولید، گروه‌های تولیدکننده را موظف می‌کردند که فیلمنامه‌ها به‌طور کامل نوشته و تأیید شود، پیش از آن‌که پروژه وارد مرحله تولید شود. پایان‌بندی باید از دل درام بیرون بیاید، نه از خارج از آن. تنها در این صورت می‌توان امیدوار بود که داستان‌ها از انسجام روایی برخوردار شوند و اعتماد مخاطب را جلب کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1065200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا گوشت گوسفند از دامداری تا بازار دو برابر می‌شود؟

مالک نساجی، ساکت را تنها نگذاشت

تساوی لورکوزن؛ بایرن نزدیک‌تر به قهرمانی!

اقدامات مدیریت فولاد برای جدال با تراکتور

از هیجان گلزنی به اینتر به خودم آسیب زدم!

مصدومیت هولناک در فرانسه؛ مچ تولیسو خُرد شد

داور بازی رئال برای سوت پایان نیمه اول عجله داشت!

دروازه خالی و ناکامی مهدی طارمی در گلزنی

نجات دروازه های هفته بیست و چهارم لیگ برتر

آمادگی سوئیس برای هرگونه مساعدت در مورد گفت‌وگوهای ایران و آمریکا

استاد دانشگاه شیراز: هسته سخت باید پوست‏‌اندازی کند

ماشین تولید اخبار جعلی درباره مذاکرات چطور کار می‌کند؟

مذاکره کننده سابق ایران: توافق ممکن است

خسارت 800 میلیون دلاری ناوگان MQ-9 آمریکا در یمن

کارنامه مشترک کسری بودجه دو دولت

سیاست‌های ارزی و پولی، کلید رشد پایدار بازار سرمایه

پیش بینی قیمت طلا و سکه یک اردیبهشت

لایحه کاهش مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی چه می گوید؟

اختلاف نتانیاهو با رئیس شاباک بالا گرفت

سرشناس‌های قضاوت لیگ یکی شدند!

رسول‌پناه: با پول بانک شهر قهرمان آسیا می‌شدیم

مصدومیت شدید ستاره دورتموند کواچ را ترساند!

حاتمی: محکوم به کسب پیروزی در گرگان هستیم

بهترین واکنش های هفته بیست و پنجم لیگ برتر

تیر دروازه های هفته بیست و پنجم لیگ برتر

چمپیونزلیگ زنان؛ بارسا چلسی را نابود کرد!

واکنش هوادار مجروح پرسپولیس به شایعه عجیب

ایمانِ خوب به استقلال برگشت!

مگوایر لیون را در لیگ ‌1 سوژه کرد!

پیش‌نویس فرمان اجرایی ترامپ برای بازسازمان‌دهی وزارت خارجه آمریکا؛ سمت فرستاده ویژه در امور ایران حذف خواهد شد

گاردین: روسیه ممکن است نقشی کلیدی در توافق هسته‌ای ایران ایفا کند

چهره ها/ هوتن شکیبا و صابر ابر در پشت صحنه «تاسیان»

من و رفیقم وقتی قراره تو مراسم عزا نخندیم!

چهره ها/ تیپ تابستانی بهرام افشاری

استعداد باورنکردنی «محسن تنابنده» در گویش های زبان و لهجه

ابراهیم حاتمی‎ کیا: «کارن همایونفر» استاد پرواز در موسیقی است

چهره ها/ «نازنین بیاتی» با تیپ یکدست مشکی ظاهر شد

دوازده فیلم بزرگ دیزنی در سال 2025

ده انیمه برتر سال 2025 که شما را شگفت زده می‌کنند

چهره ها/ عکس هایی جالب از بازیگران «تاسیان»

چهره ها/ عکس زیبای گوهر سریال «باخانمان» پربازدید شد

موزیک ویدئوی زیبای رضا بهرام به نام «از عشق بگو»

موسیقی بی کلام «چکامه‌ای برای آدلین» رنگین‌کمانی از احساسات

از سوژه ای که موضوع بیست و سی شد تا تلنگر به مجریان رسانه ملی در زبان معیار امشب

آمار قابل تامل از وضعیت تاییدیه ایمنی بیمارستان‌های تهران

کاهش 50 درصدی مجروحین حریق در سال 1403

متهم: همسر پسرخاله‌ام را کشتم چون من را ربود

بمب غیرهسته‌ای چین، دنیا را شوکه کرد

دستگاهی که زلزله را از فضا پیش‌بینی می‌کند

اولین بخشش خدا