معاون وزیر نفت: بنزین 3 نرخی نمی شود
گفتگو
بزرگنمايي:
راه ترقی - خبرگزاری بازار / عظیمی فر معاون وزیر نفت با بیان اینکه روش های کاهش مصرف گرفتار بروکراسی ها اداری شده، گفت:دولت برنامه ای برای 3 نرخی کردن و افزایش قیمت بنزین غیر یارانه ای به 20 هزار تومان ندارد.
چند وقتی است که بهارستان نشین ها از احتمال سه نرخی شدن بنزین سخن می گویند. 20 فروردین امسال بود که مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در برنامه تلویزیونی تهران 20، با تکذیب احتمال افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیهها، گفته بود که در حال حاضر یک سناریو وجود دارد و آن هم نرخ سوم بنزین است. این بحث تقریبا در دو سال گذشته در دولت وجود داشته، اما تاکنون تصویب نشده است.
به گفته نخعی، نرخ سوم یعنی علاوه بر نرخهای 1500 و 3000 تومانی که درحال حاضر وجود دارند، برای کسانی که میخواهند سهمیه بیشتری دریافت کنند، قیمت سوم ارائه میشود. در حال حاضر افراد 60 لیتر سهمیه 1500 تومانی و 100 لیتر سهمیه 3000 تومانی دارند و اگر بخواهند بیشتر از این مقدار بنزین مصرف کنند باید مبلغ بیشتری بپردازند.
حالا بعد از نخعی حمیدرضا عزیزی فارسانی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس از چنین احتمالی سخن گفته و اعلام کرده که متناسب با رشد مصرف، قیمت ها نیز به صورت پلکانی تا 20 هزار تومان هم افزایش می یابد.
با این وجود محمد صادق عظیمی فر معاون وزیر نفت در گفتگو با بازار می گوید که دولت هیچ برنامه و طرحی در این خصوص ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی هم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سنگ اندازی های وزارت اقتصاد در خصوص واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی اظهار داشت: بیش از دو ماه از ارسال شیوه نامه واردات بنزین سوپر به هیات مقررات زدایی و درگاه ملی مجوزها سپری می شود اما هنوز مجوز آن صادر نشده است.
او می گوید: عمده روش های کاهش مصرف گرفتار بروکراسی های اداری شده است این درحالی است که کشور با ناترازی حوزه انرژی مواجه بوده و باید هرچه سریع تر طرح های مربوط در این حوزه اجرایی شود.
متن کامل گفتگوی بازار با محمد صادق عظیمی فرد معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی را در ادامه می خوانید:
*روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده بود که قرار است که بنزین در کشور 3 نرخی شود. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
چنین طرحی در دستور کار دولت قرار ندارد.
*با توجه به افزایش ناترازی در حوزه بنزین، آیا تولید بنزین سوپر عملا دیگر از دستور کار پالایشگاه های کشور خارج شده است؟
هر زمانی تولید بنزین سوپر داشته باشیم به طور قطع آن را در کشور توزیع می کنیم. در حال حاضر اولویت ما تامین نیاز عموم کشور است.
*با توجه به اینکه عملا تولید بنزین سوپر در کشور متوقف شده چرا هنوز واردات بنزین سوپر اجرایی نمی شود؟
قرار است که تامین و توزیع بنزین سوپر در کشور توسط بخش خصوصی صورت گیرد. برای اجرای این طرح آمادگی لازم در بخش خصوصی و شرکت ملی پالایش و پخش هم وجود دارد. حتی زیر ساخت های اجرای این طرح و مکان های توزیع آن نیز هم توسط بخش خصوصی آماده شده است. اما در خصوص واردات آن توسط بخش خصوصی سنگ اندازی هایی از سوی وزارت اقتصاد صورت می گیرد.
متاسفانه بروکراسی حاکم بر نظام اداری باعث شده که هنوز نتوانیم مجوز واردات بنزین سوپر را دریافت کنیم. حدود دو ماه است که هیات مقررات زدایی در حال بررسی شیوه نامه واردات بنزین سوپر است. قبل از اینکه این موضوع را مطرح و به درگاه ملی مجوزها برود، گفته می شد که این طرح حداقل باید 6 ماه در هیات مقررات زدایی چکش کاری شود
متاسفانه بروکراسی حاکم بر نظام اداری باعث شده که هنوز نتوانیم مجوز واردات بنزین سوپر را دریافت کنیم. حدود دو ماه است که هیات مقررات زدایی در حال بررسی شیوه نامه واردات بنزین سوپر است. قبل از اینکه این موضوع را مطرح و به درگاه ملی مجوزها برود، گفته می شد که این طرح حداقل باید 6 ماه در هیات مقررات زدایی چکش کاری شود. تقاضای ما از وزارت اقتصاد این است که موضوع واردات بنزین سوپر در درگاه ملی مجوزها هر چه سریع تر حل و فصل شود.
آنها مدعی بودند که در شیوه نامه ارسالی از سوی وزیر نفت، تنها شرکت های بزرگ و صاحب تجربه اجازه واردات بنزین را دارند و این مساله می تواند نوعی انحصار در این حوزه ایجاد کند. این مساله را در شیوه نامه اصلاح کرده و اعلام کردیم که هر اصلاحی که نیاز است را اعمال کنند. اما هنوز این شیوه نامه به تایید و تصویب نرسیده است. متاسفانه باید بگویم که عمده روش های کاهش مصرف گرفتار بروکراسی های اداری شده است
*انتقادات و ایراداتی که به شیوه نامه وزیر در خصوص واردات بنزین سوپر وجود دارد، چیست؟
آنها مدعی بودند که در شیوه نامه ارسالی از سوی وزیر نفت، تنها شرکت های بزرگ و صاحب تجربه اجازه واردات بنزین را دارند و این مساله می تواند نوعی انحصار در این حوزه ایجاد کند. این مساله را در شیوه نامه اصلاح کرده و اعلام کردیم که هر اصلاحی که نیاز است را اعمال کنند. اما هنوز این شیوه نامه به تایید و تصویب نرسیده است. متاسفانه باید بگویم که عمده روش های کاهش مصرف گرفتار بروکراسی های اداری شده است. البته من شخصا هفته ای دو الی 3 بار با معاون وزیر اقتصاد در این خصوص گفتگو کرده یا نشست دارم و به شدت پیگر حل این مساله هستم.
*تا چه میزان امکان واردات بنزین سوپر به کشور وجود دارد؟
مقدار واردات کاملا به کشش بازار بستگی دارد.
* بنزین سوپر وارداتی با چه قیمتی در بازار عرضه خواهد شد؟
توزیعکننده و واردکننده با در نظر گرفتن هزینهها آن را تعیین میکنند و طبیعتا قیمت ها اعلام خواهد شد.
بازار ![]()
-
چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۵:۲۱
-
۲۸ بازديد
-

-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1067048/