راه ترقی

آخرين مطالب

عامل خسارت به تجارت؛ حمله «سازندگی» به وزیر صمت نوشتارها

عامل خسارت به تجارت؛ حمله «سازندگی» به وزیر صمت
  بزرگنمايي:

راه ترقی - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
انتقاد رئیس‌جمهور از دپوی 140هزار کانتینر کالا در “بندر شهید رجایی” و عدم ترخیص آنها، انگشت اتهام را به سوی وزارت صمت و وزیر آن؛ “محمد اتابک” چرخاند که چرا فرآیند ترخیص کالاها در ایران طولانی است؟
متوسط زمان ترخیص کالا در بندر شهید رجایی 6 تا 90 روز است که عدد بسیار عجیبی است! درحالی‌که این عدد در بنادر مهم جهان 12 تا 48 ساعت است
سعید خوش بین| یک معمای حل نشده دیگر به معماهای فراموش‌شده نسل ما اضافه شد. یکی‌-دو ‌هفته هیات‌ها می‌روند و می‌آیند و افراد، گفت‌وگوهای ضد‌ونقیض می‌کنند اما در نهایت هیچ‌کس نمی‌فهمد، مقصر انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس چه کس یا چه کسانی بودند. ممکن است چند مدیر برای آرام شدن افکار عمومی برکنار شوند و شاید برخی هم پایشان به راهروهای دادگستری و محکمه‌های قضایی باز شود اما در نهایت، مقصر اصلی از نظرها دور می‌ماند تا حادثه‌ای دیگر رخ دهد. مگر مقصر اصلی کیست؟
برخی معتقدند، انفجار بندر شهید رجایی خرابکاری بوده، برخی می‌گویند پای دشمنان جمهوری اسلامی در میان است. برخی انگشت اتهام را به سمت تندروها می‌گیرند و برخی معتقدند این حادثه بر اثر اهمال‌کاری به وجود آمده است. برخی هم سیاست‌گذاری‌های غلط را دلیل اصلی وقوع چنین حوادثی معرفی می‌کنند. هرچه هست، به نظر می‌رسد تصمیم‌‌گیران کشور، تصوری درباره ابعاد تصمیم‌های خود ندارند. پشت میز می‌نشینند و تصمیم‌هایی می‌گیرند که تناسبی با واقعیت‌های جامعه ندارد. لابد چند نفری از همین مدیران نا‌آگاه در طول چند دهه گذشته، فرآیند تجارت را به اندازه‌ای پیچیده و زمانبر کرده‌اند که به قول رئیس‌جمهوری 140 هزار کانتینر را سه تا چهار ماه در بندر معطل می‌کنند. زمانبر بودن ترخیص کالا از یک‌سو فساد مالی را در نهادهای مرتبط افزایش می‌دهد و به تجار خسارت وارد می‌کند و از سوی دیگر ریسک تجزیه و انفجار و حوادث مشابه را افزایش می‌دهد. اطلاعات رسمی و گزارش‌های موجود، هنوز مقصری برای این فاجعه مشخص نکرده و تحقیقات برای شناسایی علت‌ها و مسببان اصلی ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، انفجار در محوطه کانتینری سینا در بندر شهید رجایی رخ داده و به احتمال زیاد ناشی از دپوی کالاهای خطرناک و مواد شیمیایی در این محوطه بوده است. مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا گفته؛ آتش‌سوزی به دلیل اظهارنامه‌ نادرست درباره کالاهای خطرناک و تحویل آن‌ها بدون اسناد و برچسب‌های مناسب رخ داده برخی منابع مانند مدیران گمرک بندرعباس، منشأ احتمالی آتش‌سوزی را مواد شیمیایی اعلام کرده‌اند. وزیر کشور از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی علل حادثه خبر داده و تأکید کرده که با مقصران در هر سطحی برخورد خواهد شد اما تاکنون هیچ وزارتخانه‌ای به‌ صورت رسمی مقصر اعلام نشده است. مقامات ارشد کشور دستور بررسی کامل و کشف هرگونه سهل‌انگاری یا تعمد را صادر کرده‌اند و رئیس‌جمهور نیز بر لزوم برنامه‌ریزی برای جلوگیری از دپوی طولانی‌مدت کانتینرها تأکید کرده است.
با این حال، فقدان اطلاعات دقیق درباره نوع مواد شیمیایی و فرآیندهای نظارتی، مشخص شدن مسئولیت مستقیم یک وزارتخانه را دشوار کرده است. با این حال شکی نیست که وزارت راه و شهرسازی که ناظر بر فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئول تهیه و تدوین سیاست‌ها و رویه‌های تجاری است و وزارت امور اقتصادی و دارایی که گمرک را زیر نظر دارد، متهمان اصلی این‌گونه حوادث هستند.
هرچند تا زمان انتشار گزارش نهایی کمیته تحقیق، نمی‌توان وزارتخانه خاصی را مقصر دانست و هرگونه نتیجه‌گیری نیازمند شواهد قطعی است اما به نظر می‌رسد نقش وزارت صنعت‌، معدن و تجارت دست‌کم در طولانی کردن فرآیند ترخیص کالا مشخص است. هرچند دولت سیزدهم را باید یکی از مولدترین دولت‌ها در زمینه بخشنامه‌ها و رویه‌های غلط دانست اما دولت چهاردهم می‌توانست با سرعت بیشتری همه بند‌وبست‌های تجارت را باز کند و از دپوی بیشتر کالاها در بنادر جلوگیری کند. به هر حال به عقیده برخی از ناظران، فاجعه بندرعباس بیشتر از آن‌که به دلیل خرابکاری باشد، ناشی از سیاست‌گذاری غلط و تدوین آیین‌نامه‌ها و رویه‌های نادرست است که موجب دپوی حجم زیادی کالا در بندرهای کشور شده است. حتی اگر این فاجعه را خرابکاری بدانیم، بستری که در آن خرابکاری شکل گرفته، ناشی از رویه‌های غلط تجاری است که فرآیند ترخیص کالاها را طولانی کرده است. در کنار آن، رعایت نکردن استانداردهای انبارداری در بندر شهیدر رجایی و «نبود تفکیک بین کانتینرهای آتش‌‌‌‌‌‌‌‌زا و دیگر کالاها»، اطفای حریق در بندر شهید رجایی را طولانی کرده ‌است.
بازار
مسعود پزشکیان اخیراً از اینکه بیش از 140 هزار کانتینر در بندر شهید رجایی دپو شده، ابراز ناراحتی کرد. متوسط ترخیص کالا در بندر شهید رجایی 6 تا 90 روز است که بسیار عدد عجیبی است. متوسط زمان ترخیص کالا در بندرهای جهان به عوامل متعددی ازجمله زیرساخت‌های بندری، فرآیندهای گمرکی، دیجیتالی‌سازی سیستم‌ها، نوع کالا و قوانین کشورها بستگی دارد و از چند ساعت تا چند روز متغیر است. بر اساس گزارش‌های موجود، در بنادر پیشرفته مانند سنگاپور و شانگهای چین، زمان ترخیص کالا به‌ طور میانگین بین 12 تا 48 ساعت است، به‌ویژه برای کالاهایی که در مسیرهای سبز گمرکی قرار می‌گیرند. در بنادر تایوان و امارات، متوسط زمان بارگیری و تخلیه حدود 4 تا 6 ساعت گزارش شده اما فرآیند کامل ترخیص ممکن است تا یک روز هم طول بکشد. در مقابل، در بنادر ایران مانند بندر شهید رجایی، زمان توقف کالا از 6 تا 90 روز گزارش شده که به دلیل تأخیر در تخصیص ارز، نقص اسناد یا دپوی طولانی‌مدت کالاها خطرناک است. در سطح جهانی، بنادر با بهره‌وری بالا که از سامانه‌های دیجیتال مانند سامانه جامع تجارت استفاده می‌کنند، زمان ترخیص را به کمتر از دو روز کاهش داده‌اند، درحالی که در بنادر با زیرساخت‌های ضعیف‌تر یا بروکراسی پیچیده، این زمان ممکن است به یک هفته یا بیشتر هم برسد. برای کالاهای فاسدپذیر یا حساس، استفاده از کانتینرهای ویژه و شرکت‌های ترخیص حرفه‌ای می‌توانند زمان را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند اما هزینه‌های اضافی مانند انبارداری و عوارض بندری را افزایش می‌دهد. فقدان استاندارد جهانی برای ترخیص، مقایسه دقیق را دشوار می‌کند اما بنادر نسل سوم با لجستیک پیشرفته معمولاً سریع‌ترین زمان‌ها را ثبت می‌کنند.
امیدواریم حادثه تلخ بندرعباس، آخرین حادثه از این نوع حوادث باشد اما اگر رویه‌ها اصلاح نشود و بند‌وبست‌های تجارت باز نشود و مدت‌زمان ترخیص کالا کاهش پیدا نکند و نظارت افزایش نیابد باز هم باید منتظر فاجعه‌‌های دیگری باشیم.
متاسفانه نهادهای دولتی نسبت به فجایعی که ممکن است رخ دهد، بی‌تفاوت هستند تا زمانی که حادثه‌ای جانکاه رخ دهد و افکار عمومی جریحه‌دار شود. آنگاه دولت این فرشته مهربان با سینه‌ای چاک‌چاک به میدان می‌آید، مقصریابی آغاز می‌شود تا توفانی به پا کنند و غبار هیجان افکار عمومی را پشت اقدام‌های صوری خود پنهان کنند. اما پس از این هیاهو این تراژدی به دکانی برای مداخله‌گری بیشتر تبدیل می‌شود بی‌آنکه به بهبود وضعیت مردم یا رفع مشکلات واقعی منجر شود. هر کس در بخشی از شیوه حکمرانی، مسئولیت را گردن دیگری می‌اندازد و مداخله بیشتر را سهم خود می‌داند و در نتیجه، مدت‌زمان ترخیص کالا از 90 روز به 110 روز افزایش می‌یابد. این اگر تراژدی نیست، پس چیست؟

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1070109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستیار آرتتا فکر کرد سرمربی آرسنال است!

انتقاد هواداران آرسنال از اودگارد؛ فقط تماشا می‌کرد!

حکیمی: با دمبله صحبت کردم، حالش خوب است!

دوناروما فوق‌العاده بود اما در پاریس برنده می‌شویم

ویتینیا: نباید با یک برد بگوییم در فینال هستیم!

60 هزار اسکناس علیه رونالدو؛ به خانه‌ات برگرد!

همدردی بوژوویچ با مردم بندرعباس

پیروزی طلایی پاریس در لندن؛ در یک قدمی فینال با تک‌گل دمبله

ماسکرانو: کامبک بارسا-پی‌اس‌جی را تکرار می‌کنیم!

رقابت سعید عزت‌اللهی با هافبک سابق آرسنال!

یاغی پرسپولیس فقط برای دربی آمده بود!

ادعایی درباره پُست جدید همتی

توئیت سخنگوی دولت اصلاحات درباره ارسال پیامک حجاب

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

آقای تاج! حاضری استعفا بدهی؟

تاثیر ناامنی بر اقتصاد ملی

توافق موقت ، مهار اسنپ‌بک را ممکن می‌سازد

یاوه گویی بی بی

روایت تحلیلگر آمریکایی از «مسئله اصلی مذاکرات»

سی‌ان‌ان: ترامپ چگونه جهان را تا آستانه بحران پیش برده است؟

در یک قدمی جنگ

بلومبرگ: چگونه ایران دنبال توافق بهتری است؟

نگهداری عجیب کالاها در بندر شهید رجایی

ابهام زدایی از قبض های برق؛ قیمت‌ها چقدر تغییر کرد؟

اظهارات مهم رئیس سازمان بورس

الاهلی 3-1 الهلال؛ سومین فینال آسیا با تحقیر الزعیم

ویدیوی احساسی بارسا پیش از بازی با اینتر؛ ما برگشتیم

فکری: می‌توانستیم فجر را ببریم

گل زودهنگام پی‌اس‌جی به آرسنال توسط دمبله

معاون قوه قضائیه برای شرکت در نشست کمیته مشترک مقابله با تروریسم وارد بغداد شد

دورهمی لاله مرزبان و شهاب حسینی معجزه‌لازم شد!

چهره ها/ مژده لواسانی با این تصویر گلزار را خجالت‌زده کرد!

سکانس سینمایی به مناسبت روز دختر

چهره ها/ سلفی 3 بازیگر معروف در خارج از کشور

نماهنگ «جاده چالوس» با خوانندگی رضا یزدانی

موسیقی بی کلام و ملایمی که نباید از دست داد!

درگیری با همسر منجر به قتل برادرزن شد

استفاده معلمان چینی از هوش مصنوعی برای نمره دادن به تست‌های دانش‌آموزان

شعرخوانی زیبا از دکتر مشایخی

هند و پاکستان بر لبه شمشیر

معاون وزیر اقتصاد: پیوستن به FATF گرفتار سوءتفاهم شده است

پیش بینی بورس چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404؛ بازار سهام روی خوش نشان می‌دهد؟

زرپاد از کارت‌های هدیه خود رونمایی کرد زرپاد کارت؛ انتخابی متمایز برای هر مناسبت

پیش بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1404

قیمت تاکسی برقی‌های جدید تهران

تحول در بازار اجاره مسکن؛ آیا تصمیم جدید دولت ناجی مستأجران می‌شود؟

ضربه بزرگ به یوونتوس در اوج نبرد برای سهمیه

مورینیو؛ باخت 1-0 به بارسا شیرین‌ترین باخت عمرم بود

اینزاگی: تورام هم نرسد، طارمی و آرناتوویچ را دارم!

بیفوما، اولین خرید رسمی پرسپولیس