راه ترقی

آخرين مطالب

بررسی ارجاعات سینمایی در آثار «هومن سیدی» فرهنگ و هنر

بررسی ارجاعات سینمایی در آثار «هومن سیدی»
  بزرگنمايي:

راه ترقی - سلام سینما / هومن سیدی، کارگردان ایرانی شناخته‌شده، در هر فیلم و سریال خود، به نوعی از ارجاعات سینمایی بهره می‌برد. در این مقاله، به بررسی این ارجاعات و تأثیرات سینمایی در آثار او می‌پردازیم.
«من از تمامی فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده‌اند می‌دزدم. عاشق این کار هستم...هنرمندان عالی می‌دزدند، آن‌ها ارجاع نمی‌دهند» این جمله را کوئنتین تارانتینو در مصاحبه‌ای با مجله‌ی امپایر گفته است، و شاید باورتان نشود اما او حتی جمله‌ی آخر این نقل قول را هم از پابلو پیکاسو، نقاش مطرح اسپانیایی و از بنیان‌گذاران سبک کوبیسم، دزدیده است که جایی گفته «هنرمندان خوب کپی می‌کنند، هنرمندان بزرگ می‌دزدند.». 
در تاریخ سینما کمتر کارگردانی را می‌توان یافت که از هنرمندان قبل و یا هم عصر خود تاثیر نگرفته، به آن‌ها ارجاع و ادای دین نکرده و یا در مواردی حتی به دزدی از آن‌ها متهم نشده است، از کارگردانان جوانی مانند ادگار رایت، دیمین شزل و رایان کوگلر گرفته تا قدیمی‌ترهایی مانند اسپیلبرگ، اسکورسیزی و گُدار، هر کدام به نحوی عشق فراوان خود را به سینما و صنعت فیلم‌سازی بیان کرده‌اند و گاه حتی در مورد آن یک یا چند فیلم ساخته‌اند.
از همان ابتدا مسئله‌ی ارجاع به فیلم‌سازان محبوب توسط کارگردانان بحثی به شدت داغ و جنجالی بوده است که با ورود هنرمندان پست مدرن، که یکی از نمودهای آن بازیافت و استفاده از تم‌ها و سبک آثار هنری قدیمی است، به سینما این ماجرا بیش از پیش باعث اختلاف میان هنرمندان، منتقدان و مخاطبان شد.
هومن سیدی، کارگردان، نویسنده و بازیگر ایرانی، نیز از جمله‌ی چنین عشاق سینمایی است که از کار هنرمندان مختلف برای ساخت آثار سینمایی خود وام می‌گیرد و در حالی که در سینمای ایران کارگردانانی مانند ساموئل خاچیکیان، محسن مخلباف، با ساخت فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما (1370)، داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری و شهرام مکری با ساخت آثاری مملو از ارجاعت سینمایی، موضوع ارجاع از فیلم‌سازان دیگر را، حتی در حد ساخت یک سکانس مشابه یا استفاده از شخصیت‌ها یا پیرنگ یکسان، جا انداخته‌اند با این حال و پس از اکران آثار هومن سیدی، خصوصا چند فیلم و سریال متاخرش، مسئله‌ی ارجاع یا "دزدی" او از فلان فیلم یا سریال تبدیل به بحث داغی می‌شود و گاه تبدیل به موضوع اصلی صحبت در مورد آثار او می‌شود.
 این متن البته قصد ندارد تا به توانایی‌های آقای سیدی در ارجاع به آثار محبوبش بپردازد و این کار را ارزش‌گذاری کند و تنها به دلیل شروع سریال جدید او، وحشی، بهانه‌ای یافته تا بار دیگر به فیلم‌ها و فیلم‌سازان محبوب او نگاهی داشته باشد.
بازار
فیلم آفریقا و اولین ارجاعات سینمایی
از همان ابتدا و با اولین فیلم‌ش، آفریقا (1389)، سیدی علاقه‌ و ارادت‌ش را به فیلم‌سازان مختلف نشان داد. داستان فیلم که در مورد سه جوان موادفروش بود که سعی می‌کردند به هر نحوی شده در محیطی خشن دوام بیاورند بینندگان را به یاد نفرت (1995) متیو کاسوویتس انداخت به ماجرای سه جوان می‌پرداخت به دلیل گم شدن یک اسلحه درگیر اتفاقاتی می‌شدند. 
شباهت میان دو فیلم البته به حدی نبود که کسی ادعای کپی بودن فیلم را بکند و بیشتر صحبت‌ها در مورد کیفیت بالای فیلم خصوصا برای شبکه‌ی نمایش خانگی بود که تا چند سال قبل در انحصار کمدی‌ها شانه تخم‌مرغی قرار داشت. بعد از آفریقا، سیدی سیزده (1392) را ساخت که در مورد پسر جوانانی به اسم بمانی (یسنا میرطهماسب) بود که در اکباتان زندگی می‌کرد و در میانه‌ی طلاق پدر و مادرش درگیر ماجراهایی می‌شود، از جمله زن همسایه‌ای (ویشکا آسایش) که خانه‌ی او از اتاق بمانی قابل تماشا کردن است. 
شباهت میان داستان این فیلم و اپیزودی از سریال ده فرمان (1988) که بعدتر به فیلمی به اسم فیلم کوتاهی درباره عشق (1988) تبدیل شد غیرقابل انکار است. همچنین اسم فیلم نیز با فیلم کاترین هاردویک که به زندگی دو دختر سیزده ساله که درگیر مواد هستند نیز یکسان است. سیدی در سومین فیلم بلند خود، اعترافات ذهن خطرناک من (1393)، که نام‌ش بیننده را به یاد اعترافات یک ذهن خطرناک (2002) به کارگردانی جرج کلونی می‌اندازد، به سراغ داستان مردی (سیامک صفری) رفت که به خاطر مصرف ال‌اس‌دی دچار فراموشی شده است و باید با وجود این فراموشی باید با اطرافیان‌ش سروکله بزند . 
فیلم البته شباهت‌هایی با ممنتو (2000) کریستوفر نولان دارد و نمی‌توان الهام گرفتن از آن را نادیده گرفت اما با این وجود تفاوت‌هایی که در میان شیوه‌ی روایت دو فیلم وجود دارد باعث می‌شود تا در نهایت شباهت میان دو فیلم در حد یک الهام گرفتن و ادای دین ساده باقی بماند. 
خشم و هیاهو (1394)، که هم‌نام رمان معروف ویلیام فاکنر نیز هست، هر چند از نظر داستانی شبیه به فیلم خاصی نبود اما همانند بیشتر آثار سیدی از نظر استفاده از شیوه‌های روایی و تکنیک‌های سینمایی نمایانگر علاقه‌ی او به فیلم‌ها کوئنتین تارانتینو و گای ریچی بود، از جمله استفاده‌ی کمیک از خشونت، پرداختن به داستان‌هایی با محوریت افراد خشن و نگاه کمدی به موضوعات سیاه و جدی.
نفوذ فیلم شهر خدا در مغزهای کوچک زنگ‌زده
فیلم بعدی سیدی، مغزهای کوچک زنگ‌زده به دلیل الهام گرفتن از نحوه‌ی فضاسازی و شخصیت‌پردازی شهر خدا (2002) بیش از هر فیلم دیگری از او متهم به تقلید از اثر یک کارگردان، در اینجا البته دو کارگردان به نام‌های فرناندو میرلس و کاتیا لوند، شد. شباهت‌های بصری غیرقابل چشم‌پوشی میان دو اثر، مانند استفاده از پالت رنگی مشابه در برخی نماها نیز به گونه‌ای بود که بیشتر به جنجال دامن می‌زد اما از طرفی هم نمی‌توان منکر تاثیری که شهر خدا بر آثار مشابه بعد از خود گذاشت شد.
به طوری که در سریال نارکوس و نارکوس:مکزیک نیز می‌توان شباهت‌ها و الهاماتی از شهر خدا را احساس کرد و وجود چنین ارجاعاتی در اثری گانگستری که به محله‌ای فقیرنشنین و موادفروشان آن می‌پردازد کاملا طبیعی است و بخشی از این شباهت‌ها را حتی دیگر نمی‌توان مختص فیلم شهر خدا دانست و باید آن را به عنوان تاثیرات این اثر بر فیلم‌های گانگستری بعد از خود بررسی کرد. در فیلم جنگ جهانی سوم (1401) نیز سیدی از طرفی با پرداختن به شخصیتی فقیر که با دست یافتن به قدرتی اندک دچار تغییرات می‌شود و در نهایت دست به خشونت می‌زند به فیلم برنده‌ی اسکار بونگ جون هو، انگل (2019) ادای دین کرد و با ساخت فیلمی که در آن به پشت صحنه‌ی ساخت یک اثر سینمایی می‌رود در نهایت فیلمی ساخت درباره‌ی سینما. 
از گمشدن اسلحه تا نمایش بارش قورباغه‌ها در سریال قورباغه
در میان آثار هومن سیدی شاید بتوان بیشترین ارجاعات به فیلم‌ها و کارگردانان مختلف را در سریال قورباغه یافت و این موضوع حتی باعث و بانی نوشته شدن چند مقاله‌ی اختصاصی در مجلات و سایت‌ها مختلف نیز شده است. از همان شب پخش اولین قسمت سریال و به دلیل شباهت‌ها قابل توجه میان داستان این قسمت و فیلم نفرت (1995)، از جمله یکی بودن پیرنگ دو اثر که گم شدن اسلحه‌ای و درگیر شدن سه جوان‌ست، باعث حواشی‌ فراوانی شد.
 با وجود اعلام الهام گرفتن این قسمت، که اتفاقا هم‌نام اولین فیلم بلند سیدی نیز بود، اما جنجالی پیرامون کپی بودن آن شکل گرفت که با شباهت میان تم اصلی سریال و یک استفاده‌ی ساده از یک تکنیک نوازندگی تشدید شد و کمتر کسی به توانایی سیدی و تیم فنی سریال در ساخت یک پایلوت در حد و اندازه‌های استاندارد جهانی توجه کرد.
در قسمت دوم نیز سیدی در نمای پایانی به آثار کوئنتین تارانتینو و استفاده‌ی مکرر او از نماهای جنازه‌ای خونی در صندوق ماشین ارجاع می‌دهد. در قسمت چهارم نیز نحوه‌ی استفاده از پالت رنگی، تقارن افراطی و شخصیت‌های اغراق‌شده از طرفی بیننده را به یاد آثار وس اندرسون می‌اندازد و از طرفی داستان این قسمت و فضای بصری آن به اغذیه‌فروشی (1991) ژان‌-پیر ژونه، که با فیلم آملی (2001) در ایران شناخته می‌شود، و مارک کارو شباهت دارد اما در نهایت و با توجه به فضای فانتزی این قسمت و فلش‌بک بودن آن می‌تواند کار خودش را نیز بکند و چیزی فرای یک کپی ساده باشد. 
فیلم‌ساز حتی در یکی از قسمت‌ها به جانوران شب‌‌زی (2016) تام فورد ارجاع می‌دهد و یا استفاده از نمایش بارش قورباغه‌ها، که هر چند اتفاقی است واقعی، می‌تواند ارجاعی به مگنولیا (1999) پل توماس اندرسون باشد یا در یکی از قسمت‌ها در اواخر سریال رامین (صابر ابر) و فرانک (سحر دولتشاهی) را در حالتی می‌بینیم که کاملا مشابه صحنه‌ی مواد کشیدن مرثیه‌ای برای یک رویا (2000) دارن آرنوفسکی است تا بیشتر از هر اثر دیگری از هومن سیدی، نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی او به فیلم‌ها و سریال‌های روز و متاخر جهان باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/1070146/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستیار آرتتا فکر کرد سرمربی آرسنال است!

انتقاد هواداران آرسنال از اودگارد؛ فقط تماشا می‌کرد!

حکیمی: با دمبله صحبت کردم، حالش خوب است!

دوناروما فوق‌العاده بود اما در پاریس برنده می‌شویم

ویتینیا: نباید با یک برد بگوییم در فینال هستیم!

60 هزار اسکناس علیه رونالدو؛ به خانه‌ات برگرد!

همدردی بوژوویچ با مردم بندرعباس

پیروزی طلایی پاریس در لندن؛ در یک قدمی فینال با تک‌گل دمبله

ماسکرانو: کامبک بارسا-پی‌اس‌جی را تکرار می‌کنیم!

رقابت سعید عزت‌اللهی با هافبک سابق آرسنال!

یاغی پرسپولیس فقط برای دربی آمده بود!

ادعایی درباره پُست جدید همتی

توئیت سخنگوی دولت اصلاحات درباره ارسال پیامک حجاب

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

آقای تاج! حاضری استعفا بدهی؟

تاثیر ناامنی بر اقتصاد ملی

توافق موقت ، مهار اسنپ‌بک را ممکن می‌سازد

یاوه گویی بی بی

روایت تحلیلگر آمریکایی از «مسئله اصلی مذاکرات»

سی‌ان‌ان: ترامپ چگونه جهان را تا آستانه بحران پیش برده است؟

در یک قدمی جنگ

بلومبرگ: چگونه ایران دنبال توافق بهتری است؟

نگهداری عجیب کالاها در بندر شهید رجایی

ابهام زدایی از قبض های برق؛ قیمت‌ها چقدر تغییر کرد؟

اظهارات مهم رئیس سازمان بورس

الاهلی 3-1 الهلال؛ سومین فینال آسیا با تحقیر الزعیم

ویدیوی احساسی بارسا پیش از بازی با اینتر؛ ما برگشتیم

فکری: می‌توانستیم فجر را ببریم

گل زودهنگام پی‌اس‌جی به آرسنال توسط دمبله

معاون قوه قضائیه برای شرکت در نشست کمیته مشترک مقابله با تروریسم وارد بغداد شد

دورهمی لاله مرزبان و شهاب حسینی معجزه‌لازم شد!

چهره ها/ مژده لواسانی با این تصویر گلزار را خجالت‌زده کرد!

سکانس سینمایی به مناسبت روز دختر

چهره ها/ سلفی 3 بازیگر معروف در خارج از کشور

نماهنگ «جاده چالوس» با خوانندگی رضا یزدانی

موسیقی بی کلام و ملایمی که نباید از دست داد!

درگیری با همسر منجر به قتل برادرزن شد

استفاده معلمان چینی از هوش مصنوعی برای نمره دادن به تست‌های دانش‌آموزان

شعرخوانی زیبا از دکتر مشایخی

هند و پاکستان بر لبه شمشیر

معاون وزیر اقتصاد: پیوستن به FATF گرفتار سوءتفاهم شده است

پیش بینی بورس چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404؛ بازار سهام روی خوش نشان می‌دهد؟

زرپاد از کارت‌های هدیه خود رونمایی کرد زرپاد کارت؛ انتخابی متمایز برای هر مناسبت

پیش بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1404

قیمت تاکسی برقی‌های جدید تهران

تحول در بازار اجاره مسکن؛ آیا تصمیم جدید دولت ناجی مستأجران می‌شود؟

ضربه بزرگ به یوونتوس در اوج نبرد برای سهمیه

مورینیو؛ باخت 1-0 به بارسا شیرین‌ترین باخت عمرم بود

اینزاگی: تورام هم نرسد، طارمی و آرناتوویچ را دارم!

بیفوما، اولین خرید رسمی پرسپولیس