راه ترقی

آخرين مطالب

آقای چاوشیِ عزیز، رفیق روزهای خوب، تولدت مبارک فرهنگ و هنر

آقای چاوشیِ عزیز، رفیق روزهای خوب، تولدت مبارک
  بزرگنمايي:

راه ترقی - برترین ها / روز گذشته 8 مرداد، محسن چاوشی چهل و پنج ساله شد. او به همین مناسبت تصویر جدیدی در صفحه‌ شخصی‌اش منتشر کرد که مورد توجه مخاطبان و علاقمندان این خواننده قرار گرفت.
نام محسن چاوشی به همان اندازه‌ای که با موسیقی گره می‌خورد با سینما و فیلم و سریال هم پیوند دارد. گرچه او قبل از فیلم «سنتوری» به‌عنوان خواننده‌ای غیرمجاز در فضای مجازی شناخته شده بود، اما با خواندن برای این فیلم و به‌جای بهرام رادان به شهرت رسید و بعد مجوز رسمی‌اش را هم گرفت. خواننده‌ای که هنوز کنسرت برگزار نکرده است، اما بیش از خواننده‌های دیگر موسیقی پاپ با سینما وسینماگران همکاری داشته است.
عکس جدید محسن چاوشی را بهانه قرار دادیم تا در این مطلب 5 اثر موفق این خواننده محبوب که برای شبکه خانگی، سینما و تلویزیون خوانده را مرور کنیم. با ما همراه باشید
رهایم کن

راه ترقی


رهایم کن به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی از محصولات اختصاصی فیلیمو بود که سال گذشته در شبکه نمایش خانگی پخش شد. داستان سریال پیش از انقلاب می‌گذشت و ماجرای اصلی آن روایت زندگی دو برادر به نام حاتم و هاتف با بازی محسن تنابنده و هوتن شکیبا بود. برادر بزرگتر قصد ازدواج با مارال (هدی زین‌العابدین) را داشت؛ برادر کوچک بی‌اطلاع بود و عاشق او شد. ادامه رهایم کن در کنار روایت ماجراهایی که در قصه کاشته شده بود، به این اتفاق اختصاص داشت. از این رو ترانه محسن چاوشی انطباق کامل با فضای این داستان داشت. در این قطعه امید روزبه به عنوان ترانه‌سرا و اشکان عرب در مقام تنظیم‌کننده حضور داشتند. در سریال رهایم کن ترانه‌ای از مرحوم تورج شعبانخانی برای موسیقی تیتراژ این مجموعه استفاده شد که مورد توجه قرار گرفت. با این حال پس از انتشـار خبر همکاری محسن چاوشی با ســریال شهرام شاه‌حسینی خیلی از مخاطبان در قالب کامنت‌ها اشتیاق خود از شنیدن ترانه این خواننده محبوب را بیان کردند. 

توضیح ویدیو
سنتوری

راه ترقی


چاوشی وقتی قطعاتی را برای سنتوری خواند که هنوز جزو صداهای ممنوعه بود! با این حال بین مردم نام‌آشــنا و محبوب بود و آنچه برای فیلم داریوش مهرجویی خواند با اقبال بالا مواجه شد. نمونه‌اش قطعه خیانت که قرار است منعکس‌کننده درونیات شــخصیت اصلی فیلم (علی با بازی بهرام رادان) باشد. شــعر و سوز صدا به خوبی این فضا را منتقل می‌کند. اردوان کامکار از چهره‌های ممتاز سنتورنوازی است و بخشی از موفقیت خیانت و دیگر قطعات سنتوری مرهون اعجاز نوازندگی و نیز تنظیم اوست. رفیق من سنگ صبور غم‌هام به دیدنم بیا که خیلی تنهام. ظاهر این بیت و ابیات دیگر ترانه ســنگ صبور ســاده اســت امــا به دل می‌نشیند. ترانه با حال و روز علی سنتوری هم‌خوانی دارد و به تنهایی قادر است بخش زیادی از درام و سرنوشت شخصیت را منتقل کند. دلیل دیگر اینکه چاوشی صدایش را منطبق با سوز دل شخصیت کوک می‌کند. همان اکران اول جشنواره فجر کار خودش را کرد و مخاطبــان از یک صدای خــاص تمجید کردند. سنتوری که توقیف شد، ترانه‌های فیلم با صدای چاوشی در اتومبیل‌ها با صدای بلند به گوش می‌رسید. محســن چاوشــی بــا قطعاتی کــه برای ســنتوری خواند، به محبوبیت دوچندان رسید. او برای این فیلم از جشن حافظ و کرافیلم در کراچی جایزه دریافت کرده است.
توضیح ویدیو
هم‌گناه

راه ترقی


بخشی از داستان سریال خانگی هم‌گناه به کارگردانی مصطفی کیایی به عشق یک جوان (محسن کیایی) به زنی بزرگتر از خود که صاحب فرزند هم هست (هدیه تهرانی) اختصاص دارد. بیماری زن چالش دیگر این رابطه عاشقانه است. تیتراژ سریال را علیرضا قربانی در نهایت زیبایی خواند و سازندگان از محسن چاوشــی نیز بهره بردند و صدای او همزمان با پخش قسمت نوزدهم روی یک موزیک ویدئوی تبلیغاتی قرار گرفت. شعر این اثر با نام الا دختر از میان اشعار فولکوریک انتخاب شد که با این مصرع شروع می‌شود: الا دختر تو مادر داری یا نه. چاوشی که پیشتر در بازخوانی آثار فولک تجربه داشت این‌بار هم قرائت خود از این ترانه مشهور را ارائه کرد. او ابتدا پایین می‌خواند و در ادامه صدایش اوج می‌گیرد. این تمهید از آن جهت است تا میزان دلدادگی عاشق به معشوق منتقل شود. اینکه یک خواننده محبوب ســراغ ترانه‌های فولکلوریک می‌رود و آن را با الزامات موسیقی روز ارائه می‌دهد اتفاق مهمی است که نتیجه آن آشــنایی دوچندان مخاطب با گنجینه‌ای ارزشمند به نام آداب و فرهنگ بومی است. چاوشی در هم‌گناه از این فرمول پیروی کرد و توانست تحسین خاص و عام را برانگیزد. قطعه هم‌گناه جزو کارهای شاخص چاوشی است که البته یک حاشیه هم داشت؛ کلمه بغل‌خواب سانسور و به جای آن صدای بوق شنیده شد!
توضیح ویدیو
شهرزاد

راه ترقی


سریال شهرزاد از همان قسمت اول مورد توجه طیف زیادی از مخاطبان شبکه خانگی واقع شد. در قسـمت پنجم یک تغییر مهم ایجاد شد: ترانه رفقیم کجایی به جای مرغ آمین علیرضا قربانی قرار گرفت. این قطعه با قصه شــهرزاد و فرهاد هم‌خوانی کامل داشــت و انعکاس حس و حال این دو شخصیت بود. از آن سو صدای خش‌دار چاوشــی به کلمات ترانه هویت بخشــید و سوز عاشقانه سریال را به دل نشاند. افســار پنجمین قطعه محسن چاوشی بعد از ترانه‌های هم خواب، کجایی، شــهرزاد و به رســم یادگار اســت که برای سریال شــهرزاد خواند. این قطعه با این ترانه شــروع می‌شود: گفته بـــودم بیتو می‌میــرم ولی ایــن بار، نه . افسار هم برآمده از فضای عاشــقانه و داســتان پرســوز و گداز شــهرزاد اســت و به همین دلیل ترانه به دل نشست. چاوشــی در جان دادن به ترانه‌های عاشقانه صاحب تبحر است و می‌داند چگونه شِــکوه عشاق و سوز دل را در صدایش جاری کند. به محض انتشــار، طیف زیادی از مردم در وصف هر دو قطعه آن کامنت‌های تمجیدی به اشــتراک گذاشتند. تا جایی که ترانه کجایی در یک هفته، نزدیک به دو میلیون بار فقط از یک سایت دانلود شد. همه ترانه‌های شهرزاد مورد توجه بوده‌اند اما کجایی و افسار بیش از بقیه گل کردند.
توضیح ویدیو
بانوی عمارت

راه ترقی


بخشی از داستان سریال تاریخی بانوی عمارت به روابط عاشقانه میان شخصیت‌ها برمی‌گردد و به همین خاطر ترانه محسن چاوشــی منطبق با درون‌مایه سریال است. او این‌بار شعری از شهریار را برگزید که گفته می‌شود آن را برای معشوقش سروده بوده: چه شد که بار دگر، یاد آشنا کردی؟ هنر چاوشی جایی است که توانسته لحنی مناســب برای انتقال روح حاکم بر شعر برگزیند. به همین خاطر، حتی اگر ندانیم شهریار در چه شرایطی شعر را سروده، پی می‌بریم که یک عاشق از معشوق دلخور است؛ اما گلایه‌اش را توام با تحکم به زبان نمی‌آورد و نوعی تمنا در کلامش مستتر است. چاوشی حالا آنقدر پخته و صاحب تجربه شــده اســت که می‌داند چگونه صدایــش را برای رساندن منظور شعر تنظیم کند و گویا کلام را از زبان خود شاعر می‌شنویم. چه شد بعد از پخش سریال محبوبیتی همپای ترانه‌هایی که چاوشی برای شهرزاد خوانده بود، به دســت آورد. این قطعــه نقدهای مثبت کارشناســان موسیقی را نیز به خود دید. قطعه چه شد ازجمله آثار تحسین‌شده‌ای است که محسن چاوشــی به خاطر آن برنده بهترین ترانه تیتراژ در جشــن حافظ شــد. او یک بار دیگر نشــان داد می‌تواند غزلیات شاعران صاحب سبک را به خدمت سبک جدید موسیقایی درآورد و شنونده را شگفت‌زده کند. 
توضیح ویدیو

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/922011/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میثاقی: چه کسی دستور داده هوادار ملوان را بیرون از ورزشگاه به آمبولانس دیگری منتقل کنند؟!

صحبتهای علیپور درباره بازیکنان جذب شده برای پرسپولیس

روایت غمناک فوت هوادار ملوان و مرور نمونه های مشابه در فوتبال اروپا

مرور زمانی ضد و نقیض قانون سقف قرارداد

نکونام: مهم این است که هواداران امروز خوشحال بودند

حواشی پایان بازی استقلال و الغرافه

کارشناسی داوری بازی سپاهان - ملوان

مروری بر سیوهای پنالتی در لیگ برتر ایران

صحبتهای میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر در مورد عدم رعایت قانون سقف قرارداد از سوی سازمان لیگ

گزارشی متفاوت از ورزشگاه امام رضا در مشهد

اعلام‌آمادگی آستان‌قدس برای دراختیار قراردادن‌ورزشگاه

علیپور: به این پرسپولیس امیدوار باشید

علیپور: 5 دقیقه اول مقابل الاهلی شوکه شدیم

گولسیانی: سوپراستارها تفاوت را رقم زدند

علی علیپور: این بد و نگران کننده است که استقلال و پرسپولیس نمی‌توانند دربی را در تهران برگزار کنند

بوسه رامین رضاییان برای هواداران استقلال

سرود هواداران بانوان استقلالی برای بازیکناشون در پایان بازی

گفتگوی الکسیس با ریاض محرز در پایان بازی

آنالیز فنی بازی امارات - ایران

نگاهی آماری به هفته چهارم لیگ بیست و چهارم

سرمربی الاهلی: پرسپولیس از لحاظ فیزیکی تیم قدرتمندی بود

قهرمانی غریبه‌های والیبال در کویر، زیر بارش فحش و بطری!

حواشی پیرامون فوت هوادار ملوان در بازی با سپاهان

انتقادمیثاقی به لحن‌صحبت‌های‌رفعتی پس از فوت‌هوادار

استقبال از افتخارآفرینان استان قزوین در پارالمپیک پاریس

پزشک شدن به شرط ضمانت

گاریدو: فشار پرسپولیس بود که الاهلی را مجبور به عقب‌نشینی کرد نه تفکر مربی آنها

گاریدو: بازهم می گویم پرسپولیس خیلی خوب بازی کرد

افشین پیروانی سرپرست پرسپولیس: مستحق یک امتیاز بودیم

گل استثنایی عبدول مومین مقابل اوساسونا

صحبت‌های گولسیانی پس از بازی:باید یک بار دیگر بازی را نگاه کنیم و آنالیز کنیم

صحبت‌های گاریدو در میکسدزون: ما نمایش مثبت و خیلی خوبی داشتیم

شهریاری رئیس هیئت مدیره استقلال: امسال استقلال نسبت به سال قبل بیشتر تقویت شده است

موقعیت ژوآئو در اولین حضورش در ترکیب پرسپولیس

تحلیل سفال‌منش از دیدار ایران و ونزوئلا

سنگ از این سرگذشت دلتنگ است

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

موقعیت عالی گلزنی برای استقلال و فرصت‌سوزی بلانکو

موقعیت خطرناک برای تونی؛ الاهلی 1-0 پرسپولیس

گل دوم استقلال به الغرافه توسط رامین رضاییان در دقیقه 78

شوت آل کثیر با اختلاف از کنار دروازه به بیرون رفت؛ الاهلی 1 - 0 پرسپولیس

تک به تک ایوان تونی و شوت این بازیکن با اختلاف کم از کنار دروازه به بیرون رفت؛ الاهلی 1 - 0 پرسپولیس

گل سوم استقلال به الغرافه توسط آرش رضاوند در دقیقه 88

ادوارد مندی مانع از گلزنی ژوائو شد

شکست سرخپوشان با فرصت‌سوزی مهاجمان؛ الاهلی 1 - 0 پرسپولیس

آتش‌بازی استقلال در قلعه‌حسن‌خان؛ شکست سرخپوشان با فرصت‌سوزی مهاجمان

آتش بازی آبی‌ها در قلعه حسن‌خان؛ بازگشت باشکوه استقلال به آسیا

رئیس جدید مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌ جمهوری منصوب شد

گروسی: به‌زودی به تهران سفر می‌کنم

اظهارات مهم معاون رئیس جمهور درباره آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای