راه ترقی

آخرين مطالب

جنگ دریایی ایران و اسرائیل؟ نوشتارها

جنگ دریایی ایران و اسرائیل؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
رئیس‌جمهور و فرمانده کل سپاه روز شنبه از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بازدید کردند. مسعود پزشکیان و سردار حسین سلامی پس از این بازدیدِ مشترک، در جلسه‌ای حاضر شدند و به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند. بخشی از صحبت‌های سلامی درباره رویارویی دریایی ایران و اسرائیل طی سال‌های گذشته، مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سپاه، سلامی گفت: «پنج شش سال سخت را پشت سر گذاشتیم و از موقعیت‌های شگفت‌انگیزی عبور کردیم؛ دشمن ما را در تقاطع تحریم، پدیده کرونا و ترامپ که دست‌کمی از کرونا نداشت، تهدید به عملیات نظامی و فشار برای انزوای سیاسی قرار داد. در دریای سرخ و دریای مدیترانه 14 کشتی ما را زدند تا نفت ما صادر نشود؛ رژیم صهیونیستی این اقدام را خیلی مرموزانه و مبهم انجام داد به‌طوری‌که اوایل نمی‌دانستیم چه کسی به کشتی‌ها حمله می‌کند. متوجه شدیم رژیم صهیونیستی است و 12 کشتی از آنها زده شد. کشتی پنجم را که زدیم دست‌شان بالا رفت و گفتند نبرد کشتی‌ها را متوقف می‌کنیم. در بحران شدیدی بودیم، سردار سلیمانی را ترور کرده بودند، هواپیمای اوکراینی سقوط کرده بود، کرونا غالب شده بود، تحریم اقتصادی را در حداکثر درجه ممکن اعمال می‎کردند و تلاش می‌کردند ما را در انزوای کامل قرار دهند.»
با توجه به نکات مطرح‌شده در صحبت‌های فرمانده کل سپاه، تلاش کردیم روایتی را از این نبرد دریایی اعلام‌نشده از میان اخبار استخراج کنیم. این وقایع در زمان‌هایی اتفاق افتاده است که عملیات توقیف نفتکش‌ها به صورت متقابل از سوی ایران، آمریکا و انگلیس یا تحت هدایت این کشورها انجام می‌شد. صحبت‌های سردار سلامی و مرور اخبار نشان‌دهنده تنش پنهان میان دو طرف است.
ادعای وال‌استریت ژورنال
اواخر اسفند 1399، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از برخی مقامات آمریکایی و منطقه‌ای مدعی شد که از اواخر سال 2019 تا آن زمان (مارس 2021) اسرائیل 12 نفتکش ایرانی را هدف قرار داده است. این روزنامه آمریکایی، این تعداد نفتکش‌ را محموله نفتکش‌های نفت ارسالی ایران به سوریه اعلام کرد. محل عملیات‌های مخفی اسرائیل نیز دریای سرخ و مدیترانه اعلام شد.
گاردین نیز در گزارشی که پس از وال‌استریت ژورنال تهیه کرد، مدعی شد که کشتی‌های حامل سلاح ایران به سمت سوریه در مدیترانه هدف قرار گرفته است. صحبت‌های سردار سلامی می‌تواند مهر تائیدی بر ادعای وال‌استریت ژورنال و همچنین گزارش گاردین باشد. چراکه اخبار پراکنده نیز این ادعاها را تا حد زیادی تائید می‌کند. البته فرمانده کل سپاه عدد کشتی‌های اسرائیلی هدف قرار گرفته را 12 و عدد کشتی‌های ایرانی را 14 کشتی اعلام کرد که تفاوتی در اصل ماجرا ندارد. چراکه از گزارش وال‌استریت ژورنال سه سال می‌گذرد.
کشتی‌های ایرانی
جست‌وجو در میان اخبار، نام چند کشتی ایرانی را مشخص می‌کند که با مختصات و شرایط مطرح‌شده از سوی سردار سلامی مطابقت دارند. هیچ‌کدام از این کشتی‌ها غرق نشدند. نفتکش‌های
«هپینس – 1» و «هلم» دو کشتی‌ای بودند که ابتدا و در سال 1398 هدف قرار گرفتند. آن زمان در اخبار اعلام شد که نفتکش غول‌پیکر هپینس – 1 به علت آبگرفتگی موتورخانه (در 10 اردیبهشت) مجبور به حرکت به سمت جده شد و در این بندر پهلو گرفت. هپینس – 1 از دریای سرخ به سمت کانال سوئز می‌رفت که وارد دریای مدیترانه شود.
در آن زمان اطلاعات بیشتری منتشر نشد. فقط اعلام شد که این حادثه در 70 کیلومتری جده اتفاق افتاده است. مردادماه همین سال، نفتکش ایرانی «هلم» نیز مردادماه 1398 در دریای سرخ دچار نقص فنی شد. نفتکش «سابیتی» مهر 1398 در دریای سرخ و در فاصله 60 مایلی بندر جده هدف دو موشک ناشناس قرار گرفت. در آن زمان رسانه‌ها با تیتر «سه حادثه برای نفتکش‌های ایرانی در 6 ماه» به این موضوع پرداختند اما اطلاعات بیشتری تا آن زمان وجود نداشت. در نهایت، علی شمخانی، دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی در اظهارنظری پس از حادثه نفتکش ایران – سابیتی - از حمله موشکی و ماجراجویی خطرناک در دریای سرخ و علیه کشتی‌های ایرانی خبر داد.
22 اسفند 1399، یک کشتی کانتینربر به نام «ایران شهرکرد» در دریای مدیترانه هدف قرار گرفت. برخی منابع مقصد این کشتی را بندر والنسیای اسپانیا و برخی دیگر سوریه عنوان کردند. در هر صورت، «ایران شهرکرد» در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه و در فاصله 75 مایلی سواحل اسرائیل هدف حمله شیء انفجاری قرار گرفت. خبری که در آن زمان منتشر شد، گویای این بود که بعضی کانتینرها منفجر شدند. این کشتی برای تعمیرات به لنگرگاه بانیاس سوریه رفت.
کشتی‌های اسرائیلی
براساس گفته‌های حسین سلامی، ایران هم نسبت به اسرائیل دست به اقدام متقابل زده است. هرچند مسئولیت این اقدامات را هیچ وقت نپذیرفت و در مواقعی نیز مسئولیت خود را تکذیب کرد. نگاهی به اخبار نشان می‌دهد که حمله‌های ناشناسی به برخی کشتی‌های اسرائیلی یا مربوط به اسرائیل در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند انجام گرفت. پیش از آغاز این عملیات‌ها از سوی اسرائیل، در خردادماه دو کشتی در دریای عمان هدف حملات ناشناس قرار گرفتند که انگشت اتهام به سمت ایران گرفته شد اما حداقل در اخبار، اطلاعاتی مبنی بر ارتباط این کشتی‌ها با اسرائیل قرار نداشت. اما از اسفند 1399، رد اولین کشتی اسرائیلی که مورد هدف قرار گرفت پیدا می‌شود.
کشتی خودروبر ام‌وی‌هلیوس متعلق به رامی اونگار، میلیاردر اسرائیلی 7 اسفند در دریای عمان هدف قرار گرفت. رامی اونگار صاحب کشتی خودروبر گلکسی لیدر نیز بود که آبان 1402 از سوی انصارالله یمن توقیف شد. در آبان، مرداد و بهمن 1401 سه کشتی متعلق به ایدان اوفر میلیاردر اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت. نفتکش پاسیفیک زیرکُن آبان‌ماه و مرسر استریت مردادماه در دریای عمان هدف قرار گرفتند و در بهمن نیز نفتکش کامپو اسکوئر در دریای عرب (شمال اقیانوس هند و ورودی دریای سرخ پیش از باب‌المندب) ضربه خورد.
دی 1402 دو نفتکش چِم سیلیکون و پاسیفیک گلد در اقیانوس هند هدف قرار گرفتند. در همین ماه یک کشتی باری اسرائیلی هم در سواحل هند هدف حمله پهپادی قرار گرفت که نامی از این کشتی منتشر نشد.
محسن صالحی خواه

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/945649/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هواشناسی: موج هوای سرد هفته آینده بی‌سابقه نیست

آخرین خبر در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران

اشتباه بیل گیتس سرنوشت مایکروسافت را عوض کرد

فعالیت بدنی و سبک زندگی تاثیری متفاوت بر قند خون افراد دارد

نویسنده معروف، اتهامات اخلاقی را رد کرد

ماجرای اشتیاق ترامپ برای تصاحب گرینلند

سرمقاله صبح نو/ حقیقت مقاومت

برنج ایرانی گران شد

وزیر جهاد کشاورزی: قیمت‌گذاری میوه بر عهده بازار است

موج جدید هک و سرقت رمزارزی

دومین شوک بزرگ به دورتموند وارد شد

بیفوما: جاه‌طلب هستم و می‌خواهم در آسیا بازی کنم

امباپه دوباره به پی‌اس‌جی باخت!

عزت‌اللهی: می‌خواهیم همه جام‌ها را به دست بیاوریم

واکنش سرمربی ایرانجوان بوشهر به اتهام جادوگری

تصمیم بزرگ رئال برای انتقالات ژانویه

دنیامالی: معافیت مالیاتی فدراسیون‌ها به ارزان‌سازی ورزش کمک می‌کند

آنچلوتی بی‌گناه اعلام شد!

ساعات پایانی مهلت العر‌وبه به استقلال

پرسپولیسی‌ها با روحیه بالا آماده مصاف با سپاهان

بازدید نمایندگان AFC از آزادی و ابهام در بازگشت میزبانی به ایران

کدخدایی: آزادی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی نظام، باید مبتنی بر اندیشه‌های رهبری بازخوانی شود

معاون رئیس‌جمهور: علاقه‌مند به تعامل با دنیا هستیم اما در برابر زورگویی کوتاه نمی‌آییم

رئیس‌جمهور در نخستین سفر خود به اوراسیا چه می‌کند؟

پزشکیان پیش از عزیمت به تاجیکستان: توسعه و تقویت روابط با همسایگان را با قدرت پیگیری می‌کنیم

مراحل ساخت «زاگرس»؛ نخستین ناوشکن اطلاعاتی _ سیگنالی ارتش

فلاحت‌پیشه: ایران باید چالش‌های خود را مانند FATF و تحریم‌ها تعدیل کند

قاضی‌زاده: FATF مانند برجام یک طرفه است

بدرقه رئیس جمهور پیش از عزیمت به تاجیکستان؛ پزشکیان عازم دوشنبه شد

بهادر زمانی: کارگردان‌ها نقش منفی به من پیشنهاد نمی‌کنند!

ویدئویی از پیمان معادی و پریناز ایزدیار در سریال «ازازیل»

خالق «بازی مرکب»: فصل سوم پایان سریال نیست!

شبکه دو تبدیل به شبکه افق شده؟!

آهنگ جدید/ «ننه سرما» با صدای امید نصری

شنیدن صدای تهران در یک آلبوم متفاوت؛ جزییات پروژه «حوا بارانی بود» اعلام شد

اخاذی پسر 13 ساله از دانش‌آموزان در شبکه شاد

بلایی که آلودگی هوا بر سر مغزمان می‌آورد

سکه‌های قاچاق شده از ایران در حراج نیویورک فروخته شد

برنامه‌های دولت در حوزه مهاجرت معکوس

مشاهده 3 قلاده یوزپلنگ آسیایی در توران

آمار وحشتناک از پوسیدگی دندان در ایران

برنامه‌های هفته هوای پاک اعلام شد

فرار دختر 15 ساله با عشقش در شب خواستگاری

کاظمی: شورای انقلاب فرهنگی هر تصمیمی درباره تاثیر قطعی معدل بگیرد برای ما لازم الاجراست

صرفه‌جویی در مصرف برق به کمک راهکارهای باستانی

آغاز پروژه انتقال یک خانه کوچک به کره ماه

آویشن، زنجبیل و نقره به کمک زخم‌های دیابتی می‌آیند

برخاستن بالگرد تنها با فشردن یک دکمه ممکن شد

«دید در شب» چطور کار می‌کند؟

نخستین قطار متروی فیبرکربنی جهان حرکت کرد