راه ترقی

آخرين مطالب

بانک‌ها؛ برنده واقعی لاتاری خودرو نوشتارها

بانک‌ها؛ برنده واقعی لاتاری خودرو
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اسامی منتخبان عادی قرعه‌کشی خودروسازی‌ها روز یکشنبه 19 شهریور ماه اعلام شد که البته تنها چهار درصد از متقاضیانی که نسبت به بلوکه کردن 230 میلیون تومانی اقدام کرده بودند، در این قرعه‌کشی به عنوان برنده اعلام شدند و مابقی از لاتاری ایران‌خودرو دست خالی بیرون آمدند و از 115 هزار خودرویی که ایران‌خودرو عرضه کرده بود تنها30 درصد به متقاضیان عادی اختصاص یافت! هر چند از این بخت آزمایی تعداد اندکی دست پر بیرون آمدند اما به محض اعلام نتایج قرعه کشی شرکت‌های خودروسازی خرید و فروش حواله‌های خودرو در سایت‌های فروش آنلاین‌بارگذاری شد! چنانکه از حواله پژو 207 که قیمت آن 100 میلیون تومان اعلام شده تا فروش حواله سمند سورن که 80 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
هشداری به سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه خودرو
آمارها نشان می‌دهد سه ‌میلیون و 53 هزار و 129 نفر متقاضی سفارش‌گذاری کرده بودند که از این تعداد یک‌میلیون و 661هزار و 444 ثبت تقاضا ویژه متقاضیان عادی بود و نتایج قرعه‌کشی مادران و خودروهای فرسوده‌ها نیز بزودی اعلام می‌شود، مادران از عرضه 115 هزار دستگاهی خودرو سهمی 50 درصدی و دارندگان خودروهای فرسوده نیز سهمی 20 درصدی دارند. بدین‌ترتیب با اعلام 35 هزار متقاضی خوش‌شانس، مابقی ثبت‌نام‌کنندگان دستشان از لاتاری برگزار‌شده، خالی ماند. به‌طور حتم افرادی که در قرعه‌کشی برگزیده نشدند این سوال را از خود خواهند کرد که چرا برخی باید به خودرو با قیمت کارخانه دسترسی داشته باشند و عده‌ای دیگر مجبور به خرید از بازار با قیمت‌های کاذب باشند؛ سوالی که سال‌هاست سیاست‌گذاران خودرو پاسخی برای آن نداشته‌اند و حالا همین امر به گفته برخی از جامعه‌شناسان باعث بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت و همچنین سرخوردگی اجتماعی شده است.
فروش خودرو از سوی خودروسازان در چارچوبی دستوری صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که نه مصرف‌کننده واقعی از مزیت قیمت‌های کارخانه‌ای بهره‌مند می‌شود و نه خودروسازان می‌توانند به توازن هزینه و سود دست پیدا کنند و با اتکاء بر آن به‌دنبال ارتقاء کمّی و کیفی باشند.پس در چنین شرایطی برنده واقعی طرح‌های فروش خودرو در ایران (بخوانید قرعه کشی و بخت‌آزمایی) چه‌ کسانی هستند؟ این را هم در نظر بگیرید که شرکت‌کنندگان در این لاتاری باید 230 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی «بلوکه» می‌کردند تا اسم‌شان در گردونه شانس باشد! پس آیا همان‌گونه که در روزهای اخیر و در جریان اعطای وام از سوی بانک‌ها برای شرکت در قرعه‌کشی ایران‌خودرو مطرح شده بود، بانک‌ها بزرگ‌ترین برنده این بازی هستند؟ آیا بازار دستوری خودرو ذی‌نفعان دیگری هم دارد؟
برنده واقعی طرح‌های خودرویی بانک‌ها هستند
حسین رحیمی نژاد، کارشناس حوزه خودرو در این خصوص به« اعتماد» گفت: برنده واقعی طرح‌های فروش خودرو بانک‌ها هستند که حجم زیادی از نقدینگی در اختیارشان است و این حجم از منابع مالی مصرف هم نمی‌شود و زمانی که تنها چهار درصد از این تعداد به نتیجه می‌رسد به این معنی است که افراد بی‌دلیل این میزان از منابع مالی را بلوکه می‌کنند.
این کارشناس حوزه خودرو افزود: افرادی هم که این خودروها را دریافت می‌کنند و می‌فروشند هم معمولا جزو کسانی هستند که منابع مالی بیشتری در اختیارشان است، تعداد بالاتری از خودروها را می‌خرند و می‌فروشند و باز هم در این فضا خودرویی به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد و باز هم واسطه‌ها از این فضا سود می‌برند.
رحیمی نژاد با اشاره به راه‌حل این موضوع گفت: متاسفانه هیچ راه‌حل قابل کنترلی هم مطرح نمی‌شود و راه‌حل اصلی برداشتن اختلاف قیمت کارخانه و بازار است و عرضه بیشتر و افزایش واردات و یکسان شدن قیمت کارخانه و بازار و سایر راه‌حل‌ها مانند تغییر روش فروش یا تغییر شرایط و سخت‌گیرانه کردن شرایط فروش باعث دردسر بیشتر می‌شود و نتیجه مطلوبی هم به دنبال ندارد.
سودجویی راه خود را پیدا می‌کند
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: تا زمانی که این اختلاف قیمت‌ها و دو نرخی بودن‌ها ادامه داشته باشد سودجویی راه خود را پیدا می‌کند.
رحیمی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی حواله فروشی در کشور مرسوم شد، تصریح کرد: در بازه‌هایی از زمان که اختلاف قیمت به وجود آمد و از دهه هشتاد به بعد که این اختلاف قیمت در حوزه خودرو بیشتر شد و از دهه نود به بعد این موضوع پررنگ‌تر هم شد. البته در برهه‌ای هم قیمت کارخانه و بازار حتی یکی شده بود و در برخی از محصولات کمتر هم شد و روش‌هایی مانند پرداخت وام کلان و ... هم جمع شدند و قیمت بازار پایین هم آمده بود و خودرو بر روی دست عرضه‌کنندگان باقی ماند.
این کارشناس حوزه خودرو در ادامه تصریح کرد: تقریبا از دو دهه گذشته این موضوع (اختلاف قیمت‌ها) وجود داشته و علت اصلی آن هم این است که عرضه و تقاضا در بازار خودرو به صورت برابر نیست و در زمان تحریمی هم که واردات کمتر می‌شود و تولید هم پایین می‌آید و عرضه محدود می‌شود این مسائل بیشتر می‌شود.رحیمی نژاد در مورد نظارت‌ها بر حوزه خودرو خاطرنشان کرد: هر چند نحوه عرضه خودرو شفاف است و نظارت هم بر روی آن می‌شود، اما حواله‌فروشی‌ها اصلا قابل نظارت نیستند و اگر فردی کالایی را خریداری کرده باشد و خواستار فروش آن باشد که کسی نمی‌تواند او را در این خصوص مواخذه کند البته قراردادهایی در گذشته در رهن بانک بوده که اینها هم مسکن و موقتی است و راه‌حل اصلی به شمار نمی‌رود.
ریشه اصلی مشکلات کجاست؟
این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: ریشه اصلی مشکلات در بازار خودرو دو نرخی بودن این بازار است و اینکه با عرضه نامتوازن و کم در این بازار روبرو هستیم و راه‌حل آن افزایش واردات خودرو است.او در خصوص واردات خودرو نیز گفت: هر چند واردات هم تا حدودی می‌شود اما میزان آن به اندازه کافی نیست و تنها در صورتی که واردات به اندازه کافی باشد یا تولید خودروسازان بیشتر از قبل شود طبیعتا اختلاف قیمت چندانی نخواهیم داشت و دلال بازی دیگر به صرفه نخواهد بود.رحیمی نژاد در پاسخ به این پرسش که اختلاف قیمت‌ها در بازارهای دیگر به چه شکل بوده و چگونه برطرف شده است، افزود: در بازارهای دیگر نظیر بازار سیمان و در حوزه دارو و سایر بازارها این اختلاف قیمت بوده اما در حوزه خودرو این مساله پررنگ‌تر دیده شده و آن هم به دلیل شرایط بازار و گردش مالی خودرو و وابستگی‌ها به خارج از کشور و ارز بیشتر است و اینکه در بخش‌های دیگر وابستگی به ارز کمتر است و به همین دلیل در بازار خودرو این مساله بیشتر خودنمایی می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/947050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشت مدیران آبی بعد از جلسه با موسیمانه

خلعتبری: یحیی بهترین سرمربی ایران است

یحیی و شاگردانش در پرواز دبی - اهواز

اولین واکنش اشرف حکیمی به اتهام تجاوز

فوق ستاره فوتسال ایران، نامزد مرد سال جهان 2024

«صدیقی» خطیب نماز جمعه این هفته تهران شد

امیر حیدری: نیروی زمینی ارتش، همواره آماده دفاع از کشور است

انتقاد سلیمی‌نمین از ادبیات کوچک‌زاده و موضع عبدالعلی‌زاده

جلسه هم افزائی مدیر کل بنیاد سمنان با سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در مورد مسائل و مشکلات حوزه ایثارگری

«بازی مافیا؛ دُن» از ساترا مجوز پخش گرفت

تست فنی فیلم های «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله»

پیروزی به سبک عروسک «ازازیل» که همه را عصبانی کرد!

ماجرای یک تبلیغ دهه شصتی که اشک همه را درآورد

گادپوری: زمان زلزله خوی بخشی از درآمد آلبوم رو برای کمک به زلزله زدگان اختصاص دادیم

قتل یک جوان ایرانی به دست مهاجران خارجی

افشای راز استخوان‌های انسان در کارواش

واکنش وزیر علوم به انتخاب طیب‌نیا به عنوان ریاست دانشگاه تهران

هواشناسی: موج هوای سرد هفته آینده بی‌سابقه نیست

آخرین خبر در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران

اشتباه بیل گیتس سرنوشت مایکروسافت را عوض کرد

فعالیت بدنی و سبک زندگی تاثیری متفاوت بر قند خون افراد دارد

نویسنده معروف، اتهامات اخلاقی را رد کرد

ماجرای اشتیاق ترامپ برای تصاحب گرینلند

سرمقاله صبح نو/ حقیقت مقاومت

برنج ایرانی گران شد

وزیر جهاد کشاورزی: قیمت‌گذاری میوه بر عهده بازار است

موج جدید هک و سرقت رمزارزی

دومین شوک بزرگ به دورتموند وارد شد

بیفوما: جاه‌طلب هستم و می‌خواهم در آسیا بازی کنم

امباپه دوباره به پی‌اس‌جی باخت!

عزت‌اللهی: می‌خواهیم همه جام‌ها را به دست بیاوریم

واکنش سرمربی ایرانجوان بوشهر به اتهام جادوگری

تصمیم بزرگ رئال برای انتقالات ژانویه

دنیامالی: معافیت مالیاتی فدراسیون‌ها به ارزان‌سازی ورزش کمک می‌کند

آنچلوتی بی‌گناه اعلام شد!

ساعات پایانی مهلت العر‌وبه به استقلال

پرسپولیسی‌ها با روحیه بالا آماده مصاف با سپاهان

بازدید نمایندگان AFC از آزادی و ابهام در بازگشت میزبانی به ایران

کدخدایی: آزادی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی نظام، باید مبتنی بر اندیشه‌های رهبری بازخوانی شود

معاون رئیس‌جمهور: علاقه‌مند به تعامل با دنیا هستیم اما در برابر زورگویی کوتاه نمی‌آییم

رئیس‌جمهور در نخستین سفر خود به اوراسیا چه می‌کند؟

پزشکیان پیش از عزیمت به تاجیکستان: توسعه و تقویت روابط با همسایگان را با قدرت پیگیری می‌کنیم

مراحل ساخت «زاگرس»؛ نخستین ناوشکن اطلاعاتی _ سیگنالی ارتش

فلاحت‌پیشه: ایران باید چالش‌های خود را مانند FATF و تحریم‌ها تعدیل کند

قاضی‌زاده: FATF مانند برجام یک طرفه است

بدرقه رئیس جمهور پیش از عزیمت به تاجیکستان؛ پزشکیان عازم دوشنبه شد

بهادر زمانی: کارگردان‌ها نقش منفی به من پیشنهاد نمی‌کنند!

ویدئویی از پیمان معادی و پریناز ایزدیار در سریال «ازازیل»

خالق «بازی مرکب»: فصل سوم پایان سریال نیست!

شبکه دو تبدیل به شبکه افق شده؟!