راه ترقی

آخرين مطالب

چهار دلیل برای پاییز سبز بورس نوشتارها

چهار دلیل برای پاییز سبز بورس
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بازار سرمایه روز گذشته، بالاترین میزان رشد روزانه خود طی بیش از 2.5 ماه گذشته را به ثبت رساند و با افزایش 36 هزار واحدی به رقم دو میلیون و 152 هزار واحد رسید.
این هجدهمین رشد روزانه بورس در 26 روز کاری اخیر بود. پس از افزایش روزانه حدود 88 هزار واحد در 16 تیرماه، بازار سرمایه در80 روز اخیر چنین رشدی را به خود ندیده است.
همچنین دیروز خالص جریان پول حقیقی در بازار سهام برای دومین روز متوالی مثبت شد و 445 میلیارد تومانی پول حقیقی به بورس وارد شد. اتفاقی که با تمرکز خریداران بر سهام شرکت‌های فولادی رخ داد؛ به‌طوری که نماد فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را به ارزش 107 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.
بازار سهام نخستین هفته مهرماه را در فضایی مثبت سپری می‌کند. رشد دوروزه بازار در میانه هفته جاری، امیدها برای دستیابی به رونق ازدست‌رفته سال‌های گذشته را زنده کرده است. دو روز پیش هم بورس تهران با جهش معاملات خرد مواجه شد و ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 41 درصدی نسبت به روز یکشنبه به رقم 5 هزار و 325 میلیارد تومان رسید. این سطح از ارزش معاملات خرد در اواسط تیر ماه تجربه شده بود.
دیروز هم ارزش معاملات خرد در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 3600 میلیارد تومان ثبت شد؛ رقمی که در نیمه‌های تابستان سال جاری به اعداد کمتر از 1500 میلیارد تومان نیز رسیده بود. این افزایش ارزش معاملاتی خرد در بازار بورس تهران نشان از روزهای امیدبخش برای بازار است، هر چند که با روزهای معمول در بازار همچنان فاصله داریم اما عبور از پاییز بازار سرمایه که بیش از سه سال به طول انجامید خود نقطه‌ای برای اعتماد و برگشت سهامداران به مدار معاملاتی در بازار است.
در اینجا قصد داریم به چند دلیل برای سبز شدن شاخص‌های بورس در نخستین ماه پاییز بپردازیم.
بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران؟
هادی محمدپور، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفته مهم‌ترین موضوع برای حمایت از بازار سرمایه در بودجه 1404 بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام و همچنین کاهش دخالت‌های دولت در بازار است. البته انتظار می‌رود دولت در زمان تدوین لایحه بودجه 1404 نگاه ویژه‌تری به بازار سهام داشته باشد.
در جریان معارفه رییس جدید سازمان بورس، همتی وزیر اقتصاد از وی خواست که «اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس را برگرداند.»و این موضوع را حتی به عنوان یک دستور کار مطرح کرد. این اتفاق از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که پیش از رسوایی دریافت وام قرض‌الحسنه توسط اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس، در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز رانت اطلاعاتی افشا شده توسط برخی از سهامداران، موجب فرار سنگین سرمایه از بازار سهام شد و تا همین الان هم اطلاعات جدیدی درباره اینکه چه کسانی و با چه عنوانی این رانت اطلاعاتی درباره قیمت خوراکی پتروشیمی را داشته‌اند که بر اساس آن اقدام به فروش سهام کردند؛ منتشر نشده است.
در حال حاضر با توجه به درگیری‌های منطقه‌ای بین اسراییل و حزب‌الله لبنان، این احتمال وجود داشت که این اخبار برای بازار سرمایه ایران نیز مشکل‌ساز باشد.
اما به نظر می‌رسد که در روزهای گذشته بازار سرمایه به اخبار سیاسی منفی واکنش نشان نداده و این موضوع می‌تواند بیانگر بازگشت تدریجی اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه باشد.
محمد خبری‌زاد کارشناس فعال در یک کارگزاری در این باره به «تجارت نیوز» می‌گوید: «پیش از این، دورنمای بازار سرمایه چندان مناسب نبود، در نتیجه با هر اتفاق «سیاسی یا اقتصادی» بورس شدیدا منفی می‌شد اما حضور وزیر اقتصاد، رییس جدید سازمان بورس و برنامه‌های اعلامی آنها در جهت حمایت از بازار باعث از بین رفتن این بیش‌واکنشی‌ها شد. در چنین شرایطی اگر فعالان بازار دورنمایی از تحقق وعده‌های مسوولان را هم مشاهده کنند، انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری خواهند داشت و روند مثبت بازار همچنان ادامه‌دار خواهد بود.»
نزدیک شدن نرخ نیمایی ارز به بازار آزاد
البته به نظر می‌رسد که برنامه وزارت اقتصاد برای نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز بازار آزاد به عنوان یکی از مهم‌ترین مشوق‌های تشدید ورود سهامدار خرد به بازار سرمایه مطرح باشد. در ابتدای سال جاری اختلاف نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد به حوالی 65 درصدی رسیده بود. اما در حال حاضر این فاصله کمتر از 30 درصد شده است. از این رو شاید بتوان گفت که تغییر نگاه دولت و کاهش فاصله نرخ نیما و دلار آزاد منجر به ایجاد چشم‌انداز مثبت نسبت به شرایط اقتصادی برای فعالان بازار شده است.
تحرک بورس از راه پروژه‌های عمرانی
از طرف دیگر، سیگنال‌هایی دیده می‌شود که بر اساس آن، دولت چهاردهم قصد دارد از طریق بازار سرمایه، پروژه‌های پیشران و طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی را به تحرک درآورد؛ موضوعی که در صورت اجرای صحیح، می‌تواند هم منافع مالی برای سهامداران داشته باشد و هم پروژه‌های نیمه‌تمام را به حرکت درآورد.
با توجه به کمبود منابع بانکی، در روزهای اخیر بحث استفاده از منابع بورس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی نیز مطرح شد.
روز 31 شهریور هم عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد طی یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «اجرای پروژه‌های پیشران توسعه‌ای از طریق راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور، با مشارکت مردم و نهادهای مالی، یک ضرورت است. ‌لازمه موفقیت، اعاده اعتماد مردم به بازار سرمایه است. بازار سرمایه را با گسترش رقابت و شفافیت حمایت خواهیم کرد.»
چشم انتظار اخبار خوب از نیویورک
بازار سرمایه شدیدا به نتایج سفر رییس‌جمهور چشم دوخته است. البته از صحبت‌های اخیر پزشکیان می‌توان این طور برداشت کرد که دولت به دنبال کاستن از تنش‌ها در منطقه و افزایش برد اقتصادی ایران است. در داخل کشور نیز سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود حاضر شد و سیگنال‌های مثبتی را مخابره کرده و عنوان داشته است که موضوع FATF با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است و اقدامات آن نیز در حال انجام شدن است. فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم این موضوع را نیز تأکید کرد که در رابطه با رفع تحریم‌ها رهبری حجت را بر همه ما تمام کردند و فرمودند اگر بتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم نباید یک ساعت را هم از دست داد.
این موضوعات باعث شد تا اهالی بازار سرمایه به آینده بازار امیدوارتر باشند و رخ شاخص کل و نقشه بازار با سبز رنگ به کار خود پایان دهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/953137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقلالى ها بدون مصاحبه استادیوم را ترک کردند

مستأجرها جای صاحب‌خانه را گرفته‌اند!

عکس یادگاری گاریدو با هواداران پس از دربی

گلایه امیرحسین صادقی از محمد نوازی

علیپور: هنوز به هماهنگی کامل نرسیدیم

امیری: کیفیت چمن ورزشگاه خیلی خوب بود

واکنش سمیعی فقط فرار رو به جلو است

واکنش تند امیرحسین صادقی به خوشحالی کنعانی

دربی جای ارتکاب هیچ اشتباهی نیست

ماجرای اخراج کاویانپور و پژمان جمشیدی از تیم ملی

تاجگردون: هر اصلاح طلب دیگری می‌آمد، نمی‌توانست رئیس جمهور شود

هشدار عراقچی درمورد تبعات مصیبت‌بار تجاوز رژیم اسرائیل به لبنان

«عباس» عاشق شده شما که نمیدونی عاشقی چیه!

شعری از صائب تبریزی

تنظیم ساعت مذاکرات به وقت مسقط!

آغاز دوباره مذاکرات با تصمیم حاکمیت امکان پذیر است نه پزشکیان

جوان نوشت: شوی رسانه‌ای در بازگشت اخراجی‌های انگشت‌شمار

اسب تروای دنیای جدید؛ درباره خطر استمرار فیلترینگ

شیب کُند تغییر در دولت

روایت گورهای سیاه

چریک آرام

کنایه گولسیانی به استقلالی‌ها؛ زمین شبیه بیمارستان شده بود!

عذرخواهی رامین با قلب آبی؛ ببخشید ناراحت‌تان کردم

حسینی: کارشناسان داوری درباره داوری نظر بدهند

فرجی: رزومه آقای گاریدو مشخص است

عدم حضور نکونام در کنفرانس خبری پس از دربی

صادقی: چرا حجت کریمی را عوض کردید؟

خدابنده‌لو: باید به تصمیم سرمربی احترام گذاشت!

گاریدو: امروز باید از این برد لذت ببریم

گاریدو: توانستیم پایه‌های حریف را تخریب کنیم

هشدار ظریفیان درباره خطر فراموش شدن دوران دفاع مقدس

ادعای گروسی: احتمال بازگشت بازرس‌های لغوانتصاب‌شده آژانس به ایران کم است

آمریکا تحریم‌های جدیدی در ارتباط با نفت و گاز ایران اعمال کرد

پزشکیان: کویت را برادر خود می‌دانیم

نخست‌وزیر لبنان با رئیس‌جمهور ایران در نیویورک دیدار کرد

گزارش معاون ارتباطات واطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از برنامه‌های پزشکیان در نیویورک

حاشیه دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس با رهبر انقلاب

پزشکیان امروز در نیویورک چه کرد؟

خنده های سروش جمشیدی در پشت صحنه سریال‌ها

کل کل پرسپولیس و استقلال تمومی نداره

لحظه ای که هیچ وقت انتظارش رو نداشت!

سکانسی تلخ شناسایی جسد تازه عروس سریال گردن زنی

«تا بهار صبر کن» در فهرست منتخب جشنواره توکیو

اخلاق مادرها در اسباب کشی!

نگاهی به آثار حوزه هنری در سینمای دفاع مقدس

موسیقی فیلم «پارک ژوراسیک» اثر جان ویلیامز

اجرای دلنشین و آرامش بخش با ساز «کنا فلوت»

زمین به طور موقت میزبان دو ماه خواهد بود!

شبیه سازی سفر به مریخ

تکذیب ادعای واردات روزانه 30 میلیون لیتر بنزین در شهریور 1403